Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan pääjohtaja SK:lle: ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

Vierailija
27.11.2016 |

Taidettiin saada napakka johtaja Kelaan, saas nähdä tuleeko oikeasti muutoksia. Tukien vuoksi monet ei edes hakeudu töihin kun yhteiskunta elättää eli me veronmaksajat.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000004883568.html

Kelan uusi pääjohtaja Elli Aaltonen haluaa lakkauttaa vastikkeettoman sosiaaliturvan. Hän sanoo Suomen Kuvalehdessä, että etuuksia ja kannustin- ja tuloloukkuja on liikaa.
Kelan uusi pääjohtaja Elli Aaltonen haluaa lakkauttaa vastikkeettoman sosiaaliturvan. Hän sanoo Suomen Kuvalehdessä, että nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä tukee syrjäytymistä.

– Nyt meillä on etuutta, etuutta, etuutta, etuutta, ja niiden välissä loukkuja, loukkuja, loukkuja, loukkuja. Miten saamme kannustinloukut pois? Ja miksi ylipäätään ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta? Voisiko vaihtoehto olla, että maksaisimmekin osallisuudesta? Aaltonen sanoi lehden haastattelussa.

Käytännössä Aaltosen uudistukset tarkoittaisivat vastikkeettoman sosiaaliturvan, kuten vastikkeettoman työttömyysturvan, loppua. Erityisesti pitkäaikaistyöttömät ovat pitäneet ajatusta pakkotyönä.

Aaltosen mukaan ”nykysysteemi tukee yhteiskunnallista syrjäytymistä, maksaa paljon eikä tuota mitään”, lehti kertoi. Erityisesti häntä huolettavat 20–35-vuotiaat kouluttamattomat tai vähän koulutetut työttömät.

Taloussanomat uutisoi aiemmin tässä kuussa, että hallitus on nimennyt yhdeksi kärkihankkeekseen ”osallistavan sosiaaliturvan mallin luomisen”, ja ehdotusta uudesta mallista on hallituksen toimeksiannosta kehittänyt tänä vuonna professori Heikki Hiilamon johtama tutkijaryhmä.

Kela käytti sosiaaliturvaan lähes 15 miljardia euroa, 20 prosenttia kaikista sosiaalimenoista viime vuonna.

Kommentit (474)

Vierailija
81/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää taas.

Työttömyysturva on tuki jota maksetaan, jos joutuu työttömäksi. Suomessa vähennetään työpaikkoja koko ajan eikä kaikille ole töitä, joten tuolla tuella turvataan näille ihmisille jonkinlainen säädyllinen elämä kun joutuvat kilometritehtaalle. Miksi juuri tänä aikana, kun työpaikkoja on vähemmän kuin koskaan, väläytellään näitä kaikki nerouksia kuinka työttömyysturva pitäisi ansaita TÖILLÄ?

Työpaikkoja on ulkomaillakin. mene sinne.

Eli minun pitäisi lähteä ulkomaille etsimään siivoushommia (joista tienaa ulkomailla vielä huonommin kuin Suomessa) ja jättää sekä mies että lapset Suomeen? Maksaisimme kahdesta eri asunnosta jne. Onpas kannattavaa.

Tutustu vähän filippiiniläisiin, he toimivat juuri noin. Isä ja äiti ovat siirtolaisina ulkomailla ja lähettävät rahaa kotimaahan, lapset ovat isovanhemmilla tai muilla sukulaisilla. Kahta asuntoa eivät tietenkään maksa, siltä osin heillä on enemmän järkeä kuin sinulla näemmä. Filippiiniläisillä on käyhän maan asukkaina maailman suurin diaspora,  jos se kelpaa heille saa kelvata myös suomalaisillekin. Emme me ole heitä parempia tai etuoikeutetumpia. 

Haista pas*a! Minä en lapsia hankkinut sen takia jotta voisin ne tyrkätä tuosta nuin vaan isovanhemmille satojenkilometrien päähän böndelle koska en saa uutta työtä suomesta, niin pitäisi ulkomaille lähteä ja hylätä lapset.

Sitten sekin että sekä mun että miehen vanhemmat käy edelleen töissä, niin eivät varmaan jaksa enää lapsiperhe elämää.. vaan odottavat eläkevuosia joihin on vain pari vuotta ja sitten kiertämään maailmaa ja nauttimaan omasta ajasta.

Sisaruksia mulla ja miehellä on paljon, mutta ei lapsia voi heille tyrkätä koska sisaruksilla on omia lapsia, pitäiskö heidän hankkia isommat talot vaan sen takia jotta voivat sukulaisten kersoja majoittaa kun vanhemmat lähti ulkomaille töihin.

Serkkujakin on paljon mutta en tunne niitä niin hyvin joten todellakaan laittaisi lapsia niiden vastuulle ja miltä susta itestäs tuntuisi jos melkein tuntematon ihminen tyrkkää lapsensa sun hoiviin ja sulla tavallaan olis 'velvollisuus' auttaa kun samaa sukua ollaan?? Juu harvinaisen paska idea.. Seuraavaks varmaan lakkautetaan eläkkeet

Vierailija
82/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla noin pihalla. Joko meillä on sosiaaliturva tai sitten pitää rakentaa enemmän vankiloita. En muutenkaan tajua miksi aina jauhetaan työhaluttomista työttömistä. Miksei ketään kiinnosta työhaluiset työttömät, jotka eivät saa hommia?

Tai sitten ei kumpikaan noista.

Katsos: valtaosalla maailman ihmisitä ei ole sosiaaliturvaa ja silti porukka ei ole vankilassa! Eiks ole ihmeellistä?

Sosiaaliturvaa reilusti alaspäin vaan, sopii minulle.

Sun palkkaa reilusti alaspäin tai mielellään kokonaan pois, sopii minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut työttömyyskorvausta, vaan valtio järjesi työttömille hätätöitä.

Paljon tehtiin teitä tuolla systeemillä ja ne ovat edelleen käytössä.

Yhteiskunnan kannalta on tuhlausta pitää ihmisiä työttömyyskorvauksella ja olisi paljon parempi että he tekisivät jotain yhteiskunnan kannalta hyödyllistä.

Vanhuksia voisi ulkoiluttaa tai toimia välituntivalvojana koulussa. Roskiakin voisi poimia.

Paljon olisi maassa tehtävää josta ei kuitenkaan voi maksaa varsinaisesti palkaa, mutta nuokin asiat pitäisi silti jonkun tehdä.

Vierailija
84/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäreilua, että työtä ei oikeasti riitä kaikille. Tällöin työtä pitää jakaa tasapuolisesti siten, että työaika on niin lyhyt, että kaikille riittää työtä.

Ei ole oikein, että vain osa saa työtä ja siitä tulevat edut (eläke, työterveys, lomat) ja osa joutuu tekemään työtäbilman mitään etuja vain surkeaa korvaustaan vastaan.

Kun työtä ei riittänyt kaikille, sitten lähdettiin ulkomaille sitä työtä hakemaan. Ei tarvitse kuin katsoa 80-luvun alkuun, kun Suomikin oli vielä työvoimaa vievä maa. Ei silloin jääty kotiin surkuttelemaan, että voi voi kun en saa etuuksia, vaan otettiin ohjat omasta elämästä.

Ei silloin ollut mikään pakko lähteä edes. Suomessa sai töitä kun käveli jostain kysymään; kokemusta on. Olen jäänyt töihin niin että olen aamulla mennyt kysymään töitä, viiden minuutin haastattelu ja vartin päästä siitä jo kierretään talossa esittelemässä, että tässä tämä meidän uusi työntekijä. 

Vierailija
85/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan pysty näkemään tätä niin, että työttömällekin olisi arvokasta päästä edes jollain tavalla osalliseksi tätä yhteiskuntaa? Minulle työttömyydessä on ollut pahinta juuri se, etten kelpaa mihinkään ja olen yhteiskunnan ulkopuolella. Tämä yhteiskunta on kouluttanut minut, mutta en ole saanut myytyä osaamistani työmarkkinoille. Enkä ole sellainen ihminen, joka pystyisi itse polkaisemaan käyntiin jotain yleishyödyllistä toimintaa. Tarvitsen jonkun toisen laittamaan pystyyn sen systeemin, jonka kautta voin palvella yhteiskuntaa. Ja ehkä jossain on joku toinen työtön, jolla on osaamista siitä, miten tällainen systeemi rakennetaan. Ja sitten on muita minun kaltaisiani, joilla on jotain muuta osaamista.

Minusta olisi ihan jees ja mielekästä, jos työttömyysturvaa vastaan saisin tehdä jotain fiksua ja järkevää tämän yhteiskunnan hyväksi yhden päivän viikossa. Silloin voisin kokea, että teen jotain työttömyyspäivärahani eteen ja että koulutukseni ei sentään ihan kokonaan jää pelkäksi omaksi ilokseni. Voisin kokea olevani tämän yhteiskunnan jäsen.

Tällä hetkellä olen osa-aikaisessa työssä ja tämäkin vähä osallistuminen tuntuu todella paljon paremmalta kuin täystyöttömyys. Teen sentään jotain leipäni eteen ja ansaitsen edes osan elannostani. Onhan se parempi kuin olla kokonaan yhteiskunnan syöttiläänä! Miksi tätä pidetään niin pahana asiana, että ne, jotka eivät täysipäivästä työtä saa, voisivat edes jollain tavalla osallistua siihen omaan elatukseensa? Minusta vähän töitä on parempi kuin ei ollenkaan.  

Vierailija
86/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tästä on kadonnut viestejä?

Ei mihkään.

Aiheesta on kaksi ketjua, toisen otsikossa lukee:

kelan uusi pääjohtaja miksi ...

ja toisen:

kelan pääjohtaja SKlle miksi ...

Vierailija
87/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää taas.

Työttömyysturva on tuki jota maksetaan, jos joutuu työttömäksi. Suomessa vähennetään työpaikkoja koko ajan eikä kaikille ole töitä, joten tuolla tuella turvataan näille ihmisille jonkinlainen säädyllinen elämä kun joutuvat kilometritehtaalle. Miksi juuri tänä aikana, kun työpaikkoja on vähemmän kuin koskaan, väläytellään näitä kaikki nerouksia kuinka työttömyysturva pitäisi ansaita TÖILLÄ?

Perusta sinä niitä ulkomaisia työpaikkoja välittävä yritys. Soppari vois olla vaikka sellainen, että saat jokaiselta ulkomaille työllistämältäsi henkilöltä 100€/kk vuoden ajan, kuitenkin enintään siihen asti kun he ovat sinun välittämässäsi työpaikassa. Jos välittäisit voudessa 1000 työpaikkaa saisit tuloja 1200 000€ eli 1,2 miljoonaa euroa. Etpä taida nykyisin saada läheskään tuollaisia tuloja, mutta silti diili ei sinulle kelpaa. Miksei?

10 vuodessa tienaisit jo 12 miljoonaa, mikä lienee enemmän mitä nyt ansaitset koko työurasi aikana. Idea on vapaasti käytettävissäsi.

Idean luulisi kiinnostavan, koska se ulkomaille työllistyminen on  sinun mukaasi niin helppoa.

Suomesta kuitenkin löytyy helposti tuhansia sellaisia työttömiä, joille tuo diili maksajan ja työllistyjän roolissa kelpaisi, tiedän tämän koska olen yksi heistä.

Maailmalla on miljoonittain filippiiniläisiä töissä siellä sun täällä. Jos he siihen pystyvät, pystyvät myös muutama sata tuhatta suomalaistakin. Mitä sinä minua yrität syyllistää sinua auttamaan, kun itse kuitenkin olet omasta elämästäsi vastuussa?

Ei ollut kyse syyllistämisestä eikä auttamisesta, vaan rahan antsaitsemisesta kukin omia kykyjään hyödyntämällä, jolloin kaikki voittavat. Ne kyvyt vain ovat eri ihmisillä erilaisia, minkä ymmärtäminen tuottaa sinulle vaikeuksia. Tai siis annat ymmärtää että tuottaa, todellisuudessahan ymmärrät oikein hyvin ja siksi diili ei sinulle kelpaa. Eli tajuat ettei niitä työpaikkoja ulkomailta saa yhtään helpommin.

Vierailija
88/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää taas.

Eli minun pitäisi lähteä ulkomaille etsimään siivoushommia (joista tienaa ulkomailla vielä huonommin kuin Suomessa) ja jättää sekä mies että lapset Suomeen? Maksaisimme kahdesta eri asunnosta jne. Onpas kannattavaa.

Tutustu vähän filippiiniläisiin, he toimivat juuri noin. Isä ja äiti ovat siirtolaisina ulkomailla ja lähettävät rahaa kotimaahan, lapset ovat isovanhemmilla tai muilla sukulaisilla. Kahta asuntoa eivät tietenkään maksa, siltä osin heillä on enemmän järkeä kuin sinulla näemmä. Filippiiniläisillä on käyhän maan asukkaina maailman suurin diaspora,  jos se kelpaa heille saa kelvata myös suomalaisillekin. Emme me ole heitä parempia tai etuoikeutetumpia. 

Haista pas*a! Minä en lapsia hankkinut sen takia jotta voisin ne tyrkätä tuosta nuin vaan isovanhemmille satojenkilometrien päähän böndelle koska en saa uutta työtä suomesta, niin pitäisi ulkomaille lähteä ja hylätä lapset.

Sitten sekin että sekä mun että miehen vanhemmat käy edelleen töissä, niin eivät varmaan jaksa enää lapsiperhe elämää.. vaan odottavat eläkevuosia joihin on vain pari vuotta ja sitten kiertämään maailmaa ja nauttimaan omasta ajasta.

Sisaruksia mulla ja miehellä on paljon, mutta ei lapsia voi heille tyrkätä koska sisaruksilla on omia lapsia, pitäiskö heidän hankkia isommat talot vaan sen takia jotta voivat sukulaisten kersoja majoittaa kun vanhemmat lähti ulkomaille töihin.

Serkkujakin on paljon mutta en tunne niitä niin hyvin joten todellakaan laittaisi lapsia niiden vastuulle ja miltä susta itestäs tuntuisi jos melkein tuntematon ihminen tyrkkää lapsensa sun hoiviin ja sulla tavallaan olis 'velvollisuus' auttaa kun samaa sukua ollaan?? Juu harvinaisen paska idea.. Seuraavaks varmaan lakkautetaan eläkkeet

Kyllä vaan sinun vanhempiesi ja isovanhempiesi sukupolvessa sadat tuhannet lähtivät Suomesta työnhakuun. Filippiineiltä ja Kreikasta lähtee tänä päivänäkin, koska ei niissä ole sellaista sosiaaliturvaa joka mahdollistaa kotona makoilun. Sitä mukaa kun lähestymme Kreikan talouden tilaa, sitä mukaa sosiaaliturvamme heikkenee samalle tasolle. Kukaan ei tule kysymään mitä tarkoitusta teit lapsesi. Sillä ei ole mitään merkitystä sinä päivänä, kun sinun pitää alkaa itse hankkimaan elantosi koska taikaseinästä loppuivat rahat. 

Vierailija
89/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa on, 15miljardilla korjattaisiin tätä yhteiskuntaa merkittävästi. Aivan järjetön summa ja joka vuosi.

Valtion budjetti on luokkaa 45-50 Mrd. Tuo 15 Mrd on koko sote, ei 20% sosiaalimenoista.

Aivan niin, sisältäen Kelan johtajien palkat yms.... :)

Vierailija
90/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäreilua, että työtä ei oikeasti riitä kaikille. Tällöin työtä pitää jakaa tasapuolisesti siten, että työaika on niin lyhyt, että kaikille riittää työtä.

Ei ole oikein, että vain osa saa työtä ja siitä tulevat edut (eläke, työterveys, lomat) ja osa joutuu tekemään työtäbilman mitään etuja vain surkeaa korvaustaan vastaan.

Kun työtä ei riittänyt kaikille, sitten lähdettiin ulkomaille sitä työtä hakemaan. Ei tarvitse kuin katsoa 80-luvun alkuun, kun Suomikin oli vielä työvoimaa vievä maa. Ei silloin jääty kotiin surkuttelemaan, että voi voi kun en saa etuuksia, vaan otettiin ohjat omasta elämästä.

Jos ei olisi miestä ja lapsia, olisin jo lähtenyt. Helppohan se on sanoa, että lähde ulkomaille, mutta se asia ei ole todellakaan niin yksinkertaista. Kyllä sinäkin sen ymmärrät.

Vierailija
91/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla niin, että työttömyysturvaa maksetaan työttömälle ja siinä ohessa saisi vastaan ottaa työn, jolla tienaa johonkin summaan asti, jolloin toki tukea pienennettäisiin, mutta myös osa-aikaisen työn vastaanottaminen kannattaisi. Nythän on niin, että kaikille ei ole tarjolla täysipäiväistä työtä, osa-aikatöitä olisi, mutta tuet menee, joten ei kannata ottaa töitä, eikä näin edes pääse mahdolliseen täysipäiväiseen työhön.

Miten niin tuet menee? 300€/kk saa ansaita niin, ettei se vaikuta työttömyysturvaan. Tämän yli menevät ansiot pienentävät työttömyysturvaa 50%. 

Esimerkki elävästä elämästä: Työttömänä sain ansiosidonnaista noin 1300€/kk. Sitten sain osa-aikatyön, josta saan 800€/kk. Tämä pienentää ansiosidonnaista 250€/kk joten saan ansiosidonnaista 1050€/kk ja palkkaa 800€/kk. Kerro nyt minulle, miksi minun ei kannattaisi tätä työtä tehdä, jos työn kanssa tulot on 1850€/kk ja ilman töitä 1300€/kk?? 

Eivät läheskään kaikki työttömät ole sinkkuja, monilla on puoliso joka käy töissä. Varmaan valtaosalla näin? Jos puoliso on töissä, niin ei silloin ole mitään muita tukia kuin se työttömyysturva ja silloin pienikin työnteko kannattaa.

Vierailija
92/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää taas.

Perusta sinä niitä ulkomaisia työpaikkoja välittävä yritys. Soppari vois olla vaikka sellainen, että saat jokaiselta ulkomaille työllistämältäsi henkilöltä 100€/kk vuoden ajan, kuitenkin enintään siihen asti kun he ovat sinun välittämässäsi työpaikassa. Jos välittäisit voudessa 1000 työpaikkaa saisit tuloja 1200 000€ eli 1,2 miljoonaa euroa. Etpä taida nykyisin saada läheskään tuollaisia tuloja, mutta silti diili ei sinulle kelpaa. Miksei?

10 vuodessa tienaisit jo 12 miljoonaa, mikä lienee enemmän mitä nyt ansaitset koko työurasi aikana. Idea on vapaasti käytettävissäsi.

Idean luulisi kiinnostavan, koska se ulkomaille työllistyminen on  sinun mukaasi niin helppoa.

Suomesta kuitenkin löytyy helposti tuhansia sellaisia työttömiä, joille tuo diili maksajan ja työllistyjän roolissa kelpaisi, tiedän tämän koska olen yksi heistä.

Maailmalla on miljoonittain filippiiniläisiä töissä siellä sun täällä. Jos he siihen pystyvät, pystyvät myös muutama sata tuhatta suomalaistakin. Mitä sinä minua yrität syyllistää sinua auttamaan, kun itse kuitenkin olet omasta elämästäsi vastuussa?

Ei ollut kyse syyllistämisestä eikä auttamisesta, vaan rahan antsaitsemisesta kukin omia kykyjään hyödyntämällä, jolloin kaikki voittavat. Ne kyvyt vain ovat eri ihmisillä erilaisia, minkä ymmärtäminen tuottaa sinulle vaikeuksia. Tai siis annat ymmärtää että tuottaa, todellisuudessahan ymmärrät oikein hyvin ja siksi diili ei sinulle kelpaa. Eli tajuat ettei niitä työpaikkoja ulkomailta saa yhtään helpommin.

Miljoonat filippiiniläiset osoittavat että olet väärässä,  vaikka yritätkin retorisella tempulla sitoa maailman työpaikat minun suoritteeseeni henkilönä. En minä ole sinun verbaaleilla tempuillasi sidottavissa. 

Vierailija
93/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei olisi miestä ja lapsia, olisin jo lähtenyt. Helppohan se on sanoa, että lähde ulkomaille, mutta se asia ei ole todellakaan niin yksinkertaista. Kyllä sinäkin sen ymmärrät.

Miljoonien ympäri maailmaa on pakko jättää perheensä ja lähteä ulkomaille töihin. Miksi sinä olisit niin etuoikeutettu, että sinun ei tarvitsisi? Et sinä ole ketään heistä parempi.

Vierailija
94/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sanotaan Suomi-ennen Pohjolan Japani-nyt Pohjolan Meksiko....

Vierailija
95/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Suomeen olisi ihan tervetullutta Filippiiniläinen työttömyysturvataso, samalla myös sama hinta- ja palkkataso. Juu ei noissa kehitysmaissa ole porukkaa vankiloissa, mutta uskallatteko kävellä kadulla siellä iltaisin yksin? 74, luuletko tosiaan, että kaikki työttömät saavat kaikenmaailman tuet, mitä saatavissa on? Mulla ainakin nettotulot kolminkertaistuivat, kun sain töitä. Ihan alkuun en saanut mitään puolison tulojen takia, mutta kun menin kurssille, sain työmarkkinatuen. Tuoi oli akaan, jolloin vielä puolison tulot vaikuttivat työmarkkinatukeen, ja olin vastavalmistunut. Todellakaan lähellekään noin moni ei saa työssäkäyvän elintasoa. Myös työttömien yksinhuoltajien tukia yhteenlaskiessa moni unohtaa, että lapsilisän, yh-korotuksen ja elatusavun saa vaikka kävisi töissäkin. Niihin ei työttömyys vaikuta millään tavalla. 

Vierailija
96/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää taas.

Tota noin, meillähän Suomessa oli samanlaista, kun maamme oli köyhä. Hyvinvointivaltiohan juuri rakennettiin, ettei tuollaista elämää tarvitse elää.

Ajatelkaa nyt, iäkkäät, köyhät ja sairaat vanhukset ovat vastuussa pienistä lapsista, jotka ovat osaksi heitteillä. Vanhemmat joutuvat elämään hirveissä oloissa tienatakseen vähän rahaa jossain muualla maassa tai jopa ulkomailla.

Eikös muuten nyky-Suomessa annettaisi lasu, jos vanhemmat hylkäisivät lapsensa?

Vierailija
97/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää taas.

Tota noin, meillähän Suomessa oli samanlaista, kun maamme oli köyhä. Hyvinvointivaltiohan juuri rakennettiin, ettei tuollaista elämää tarvitse elää.

Oletko lainkaan huomannut, että tällä vuosituhannella tuotantoelämä on enenevässä määrässä jättänyt Suomen tai vähintäänkin on supistunut, jos tänne on jäänyt? Luuletko tosiaan, että sillä ei ole mitään vaikutusta tuohon hyvinvointivaltiokuplaasi, johon vetoat ja turvaudut? Katsele sinä vaan Kreikan suuntaan, sinne mekin olemme menossa, vähän vaan hitaammin.

Vierailija
98/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan pysty näkemään tätä niin, että työttömällekin olisi arvokasta päästä edes jollain tavalla osalliseksi tätä yhteiskuntaa? Minulle työttömyydessä on ollut pahinta juuri se, etten kelpaa mihinkään ja olen yhteiskunnan ulkopuolella. Tämä yhteiskunta on kouluttanut minut, mutta en ole saanut myytyä osaamistani työmarkkinoille. Enkä ole sellainen ihminen, joka pystyisi itse polkaisemaan käyntiin jotain yleishyödyllistä toimintaa. Tarvitsen jonkun toisen laittamaan pystyyn sen systeemin, jonka kautta voin palvella yhteiskuntaa. Ja ehkä jossain on joku toinen työtön, jolla on osaamista siitä, miten tällainen systeemi rakennetaan. Ja sitten on muita minun kaltaisiani, joilla on jotain muuta osaamista.

Minusta olisi ihan jees ja mielekästä, jos työttömyysturvaa vastaan saisin tehdä jotain fiksua ja järkevää tämän yhteiskunnan hyväksi yhden päivän viikossa. Silloin voisin kokea, että teen jotain työttömyyspäivärahani eteen ja että koulutukseni ei sentään ihan kokonaan jää pelkäksi omaksi ilokseni. Voisin kokea olevani tämän yhteiskunnan jäsen.

Tällä hetkellä olen osa-aikaisessa työssä ja tämäkin vähä osallistuminen tuntuu todella paljon paremmalta kuin täystyöttömyys. Teen sentään jotain leipäni eteen ja ansaitsen edes osan elannostani. Onhan se parempi kuin olla kokonaan yhteiskunnan syöttiläänä! Miksi tätä pidetään niin pahana asiana, että ne, jotka eivät täysipäivästä työtä saa, voisivat edes jollain tavalla osallistua siihen omaan elatukseensa? Minusta vähän töitä on parempi kuin ei ollenkaan.  

Laki kieltää työn teettämisen ilman palkanmaksua. Joten tuo viimeinen lauseesi ei oikein sovi yhtälöön. Tarkoituksena näillä ilmaistyön taikka orjatyön teettäjillä on naamioida aidot oikeat työtehtävät sellaisiksi joista ei tarvitse maksaa palkkaa.

Voisitko ihan luetella, mitä sellaisia tehtäviä on olemassa, joista ei kuulu maksaa minkään sopimuksen mukaan korvausta?

Vierailija
99/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennemmin kysyisin miksi ylläpidämme järjestelmää, joka tekee satojen tuhansien ihmisten palkkaamisen mahdottomaksi.

Vierailija
100/474 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tämä "vapaaehtoistyö"-uudistus työttömyysturvaan voi olla ihan hyväkin asia. Ideahan on kai kuitenkin, että työtön itse voi olla aktiivinen ja ehdottaa esim paremmin työllistävän tutkinnon opiskelua, tai jotain yleishyödyllistä, mistä itsekin pitää. Esim itse hoidan urheiluseuran kirjanpitoa muutenkin palkatta, voisin hyvin jatkaa vastaavaa, jos työttömäksi jäisin. Jos uudistus tehdään ihmisarvoa kunnioittaen, siitä voi aueta ihan hyviäkin mahdollisuuksia.

Ei kaikkea kannata aina tyrmätä heti. Ihannemaailmassa kaikille olisi töitä, varallisuus jakautuisi jotakuinkin kykyjen mukaan tasaisesti eikä kasaantuisi ansiotta kapealle eliitille jne. Sitä varten pitäisi rankasti muuttaa koko globaalia systeemiä, pelkät Suomen toimet eivät riitä mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi