Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi täällä palstalla kaikki ovat niin uskontovastaisia?

Vierailija
25.11.2016 |

Tätä olen ihmetellyt. Mä olen ihan tavallisessa tapakristillisessä perheessä kasvanut ja aikuisällä sitten kirkosta eronnut. Yliluonnolliset asiat eivät ole mun juttu ollenkaan enkä koe tarvetta uskoa. Toisille ihmiselle uskonnot sopivat paremmin ja se on minusta hyvä, varmasti usko tuo elämään merkitystä ja lohtua. En ole koskaan ajatellut, että olisin jotenkin uskonnollisia ihmisiä ylempänä, koska en usko. Täällä palstalla tuo ajatusmalli kuitenkin on hämmentävän yleinen, aina saa lukea miten uskonnot ovat hörhöyksiä ja satuja ja uskovaisten älykkyyskin palstalaisten mielestä lähentelee aivokuolleen älykkyyttä. Mistä moinen kielteinen asenne juontaa juurensa? Onko näin monella oikeasti negatiivisia kokemuksia uskonnoista vai mitä tämä oikein on?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysikko kirjoitti:

Kristinusko on oikea ja todellinen sen kauniin symmetrian takia. Asian ymmärtää ehkä parhaiten jos on empaattinen fysiikkaa laajalti ja pitkälle ymmärtävä henkilö. Luontokin on aina johdonmukainen ja symmetrinen, jopa supersymmetrinen (jos tähän teoriaan haluaa tutustua).

Mitä symmetristä kristinuskossa on, jota ei ole vaikka islamissa? Miten fysiikan ymmärtäminen liittyy kristinuskoon yhtään mitenkään muutoin kuin siten, että tajuaa heti Raamatun naurettavuudet saduiksi?

Mitä johdonmukaista on kvanttimekaniikassa?

Vierailija
22/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistit ovat tosiaan yllättävän suvaitsemattomia toisten ajatusmaailmoja kohtaan, niin kuin tästä ketjustakin näkee.

Humanisteja te ette ainakaan ole, vaan jonkinlaisia ajatusdiktaattoreita.

t.  ei-uskova

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisten symmetria-hörhöjen vuoksi uskontoja vastaan tulee taistella näkyvästi ja kuuluvasti. En halua elää maailmassa missä osa mielisairauksista on hyväksyttäviä ja joihin jopa kannustetaan.

Vierailija
24/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan teille anteeksi, sillä ette tiedä mitä puhutte. Ette tunne elävää Jumalaa, joka vaikuttaisi teidänkin elämässänne, kun torjutte hänet.

Lapsi menee pesuveden mukana.

Ja aivan oikein; uskonnot ja uskonnollisuus on paha eksytys. Jumala on henki, ja henki tekee sinutkin Eläväksi, jos niin tahdot.

Jumalan valtakunta on hengellinen tila, johon ihminen pääsee, kun ymmärtää Jumalan hallitsevan kaikkea ja rakastavan juuri Sinua.

Vierailija
25/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun uskovaiset alkavat myös vaatia uskonnon poistamista kaikista julkisista laitoksista, mm. kouluista ja ymmärtävät, että uskovaisten ihmisten omalla vastuulla on lasten uskonnon harjoittaminen, suhtautuminen heihin varmasti muuttuu myönteisemmäksi. Jokainen saa uskoa miten haluaa tai olla uskomatta, eikä mikään näkemys ole toistaan parempi, mutta pitää ymmärtää esim. se, että uskonto ei saa vaikuttaa vaikkapa lainsäädäntöön millään tavalla.

Uskovaistenkin tulee vaatia kirkollisveron poistoa ja sen korvaamista jäsenmaksulla, jonka kirkko itse kerää. Lisäksi kirkolla ei tule olla vihkimisoikeutta.

Heti kun uskovaiset alkavat yhteistuumin ajaa em. asioita, alan todella kunnioittaa heitä ja heidän uskoaan.

Vierailija
26/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan teille anteeksi, sillä ette tiedä mitä puhutte. Ette tunne elävää Jumalaa, joka vaikuttaisi teidänkin elämässänne, kun torjutte hänet.

Lapsi menee pesuveden mukana.

Ja aivan oikein; uskonnot ja uskonnollisuus on paha eksytys. Jumala on henki, ja henki tekee sinutkin Eläväksi, jos niin tahdot.

Jumalan valtakunta on hengellinen tila, johon ihminen pääsee, kun ymmärtää Jumalan hallitsevan kaikkea ja rakastavan juuri Sinua.

Sinun pelle-jumalasi naulittiin ristille. Minun Jumalallani on helvetinmoinen vasara.

Revi siitä.

Vierailija
27/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh miten juntteja ateistit oikeasti ovatkaan. Tiedättehän, että näytätte ulospäin aivan samanlaisilta kuin 1970-luvun äärivasemmistolaiset?

T. Uskontoihin kriittisesti suhtautuva mutta uskovia kunnioittava.

Vierailija
28/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh miten juntteja ateistit oikeasti ovatkaan. Tiedättehän, että näytätte ulospäin aivan samanlaisilta kuin 1970-luvun äärivasemmistolaiset?

Aivan sama. Meillä on todisteet.

T. Uskontoja vihaava, ja asiassaan oikeassa oleva.

Vierailija
29/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän uskovaiset välttämättä tyhmiä ole. Katsokaa vaikka Sipilää. Nerokkaasti käyttää valta-asemaansa hyväksi ja siirtää valtion rahaa omalle lähisuvulleen. Lähimmäisenrakkautta sanan varsinaisessa merkityksessä.

Vierailija
30/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvostan kaikkien näkemyksiä asiaan. Jos jollekin usko tuo iloa ja lohtua elämään, mielestäni se on vain hienoa vaikken itse uskokaan. Jos ei satuta muita saa minun puolestani uskoa vaikka joulupukkiin.

Vierailija
31/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun en usko zinzinoon, OneCoiniin,  laihdutuspohjallisiin enkä julkkisdieetteihin niin miksi ottaisin todesta uskonnon? Etkä sinä tiedä että se on vaan vallanhimoisten keksintö kansan pitämiseksi kurissa ja verojen keräämiseksi.

Vierailija
32/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös sosialismi oli aikanaan tieteellisesti oikeaksi todistettu ja sen vastustajat imperialisti-porvarien kätyreitä, jotka olivat vain väärässä. Hitler vihasi isoja ihmisryhmiä ja oli mielestään asiassaan aivan oikeassa.

Just saying.

Toisin sanoen, miksi te ette voi antaa kaikkien kukkien kukkia? Tuollainen ekstremismi on pelottavaa.

Vierailija
33/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vastareaktioni johtuu että uskonnottomuus asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan sellaistenkin palvelujen edessä joiden kuuluisi olla uskonnottomia. Tuntuu että muita uskontojakin hyväksytään paremmin kuin sitä että ei vaan usko mihinkään. Esimerkiksi oma lapseni on päätynyt kunnallisesta kerhosta seurakunnan yhteistyökerhoon - toki olisi voinut myös lopettaa kerhon kokonaan, kätevä vaihtoehto. Seurakunnan kunnalle myymät iltapäiväkerhopalvelut pitäisi olla uskonnottomia, mutta ei ole. Veljeni lapsia oli painostettu osallistumaan uskonnonopetukseen koska et:n järjestäminen on niin työlästä. Päiväkodissa uskonnotonta lasta seisotetaan käytävällä odottamassa kun muut rukoilee. Espoossa uurnaa ei luovuteta uskonnotonta muistotilaisuutta varten vaan muistotilaisuus on pakko pitää kirkon tiloissa ja kirkon hengessä tai ilmam uurnaa. Jne.

Toki kukin seurakunta saa järjestää onille jäsenilleen mitä ekstraa haluaa, mutta kunnalliset palvelut pitäisi saada uskonnottomina tai oman vakaumuksen mukaisina - ilman Jeesusta kiitos.

Vierailija
34/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös sosialismi oli aikanaan tieteellisesti oikeaksi todistettu ja sen vastustajat imperialisti-porvarien kätyreitä, jotka olivat vain väärässä. Hitler vihasi isoja ihmisryhmiä ja oli mielestään asiassaan aivan oikeassa.

Just saying.

Toisin sanoen, miksi te ette voi antaa kaikkien kukkien kukkia? Tuollainen ekstremismi on pelottavaa.

Koska uskovaiset yrittävät jeesuspaskansa kautta myös vaikuttamaan lainsäädäntöömme ja eriarvoistamaan ihmisiä sen pohjalta. Minulle on aivan sama mitä hörhöilyä joku omien seiniensä sisällä harrastaa, kunhan siitä ei kärsi kukaan muu. Edes sen hörhön lapset.

Vierailija
35/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ateismissa on samaa naiivia ehdottomuutta kuin uskonnossa. Mistä sinä TIEDÄT ettei ole mitään korkeampaa voimaa/kosmista voimaa/älykästä suunnittelua/että elämme simulaatiossa?

Omaan above average älyynsä ja ehdottomaan ylivertaisuunsa uskova, pettää itseään.

T agnostikko. Tiedän, että en en minä oikeasti voi tietää mitään varmuudella.

Vierailija
36/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietis nyt itsekin, jos puolet sun tutuista aikuisten oikeasti uskois joulupukkiin. Kyllä sä nyt aika pimeinä niitä pitäisit. Samalta se tuntuu monesta meistä ateisteista, vaikkei ehkä juuri susta siltä tunnu. Kai siinä on vaan eroa ateistienkin välillä, että kuinka selkeänä tai pienin älyllisin ponnisteluiden asianlaidan näkee.

Ei näitä uskovaisia kuitenkaan erityisemmin tarvitsisi sättiä tai haukkua tyhmäksi tai muutakaan. Harva genetiikalleen yms. mitään voi ja pahanmielen tuottaminen on kusipäistä.

Ateismistani huolimatta en nää uskontoa ja joulupukkia asioina, joita voisi verrata toisiinsa. Tavallaan olen samaa mieltä siitä, että kyse on samankaltaisesta ilmiöstä, mutta kyllä mä ymmärrän hyvin miksi joku tekee sen uskonratkaisun. Minusta sinunkin asenteesi tähän on vähän ylimielistä. Ei ole kovin kunniottavaa sanoa että toisen ihmisen vakaumus johtuu ainoastaan genetiikasta.

Ja toiseksikin miksi minä tai sinä ateisteina näkisimme asioiden laidan yhtään sen paremmin kuin uskovaiset ihmisetkään? Meistä meidän näkemyksemme on oikea, heistä heidän näkemyksensä on oikea ja vaikka itse olen tietysti sitä mieltä että minun ajatukseni jumaluuden olemattomuudesta on minusta se ainoa mahdollinen ja paras, en lähtisi silti ampumaan toisten näkemyksiä alas, sillä eivät toisenlaiset näkemykset ole minulta mitenkään pois.

ap

Se nyt vaan on lähtökohtaisesti typerää uskoa asioihin ilman riittäviä todisteita ja piste. Jos minä väitän, että lohikäärmeitä on olemassa, niin se on minun hommani todistaa se, sinun ei tarvitse nostaa sormeasikaan todistaaksesi päinvastaista, koska olemattoman olemattomuutta ei voi eikä tarvitse todistaa.

Ei tässä ole mitään kahta totuutta, vaan on tosiasiat ja sitten fantasiat. Ärsyttää, kun laitetaan kaksi eri todellisuuskuvaa rinnakkain saman arvoisiksi. Toinen niistä on totta ja toinen ei, ja siitä toisesta ei ole pienintäkään evidenssiä olemassa.

Vierailija
37/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat niin suvaitsevaisia että parjaavat kristinuskoa.Se kun on luvallista.

Vierailija
38/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten tiedot ja taidot lisääntyvät, mutta käytöstavat eivät niiden mukana.

Vierailija
39/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysikko kirjoitti:

Kristinusko on oikea ja todellinen sen kauniin symmetrian takia. Asian ymmärtää ehkä parhaiten jos on empaattinen fysiikkaa laajalti ja pitkälle ymmärtävä henkilö. Luontokin on aina johdonmukainen ja symmetrinen, jopa supersymmetrinen (jos tähän teoriaan haluaa tutustua). Merkittävä osa modernin fysiikan löydöksistä on saatu huippuälykkäiden fyysikoiden ansiosta löydettyä, kunhan vain olettaa että luonto ja maailma ja sen luonnonlait ovat yleensä aina johdonmukaisia ja symmetrisiä aiempaan todettuun nähden.

Siis: synnin taakka tulee jotenkin sovittaa ja tasapainottaa. Koska kukaan ihminen ei voi koskaan, ikinä olla synnitön, tuli ainoan synnittömän kärsiä koko maailman synti ja ottaa se pois. "Katso, tässä on Jumalan karitsa, joka ottaa pois maailman synnin" (karitsa tietenkin vertauskuva tuossa uhrautuvana ja kilttinä eläimenä).

Lisäksi koska Jumala on kolmiyhteinen ( Jumala = Isä, Poika ja Pyhä Henki), otti Jumala itse osaa kärsimykseen.

Jeesus otti pyyteettömästi osansa pelastaakseen kaikkien sielut. Ei siis sen takia että olisi sillä "maksanut" sen että saa asemansa ja istuu Voiman oikealla puolella. Asian taas todistaa se, että Jeesus olisi halunnut itse välttää koko ristinkuolemansa. Mutta sanoi "Isä, sinulle on kaikki mahdollista. Anna tämän maljan mennä ohitseni. Mutta tapahtukoon Sinun tahtosi, ei minun". Koska Isä ei asiaan vastannut "hyvä on", hyväksyi Poika Isän tahdon sovittaakseen maailman synnin. Sovitus oli niin raskas kantaa, että Saatana sanoi Jeesukselle, että asia on käytännössä mahdoton. Saatana koetti sanoa Jeesukselle, että "kukaan, koskaan ei voi hyvittää ihmisten syntejä. Synnin taakka on liian raskas kantaa. Siis kukaan, ei ikinä voi sovitusta suorittaa". Jeesus alistui kuitenkin tehtäväänsä, vaikka tiesi miten raskas se on. Lopussa kärsittyään ja sovitettuaan sekä otettuaan pois maailman synnin totesi Jeesus ristillä aivan lopuksi "se on täytetty", minkä jälkeen Jeesuksen henki poistui. 2 vuorokauden kuluttua eli kolmantena päivänä ilmaantui Jeesus taas ihmisten keskuuteen, joskin hänen entinen ruumiinsa oli hävinnyt haudasta. Torinon käärinliinoissa näkyy kuva aineen häviämiseen liittyen eli aineen muuttuessa energiaksi (ydinreaktioon sopiva säteily). Alkuun Jeesusta ei tunnistettu, koska kyseessä oli hänen henki eikä maallinen ruumis. Myöhemmin opetuslapset tajusivat vasta asian Jeesuksen hengen ilmestyessä muutamaan kertaan heille.

Sivumennen sanoen Raamattu on ihmisten muisteluja Jeesuksesta ja hänen teoistaan, se on ihmisten kirjoittamia perintötietoja ja siinä voi olla virheitä. Lisäksi ihmiset ovat päättäneet alkuseurakunnan kokouksissa mitä tekstejä eli mitä muisteloita hyväksytään varsinaiseen "viralliseen " Raamattuun. Mutta parempi että melko alussa jotkut ihmiset panivat paperille asioita eli kertomuksia Jeesuksen teoista ja elämästä muistiin.

Joka tapauksessa Raamatussa sanotaan, että Taivaaseen pääsyn edellytyksenä on uskominen Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä. Loogistahan se on toisaalta että jos kieltää koko asian niin ei saa asian "hyötyäkään". Mutta tuntuu taas epätodennäköiselle että esim. pieni lapsi kehitysmaasta joka ei ole koskaan edes kuullut Jeesuksesta joutuisi kadotukseen.

Kirkko toimii vain asian välittäjänä ja apuna eikä kirkolla muuten ole osaa pelastumisessa, muuten kuin auttamalla uskossa ja sen selittämisessä. Toisaalta kirkko tekee muutenkin oikein paljon hyvää ja maksan mielelläni kirkollisveron, vaikka kirkkoon kuuluminen ei olekaan välttämätöntä pelastumiselle.

Mitenkähän nuo symmetriat liittyvät mihinkään jumalaan? Luonnonlait pyörivät kyllä ihan omin voimineen ja nimenomaan tieteen ja havaintojen avulla on pystytty ennustamaan ilmiöiden käyttäytymistä, ei siinä mitään näkymättömiä heppuja tarvita mihinkään.

Vierailija
40/44 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on juntimpaa vuonna 2016 kuin jumalaan uskominen? Maailmassa on ihan liikaa turhaa kärsimystä sen takia, että näitä höpöjuttuja "kunnioitetaan". Ne pitäisi ottaa käsittelyyn raa'an rehellisesti. Kristinusko on jo aiemmin väkisin raahattu itkien ja potkien nykyaikaan ja nyt olisi islamin kohdalla samalle hommalle kysyntää, raukat kun tulevat 500 vuotta perässä.