Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: synnytyspelkoiset keisarinleikkaussynnyttäjät, mitä mieltä?

Vierailija
26.11.2016 |

Olen varmaan old school, mutta itse soisin valinnan vain sellaisille, joilla olisi itsellään aidosti huono kokemus synnytyksestä.
Ja tuossa artikkelissakin mainitaan, että on somen aiheuttama ilmiö, että naiset ovat synnytyspelkoisempia.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1480055151667?jako=dd55ec1b55c59e76748c7f5937…

Kommentit (504)

Vierailija
81/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyspelko ei ole mikään järjetön pelko. Ihmisen Synnytys on muihin lajeihin verrattuna erittäin vaikea ja riskialtis. Kyllä sitä ennenvanhaankin pelättiin ja paljon myös naisia ja vauvoja kuoli synnytykseen. Luonnonvalinnan kannalta olisi toki hyvä jos kaikki pistettäisiin synnyttämään luomuna. Samalla periaatteella voisi lopettaa syöpähoidot ja lähes kaikkien muidenkin sairauksien hoidon.

Itse en missään tapauksessa suostu enää alatiesynnytykseen hätäsektioon päätyneen edellisen synnytyksen jälkeen. Vaikka menin synnytykseen avoimin mielin ja luottavaisena niin lopputulos oli kuitenkin lähellä katastrofia. Koin myös synnytystilanteessa, ettei minua kuunneltu ja tunsin asioiden olevan huonosti jo paljon, ennenkuin hoitajat alkoi toimia päädyin leikkaussaliin. Mutta näistä asioista ei jostain syystä saisi puhua, ettei muut synnyttäjät hätäänny. Vaikka kyseessä on aivan todellinen tapahtuma.

Ihan mielenkiinnosta, miksi susta ihmisen synnytys on jotenkin poikkeuksellisen vaikea ja riskialtis? Kuinka paljon tiedät muiden lajien dystokioista? Eläinlääkärinä vähän mietityttää, sen verta paljon päivystyspotilaista on synnytysvaikeuksia (koirat, kissat, hevoset, lehmät, lampaat..). Kyllä se synnytys kaikilla lajeilla on jokseenkin "riskialtista", mutta ihmisillä se on kyllä turvallisinta kun on asiantuntijat ja apu lähellä sairaalassa.

Sitä voikin miettiä miksi ihminen ei selviä synnytyksestä omin avuin vs eläimet. Luonnoneläimillä synnytyskuolemat ovat harvinaisempia. Jalostetun eläimen ovat sitten asia erikseen.

Useat nisäkkäät synnyttävät isoja poikueita, syntyvät poikaset ovat taas suhteessa paljon pienempiä kuin ihmislapsi. Hyvin yleistä toki on, ettei kaikki poikaset selviä, mutta isommissa poikueissa siihen on ns.varaa. Ihmislapsen pää on myös suhteessa muita eläimiä suurempi, joka vaikeuttaa syntymää.

Toisaalta jos puhutaan kotieläimistä esim. Koirista niin rodusta riippuen synnytys todellakin on hyvin riskialtisa esim. Englanninbuldoggi, joiden pennuista suurin osa syntyy keisarileikkauksella. Englanninbuldogilla pää on koiraksi suhteettoman suuri muuhun ruumiseen nähden.

Ilman näitä ihmisten ronkkimisia synnytys ei pitäisi olla eläimelle mikään valtavan riskialtis tapahtuma. Olen seurannut juurikin koirien syntymää, enkä ole törmännyt esim. Alapään repeämiin koskaan. Normaali synnynys ei myöskään ole todennäköisesti koiralle niin kivulias, koska se voi jopa nukkua tai ei huomaa, kun uusia pentuja putkahtelee maailmaan.

Esim. Jenkeissä sektio on jo hyvin yleinen synnytystapa ihmisille ( onko jopa alatiesynnytystä yleisempi) Johtaako sektion yleistyminen lopulta siihen, että evoluution myötä ihmisen pää kasvaa vain isommaksi ja alatiesynnytys ei ole enää mahdollinen. En tiedä ja voi olla. Omalla kohdalla teen päätökset siltä pohjalta, että en halua ottaa riskiä nimenomaan lapsen turvallisuuden suhteen.

Vierailija
82/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut suunnitellun sektion kahdesta syystä; pelon takia ja siksi että vauva arvioitiin suureksi. Uskon kuitenkin, että suurin syy lääkärin päätökseen oli pelkoni. En ennen raskautta, enkä sen alkuvaiheessa osannut edes ajatella pelkääväni synnytystä. En pelkää kipua, joten se ei ollut ongelma. Kuitenkin raskauden loppupuolella aloin panikoida synnytystä ja pelot hiipivät päälle. Olen ihminen joka pitää langat käsissään, inhoan kaikkea yllätyksellistä ja haluan aina suunnitella ja valmistautua asioihin hyvin. Aloin pelätä synnytystä koska tajusin, että en voi kontrolloida sitä ja olisin tilanteessa muiden armoilla. Luotan kyllä sairaalahenkilökuntaan, mutta aloin todella pelätä että jotain menee pieleen. Näin jatkuvasti painajaisia siitä, että lapsi vammautuu synnytyksessä ja välillä myös että itse sain pahoja komplikaatioita. Itkin kaikki neuvolakäynnit ja ultrat. Pelkopolilla kätilö jauhoi ja jauhoi siitä kuinka kivunlievityksestä kyllä huolehditaan, vaikka en pelännyt kipua. Hän ei osannut ottaa mitään kantaa tai suhtautua siihen että pelkäsin että synnytyksessä jotain menee pieleen. Kävin viimeisessä ultrassa viikko ennen laskettua aikaa ja itkin hysteerisesti. Kotiin päästyäni olin edelleen ihan pois tolaltaan ja itku jatkui ja jatkui. Pari tuntia tämän jälkeen ultran tehnyt lääkäri soitti minulle ja kysyi haluanko sektioon. Halusin. Sektiossa kaikki meni hyvin ja palautuminenkin oli suht nopeaa. Olen todella kiitollinen tälle lääkärille, joka oikeasti näki puhtaan pelkoni ja hätäni.

Kontrollifriikkiys on eri asia kuin pelkääminen. 

Kannattaisi hyvissä ajoin alkaa käsitellä omaa elämänhallintaa, koska kukaan ei voi elämää hallita, se on puhtaasti illuusio, joka selviää ihmiselle, kun joutuu tilanteisiin joita ei voi hallita.

Kun lapsi syntyy joudut kohtaamaan sen tosiasian, ettet voi pitää kontrollia itselläsi, tulet elämään lapsen ehdoilla. Lasten kanssa oppii hyvin nopeasti, ettei elämä ole hallittavissa. Ihmisestä riippuu miten hän haluaa suhtautua siihen. 

Siirrät väistämätöntä asiaa tuonnemmas, mikä on valitettavaa, koska kontrollin menetys on väistämätöntä. 

Minä pelkäsin nukutusta, koska en voisi hallita tilannetta, mutta nukutus oli pakko tehdä leikkauksen takia, oli minun suostuttava siihen pakokauhun sekaisin tuntein. Sen kokemuksen jälkeen (1993) vapauduin kontrolloimasta asioita.  Oli todella vapauttavaa olla muiden armoilla monesti sen jälkeenkin. 

Kysymys on pohjimmiltaan siitä, että et luota itseesi etkä muihin. Elämässä on tilanteita, joissa ei voi valita. Onnettomuuksia ei hallitse kukaan, siinä on annettava muiden hoitaa asiat. 

Sinuna heittäytyisin muiden käsiin, silloin voisit huomata, ettei irtipäästäminen olekaan niin vaikeaa kuin kuvittelit. Ja toisaalta et siirtäisi omaa kontrollointia lapseesi, koska hän ehkä haluaisi luottaa maailmaan, siihen, että elämä kantaa. 

Ihminen, joka uskoo, että elämä kantaa, on luottavaisempi itseensä ja muihin. Kokee olonsa turvalliseksi yksin ja muiden kanssa. 

Hohhoijakkaa. Tällaiset "sä oot tällainen ja tollainen" -kyökkipsykologiapurkaukset herättää lähinnä myötähäpeää. Mitä jos jättäisit itsereflektion kunkin omaksi huoleksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi kyllä että sektiota olisi syytä pelätä enemmän kuin alatiesynntystä. Synnytys on maailman luonnollisin asia. Sektio on taas kirurginen operaatio, jossa on isommat riskit kuin alatiesynnytyksessä.

Kattavan tutkimuksen mukaan vaikeita komplikaatioita esiintyi 1,2% kaikista synnytyksista, ja 4,5 %:ssa sektioista. Äidin kuolemanvaara on sektiossa kolminkertainen verrattuna alatiesynnytykseen.

Alatiesynnytys on sekä äidin ja lapsen kannalta turvallisin tapa, ellei erityistä lääketieteellistä estettä alatiesynnytykseen ole.

Vierailija
84/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyspelko on sairaus. Se on liitetty muihin traumaattisiin kokemuksiin, esim. raiskaukseen, masennukseen ja syömishäiriöihin. Usein heillä, jotka ovat synnytyspelkoisia, on muutakin mielenterveyden häiriötä. Usein kyse on myös yllättävistä raskauksista, vähäisestä tukiverkostostosta ja siitä, että ei muuten ole kykenevä vanhemmaksi. Tämä kaikki löytyy Terveysportista aiheella Synnytyspelko.

Hmm, onpas jännä väite. Noista mikään ei kyllä pidä paikkaansa minun kohdallani, vaikka synnytystä pelkäänkin. Voihan se sitten olla, etten ole alitajuisesti itse kykyneväinen vanhemmaksi . Pitää pitää mielessä tämä, jos joskus vauvakuume iskeekin että eihän minusta vanhemmaksi olisi kuitenkaan :)

Vierailija
85/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi kyllä että sektiota olisi syytä pelätä enemmän kuin alatiesynntystä. Synnytys on maailman luonnollisin asia. Sektio on taas kirurginen operaatio, jossa on isommat riskit kuin alatiesynnytyksessä.

Kattavan tutkimuksen mukaan vaikeita komplikaatioita esiintyi 1,2% kaikista synnytyksista, ja 4,5 %:ssa sektioista. Äidin kuolemanvaara on sektiossa kolminkertainen verrattuna alatiesynnytykseen.

Alatiesynnytys on sekä äidin ja lapsen kannalta turvallisin tapa, ellei erityistä lääketieteellistä estettä alatiesynnytykseen ole.

Saisinko esim linkin tähän tutkimukseen? Tai voisitko kertoa sen verran tutkimuksesta, että onko tuossa sektioprosentissa otettu huomioon synnytyksen jotka ovat tehty hätäsektiolla? Eihän mitenkään voida vertailla alatiesynnytyksen ja suunnitellun sektion riskejä, jos tuo sektioprosentti pitää sisällään hätäsektiot. Hätäsektio tehdään kuitenkin käsittääkseni tilanteessa, jossa asiat ovat jo huonosti joten ei varmastikaan ihme jos komplikaatioita esiintyy.

Vierailija
86/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelko on aika itsekäs tila ajatellen, että äidillä olisi mahdollisuus normaaliin alatiesynnytykseen. Alatiesynnytyksessä vauva saa heti tuloreitillään kosketuksen bakteereihin, jotka vaikuttavat hänen tulevaan vastustuskykyynsä. On aika ihmeellistä, jos äiti ei toivo lapselleen terveyttä.

Niitä pöpöjä ei voi hieroa lapsen nassuun sitten omin kätösin heti kun on saatu ulos? On aika ihmeellistä jos sektio on saatanasta vain tämän takia.

Kuka niitä hieroo? Isäkö tunkee kätensä nukutetun äidin alapäähän ja hieroo sitten?:)

Maailmalla on normaalia, että kätilö laittaa (sovittuun) sektioon tulevalle äidille pimpan sisään sideharsoa tunnin ajaksi imemään synnytyskanavan bakteereita, ja tällä sideharsolla pyyhitään vauvan kasvot sektion jälkeen.

Minä en saanut sektiota, jota pyysin puudutusaineallergiani takia. Ei auttaneet mitkään keskustelut, anelut, itkut millekään taholle. Ylilääkäri oli sitä mieltä, että aina yritetään alakautta vaikka ilman lääkkeitä, ilokaasulla piti pärjätä. No, yritettiin sitten ilokaasulla. Eipä se ilokaasu auttanut, kun en avautunut millään keinoin ja lapsi meinasi kuolla kohtuun ja sitten kohtukin repesi. Sen jälkeen minut kiidätettiin sektioon ja nukutukseen. Olisi se maailmaantulo voinut olla lapselle turvallisempi, jos olisin alun alkaen saanut pyytämäni suunnitellun sektion.

Kysyin jälkeenpäin ylilääkäriltä, voisinko seuraavan lapsen kohdalla saada heti suunnitellut sektion. Ei kuulemma käy, aina yritetään ensin alateitse. Sen takia meille ei missään nimessä tule toista lasta.

Sinun logiikkaasi en ymmärrä lainkaan. Jos olet allerginen puudutusaineelle, miten ihmeessä kuvittelet että joku lääkäri suostuisi sinut puuduttamaan ja ottamaan riskin hoitovirheestä ja kuolemastasi anafylaktiseen sokkiin?? Ymmärrätkö että suunnitellut ja kiireellisetkin sektiot tehdään aina selkäpuudutuksessa ja siinä tarvitaan (yllätys) puudutusainetta? Hätäsektiossa on niin kiire (aikaa n.10min lapsen syntymään), ettei siinä ehditä puuduttamaan vaan on nukutettava valtavasta riskistä huolimatta. Yleisanestesia sektiossa on erittäin vaarallista sekä äidille (intubaatiovaikeudet ja aspiraatioriski) että vauvalle (nukutusaineet menevät vauvaan). Onneksi asiantuntevissa käsissä nämä riskit voidaan minimoida ja hätäsektiokin yleensä menee hyvin. 

Luonnollisesti ei puuduteallerginen saa puudutusta: ei kivun lievitykseen eikä sektioon.

Vierailija
87/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin haluta lapsia, mutta tällä palstalla on kyllä iso rooli siinä että mieleni ei taida muuttua. Ja jos joku nyt tarttuu tähän niin olisi mielestäni helpompaa olla lapsia haluava ihminen kuin vela sosiaalisen paineen takia. Pelottaa kun joudutaan kertomaan anopille ettei hän saa lapsenlapsia, meillä on ollut hyvät välit tähän asti mutta saapahan nähdä tulevaisuudessa miten käy. Tällä palstalla saa huomata millainen ilmapiiri Suomessa on äitejä kohtaan enkä halua osaani siitä.

Vierailija
88/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hyvä ettei niitä sektioita ihan rutiinisti tehdä niin että heti jos vähänkin jännittää synnytys niin sitten sektioon. Mutta jos nyt joku on ihan paniikissa asiasta niin hyvä että sen sektion saa kunhan on ensin perusteellisesti selvitetty miksi joku haluaa vain ja ainoastaan sektion. Itse olen molemmat lapseni synnyttänyt alakautta mutta eipä ole multa pois jos joku toinen kokee ehdottomasti tarvitsevansa sektion. Kuitenkin olen sitä mieltä että kannattaa oikeasti perehtyä etuihin ja haittoihin molempien synnytystapojen osalta ja perehtymisellä en tarkoita sitä että lukee vain keskustelupalstoita muiden kokemuksia.

Vierailija
89/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on toiselle susi.

Vierailija
90/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin! Sektio on lapsen kannalta turvallisempi vaihtoehto.

Vierailija
91/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täällä äiti-ihmiset haukkuvat mielenvikaisiksi ja kyvyttömiksi vanhemmiksi ihmisiä jotka ovat synnytyspelkoisia? Siis teillä empatiakyvyttömillä on lapsia? Sääliksi käy. Ei ihmekään että henkistä pahoinvointia on niin paljon kun ilmapiiri on tuollainen.

Vierailija
92/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelko on aika itsekäs tila ajatellen, että äidillä olisi mahdollisuus normaaliin alatiesynnytykseen. Alatiesynnytyksessä vauva saa heti tuloreitillään kosketuksen bakteereihin, jotka vaikuttavat hänen tulevaan vastustuskykyynsä. On aika ihmeellistä, jos äiti ei toivo lapselleen terveyttä.

Niitä pöpöjä ei voi hieroa lapsen nassuun sitten omin kätösin heti kun on saatu ulos? On aika ihmeellistä jos sektio on saatanasta vain tämän takia.

Eihän se tietenkään ole millään tavoin sama asia. On aivan eri asia altistua useamman tunnin synnytyskanavan bakteeristolle, kuin hieroa veristä emätintä lapsen kasvoihin. Noin kärjistetysti.

Alatiesynnytetyt lapset ovat terveempiä. Alatiesynnytetyillä on vähemmän syöpäsairauksia lapsena (synnytys aktivoi fagosyyttisolujen tuotantoa), paremnat keuhkot ja vähemmän astmaa sekä muita keuhkojen sairauksia, pienempi itsemurhakuolleisuus ja psyykeongelmien määrä aikuisuudessa (synnytys parantaa vauvan stressin sietokykyä) sekä uusimpien tutkimusten mukaan kolme kertaa vähemmän ylipainoa kuin sektioiduilla (liitetty suolistobakteereihin). Kaikkea emme edes tiedä vielä, mutta varmaa on, että alakautta syntyminen on luonnon keino valmistaa ja valmentaa lapsi maailmaan.

Keisarileikattu siskoni on hyvin terve ei edes ihottumaa allergiaa ole. Veli alatiesynnytetty oli alusta asti heikko, mieleltään heikko ja itsetuhoinen ja päihteille altis ja kuoli nuorena. Toinen alatiesynnytetty sisko on syntymästä asti ollut pahasti allerginen kaikelle mahdolliselle arka hysteriaan taipuvainen ja nuorena aikuisena kasvain päässä. Minä alatiesynnytetty myös allerginen toki eri asioille kuin sisko ja päänsärkyherkkä.

Vierailija
93/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyspelko ei ole mikään järjetön pelko. Ihmisen Synnytys on muihin lajeihin verrattuna erittäin vaikea ja riskialtis. Kyllä sitä ennenvanhaankin pelättiin ja paljon myös naisia ja vauvoja kuoli synnytykseen. Luonnonvalinnan kannalta olisi toki hyvä jos kaikki pistettäisiin synnyttämään luomuna. Samalla periaatteella voisi lopettaa syöpähoidot ja lähes kaikkien muidenkin sairauksien hoidon.

Itse en missään tapauksessa suostu enää alatiesynnytykseen hätäsektioon päätyneen edellisen synnytyksen jälkeen. Vaikka menin synnytykseen avoimin mielin ja luottavaisena niin lopputulos oli kuitenkin lähellä katastrofia. Koin myös synnytystilanteessa, ettei minua kuunneltu ja tunsin asioiden olevan huonosti jo paljon, ennenkuin hoitajat alkoi toimia päädyin leikkaussaliin. Mutta näistä asioista ei jostain syystä saisi puhua, ettei muut synnyttäjät hätäänny. Vaikka kyseessä on aivan todellinen tapahtuma.

Ihan mielenkiinnosta, miksi susta ihmisen synnytys on jotenkin poikkeuksellisen vaikea ja riskialtis? Kuinka paljon tiedät muiden lajien dystokioista? Eläinlääkärinä vähän mietityttää, sen verta paljon päivystyspotilaista on synnytysvaikeuksia (koirat, kissat, hevoset, lehmät, lampaat..). Kyllä se synnytys kaikilla lajeilla on jokseenkin "riskialtista", mutta ihmisillä se on kyllä turvallisinta kun on asiantuntijat ja apu lähellä sairaalassa.

Sitä voikin miettiä miksi ihminen ei selviä synnytyksestä omin avuin vs eläimet. Luonnoneläimillä synnytyskuolemat ovat harvinaisempia. Jalostetun eläimen ovat sitten asia erikseen.

Useat nisäkkäät synnyttävät isoja poikueita, syntyvät poikaset ovat taas suhteessa paljon pienempiä kuin ihmislapsi. Hyvin yleistä toki on, ettei kaikki poikaset selviä, mutta isommissa poikueissa siihen on ns.varaa. Ihmislapsen pää on myös suhteessa muita eläimiä suurempi, joka vaikeuttaa syntymää.

Toisaalta jos puhutaan kotieläimistä esim. Koirista niin rodusta riippuen synnytys todellakin on hyvin riskialtisa esim. Englanninbuldoggi, joiden pennuista suurin osa syntyy keisarileikkauksella. Englanninbuldogilla pää on koiraksi suhteettoman suuri muuhun ruumiseen nähden.

Ilman näitä ihmisten ronkkimisia synnytys ei pitäisi olla eläimelle mikään valtavan riskialtis tapahtuma. Olen seurannut juurikin koirien syntymää, enkä ole törmännyt esim. Alapään repeämiin koskaan. Normaali synnynys ei myöskään ole todennäköisesti koiralle niin kivulias, koska se voi jopa nukkua tai ei huomaa, kun uusia pentuja putkahtelee maailmaan.

Esim. Jenkeissä sektio on jo hyvin yleinen synnytystapa ihmisille ( onko jopa alatiesynnytystä yleisempi) Johtaako sektion yleistyminen lopulta siihen, että evoluution myötä ihmisen pää kasvaa vain isommaksi ja alatiesynnytys ei ole enää mahdollinen. En tiedä ja voi olla. Omalla kohdalla teen päätökset siltä pohjalta, että en halua ottaa riskiä nimenomaan lapsen turvallisuuden suhteen.

Siis anteeksi nyt vain mutta millä perusteella ja tietämyksellä heittelet tuollaisia "faktoja" että luonnoneläimillä synnytyskuolemat ovat harvinaisia? Siis tilastoja, ei riitä että luonto-ohjelmissa sanotaan. Useat luonnoneläimet synnyttävät 1-2 poikasta, eivät mitään jättipesueita (karhut, hirvet, porot, ahmat, ilvekset, tiikerit, kenguru jne.). Ihanaa myös että täällä on linjoilla oikein asiantuntija, olet siis katsonut muutaman koiran synnytystä ja tullut siihen tulokseen ettei koirilla voi tulla synnytyskomplikaatioita eikä synnytys ole kivuliasta? Repeämiä ei tule monesti koska koirat leikataan hyvin nopeasti jos synnytys ei meinaa jatkua koska pennut ovat kalliita. Edelleenkin suurin osa eli 85% synnytyksistä onnistuu Suomessa alateitse ja usein ilman mitään komplikaatioita. Tuo ajatus ihmisen synnytyksen ylimaallisesta riskistä on myytti joka muodostuu siitä että lähes kaikki synnyttävät sairaalassa. Ihminen on lähinnä herkempi infektioille kuin eläimet, tämä näkyy lähinnä jälkikomplikaatioissa. Lapsivuodekuolemat johtuivat aiemmin hyvin paljon tällaisista infektioita sen sijaan että äiti olisi kuollut itse synnytykseen.

Suunniteltu sektio ei vaikuta evolutiivisesti lapsen pään kokoon lainkaan, hätäsektio sen verran että jos kaikki isopäiset vauvat kuolisivat hätäsektion puutteessa niin tämä vähenisi populaatiossa.

Vierailija
94/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi ne sektion riskit aina unohtuvat, kun vaakakupissa on se, että pillu on hetken löysänä. Valitkaa paremmat miehet, joiden voitte luottaa pysyvän rinnalla myös epäseksikkään kauden niin synnytyspelkokin vähenee.

Eiköhän se ole todella harvinaista että joku sen sektion haluaa vaan sen takia että pillu pysyy tiukkana. Sen sijaan on ihan järkevää pelätä vaikkapa sen pidätyskyvyn menettämisen puolesta. Se oli nimenomaan mun synnytyspelon syy, tosin olin jo revennyt ekassa alatiesynnytyksessä perseeseen saakka joten alatiesynnytys ei ollut mulle vaihtoehto (lääkärit tosin oli siitäkin eri mieltä). Jos olisin synnyttänyt uudestaan alakautta ja revennyt niin minähän siitä olisin kärsinyt ja lääkärit vaan hokeneet "voi voi". Onneksi vaadin toisella kerralla sektion ja suosittelen samaa myös siskolleni joka odottaa ekaa lastaan. Meillä kun on enemmänkin näitä pahoja repeämiä sattunut. Turha lähteä kokeilemaan kuinka pahasti repeää.

Vierailija
95/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole jokaisen oma ja hänen synnytyslääkärinsä välinen asia.

Vierailija
96/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisinko esim linkin tähän tutkimukseen? Tai voisitko kertoa sen verran tutkimuksesta, että onko tuossa sektioprosentissa otettu huomioon synnytyksen jotka ovat tehty hätäsektiolla? Eihän mitenkään voida vertailla alatiesynnytyksen ja suunnitellun sektion riskejä, jos tuo sektioprosentti pitää sisällään hätäsektiot. Hätäsektio tehdään kuitenkin käsittääkseni tilanteessa, jossa asiat ovat jo huonosti joten ei varmastikaan ihme jos komplikaatioita esiintyy.

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93493.pdf

Vierailija
97/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan sektioon jos tuntuu siltä ettei muuhun pysty - mutta kustannukset voisi sitten maksaa ihan itse, sektio kun yleisesti ottaen nimittäin maksaa hieman enemmän kuin alatiesynnytys... Ettei se kuuluisa yhteiskunta taas vaan maksa kaikkea automaattisesti.

Vierailija
98/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on jotenkin kamalaa, että nämä pelkopotilaat ja vaginansa puolesta pelkäävät tyhjäpäät kuvittelevat sen sektion olevan oikotie onneen. Että se olisi vain joku pieni napsaisu ja vauva on ulkona, samalla kun saa itse röhnöttää lahnana kokovartalopuudutuksessa. Niin paljon sektioissa mukana olleena yrittäisin itse vältellä sitä operaatiota viimeiseen asti. Pitäisi enemmän puhua niistä pieleen menneistä sektioista, sektion jälkeisistä komplikaatioista ja muista haitoista. Sekin lista olisi nimittäin pitkä.

Terkuin: liikaa nähnyt anestesialääkäriksi erikoistuva.

Olen kanssasi samaa mieltä. 

Tämä "sektiosukupolvi" ei edes ehdi miettiä synnytystä ja pelon voittamista, kun jo vaatii sektiota, ajattelematta sen riskejä. 

Viidakkorumpu ja liioitellut tarinat, yksi sadasta kauhukokemuksesta saa nuoret synnyttäjät paniikkiin.

Kukaan tuntemistani naisista ei ole edes miettinyt muuta vaihtoehtoa kuin alatiesynnytyksen, mutta kaksi on joutunut siihen, koska napanuora on ollut vauvan kaulan ympärillä. Nämä asiat on selvinnyt vasta, kun synnytys on ollut alkamassa. Silloin on jouduttu hätäsektioon. 

Puhun tässä naisista, jotka ovat synnyttäneet 1950-2000-luvuilla, ja heitä on paljon. 

Naiset, jotka joutuivat hätäsektioon, olisivat halunneet kokea synnytyskokemuksen, mutta se ei valitettavasti ensimmäisellä kerralla onnistunut, myöhemmin kyllä saivat synnyttää alateitse. 

Mielestäni sektio valitaan aivan liian helposti , ikäänkuin se olisi automaatti.  Terveitä lapsia ei kuole alatiesynnytyksessä, mutta äidit eivät halua kokea synnytyskipua. 

Käsittääkseni nämä naiset, jotka eivät halua alatiesynnytystä pelon takia, pelkäävät elämässä kaikkea muutakin. Toivottavasti eivät siirrä pelkojaan lapsiin, kuten tapana on. 

Kamalaa että sun kaltaisia ihmisiä on olemassa. Ensinnäkin terveitä vauvoja kuolee alatiesynnytyksessä, olen hoitoalalla ja tiedän muutaman tapauksen, sen sijaan yhtään suunnitellussa sektiossa kuollutta vauvaa en tiedä. Yhden hätäsektiossa kuolleen tiedän. Ja omalla kohdalla toinen lapsi tuli suunnitellulla sektiolla, syynä edellisen synnytyksen pahat repeämät. Olisiko pitänyt synnyttää alakautta silläkin uhalla että repeää uudestaan ja loppuelämä menee avanteen tai paskavaippojen kanssa?! On helppo paasata täällä kun ei ole itse kokenut vastaavaa. Vai olisitko ollut valmis kulkemaan kakkavaipat jalassa kolmekymppisenä? Veikkaan että et.

Vierailija
99/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Ja tuossa artikkelissakin mainitaan, että on somen aiheuttama ilmiö, että naiset ovat synnytyspelkoisempia.

Totta kai tieto lisää tuskaa - ja pelkojakin.

Vierailija
100/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Ja tuossa artikkelissakin mainitaan, että on somen aiheuttama ilmiö, että naiset ovat synnytyspelkoisempia.

Totta kai tieto lisää tuskaa - ja pelkojakin.