Mitä tehdä kun mies ei halua viettää joulua ja itse on jouluihminen?
Olemme lapseton pariskunta, kummankaan puolelta sukua ei juurikaan ole. Eli ei ole mahdollisuutta mennä ns vanhempien luo joulusyömään tms, tosin ei painettakaan siihen. Joulu voidaan siis viettää juuri niin kuin itse haluamme siellä missä haluamme. Mutta kun miestä ei kiinnosta joulu yhtään, hän ei kuulemma halua jouluruokia, joululahjoja eikä joulunviettoa, ei joulukoristeita. Minä taas rakastan joulua, kynttilätunnelmaa, joulukuusta, joulun viettoa, lahjojen paketoimista, joulun odottamista jne.. Miten sovittaa nämä yhteen? Tuntuu tylsältä järjestää yksin itselleni joulu kotiin ruokineen kaikkineen kun toinen tuhahtelee vieressä että ei voisi yhtään kiinnostaa ja miksi näitä jouluruokia, en halua niitä, tilaan pitsan. Surettaa. Vinkkejä?
Kommentit (165)
Meillä sama tilanne. Oon vaan häipynyt vanhemmilleni tai laittanut kotona itselleni jouluruokia ja mies on syönyt mitä itse käy kaupasta ostamassa ja laittaa itselleen. Joka vuosi kun oon lähtenyt vanhemmilleni niin mies valittaa siitäkin, että kun oon joulun pois ja ois kiva olla joulu yhdessäkin ja kun oon kotona valittaa että onko pakko tehdä niitä ruokia. Nyt lähdetään lapsen kanssa taas mun vanhemmille ja mies tekee mitä tykkää tai lähtee mukaan.
Hmm...no tarkemmin ajateltuna, itsehän olette aarteenne valinneet. Mitäpä se meitä muita haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi ettei sitä miestä suunnattomasti ahdistaisi esim nähdä joulukuusta tai koristeita, jos ja kun ei kuitenkaan itse joudu osallistumaan valmisteluihin? Vai onko miehellä jotain traumoja?
Kyllä minua ainakin tympii katsella sitä kuusta olohuoneessa. Tietysti pitää valita isoin mitä löytyy ja sitten sitä pidetään niin kauan, että puolet neulasista on tippunut. Ja niitä neulasia on joka saakelin paikka täynnä viimeistään siinä vaiheessa, kun vaimo raahaa kuuseen pihalle. Ja sitten joululauja kuunnellaan kolme viikkoa putkeen. Ja joka paikka on täynnä koristeita ja erilaisia valoja.
No kompromissina vietän joulukuun 1.-24. päivät miesluolassani. Saavat vaimo ja lapset koristella miten tykkäävät.
Kertoo miehen luonteesta jos hän välittäisi sinusta hän leikkisi pari päivää pitävänsä joulusta. En suosittele jatkamaan tuollaisen kanssa kun lapsia syntyy saat järjestää joulun yksin ja tunnelma on aina huono.
Vierailija kirjoitti:
Provoiletko? Et kai sä tosissasi ole sitä mieltä, että joulun vietto ja auton osien peseminen ja säilyttäminen keittiössä ovat rinnastettavia asioita?
Sinäänsä hyvät esimerkit. Tasapuolisuuden nimissä mies voisi tuoda viikoksi autonmoottorin olohuoneen nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Provoiletko? Et kai sä tosissasi ole sitä mieltä, että joulun vietto ja auton osien peseminen ja säilyttäminen keittiössä ovat rinnastettavia asioita?
Ei, en provoile. Tuo oli vain yksi esimerkki. Pointti oli, että mitä tulee kodin järjestämiseen ja sisustamiseen ym mies on antanut minun laittaa lähes kaiken haluamallani tavalla ja tullut vastaan käytännössä kaikessa. Tämä joulu nyt vaan on se ongelma, siinä hän ei halua enää tulla vastaan. Ja jos kaikki muu kotona on minun mieleni mukaan niin mielestäni en voi jyrätä jouluasiassa täysin. ap.
Jätät ne lahjat ostamatta, muuten teet joulun. Lahjojen hankinta eniten ahdistaa miehiä ja jos joutuu niitä vielä vastaanottamaan niin tulee syyllinen olo joka lisää jouluahdistusta. Muuten teet sellasen joulun kuin haluat etkä sitten odota mieheltä mitään. Aikuinen ihminen ei mene sekaisin nähdessään joulukuusen tai koristeita.
Mies ei osta sinulle yhtään lahjaa ja sinä ostat ja väkerrät miehelle monta lahjaa vaikka mies ei niitä halua.
Ostat itsellesi pari kivaa lahjaa ja paketoit ne huippuhienosti niin ovat samalla koristeita.
Miehen ei tarvitse tykätä joulusta eikä osallistua mutta sinä voit kyllä laittaa osan kodista "joulunätiksi" koska se on sinunkin kotisi. Ehkä nyt joulukuusta ei kannata kotiin rehata...laita vaikka joku kiva kranssi seinälle/pöydälle. Aikuisen miehen pitäisi kuitenkin pystyä olemaan normaali ja neutraali joulusta huolimatta. Jos marisee ja dissaa niin se on kyllä turhaa vittuilua ja haluaa vain tahallaan pilata sinunkin fiilikset.
Teet itsellesi mieleiset jouluruuat ja katat pöydän kauniisti ja mies voi syödä pitsansa vaikka soffalla jos haluaa.
Olenko ainoa, jonka oma joulufiilis menee jos toinen kotona inhoaa joulua ja osoittaa sen? Ap.
Älä yritä turhaan muuttaa miestä jouluihmiseksi mutta älä myöskään luovu omasta joulun vietosta.
Mies ei valita ja sinä et vedä jouluhommia överiksi. Joulu on kuitenkin vain pari päivää vuodessa.
Mutta tosiaan älä lisäänny tämän miehen kanssa tai lapsille on tiedossa paskat joulut kun isä pilaa koko muun perheen jouluilon!!!!
Vierailija kirjoitti:
Mies ei osta sinulle yhtään lahjaa ja sinä ostat ja väkerrät miehelle monta lahjaa vaikka mies ei niitä halua.
Ostat itsellesi pari kivaa lahjaa ja paketoit ne huippuhienosti niin ovat samalla koristeita.
Miehen ei tarvitse tykätä joulusta eikä osallistua mutta sinä voit kyllä laittaa osan kodista "joulunätiksi" koska se on sinunkin kotisi. Ehkä nyt joulukuusta ei kannata kotiin rehata...laita vaikka joku kiva kranssi seinälle/pöydälle. Aikuisen miehen pitäisi kuitenkin pystyä olemaan normaali ja neutraali joulusta huolimatta. Jos marisee ja dissaa niin se on kyllä turhaa vittuilua ja haluaa vain tahallaan pilata sinunkin fiilikset.
Teet itsellesi mieleiset jouluruuat ja katat pöydän kauniisti ja mies voi syödä pitsansa vaikka soffalla jos haluaa.
Saattaa se mieskin muuttaa ajatustaan kun huomaa ettet noteraa häntä koko joulussa. Possun viereen uuniin sopii ihan hyvin HooKoon sininen.
Annat nyt miehelle liikaa valtaa omiin tunteisiisi ja fiiliksiin. Ja miehellä ei ole mitään oikeutta valittaa koko joulua vaikka ei tykkää itse joulusta. Tuo on pelkkää vittuilua :(
Sinä saat nauttia joulusta ja miehellä ei ole mitään oikeutta pahoittaa mieltäsi turhaan.
Mies saa ihan vapaasti olla itse tykkäämättä joulusta mutta toisten iloa ei saa pilata niinkuin pikkulapsi kun kaikki ei mene oman haluan mukaan.
En nyt ehtinyt lukea ketjua, mutta jos et halua jostain syystä luopua miehestä, voisiko mies lähteä jouluksi reissuun ja sinä vietät kotijoulua?
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, jonka oma joulufiilis menee jos toinen kotona inhoaa joulua ja osoittaa sen? Ap.
Suosittelen todella että keskustelette asiasta miten saada homma toimimaan ilman mielenosoituksia. Kummankin on tultava vastaan. Tämä tehkää ennen kuin suunnittelette lapsia jos niitä haluatte. Voin kuvitella että jouluhömpötys tulee vain lisääntymään jos saatte lapsia ja jos mies ei sitä kestä niin on väärä mies sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Pilaako mies ilmapiiriä muulloinkin kuin jouluisin?
Meillä on niinpäin että mies haluaa koko talon täyteen joulusälää, valoja, kuusen ja punaisia tonttuverhoja.
Anoppi oli/on jouluihminen. Mies leipoo ja suunnittelee kinkkua jo juhannuksen jälkeen.
Minä pidän joulusta mutta en halua muuttaa koko kotia joulumaaksi ja punainen väri ahdistaa minua ;)
Mies ja lapset saa joulunsa mutta minä sitten himmaan vähän että joku tolkku säilyy.
En osaa ratkaisua antaa, mutta ihmettelen että joku oikeasti vihaa joulua? ?
Ymmärrän että turha hössötys ja rahan tuhlaaminen ärsyttää, mutta että vihaa? ?
Mieheltä naurettavaa ja lapsellista käytöstä.
Ex-mieheni veli (kolmikymppinen sinkkumies) vihasi joulua. Ja hän osoitti sen kyllä. Tuli pakotettuna paikalle vanhempiensa luo jouluillalliselle (tai nälkänsä takia) mutta sanoi aina miten vihaa joulua ja puhui kesken jouluruoan että häntä ärsyttää joulujutut jne, pilasi muiden joulufiilistä pahasti. Kaikki osti hänelle lahjan, mutta hän ei kenellekään. Oli oikea pahanilman lintu.