Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Positiiviset huumeseulat - mitä nyt tapahtuu?

Vierailija
28.11.2016 |

En ole raskaana, vaan lapseton nuori nainen, joka joutui tänään yllättäen huumeseuloihin. Viihdekäytän 5-10 kertaa vuodessa tiettyä ainetta, enkä kutsuisi itseäni narkkariksi. Mitä minulle nyt tapahtuu? Työpaikka arvatenkin lähtee alta mutta entä muuten?

Kommentit (384)

Vierailija
81/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin heroiinia

Ap

Tämä en ollut minä. Käytin sellaista ainetta, jonka laillistamisesta on käyty paljon keskustelua Suomessakin.

- ap

Tuossa on Noora sinulle oikeaa tietoa käyttämästäsi aineesta:

http://www.pedneur.com/article/S0887-8994(16)30478-7/abstract

"The literature and reported case provide strong evidence that chronic cannabis abuse causes cognitive impairment and damages the brain, particularly white matter, where cannabinoid 1 receptors abound."

Olennainen asia kaikille muistettavaksi:

"Valtaosalle kannabiksen käyttäjistä ei aiheudu todettavaa fyysistä tai psyykkistä haittaa edes pitkäaikaiskäytössä. (Lancet 1995)"

Osaat käyttää nettiä,koska palstailet täällä. On tyhmyyttä olla käyttämättä sitä tiedon hankkimiseen. Tiedon hankkiminen useasta eri lähteestä on parasta, mitä netillä on tarjota.

Lancet on muuten maailman arvostetuin lääketieteellinen julkaisu.

The Lancet on eräs maailman vanhimpia ja arvossa pidetyimpiä lääketieteellisiä julkaisuja. Sitä voidaan pitää monien nykyajan lääketieteellisten lehtien suoranaisena esikuvana. Lehden artikkelit ovat vertaisarvioituja ja se julkaisee laaja-alaisesti niin uutta tutkimusta, arvioita aiemmista tutkimuksista kuin myös kommentaareja. Lisäksi julkaistaan muun muassa arvioita lääketieteellisistä kirjoista ja alan uutisia. Lehden nauttima suuri arvostus tarkoittaa, että sen kirjoituksia lainataan laajasti tiedotusvälineissä kaikkialla maailmassa. Lukijoita sillä on ympäri maailmaa, ja sen 1996 avatuilla Internet-sivuilla yli miljoona käyttäjää.

On Lancetissa julkaistu muunkin suuntaisia tutkimuksia, joten tuo lehden auktoriteettiin nojaava 20 vuotta vanha onelinerisi ei kyllä ole minkään arvoinen. 

Oletko kuullut kuinka monta vuotta Irti Huumeista ry:n perustajan skitsofreeninen poika asui isäänsä paossa teltassa ulkomailla?

Vierailija
82/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin heroiinia

Ap

Tämä en ollut minä. Käytin sellaista ainetta, jonka laillistamisesta on käyty paljon keskustelua Suomessakin.

- ap

"The literature and reported case provide strong evidence that chronic cannabis abuse causes cognitive impairment and damages the brain, particularly white matter, where cannabinoid 1 receptors abound."

Kirjoitit jossain ketjussa psykooseista,

En ole koskaan kirjoittanut mitään psykooseista. Loppuosaa viestistäsi en lukenut, koska se selvästikin oli tarkoitettu jollekin muulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin heroiinia

Ap

- ap

"Valtaosalle kannabiksen käyttäjistä ei aiheudu todettavaa fyysistä tai psyykkistä haittaa edes pitkäaikaiskäytössä. (Lancet 1995)"

Osaat käyttää nettiä,koska palstailet täällä. On tyhmyyttä olla käyttämättä sitä tiedon hankkimiseen. Tiedon hankkiminen useasta eri lähteestä on parasta, mitä netillä on tarjota.

The Lancet on eräs maailman vanhimpia ja arvossa pidetyimpiä lääketieteellisiä julkaisuja. Sitä voidaan pitää monien nykyajan lääketieteellisten lehtien suoranaisena esikuvana. Lehden artikkelit ovat vertaisarvioituja ja se julkaisee laaja-alaisesti niin uutta tutkimusta, arvioita aiemmista tutkimuksista kuin myös kommentaareja. Lisäksi julkaistaan muun muassa arvioita lääketieteellisistä kirjoista ja alan uutisia. Lehden nauttima suuri arvostus tarkoittaa, että sen kirjoituksia lainataan laajasti tiedotusvälineissä kaikkialla maailmassa. Lukijoita sillä on ympäri maailmaa, ja sen 1996 avatuilla Internet-sivuilla yli miljoona käyttäjää.

On Lancetissa julkaistu muunkin suuntaisia tutkimuksia, joten tuo lehden auktoriteettiin nojaava 20 vuotta vanha onelinerisi ei kyllä ole minkään arvoinen. 

Oletko kuullut kuinka monta vuotta Irti Huumeista ry:n perustajan skitsofreeninen poika asui isäänsä paossa teltassa ulkomailla?

Miten tämä liittyy Lancetiin ja miksi minun pitäisi tietää ulkomaisesta teltasta?

Vierailija
84/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin heroiinia

Ap

- ap

"We recorded clear and consistent associations and dose-response relations between the frequency of adolescent cannabis use and all adverse young adult outcomes." (Lancet 2014)

Kumma, että kannabiksen lääkekäytön "ongelmista" ei ole kuitenkaan saatu aikaan edes yhtä uutista maailmalla, vaikka käytetyt kannabismäärät ovat päihdekäyttöön verrattuna kuitenkin todella suuria ja lääkekäyttö on kasvanut koko ajan, myös Suomessa. Annostus kuitenkin on yleensä useitakin grammoja päivässä, eikä siltikään tule ongelmia. Maailman vähähaittaisin lääke/päihde selvästi.

Makeet psykoosit!

Mitäpä jos lukisit kantsupropagandan sijaan riippumattomia julkaisuja?

Vierailija
85/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin heroiinia

Ap

- ap

"We recorded clear and consistent associations and dose-response relations between the frequency of adolescent cannabis use and all adverse young adult outcomes." (Lancet 2014)

Kumma, että kannabiksen lääkekäytön "ongelmista" ei ole kuitenkaan saatu aikaan edes yhtä uutista maailmalla, vaikka käytetyt kannabismäärät ovat päihdekäyttöön verrattuna kuitenkin todella suuria ja lääkekäyttö on kasvanut koko ajan, myös Suomessa. Annostus kuitenkin on yleensä useitakin grammoja päivässä, eikä siltikään tule ongelmia. Maailman vähähaittaisin lääke/päihde selvästi.

Makeet psykoosit!

Mitäpä jos lukisit kantsupropagandan sijaan riippumattomia julkaisuja?

Niidenkin mukaan kannabis on erittäin vähähaittaista, koska edes useiden grammojen vuosia jatkunut päivittäiskäyttö ei ongelmia lääkekäytössä aiheuta, ja päihdekäyttäjät käyttävät kannabista paljon vähemmän ja harvemmin. Varmaan sinua harmittaa, että kannabis on maailman vähähaittaisin päihde, ja myös maailman monipuolisin energia- ja lääkekasvi, jolla on käyttöä myös ravintona. Maailman monipuolisin kasvi.

Vierailija
86/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin heroiinia

Ap

- ap

CHRONIC. Vertaa kossuun. Krooninen puoli kossua päivässä pehmentää aivot ja maksan. Puoli kossua 5 krt vuodessa on hyvä meininki. Aika lailla sama pilven kanssa.

Asuin pitkän pätkän Kaliforniassa, jossa polttelu on tosi yleistä ja "lääkekäytön" laillistuessa (oikeesti kuka vaan saa tarvittavat paperit), sai kannabista järkevästi kaupasta. Omassa duunissa monet poltteli parkkiksella pitkin työpäivää.

Vakipolttelijoista vuosien käyttö näkyi. Hajamielisyyttä ja ajatuksen lipsumista. Mutta ei paljoa. Satunnaisesta tuskin paljoa harmia - varsinkin jos aineet ostetaan joltain muulta kuin diileriltä, jolla muutakin roinaa myynnissä.

Itse en polta, mutta syntien skaalassa aika pieni.

Vierailija
87/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Huumeiden käyttäjien sietääkin kärähtää. Pomollasi on ollut epäilys, joten testautti kaikki ja jäit kiinni. Oikein. Ihan oli omaa tyhmyyttäsi.

Vierailija
88/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kannabiksen olevan suht harmitonta. Palstalla hääräävät intoilijat jotka saavat ketjun kuin ketjun muuttumaan kannabispropagandaksi sen sijaan, että tekisivät ihan oman ketjun tosin saavat epäilemään aina harmittomuutta. Mikä teitä vaivaa? Tukitte aina noilla tiedeartikkeleista peräisin olevilla lainauksilla keskustelut. Voisitteko perustaa oman ketjun niitä varten? Ap: älä missään nimessä myönnä mitään! Sano, että passiivisesti olet saanut elimistöösi ja pyydä uudet seulat. Tulevaisuudessa juo runsaasti vettä ennen seuloja, jos pelkäät kiinnijäämistä. Annat tällöin ns. vesiseulat.

Vierailija
89/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Huumeiden käyttäjien sietääkin kärähtää. Pomollasi on ollut epäilys, joten testautti kaikki ja jäit kiinni. Oikein. Ihan oli omaa tyhmyyttäsi.

isäni oli 90-luvulla autokorjaamolla töissä. Pomo tarjosi brenkut ja sitähän sai juoda kunhan hoiti työnsä. Aika moni tuntui olevan päissään ja minä poika sain karkkia koska olin liian nuori juomaan brenkkua.

Ehkä vieläkin jossain työpaikalla saa juoda pitkät päivät brenkkua, kunhan hoitaa työnsä hyvin.

Vierailija
90/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon kannabiksen olevan suht harmitonta. Palstalla hääräävät intoilijat jotka saavat ketjun kuin ketjun muuttumaan kannabispropagandaksi sen sijaan, että tekisivät ihan oman ketjun tosin saavat epäilemään aina harmittomuutta. Mikä teitä vaivaa? Tukitte aina noilla tiedeartikkeleista peräisin olevilla lainauksilla keskustelut. Voisitteko perustaa oman ketjun niitä varten? Ap: älä missään nimessä myönnä mitään! Sano, että passiivisesti olet saanut elimistöösi ja pyydä uudet seulat. Tulevaisuudessa juo runsaasti vettä ennen seuloja, jos pelkäät kiinnijäämistä. Annat tällöin ns. vesiseulat.

Eiköhän se ole niin, että nämä kannabisvastaiset muuttavat joka kannabisketjun propagandaksi, johon ei sitten sinun mielestäsi saisi enää edes vastata, vai? Uusia ketjuja vaan koko ajan pitäisi tehdä? Tässä vaiheessa kun Suomeen saa tuoda 22 kiloa huumeita alle 200 euron sakoilla, nämä kannabisketjut alkavat olla jo aika turhia. Ainakin vielä sellaisessa maassa, jossa kannabis on aikoinaan arvottu kielletyksi.

Vierailija
91/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi maailman paras energiakasvi -juttu on yksi hippien mantra. Jatkan jenkkikokemuksiani. Itseäni älykkäämmät ja hirveen tiedostavat kaverini olivat lukeneet keisarin uudet vaatteet - toisella oikeen hamppupaperille painettu. Kirja siis kertoo kannabiksen ja sen kieltämisen historian. Paljon siinä on varmasti totta, mutta varmasti nyös valittuja totuuksia ja tarkoituksellista vääristelyä. Niin tai näin, yksi pääjuju vissiin on, että hamppu kiellettiin, koska isoilla teollisuusjäteillä oli patentit keinokuituihin ja kilpaileva hamppu haluttiin pistää pois markkinoilta.

Tässä kohtaa kannabiksen puolustelit hurmoksessaa kääntävät silmät nurin ja kertovat kuinka hamppu on maailman mahtavin juttu. Ei tarvitse lannoitusta, ei rikkaruohojen myrkytystä - koska se on itse rukkaruoho! Oikeesti mulle on selitetty näin.

Kerroin, että EU:ssa maksettiin (ainakin silloin) kuituhampulle aika kovaa tukea ja silti viljelyhalukkuus on niukkaa. Selitin, että mikään ei kasva ilman ravinteita jne. Kaverini oikesti suuttui minulle ja kertoi kuinka minä uskon propgandaan enkä suostu ymmärtämään sitä mikä on oikeasti totta.

Söin jossain vaiheessa hampun siemeniä hyvien rasvahappojen vuoksi ja luin öljyhampun kasvattamisesta. Ei mitenkään helppo kasvi. Minulla on peltoa ja oikeasti kiinnosti, mutta viljelyteknisesti tosi haastava - toisin kuin polttelijat (ilman traktoria) tietävät.

Anekdootti. Pohjois Kaliforniassa kasvatetaan sikana ja osa on puolijulkista, mutta silti suurinosa laitonta, vaikka menee lääkekäyttöön. Tyypillinen jenkkien kaksinaissysteemi, jota ei voi järjellä selittää. Kaverini ystävä oli pari kesää tällaisella tilalla töissä. Nukkui kuulemma kerran huoneessa, jossa oli useampi satatuhatta riihikuivaa. Hän teki siis ihan farmihommia siellä. Oman palkkansa hän sai toisessa osavaltiossa tuntemattomalta tyypiltä. Ihan tosi hämärä kuvio ja mun mielestä järjetön riski, että joku menee pieleen - hullua mennä töihin moiseen operaatioon.

Vierailija
92/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

isäni oli 90-luvulla autokorjaamolla töissä. Pomo tarjosi brenkut ja sitähän sai juoda kunhan hoiti työnsä. Aika moni tuntui olevan päissään ja minä poika sain karkkia koska olin liian nuori juomaan brenkkua.

Ehkä vieläkin jossain työpaikalla saa juoda pitkät päivät brenkkua, kunhan hoitaa työnsä hyvin.

Muutamankin työkaverin on viina vienyt hautaan 40 vuoden aikana ja muutamia on menossa samaan paikkaan samasta syystä, ja monen juopon hommia olen paikannut elämäni aikana. Nykypäivänä ei enää saa juoda, vakuutuskysymyskin se on. Kuolemantapaus kun nosturi tippuu juopon päälle ei ole mukava vaan roiskeita syntyy ja tulee kalliiksi keskikalja.

Vierailija
93/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi maailman paras energiakasvi -juttu on yksi hippien mantra. Jatkan jenkkikokemuksiani. Itseäni älykkäämmät ja hirveen tiedostavat kaverini olivat lukeneet keisarin uudet vaatteet - toisella oikeen hamppupaperille painettu. Kirja siis kertoo kannabiksen ja sen kieltämisen historian. Paljon siinä on varmasti totta, mutta varmasti nyös valittuja totuuksia ja tarkoituksellista vääristelyä. Niin tai näin, yksi pääjuju vissiin on, että hamppu kiellettiin, koska isoilla teollisuusjäteillä oli patentit keinokuituihin ja kilpaileva hamppu haluttiin pistää pois markkinoilta.

Tässä kohtaa kannabiksen puolustelit hurmoksessaa kääntävät silmät nurin ja kertovat kuinka hamppu on maailman mahtavin juttu. Ei tarvitse lannoitusta, ei rikkaruohojen myrkytystä - koska se on itse rukkaruoho! Oikeesti mulle on selitetty näin.

Kerroin, että EU:ssa maksettiin (ainakin silloin) kuituhampulle aika kovaa tukea ja silti viljelyhalukkuus on niukkaa. Selitin, että mikään ei kasva ilman ravinteita jne. Kaverini oikesti suuttui minulle ja kertoi kuinka minä uskon propgandaan enkä suostu ymmärtämään sitä mikä on oikeasti totta.

Söin jossain vaiheessa hampun siemeniä hyvien rasvahappojen vuoksi ja luin öljyhampun kasvattamisesta. Ei mitenkään helppo kasvi. Minulla on peltoa ja oikeasti kiinnosti, mutta viljelyteknisesti tosi haastava - toisin kuin polttelijat (ilman traktoria) tietävät.

Anekdootti. Pohjois Kaliforniassa kasvatetaan sikana ja osa on puolijulkista, mutta silti suurinosa laitonta, vaikka menee lääkekäyttöön. Tyypillinen jenkkien kaksinaissysteemi, jota ei voi järjellä selittää. Kaverini ystävä oli pari kesää tällaisella tilalla töissä. Nukkui kuulemma kerran huoneessa, jossa oli useampi satatuhatta riihikuivaa. Hän teki siis ihan farmihommia siellä. Oman palkkansa hän sai toisessa osavaltiossa tuntemattomalta tyypiltä. Ihan tosi hämärä kuvio ja mun mielestä järjetön riski, että joku menee pieleen - hullua mennä töihin moiseen operaatioon.

Palstan satusetä tuli sitten taas uuteen ketjuun uudella kannabissadulla. Että ihan maanviljelijä olet siellä roolileikkien täyttämässä keinotodellisuudessasi nykyään? Kovaa on kannabisvastustus edelleen, ja harmittaa varmaan kovin se, että kannabis on maailman monipuolisin kasvi. Ja tietysti myös maailman vähähaittaisin päihde ja erinomainen lääke- ja energiakasvi, jonka viljelyssä Jokioisten maataloustutkimuskeskuksessa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, vaikka sinä et sitä traktorillasi saisi kasvamaan siellä pellossasi, jossa elelet. Muut viljelijät ovat myös joka vuosi onnistuneet Suomessa satojen hehtaariensa kanssa, vaikka sinä ei osaisi maatasi viljellä traktorillasi. Hamppu kasvoi muuten täällä hyvin ennen traktoreitakin.

Vierailija
94/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin suhteen tilanne esimerkiksi on se, että jos soitat töihin ja kerrot että olet niin kännissä että et voi tulla töihin se ei ole välittömän irtisanomisen peruste jos aikaisempia varoituksia ei ole alla. Se sensijaan on irtisanomisen peruste, jos menet kännissä töihin. 

Miksi huumeiden suhteen ei olisi sama? Jos et ole ollut töissä huumeiden vaikutuksen alaisena sinulla ei pitäisi olla työsuhteen osalta hätää. Ei työnantajalla ole valtaa määrätä, mitä vapaa-ajallasi teet. Toki pomosi suhtautuminen sinuun luultavasti muuttuu. 

En itse asiassa ymmärrä miten voi olla mahdollista, että jollakin pomolla voi olla oikeus lähettää ihminen huumetestiin ilman selkeää tilannetta, jossa henkilö on vaikutuksen alaisena. 

T. Alaisiaan hoitoon ohjannut (huonolla menestyksellä).  

Vierailija
95/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noitahan riittää. Rasittavaa porukkaa nämä intoilijat jotka luulevat olevansa osa ratkaisua, vaikka ovat osa ongelmaa. Puolestani saisi laillistaa vaikka heti, mutta "hampusta voidaan valmistaa maailman parasta vaneria"-horinoilla se ei kyllä onnistu. Vähän jos kritisoi, tai esittää jatkokysymyksiä hampun hyödyistä, niin johan olet lammas ja propagandan uhri vaikka itse suoltavat ja uskovat kaikkea soopaa ilman lähdekritiikkiä. Ja jos nyt lukee aloitusviestin ja pohtii mitä tämä ketju koskee, niin lähimuistissa ei ole juuri kehumista. :D

Vierailija
96/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan satusetä tuli sitten taas uuteen ketjuun uudella kannabissadulla. Että ihan maanviljelijä olet siellä roolileikkien täyttämässä keinotodellisuudessasi nykyään? Kovaa on kannabisvastustus edelleen, ja harmittaa varmaan kovin se, että kannabis on maailman monipuolisin kasvi. Ja tietysti myös maailman vähähaittaisin päihde ja erinomainen lääke- ja energiakasvi, jonka viljelyssä Jokioisten maataloustutkimuskeskuksessa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, vaikka sinä et sitä traktorillasi saisi kasvamaan siellä pellossasi, jossa elelet. Muut viljelijät ovat myös joka vuosi onnistuneet Suomessa satojen hehtaariensa kanssa, vaikka sinä ei osaisi maatasi viljellä traktorillasi. Hamppu kasvoi muuten täällä hyvin ennen traktoreitakin.

Tällä hetkellä Coloradossa on ennätysmäärä psykoosiin sairastuneita ja Coloradon hallitus oikeasti pohtii kieltolain laatimista uudestaan. Olen kierrellyt paljon Canabiscuppeja ( kannabis messut) sielä ihmisten silmistä näkyy se että nyt ei olla ihan terveellä pohjalla. Suurin osa on suoraan sanottuna psykoosissa. He kaipaisivat täyshoitoa.

Esimerkiksi Hollannissa on vuosikymmeniä mielisairaalat täynnä kannabiksen käyttäjiä, koska eivät erota todellisuutta todesta.

Vierailija
97/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Taas se nähtiin. Kannattiko? Onneki jäit kiinni. Toivottavasti moni muukin. Jos on pakko saada nuppi sekaisin, niin Alko on olemassa. Sitten voit olla selvä kuin aamuinen puhallus.

Vierailija
98/384 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt alkaa heti etsiä uutta työpaikkaa, etkä hakemuksessa kerro, että olet menettämässä nykyisen. Hyvällä tuurilla ehdit löytää uuden ja yleensä ymmärretään, että nykyiselle työnantajalle ei kerrota, että hakija on etsimässä uusia töitä.

Ei noista mene tietoa mihinkään muualle, työnhausta vain tulee vaikeaa kun saat potkut. Ja työkkäristä tulee tukien kanssa karenssi, koska aiheutit potkut itse.

Ei varmaan ainakaan suosituksia hevillä heru.

Valintoja. Kyllä.

Vierailija
99/384 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus on niin feikki

Vierailija
100/384 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkitty olet. Itselläni on ollut käytössä täysin laillisesti lääkärin määräämänä Bentzoziatsepiini (rauhoittava) jokusen vuoden. Määrätty siis kunnalliselta puolelta. Kävin n. kuukausi sitten hammaslääkärissä, eli täysin eri paikassa, kuin mistä nuo lääkkeet ovat minulle määrätty, kunnallisella puolella toki myös.

Hammaslääkäri latasi röntgenkuvia, joita oli minulle näyttämässä, yht.äkkiä näytölle syttyi punaisella tuon rauhoittavan lääkkeen kauppanimi ja lääkäri äärimmäisen nolona. Mitä vittua se tuolle hammaslääkärille kuului, mitä lääkkeitä joku lääkäri on minulle määrännyt. Olen siis itsekin merkitty mies, vaikka olen lääkkeeni laillisesti lääkärin määräämänä ottanut. Kyllä ottaa aika rankasti päähän.

Voi se siinä mielessä kuulua, että hammaslääkäritkin antaa (vastaanotolla) ja määrää lääkkeitä potilailleen. On syytä tietää, mitä lääkkeitä potilas jo ennestään käyttää jotta vältetään lääkkeiden mahdolliset yhteiskäyttöhaitat. Eli on ihan sinun oma etusi, että lääkärit (myös hammaslääkärit) tietää lääkityksesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi