Mitä tehdä kun mies ei halua viettää joulua ja itse on jouluihminen?
Olemme lapseton pariskunta, kummankaan puolelta sukua ei juurikaan ole. Eli ei ole mahdollisuutta mennä ns vanhempien luo joulusyömään tms, tosin ei painettakaan siihen. Joulu voidaan siis viettää juuri niin kuin itse haluamme siellä missä haluamme. Mutta kun miestä ei kiinnosta joulu yhtään, hän ei kuulemma halua jouluruokia, joululahjoja eikä joulunviettoa, ei joulukoristeita. Minä taas rakastan joulua, kynttilätunnelmaa, joulukuusta, joulun viettoa, lahjojen paketoimista, joulun odottamista jne.. Miten sovittaa nämä yhteen? Tuntuu tylsältä järjestää yksin itselleni joulu kotiin ruokineen kaikkineen kun toinen tuhahtelee vieressä että ei voisi yhtään kiinnostaa ja miksi näitä jouluruokia, en halua niitä, tilaan pitsan. Surettaa. Vinkkejä?
Kommentit (165)
Kompromissi?
Sinä tyydyt vähempään koristeluun. Esim ei sitä joulukuusta tartte hankkia. Mutta pistä kynttelikkö ikkunalle, ruokapöytään jouluinen kaitaliina ja polta oikeita kynttilöitä. Tee jouluruokia joista itse pidät ja miehelle jotain mistä hän pitää.
Mies pitää suunsa kiinni eikä osoita mieltään joulusta.
Olisko sopiva ratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Sun lähtökohta tossa viimeisessä kysymyksessä on täysin väärä. "miten voisi vaikuttaa toisen ajatuksiin". Unohda toi. Useimmiten et voi toisen ajatuksiin vaikuttaa mitenkään. Keskity vaan niihin omiin ajatuksiisi ja tunteisiisi.
Tässä tapauksessa voisit fiilistellä sitä joulua ennen joulua esim. menemällä kauneimpiin joululauluhin, järkkäämällä ystäviesi kanssa jonkun kivan glögi-illan heidän luona (kai edes jonkun sun ystävän lapset menee joskus nukkumaan tms. että jos viet mennessäs glögin ja kivaa joulunaposteltavaa, joku ehtis sun kanssa sen juoda...), käymällä joulutunnelmaa imemässä kivoilla joulumarkkinoilla - sinne voi myös tehdä kaverin kanssa treffit jne. ja sitten kotonanne meet miehesi mielihalujen mukaan tässä asiassa.
Ja siis miten sun miestä häiritsee, jos sinä paketoit lahjoja?
Miestä ei siis häiritse mitenkään jos minä paketoin lahjoja tai käyn joulukonsertissa. Hän ei vain halua kotiinsa koristeita esille eikä pöytään jouluruokia. Eli kaikki, mihin hän joutuisi jotenkin osallistumaan esim syömällä on hänestä ärsyttävää. Mutta antaa ihan mielellään minun touhuta yksin, kunhan hän ei joudu asiaan mitenkään osalliseksi. ap.
Vierailija kirjoitti:
Tuo asiaa pitää varmistaa etukäteen ennen seukkaamista ettei tule yllätyksenä. Olen itse paatunut joulunvihaaja joten musta on kiva ettei kumppanini ole mikään jouluhullu.
No en tullut ajatelleeksi, tapasimme maaliskuussa. Varmistin toki lapsihalut, avioliittoajatukset, pettämisajatukset jne ne perinteiset. Ap.
Sano että tänä vuonna koristellaan kuusi pienillä viinapulloilla, niin ukko saattaa saada ihan uutta intoa asiaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet itse itsellesi sellaisen joulun kuin haluat. Ja mihen pizzalaatikkoon saat laittaa rusetin päälle.
Tätäkin mietin. Mutta ei kai minulla ole oikeutta raahata joulukuusta olohuoneen nurkkaan, jos mies vihaa joulua. Ihan sama kuin mies raahaisi likaisen auton moottorinsa olohuoneemme nurkkaan kahdeksi viikoksi, vaikka minä vihaan auton osia muualla kuin autossa. ap.
Jätä joku jouluvapaa vyöhyke, älä koristele koko kämppää, niin pääsee mieskin hengähtämään.
Inhoaako mies nimenomaan kaikkea joulussa vai vain sitä hössötystä ja pakko-osallistumista siihen? Häiritseekö häntä oikeasti ne koristeet ja tuoksut, vai saako ne olla jos ei tarvitse osallistua ripustamiseen ja pois keräämiseen?
Et sinä mitään lupaa tarvitse mieheltä joulukuusen laitoin, jouluruokiin tai koristeisiin. Vai tarvitsetko? Tee niin kuin haluat mies osallistuu tai on on osallistumatta.
Miehesi kuulostaa kusipäältä, kannattaa viettää seuraava joulu ihan toisenlaisen miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat paksua läpinäkymätöntä verhokangasta ja vedät sen joulukuusen eteen aina, kun mies on paikalla. Pyydät miestä lähtemään yksin lenkille tai kävelylle, vedät verhot auki kuusen edesta ja laitat joululaulut soimaan. Kun mies palaa: tadaa verhot kiinni ja joulumusat pois. Joululauluja voi kuunnella myös kuulokkeilla.
Jouluruuat voi piilottaa foliolla vuorattuihin laatikoihin joiden päälle kirjoittaa vain "Vaimon ruokaa" ja syö niitä eri aikaan, kuin mies syö omia ruokiaan: näin miehen ei tarvitse vaivautua toisen mieltymyksistä. Vai vaivautuuko hän pelkästä tietoisuudesta, että toinen tykkää joulusta? Silloin asiaa on aika vaikea parantaa. Oikeastaan aika erikoinen ongelma. Onko puolisosi kenties muslimi tai venäläinen?
Kiitos, tämä oli hyvä idea :D . Sarkasmi on minulle toimiva ratkaisu moneen. Ei miestä se sinänsä haittaa, että minä pidän joulusta, mutta häntä itseään jotenkin ahdistaa joulu, en tiedä miksi. Hän ei muutenkaan halua juhlia ikinä mitään. Taidan tosin ostaa ainakin kymmenen pientä kivaa joululahjaa miehelle, niin pääsen paketoimaan paljon ja antamaan lahjoja (hän ei tosin osta minulle yhtään). Täytyy vaan varoa, että mies ei ota sitä vittuiluna. Ap.
No et toisaan laita miehelle kymmentä pakettia, korkeintaan yhden tai ei sitäkään. Paketoi itsellesi, koko kuusenalus täyteen!
Onko se mies yrittänyt hakea kompromissia vai jyrännyt vain sinun tahtosi? Sinä, joka haluat viettää joulua kuten normaalia tässä maassa on, joudut alistumaan, mielistelemään ja nöyrtymään? Lähde lätkimään ja anna äijän tukehtua pizzaansa, tuollaista tyrannia et kaipaa elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Sano että tänä vuonna koristellaan kuusi pienillä viinapulloilla, niin ukko saattaa saada ihan uutta intoa asiaan
Hän ei juo, mutta tupakoi. Voisin sanoa, että koristellaan kuusi tupakoilla, ja minä maksan ne ja hän saa siitä sitten joulun jälkeen yksi kerrallaan poltella niitä pois. Ap.
Jos et halua olla kynnysmatto, nouse ylös lattialta.
Vierailija kirjoitti:
Onko se mies yrittänyt hakea kompromissia vai jyrännyt vain sinun tahtosi? Sinä, joka haluat viettää joulua kuten normaalia tässä maassa on, joudut alistumaan, mielistelemään ja nöyrtymään? Lähde lätkimään ja anna äijän tukehtua pizzaansa, tuollaista tyrannia et kaipaa elämääsi.
Hän on tullut aiempina kolmena jouluna vastaan kuulemma siten että on antanut minun järjestää joulun vaikka vihaa joulua. Itse en ole kokenut sitä aitona kompromissiksi koska hän on pitkin joulua näyttänyt jouluärtymyksensä. Mutta jostain näkökulmasta tuo on kompromissi kyllä. Enkä voi kai vaatia että mies piilottaa tunteensa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Selitä miten olen kynnysmatto? Mielestäni yritän huomioida tässä kaksi vastakkaista näkökulmaa siten että molemmilla olisi kivaa. Ap.
Miksi mies vihaa joulua noin paljon? Siis jopa sitä, että sinä laitat kuusen ja vähän kynttilöitä tms, eli ei mitään paatoksellista tai tuputtavaa hössötystä? Mikä siinä on miehelle kamlaa, ettei halua sitä kotiinsa lainkaan, eikä halua tehdä sinua sillä iloiseksi? Tuntuu oudolta tuommoinen.
No, eipä olisi mukavaa fiilistellä joulutunnelmissa, jos toinen siinä inhoaisi kaikkea. Mulle toi olis aika hyvä syy lähteä eri teille, kun ei lapsiakaan ole. Jos mies ei pysty tai halua yhtään eläytyä vaimon tunnelmiin, niin on varmaan muissakin asioissa jyrkkä ja kohtuuton. Se kun menee niin tässä elämässä, että jos toista aidosti rakastaa, tulee itsekin iloiseksi, kun rakas on onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mitään lupaa tarvitse mieheltä joulukuusen laitoin, jouluruokiin tai koristeisiin. Vai tarvitsetko? Tee niin kuin haluat mies osallistuu tai on on osallistumatta.
Ei, en tarvitse lupaa, mutta yritän huomioida hänet, koska tämä on yhteinen koti. Ihan samoin, kun hän huomioi minut asioissa, mitä minä inhoan ja mitkä minua ärsyttää. On paljon asioita mitä hän on ennen tehnyt esim pessyt ja säilyttänyt keittiössä auton osia jne, mutta koska tietää että en sitä arvosta niin on kaikessa hiljaisuudessa kummankaan asiaa kommentoimatta lopettanut sen. Mielestäni hyvä koti tulee siitä, että molemmat huomioi toisen. ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä miten olen kynnysmatto? Mielestäni yritän huomioida tässä kaksi vastakkaista näkökulmaa siten että molemmilla olisi kivaa. Ap.
Sinpä sen sanoit: sinä yrität.
Vierailija kirjoitti:
Ja AP on vastatyranni. Tuo väkisin metsästä puun keskelle olohuonetta (mikä on ylipäänsä täysin typerä tapa), täyttää kodin esineillä, joita mies vihaa. Täyttää kaapin ruualla, jota toinen ei halua syödä. Tämäkö on sitten naisten kompromissi tähän asiaan?
Kiitos, tämä oli hyvä idea :D . Sarkasmi on minulle toimiva ratkaisu moneen. Ei miestä se sinänsä haittaa, että minä pidän joulusta, mutta häntä itseään jotenkin ahdistaa joulu, en tiedä miksi. Hän ei muutenkaan halua juhlia ikinä mitään. Taidan tosin ostaa ainakin kymmenen pientä kivaa joululahjaa miehelle, niin pääsen paketoimaan paljon ja antamaan lahjoja (hän ei tosin osta minulle yhtään). Täytyy vaan varoa, että mies ei ota sitä vittuiluna. Ap.