IS: Bussikuski jätti lapsen pysäkille Espoossa, kun ei ollut tarpeeksi rahaa
Bussikuski jätti lapsen pysäkille, kun lapsella ei ollut rahaa mennä perille asti, vaan hänellä oli Espoon seutukortti ja olisi matka ollut Helsinkiin.
Kommentit (466)
ToivoOnMenetetty kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten kuski toimi väärin? mistä lähtien ilmaiseksi matkustaminen on ollut jonkinlainen ihmisoikeus? ei siellä edes ole niin kylmä että sen vuoksi olisi vaaraa.
Kuten tästäkin kommentista huomaa, niin nykyään ihmiset ovat todella kylmiä toisiaan kohtaan. Ei minkäänlaista käsitystä empatiasta tai halusta auttaa. Ihmiset ovat niin julmia eläimiä. Samat henkilöt varmasti mielellään katselisivat myös vierestä kun joku tapetaan. Ihan sairasta. Tunteettomuus ja välinpitämättömyys on mykistävää.
Kuten tästäkin kommentista huomaa, ovat ihmiset nykyään todella yksinkertaisia ajattelussaan ja argumentaatiossaan. Heti kun joku on eri mieltä jostain, täytyy tämän olla mieleltään sairas ja yhteiskuntakelvoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä. Meillä saman ikäinen, myöskin bussimatkustamista opetteleva lapsi. Erona on toki, että tätä on harjoiteltu. Ensin matkustettu yhdessä, sitten saatettu lapsi pysäkille ja varmistettu että pääsee bussiin. Kortilla aina arvoa muutama ekstramatka, sen lisäksi myös käteistä menopaluun verran jos kortti hukkuu tai ei toimi. Tietysti myös puhelin, missä akkua ja saldoa, sekä kirjalliset matkaohjeet.Lapsi soittaa tai laittaa viestin kun pääsee perille. Me ollaan tottakai puhelinyhteyden päässä, jos ongelmia tuleekin.
Vanhemmat, bussikuski ja poliisi mokasivat kaikki. Vanhemmat jätti suoraan lapsen oman onnensa nojaan, bussikuskin olisi pitänyt noudattaa ohjeistusta ja viedä lapsi perille ja poliisin olisi ehdottomasti pitänyt selviytyä paikalle nopeammin kuin tunnissa.Olihan tuonkin lapsen kanssa harjoiteltu kulkemista eikä kyse ollut siitä, ettei lapsi olisi osannut. Ongelmaksihan muodostui se, että hänellä ei ollut (jostain syystä?) tarpeeksi rahaa mukanaan.
Voi jestas taas. Tytöllä oli riittävästi rahaa matkaan ja ylikin. Pääkaupunkiseudulla busseissa on sellaiset laitteet, että pitää osata painaa nappia, ostaako seutulipun (=saa matkustaa kaupungin rajojen yli) vai paikallislipun (=saa käyttää vain kaupungin sisällä), käyttääkö kortille ladattua arvoa vai kautta.
Tämä 9-vuotias painoi vahingossa nappia joka leimasi hänelle kaupungin sisäisen lipun, jolla hän ei saanut matkustaa Espoon rajan yli. Koska ostoa ei ilmeisesti voi kuskikaan perua (tai ei halunnut) eikä lippua voi "täydentää" sutulipuksi maksamalla erotuksen, työn kortin rahamäärä uupui joitakin kymmeniä senttejä siitä, että hän olisi voinut ostaa kokonaan uuden lipun, nyt seutulippuna. Eli maksanut matkasta yli puolitoistakertaisen maksun.
Ymmärrätkö? Hänellä oli rahaa yli vaaditun maksun, mutta koska osti väärän lipun, ei saanut enää ostettua uutta. Vähän kuin sinä ostaisit lentolipun Tukholmaan, mutta olisitkin menossa Lontooseen. No, siinäkin tapauksessa voisit ostaa jatkoyhteyden Tukholmasta Lontooseen, pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä tämä ei käy.
Rahaa pitää olla aina useaan lippuun. Jos ei osaa edes oikeata lippua ostaa niin ei pidä liikkua yksin
Vierailija kirjoitti:
Itse olen matkustellut busseilla jo vuosikymmeniä, ihan maksavana asiakkaana.
Matkalle mahtuu lukuisia kertoja, jolloin bussi on ollut reilusti myöhässä tai jäänyt tulematta kokonaan. Välillä on myös ajellut ohi pysähtymättä, tai jättänyt pysähtymättä, vaikka olen antanut "stop" signaalin poistuakseni kyydistä.
Mistä näihin ongelmiin voi hakea hyvitystä? Pitääkö ottaa yhteys kuluttaja-asiamieheen?
Olen tähän asti jättänyt tapaukset huomiotta, mutta jos linja on niin tarkka kuin täällä annetaan ymmärtää, niin lienee syytä sitten käydä itsekin sutena valittamaan, aina kun kaikki ei suju luvattuun tapaan. Vai onko niin, että vain palvelun tarjoaja voi olla olosuhteiden uhri, ei palvelun käyttäjä? Outoa kaksinaismoralismia.
Palvelun tarjoaja ei ole koskaan luvannut määrättyjä aikatauluja. Eikä yksikään bussi hypi yksittäisten ihmisten mukaan.
Jos haluat yksilöllistä palvelua niin tilaa taksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkalle mahtuu lukuisia kertoja, jolloin bussi on ollut reilusti myöhässä tai jäänyt tulematta kokonaan. Välillä on myös ajellut ohi pysähtymättä, tai jättänyt pysähtymättä, vaikka olen antanut "stop" signaalin poistuakseni kyydistä.
Mistä näihin ongelmiin voi hakea hyvitystä? Pitääkö ottaa yhteys kuluttaja-asiamieheen?
Olen tähän asti jättänyt tapaukset huomiotta, mutta jos linja on niin tarkka kuin täällä annetaan ymmärtää, niin lienee syytä sitten käydä itsekin sutena valittamaan, aina kun kaikki ei suju luvattuun tapaan. Vai onko niin, että vain palvelun tarjoaja voi olla olosuhteiden uhri, ei palvelun käyttäjä? Outoa kaksinaismoralismia.
Palvelun tarjoaja ei ole koskaan luvannut määrättyjä aikatauluja. Eikä yksikään bussi hypi yksittäisten ihmisten mukaan.
Taidan ostaa auton, suosittelen että kaikki muut tekevät samoin. Jos julkinen liikenne on tällaista paskaa, upotkoon.
Kyllä ihmettelen opettajaäitiä joka kehtaa tulla julkisuuteen tämän asian kanssa; 9-vuotias noin niukoilla varoilla liikenteessä, ensimmäistä kertaa elämässään vielä bussilla, ja äiti tavoittamattomissa. Toki bussikuski oli pikkasen liian strikti, mutta vieraasta kulttuurista tulevana häntä varmaan itseään kovin huoletti että ei vain tee mitään virhettä, yritti sitten olla mahdollisimman tarkka ja tehdä oikein. Eniten tässä syytän huoltajaa, joka laskee lapsensa maailmalle näin kehnoin tiedollisin ja materialistisin eväin, ja itse pitää vielä kännykkäänsä äänettömällä tai poissa päältä lapsen seikkaillessa yksinään oppimassa ihan itsekseen bussikäytäntöjä.
Ovatko kaikki opettajat näin toopeja ja vastuuttomia vai onko tää ihan omassa sarjassaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan ostaa auton, suosittelen että kaikki muut tekevät samoin. Jos julkinen liikenne on tällaista paskaa, upotkoon.
Ei sulla oo varaa autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmetelty miksei kanssamatkustajat maksaneet lapselle lippua. Bussin on täytynyt olla aika tyhjä että kuski on muistanut kuka painanut mitäkin nappia ja missä pitää kenenkin jäädä pois. Pysäytti siis bussin rajan jälkeen eka pysäkillä ja alkoi huudella tyttöä ulos, vai? Vähän vaikea uskoa.
Tapa, että maksetaan paikallislippu, vaikka tarvii seutulipun on ihan yleinen huijauskeino ainakin teinien keskuudessa. Useilla on sisäisen matkan kuukausilippu, mutta silloin seutumatka pitää maksaa joko käteisellä tai kortille ladatulla arvolla. Teini säästää pitkän pennin, jos pääsee koko matkan kuukausikortilla.
Mistäkö tiedän tämän? Kun meillä on teini, joka on kertonut joskus yrittäneensä tätä, mutta kuski käski ulos pysäkillä ennen rajaa. Eli taitaa olla rutiinijuttuja, joita kuljettajat seuraavat.
Tästä päästään siihen, että mikähän on ikäraja milloin saa matkustaa liputta yli rajan ja milloin kuski saa jättää pysäkille?
Tämä. On yleisempää kuin moni varmaan tajuaakaan, että yritetään matkustaa sisäisellä lipulla seutumatka. Itsekin olen usein todistanut tilannetta, jossa joku (yleensä nuori poika) käsketään kaupunkien rajalla ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla oo varaa autoon.
Maailmankuvasi on 1800-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmetelty miksei kanssamatkustajat maksaneet lapselle lippua. Bussin on täytynyt olla aika tyhjä että kuski on muistanut kuka painanut mitäkin nappia ja missä pitää kenenkin jäädä pois. Pysäytti siis bussin rajan jälkeen eka pysäkillä ja alkoi huudella tyttöä ulos, vai? Vähän vaikea uskoa.
Tapa, että maksetaan paikallislippu, vaikka tarvii seutulipun on ihan yleinen huijauskeino ainakin teinien keskuudessa. Useilla on sisäisen matkan kuukausilippu, mutta silloin seutumatka pitää maksaa joko käteisellä tai kortille ladatulla arvolla. Teini säästää pitkän pennin, jos pääsee koko matkan kuukausikortilla.
Mistäkö tiedän tämän? Kun meillä on teini, joka on kertonut joskus yrittäneensä tätä, mutta kuski käski ulos pysäkillä ennen rajaa. Eli taitaa olla rutiinijuttuja, joita kuljettajat seuraavat.
Tästä päästään siihen, että mikähän on ikäraja milloin saa matkustaa liputta yli rajan ja milloin kuski saa jättää pysäkille?
Tämä. On yleisempää kuin moni varmaan tajuaakaan, että yritetään matkustaa sisäisellä lipulla seutumatka. Itsekin olen usein todistanut tilannetta, jossa joku (yleensä nuori poika) käsketään kaupunkien rajalla ulos.
Pikkutytöt toinen epäilyttävä seurattava ryhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on vain siitä, että jos käyttäjän edellytettään joustavan mihin vain, mutta tarjoajan ei mihinkään, niin diili ei enää ole käyttäjän kannalta järkevä. Harmi vain, että tähän on veronmaksajana pakko osallistua.
Monelta kommentoijalta on mennyt ohi se, mikä tässä koko tapauksessa on kaikista surullisinta ja hämmentävintä: tarve soittaa iltapäivälehtiin aina, kun asiat eivät mene oman mielen mukaan. En ole ikinä ymmärtänyt tätä ilmiötä, ja pidänkin näitä julkisuushuoraajia vähintäänkin yksinkertaisina ja vähän säälittävinäkin ihmisinä. Lisäksi, kuten tälläkin kertaa, he ovat taitavia unohtamaan oman osuutensa tapahtumien kulussa. Lehtiin soittelun sijaan voisi olla hyvä katsoa peiliin ja miettiä, että kun muiden ihmisten käytöstä ja toimintaa en voi muuttaa, niin mitä voisin IHAN ITSE tehdä jatkossa toisin.
Vierailija kirjoitti:
Monelta kommentoijalta on mennyt ohi se, mikä tässä koko tapauksessa on kaikista surullisinta ja hämmentävintä: tarve soittaa iltapäivälehtiin aina, kun asiat eivät mene oman mielen mukaan. En ole ikinä ymmärtänyt tätä ilmiötä, ja pidänkin näitä julkisuushuoraajia vähintäänkin yksinkertaisina ja vähän säälittävinäkin ihmisinä. Lisäksi, kuten tälläkin kertaa, he ovat taitavia unohtamaan oman osuutensa tapahtumien kulussa. Lehtiin soittelun sijaan voisi olla hyvä katsoa peiliin ja miettiä, että kun muiden ihmisten käytöstä ja toimintaa en voi muuttaa, niin mitä voisin IHAN ITSE tehdä jatkossa toisin.
Totta. Ja toki tässä on suostuttu iltapäivälehtien haastatteluun. Mutta alkuperäisen Facebookpäivitysken perusteella joku asiaa kommentoinut on lähettänyt uutisvinkin, ei äiti itse.
Voiko Espoossa TODELLAKIN olla bussipysäkki, jolla ei käy tunnin aikana yhtään ainutta ihmistä tämän 9-vuotiaan lisäksi?! Jossain Perähikiällä tämä on mahdollista, kun busseja kulkee vuorokaudessa yksi tai kaksi, mutta että pääkaupunkiseudulla!
Vierailija kirjoitti:
Voiko Espoossa TODELLAKIN olla bussipysäkki, jolla ei käy tunnin aikana yhtään ainutta ihmistä tämän 9-vuotiaan lisäksi?! Jossain Perähikiällä tämä on mahdollista, kun busseja kulkee vuorokaudessa yksi tai kaksi, mutta että pääkaupunkiseudulla!
On kuule paljon pysäkkejä jossain keskellä ei mitään, liittymien ja moottoriteiden kupeessa, jossa ehkä vain ruuhka-aikana saattaa olla useampi ihminen.
Sitten näiden kommenttien yleisilmeestä näkee miten välinpitämättömästi ja jopa vihamielisesti suhtaudutaan lapsiin tai ihmiseen, jolla on jokin hätä. Että en laskisi sen "varaan" yhtään mitään. Yksikään ihminen siinä ko. bussissa ei tarjoutunut auttamaan, koska "voi kauheeta, toi muksu nyysii multa jopa euron" ja "äitinsä on opettanut käyttämään muita taloudellisesti hyväksi". Näin pikkusieluisessa maailmassa tässä eletään... Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Voi elämänkevät :D
Itse jäin kerran lapsena väärällä pysäkillä pois, ei ollut siihen aikaan vielä kännyköitä keksitty, kävelin läheiselle ostarille ostin kioskilta puhelinkortin (kun se penteleen yleisöpuhelin ei toiminutkaan kolikoilla, ahh kehitystä) ja soitin kotiin itku kurkussa. Kotona sanoivat, että olethan sinä siellä ostarilla ennenkin käynyt, kävele kotiin. Olisko ollut 4km matka talvipakkasella uimatreenien jälkeen, mutta eipä se auttanut kuin omin jaloin tarpoa kotia kohti. Enkä saanut edes äidin vieressä nukkua :(
On tämä nykyaika sitten ihme paapomista :D
Tuosta on paapomiseen jo iso askel. Olen pahoillani puolestasi.
Kun 9-vuotias lapseni ensimmäistä kertaa tuli bussilla yksin kotiin (eikä kyllä muutenkaan liikkunut yleensä bussilla), lymyilin salaa bussipysäkkiä vastapäiväisen rakennuksen suojissa katsomassa, että kaikki menee hyvin...
Kyllä se on äiti kuka tässä mokasi
Varmaan tullut jo moneen kertaan sanottua tässä ketjussa, mutta sen lisäksi että kuljettaja noudatti työnantajansa ja hälytyskeskuksen ohjeita, hän teki kaikkensa, jotta tilanne olisi selvinnyt lapsen hyväksi. Kun ajattelee, että hän jopa soitti äidille myöhemmin illalla kysyäkseen lapsesta.. ja äiti puhuu kuljettajan haastamisesta oikeuteen! Lastensuojelu hoi!
Vierailija kirjoitti:
Kun 9-vuotias lapseni ensimmäistä kertaa tuli bussilla yksin kotiin (eikä kyllä muutenkaan liikkunut yleensä bussilla), lymyilin salaa bussipysäkkiä vastapäiväisen rakennuksen suojissa katsomassa, että kaikki menee hyvin...
Tämä!
Muutenkin niitä ekoja kertoja. Olin ihan sattumalta vaan koiran kanssa lenkillä samaan aikaan. Nyt lapsi on 14 v ja sanoi, että on se kiva, kun joskus ehit vastaan. Siinä keretään höpötellä paljonkin päivän juttuja. Etenkin, jos on ehtinyt lähteä treeneihin ennenkuin ehdin kotiin.
Joten musta tuntuu käsittämättömältä, että ekoja kertoja mukula kulkee bussilla, eikä vanhempia vastassa.