Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: synnytyspelkoiset keisarinleikkaussynnyttäjät, mitä mieltä?

Vierailija
26.11.2016 |

Olen varmaan old school, mutta itse soisin valinnan vain sellaisille, joilla olisi itsellään aidosti huono kokemus synnytyksestä.
Ja tuossa artikkelissakin mainitaan, että on somen aiheuttama ilmiö, että naiset ovat synnytyspelkoisempia.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1480055151667?jako=dd55ec1b55c59e76748c7f5937…

Kommentit (504)

Vierailija
121/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyspelko ei ole mikään järjetön pelko. Ihmisen Synnytys on muihin lajeihin verrattuna erittäin vaikea ja riskialtis. Kyllä sitä ennenvanhaankin pelättiin ja paljon myös naisia ja vauvoja kuoli synnytykseen. Luonnonvalinnan kannalta olisi toki hyvä jos kaikki pistettäisiin synnyttämään luomuna. Samalla periaatteella voisi lopettaa syöpähoidot ja lähes kaikkien muidenkin sairauksien hoidon.

Itse en missään tapauksessa suostu enää alatiesynnytykseen hätäsektioon päätyneen edellisen synnytyksen jälkeen. Vaikka menin synnytykseen avoimin mielin ja luottavaisena niin lopputulos oli kuitenkin lähellä katastrofia. Koin myös synnytystilanteessa, ettei minua kuunneltu ja tunsin asioiden olevan huonosti jo paljon, ennenkuin hoitajat alkoi toimia päädyin leikkaussaliin. Mutta näistä asioista ei jostain syystä saisi puhua, ettei muut synnyttäjät hätäänny. Vaikka kyseessä on aivan todellinen tapahtuma.

Ihan mielenkiinnosta, miksi susta ihmisen synnytys on jotenkin poikkeuksellisen vaikea ja riskialtis? Kuinka paljon tiedät muiden lajien dystokioista? Eläinlääkärinä vähän mietityttää, sen verta paljon päivystyspotilaista on synnytysvaikeuksia (koirat, kissat, hevoset, lehmät, lampaat..). Kyllä se synnytys kaikilla lajeilla on jokseenkin "riskialtista", mutta ihmisillä se on kyllä turvallisinta kun on asiantuntijat ja apu lähellä sairaalassa.

Sitä voikin miettiä miksi ihminen ei selviä synnytyksestä omin avuin vs eläimet. Luonnoneläimillä synnytyskuolemat ovat harvinaisempia. Jalostetun eläimen ovat sitten asia erikseen.

Useat nisäkkäät synnyttävät isoja poikueita, syntyvät poikaset ovat taas suhteessa paljon pienempiä kuin ihmislapsi. Hyvin yleistä toki on, ettei kaikki poikaset selviä, mutta isommissa poikueissa siihen on ns.varaa. Ihmislapsen pää on myös suhteessa muita eläimiä suurempi, joka vaikeuttaa syntymää.

Toisaalta jos puhutaan kotieläimistä esim. Koirista niin rodusta riippuen synnytys todellakin on hyvin riskialtisa esim. Englanninbuldoggi, joiden pennuista suurin osa syntyy keisarileikkauksella. Englanninbuldogilla pää on koiraksi suhteettoman suuri muuhun ruumiseen nähden.

Ilman näitä ihmisten ronkkimisia synnytys ei pitäisi olla eläimelle mikään valtavan riskialtis tapahtuma. Olen seurannut juurikin koirien syntymää, enkä ole törmännyt esim. Alapään repeämiin koskaan. Normaali synnynys ei myöskään ole todennäköisesti koiralle niin kivulias, koska se voi jopa nukkua tai ei huomaa, kun uusia pentuja putkahtelee maailmaan.

Esim. Jenkeissä sektio on jo hyvin yleinen synnytystapa ihmisille ( onko jopa alatiesynnytystä yleisempi) Johtaako sektion yleistyminen lopulta siihen, että evoluution myötä ihmisen pää kasvaa vain isommaksi ja alatiesynnytys ei ole enää mahdollinen. En tiedä ja voi olla. Omalla kohdalla teen päätökset siltä pohjalta, että en halua ottaa riskiä nimenomaan lapsen turvallisuuden suhteen.

Siis anteeksi nyt vain mutta millä perusteella ja tietämyksellä heittelet tuollaisia "faktoja" että luonnoneläimillä synnytyskuolemat ovat harvinaisia? Siis tilastoja, ei riitä että luonto-ohjelmissa sanotaan. Useat luonnoneläimet synnyttävät 1-2 poikasta, eivät mitään jättipesueita (karhut, hirvet, porot, ahmat, ilvekset, tiikerit, kenguru jne.). Ihanaa myös että täällä on linjoilla oikein asiantuntija, olet siis katsonut muutaman koiran synnytystä ja tullut siihen tulokseen ettei koirilla voi tulla synnytyskomplikaatioita eikä synnytys ole kivuliasta? Repeämiä ei tule monesti koska koirat leikataan hyvin nopeasti jos synnytys ei meinaa jatkua koska pennut ovat kalliita. Edelleenkin suurin osa eli 85% synnytyksistä onnistuu Suomessa alateitse ja usein ilman mitään komplikaatioita. Tuo ajatus ihmisen synnytyksen ylimaallisesta riskistä on myytti joka muodostuu siitä että lähes kaikki synnyttävät sairaalassa. Ihminen on lähinnä herkempi infektioille kuin eläimet, tämä näkyy lähinnä jälkikomplikaatioissa. Lapsivuodekuolemat johtuivat aiemmin hyvin paljon tällaisista infektioita sen sijaan että äiti olisi kuollut itse synnytykseen.

Suunniteltu sektio ei vaikuta evolutiivisesti lapsen pään kokoon lainkaan, hätäsektio sen verran että jos kaikki isopäiset vauvat kuolisivat hätäsektion puutteessa niin tämä vähenisi populaatiossa.

Ihmiset eivät kuitenkaan ole kovin arvokkaita, koska repeämät ovat suhteellisen yleisiä? Onko esim. kissojen synnytyselinten repeäminen synnytykessä sitten samaa luokkaa kuin ihmisellä?

Mihin pohjautuu väitteesi, ettei sektioiden yleistyminen johda lopulta pään koon suurentumiseen. Uskotko, että sektioiden yleistyminen voisi muuten heikentää pitkällä tähtäimellä ihmisen kykyä synnyttää luonnollisesti?

Ihmisen synnytyksen vaarallisuuden myyttiä ei mielestäni ole olemassakaan, koska toisin, kuin eläimillä ihmisten synnytykset (varsinkin suomessa) ovat erittäin hyvin tilastoitu. Riskit luomu synnytyksen ja sektioiden välillä ovat hyvin pieniä, joten vapaa valinta synnytystavan suhteen luulisi olevan itsestäänselvyys.

Tiedätkö sinä kuinka evoluutio toimii? Se ei toimi niin että kun joku tietty asia yleistyy (sektio) alkaisi tästä syystä automaattisesti joku toinen ominaisuus lisääntyä myös. Kuten sanoin isopäisyys karsiutuisi toki jos hätäsektio kiellettäisi ja isopäiset lapset kuolisivat synnytyskanavaan ja samaten äidit. Suunniteltu sektio taasen ei vaikuta mitenkään geeniperimään koska samaten syntyy sektiolla myös pienipäisiä vauvoja jotka mahtuisivat synnytyskanavasta normaalisti. Selvitä itsellesi mitä on evoluutio ja kuinka se toimii, hyvä luoja.

Väännetään sinulle rautalangasta: koiran ja kissanpennut ovat omistajalle rahallisesti arvokkaita joten sektioon päädytään hyvin helposti jotta saadaan kaikki pelastettua. Tämä taas johtuu siitä että meillä ei eläinpuolella ole juurikaan mahdollista esim. Imukuppisynnytys tai muu sikiön tarkka seuranta jolloin pentu jumissa -> sektio lähes ainoa vaihtoehto saattaa pentu maailmaan. Ihmislapsen kiskominen synnytyskanavasta on hitusen helpompaa kuin kissan tai koiranpennun. Lisäksi kotieläimillä on repeämiä, onpa mulla pari lehmää kuollut repeämien aiheuttamaan verenvuotoonkin, koirilta onkin sitten aika yleistä poistaa kohtu kohdunkaulaa myöten sektion jälkeen koska siellä saattaa olla repeämiä.

Vierailija
122/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti tunnen&tiedän tänä päivänä paljon malli- ja fitnessmuijia jotka ovat vaatineet sektion... onko kyseessä edes pelko vai oma ulkokuori?

Ovatko he jotain pillumalleja vai miten ulkonäkö liittyy synnytystapaan? Sektiossahan nimenomaan saa sen näkyvän arven, alatiesynnytyksessä tulevat mahdolliset muutokset jäävät sentään housujen kätköihin.

Ilmeisesri sitäkin, koska ovat sanoneet myös etteivät halua että alakerrasta tulee tynnyrin kokoinen ja että nautinto seksielämässä heikkenee. Kummasti itse olen pysynyt alakerrasta saman kokoisena yhden alatiesynnytyksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyspelko on sairaus. Se on liitetty muihin traumaattisiin kokemuksiin, esim. raiskaukseen, masennukseen ja syömishäiriöihin. Usein heillä, jotka ovat synnytyspelkoisia, on muutakin mielenterveyden häiriötä. Usein kyse on myös yllättävistä raskauksista, vähäisestä tukiverkostostosta ja siitä, että ei muuten ole kykenevä vanhemmaksi. Tämä kaikki löytyy Terveysportista aiheella Synnytyspelko.

Hmm, onpas jännä väite. Noista mikään ei kyllä pidä paikkaansa minun kohdallani, vaikka synnytystä pelkäänkin. Voihan se sitten olla, etten ole alitajuisesti itse kykyneväinen vanhemmaksi . Pitää pitää mielessä tämä, jos joskus vauvakuume iskeekin että eihän minusta vanhemmaksi olisi kuitenkaan :)

Mistä tänne palstalle löytyy näitä ihmisiä, jotka kumoavat tutkimustuloksia, koska "ei pidä paikkaansa minun kohdallani"?

Täh, etkö osaa lukea? Tuossahan minä vain totesin, että minua ei ole raiskattu eikä minulla ole mielenterveysongelmia mitä tuossa pidettiin mahdollisina syinä synnytyspelolle. Sanoin myös että on ihan mahdollista sitten varmaan etten ole kelvollinen vanhemmaksi, mistä ihmeestä luit että yrittäisin kumota tutkimuksen tulosta? Täällä on aika paljon ruodittu henkilökohtaisia syitä miksi ei halua synnyttää, nytkö niitä ei sitten saa pohtia? Kyllä minusta on omalla tavallaan kiinnostavaa ajatella että ehkä kehoni viestittää etten olisi hyvä vanhempi. En millään tavalla ottanut tutkimuksen oikeellisuuteen kantaa vaan mielestäni nuo ehdotetut syyt synnytyspelolle ovat mielenkiintoisia. Pitäisiköhän sinun harjoitella sisälukutaitoa?

Vierailija
124/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken tämän keskustelun jälkeen mielestäni pitäisi ehdottomasti kieltää KOTISYNNYTYKSET. Sitä vaativat naiset ovat maailman itsekkäimpiä, koska asettavat itsensä lisäksi hengenvaaraan myös vauvan. Vaikka kaikki olisi raskauden aikana mennyt hyvin, ei voi koskaan ennustaa esim. napanuoraa kaulan ympärillä tai napanuoraprolapsia (pullistumista synnytyskanavaan niin ettei veri ja happi enää siinä kulje). Kiireellistä tai hätäsektiota ei silloin tietenkään saa vaan vauva on menetetty.

Vierailija
125/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymä on elämän vaarallisin hetki, sanotaan. Synnytyksessä on paljon todennäköisempää sattua jotain kuin missään muussa lapsuuden yksittäisessä vaiheessa.

Vierailija
126/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalauta että mua ärsyttää kun urpot sektion vihaajat ei koskaan voi ymmärtää että se pelko ei välttämättä kohdistu itseen, vaan esim. siihen että lapselle tapahtuu jotakin. No, se on kivempi haukku toisia kun ei ota selvää toisen ajatuksista tai peloista, vähätellään pelkoa vaikkei edes viitsitä ottaa selvää mitä pelätään. Haters gonna hate. Niillä tyypeillä viha pysyy, kohde vaan muuttuu.

Minua vähän ihmetyttää tuo syy pelkoon, "että lapselle tapahtuu jotakin". Synnytyksen jälkeenhän tuo pelko vasta alkaakin (synnytystavasta huolimatta), kun lapsi ei ole enää suojassa kohdussa. On paljon todennäköisempää, että "lapselle tapahtuu jotakin" sitten, kun hän on syntynyt. Ja se pelko kulkeekin mukana jollain tavalla sitten koko vanhemman loppuelämän.

Syntyminen on tutkitusti yksi ihmisen elämän vaarallisimpia tapahtumia.

Vierailija
127/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalauta että mua ärsyttää kun urpot sektion vihaajat ei koskaan voi ymmärtää että se pelko ei välttämättä kohdistu itseen, vaan esim. siihen että lapselle tapahtuu jotakin. No, se on kivempi haukku toisia kun ei ota selvää toisen ajatuksista tai peloista, vähätellään pelkoa vaikkei edes viitsitä ottaa selvää mitä pelätään. Haters gonna hate. Niillä tyypeillä viha pysyy, kohde vaan muuttuu.

Minua vähän ihmetyttää tuo syy pelkoon, "että lapselle tapahtuu jotakin". Synnytyksen jälkeenhän tuo pelko vasta alkaakin (synnytystavasta huolimatta), kun lapsi ei ole enää suojassa kohdussa. On paljon todennäköisempää, että "lapselle tapahtuu jotakin" sitten, kun hän on syntynyt. Ja se pelko kulkeekin mukana jollain tavalla sitten koko vanhemman loppuelämän.

Ja varmasti lapsen koko loppuelämän se äiti pelkää enemmän niitä tilanteita joissa riski on suurempi. Synnytyksissä lapsi voi saada aivovaurion, cp-vamman tai muun fyysisen/mentaalisen vamman.Se on melko pienestä kiinni eikä vaadi kuin hetkellisen happivajeen. Eikä ole tavatonta että lapselta joudutaan esim. murtamaan luita jotta tämä saadaan synnytyskanavasta ulos. Ole onnellinen jos et itse synyttäessäsi ole ollut tietoinen lapseen kohdistuvista vaaroista, moni kuitenkin on ja saattaa niiden vuoksi pelätä alatieaynnytystä.

Vierailija
128/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken tämän keskustelun jälkeen mielestäni pitäisi ehdottomasti kieltää KOTISYNNYTYKSET. Sitä vaativat naiset ovat maailman itsekkäimpiä, koska asettavat itsensä lisäksi hengenvaaraan myös vauvan. Vaikka kaikki olisi raskauden aikana mennyt hyvin, ei voi koskaan ennustaa esim. napanuoraa kaulan ympärillä tai napanuoraprolapsia (pullistumista synnytyskanavaan niin ettei veri ja happi enää siinä kulje). Kiireellistä tai hätäsektiota ei silloin tietenkään saa vaan vauva on menetetty.

Onko alapeukuttaja eri mieltä ja voisitko kertoa syyn miksi?

Vierailija
129/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja varmasti lapsen koko loppuelämän se äiti pelkää enemmän niitä tilanteita joissa riski on suurempi. Synnytyksissä lapsi voi saada aivovaurion, cp-vamman tai muun fyysisen/mentaalisen vamman.Se on melko pienestä kiinni eikä vaadi kuin hetkellisen happivajeen. Eikä ole tavatonta että lapselta joudutaan esim. murtamaan luita jotta tämä saadaan synnytyskanavasta ulos. Ole onnellinen jos et itse synyttäessäsi ole ollut tietoinen lapseen kohdistuvista vaaroista, moni kuitenkin on ja saattaa niiden vuoksi pelätä alatieaynnytystä.

Ihan tiedoksi vaan primääri hapenpuutteesta aiheutunut cp-vamma on harvinaista, suurimmassa osassa cp-vammoista taustalla on infektio, kehityshäiriöt ym. Eikä pelkkä hapenpuute. "Yleensä vaurio on syntynyt sikiökauden tai varhaislapsuuden aikana, ja erityisesti keskosena syntyneillä on vaara kehittää CP. Useimmilla potilailla vamman syy jää avoimeksi." Lähde Terveyskirjasto

Vierailija
130/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaadin suunnitellun sektion synnytyspelon takia ja lisäksi perehdyin paljon eri synnytystapojen hyviin ja huonoihin puoliin. Sain sektion ja kaikki meni hyvin.

En ymmärrä miksi tässä keskustelussakin synnytyspelkoa pidetään elämää rajoittavana pelkona joka olisi pakko voittaa jotta voi elää normaalia elämää. Toki olisi mukavaa jos synnytys ei pelottaisi, mutta koska pelkoni on todella voimakasta eikä synnytys ole mikään jokapäiväinen kokemus (omalla kohdallani max 2 kertaa tässä elämässä), koen että on helpointa jättää alatiesynnytys välistä ja keskittää energiani ihan muihin asioihin kuin lukuisiin psykologikäynteihin. Synnytyspelko ei vaikuta muuhun elämään mitenkään, hassu ajatuskin.

Muutenkin: miksi joillekin on niin tärkeää millä tavalla kukin synnyttää? En voi ymmärtää tätä lainkaan.

Vierailija
131/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomatkaa, että pelkosektion alle menee monia sellaisiakin tapauksia, joissa syy on oikeasti muu kuin psykologinen synnyttämisen pelko.

Olen itse altistunut synnytyksessäni hapenpuutteelle ja saanut sen seurauksena lievän cp-vamman. En osaa kunnolla rentouttaa tai kontrolloida kehoani ja olen tavallaista kömpelömpi, muuten elän tavallista elämää. Osasin jo etukäteen ennakoida, että alatiesynnytys tulisi minulle olemaan todella vaikea ellei mahdoton. Koska osa cp-vammaisistakin synnyttää kuitenkin alateitse ja lääkärien kesken on erimielisyyttä synnytystavasta meidän kohdalla, sain suunnitellun sektion helposti, mutta pelkodiagnoosilla, tosin lisättynä maininnalla lievästä cp-vammastani.

Minulla on myös ystävä, jonka ensimmäisessä synnytyksessä normaalikokoinen lapsi juttui ahtaan lantion vuoksi ja synnytys oli katastrofi ja vaarallinenkin lopuksi. Toisessa raskaudessa lääkärit olivat erimielisiä siitä, mahtuuko lapsi tulemaan vai ei. Ystäväni oli päättänyt vaatia sektiota, ja sen hän myös sai, mutta myös pelkodiagnoosilla.

Lisäksi mielestäni kenenkään ei pitäisi jäädä lapsettomaksi vain siksi, että pelkää synnytystä.

Vierailija
132/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntymä on elämän vaarallisin hetki, sanotaan. Synnytyksessä on paljon todennäköisempää sattua jotain kuin missään muussa lapsuuden yksittäisessä vaiheessa.

Melkoista puppua. Suomessa kuolee enemmän lapsia syöpään kuin synnytyksessä. Linkitä ihmeessä perusteet väitteellesi.

Vierailija
133/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksi vaan primääri hapenpuutteesta aiheutunut cp-vamma on harvinaista, suurimmassa osassa cp-vammoista taustalla on infektio, kehityshäiriöt ym. Eikä pelkkä hapenpuute. "Yleensä vaurio on syntynyt sikiökauden tai varhaislapsuuden aikana, ja erityisesti keskosena syntyneillä on vaara kehittää CP. Useimmilla potilailla vamman syy jää avoimeksi." Lähde Terveyskirjasto

Oliko sun pointti se, että pelko on turha koska cp-vamma synnytyksen yhteydessä on harvinainen, vai halusitko vain päästä pätemään? Vaikka cp-vamma synnytyksestä olisi harvinainen niin muita kehitysvammoja ja kehitysviiveitä se voi aiheuttaa. Että tiedoksi vain.

Vierailija
134/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sektio pakolliseksi niin ei mee naisten pinpit piloille!

Vierailija
135/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi ne sektion riskit aina unohtuvat, kun vaakakupissa on se, että pillu on hetken löysänä. Valitkaa paremmat miehet, joiden voitte luottaa pysyvän rinnalla myös epäseksikkään kauden niin synnytyspelkokin vähenee.

Voi että miten yksinkertainen ihminen.

Kyllä ne pelot ovat yleensä muuta kuin mainitsemasi. Itse pelkäsin, että vauva jää jumiin ja saa vauriot hapenpuutteesta (joka ON täysin mahdollinen skenaario).

Suostuin sitten yrittämään alateitse -> vauva joutui ahdinkoon jo ennen mitään ponnistusvaiheita ja kiireellä leikattiin ulos.

Jos toisen joskus saan, niin koitapa arvata lähdenkö enää lottoamaan alatiesynnytyksellä.

Vierailija
136/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoista puppua. Suomessa kuolee enemmän lapsia syöpään kuin synnytyksessä. Linkitä ihmeessä perusteet väitteellesi.

Niin koska lääketiede on kehittynyt niin pitkälle että meillä on mahdollisuus esimerkiksi sektioon. Ilman sektioita kuolleisuus olisi rutkasti korkeempi. Voi vitsi sun yksinkertaisuuttas.

Vierailija
137/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty kahdesti sektio terveydellisistä syistä. Molemmat lapset olivat tulossa maailmaan jalat edellä, eikä kääntäminen onnistunut. Lisäksi lantioni on ahdas. 

Täytyy myöntää, että olin todella helpottunut molemmilla kerroilla, kun sain tiedon sektiosta. Pelkäsin pirusti synnyttää alateitsi.

Juu ja kyllä syyllistettiin jo ihan synnytyssairaalasta alkaen. Vaan eipä haittaa. 

Vierailija
138/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelko on aika itsekäs tila ajatellen, että äidillä olisi mahdollisuus normaaliin alatiesynnytykseen. Alatiesynnytyksessä vauva saa heti tuloreitillään kosketuksen bakteereihin, jotka vaikuttavat hänen tulevaan vastustuskykyynsä. On aika ihmeellistä, jos äiti ei toivo lapselleen terveyttä.

Niitä pöpöjä ei voi hieroa lapsen nassuun sitten omin kätösin heti kun on saatu ulos? On aika ihmeellistä jos sektio on saatanasta vain tämän takia.

Kuka niitä hieroo? Isäkö tunkee kätensä nukutetun äidin alapäähän ja hieroo sitten?:)

No siis sektio on leikkaus eli siihen liittyy leikkauksen riskit, mahdolliset komplikaatiot. Eli myös siten "sektio on saatanasta", jos halutaan käyttää ilmaisuasi.

Aika pätevää keskustelua kun ei tiedä edes sitä, että suunnitellussa sektiossa ei nukuteta :)

Eikä kiireellisessäkään, hätäsektiossa sitten vasta kun vauva pitää saada ulos minuuteissa.

Vierailija
139/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha hyysääminen pois. Keisarinleikksus vain terveydellisistä syistä. Kyllä aikuisten ihmisten pitää pystyä pelkoa käsittelemään ja kestämään.

Vierailija
140/504 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kuuntele yhtään paasausta siitä kuinka "en ajattele lapsen parasta" jos synnytän sektiolla ihmisiltä jotka ovat juoneet raskausaikana limpparia, syöneet valmisruokaa, syöneet karkkia tai sipsiä, tai mitä tahansa muita herkkuja. Lisäaineiden, makeutusaineiden, sokerin ja suolan lappaminen elimistöön on vahingollista lapselle, ja näiden ihmisten moralisointi lapsen parhaasta on vain niin tekopyhää etten jaksa kuunnella. Samaan kastiin menee äidit jotka rauhoittaa lapsen tabletin kanssa, istuvat puiston reunalla puhelimet kädessä, pitää telkkaria taustalla päällä jatkuvasti jne. Ei silloinkaan ajatella lapsen parasta.