Miksi täällä palstalla kaikki ovat niin uskontovastaisia?
Tätä olen ihmetellyt. Mä olen ihan tavallisessa tapakristillisessä perheessä kasvanut ja aikuisällä sitten kirkosta eronnut. Yliluonnolliset asiat eivät ole mun juttu ollenkaan enkä koe tarvetta uskoa. Toisille ihmiselle uskonnot sopivat paremmin ja se on minusta hyvä, varmasti usko tuo elämään merkitystä ja lohtua. En ole koskaan ajatellut, että olisin jotenkin uskonnollisia ihmisiä ylempänä, koska en usko. Täällä palstalla tuo ajatusmalli kuitenkin on hämmentävän yleinen, aina saa lukea miten uskonnot ovat hörhöyksiä ja satuja ja uskovaisten älykkyyskin palstalaisten mielestä lähentelee aivokuolleen älykkyyttä. Mistä moinen kielteinen asenne juontaa juurensa? Onko näin monella oikeasti negatiivisia kokemuksia uskonnoista vai mitä tämä oikein on?
Kommentit (44)
Uskovaisilla on edelleenkin muinaisjäänteenä sellainen asenne että pakanat ja ei-uskovat ovat alempia ihmisiä, se on Raamattuun todella vahvasti sisäänkirjoitettu eli ei mikään ihme. Kun minä aikuisiällä luin Raamattua ekan kerran kouluaikojen jälkeen, niin tämä yllätti eniten. Edelleenkin tällainen asenne näkyy mm siinä että lähes kaikki uskontoon liittyvä kirjoittelu täällä on sitä että miksi ateisti sitä ja miksi ateisti tätä, ja sävy ei ole kauhean kivaa luettavaa. Vastaukset on sitten samaa sarjaa ja muutenkin ihmiset ovat tottuneet siihen että uskova yleensä ensisijaisesti hyökkää jos on jotain sanottavaa.
Mielestäni fundamentalismi missä tahansa elämänkatsomuksessa aiheuttaa ongelmia ennemmin tai myöhemmin, oli kyseessä sitten kristinusko, islam tai vaikka hedonismi.
Erosin itse eräästä lahkosta teini-ikäisenä, onneksi koko perhe erosi samalla niin ei tarvinnut luopua perheestä. Sen jälkeen olen koettanut elää kuten oikea kristitty (en kuten kiihkouskovainen ja tuomitseva valekristitty), eli ihminen joka rakastaa lähimmäisiä kuten itseään, tuomitsematta ketään eroavan elämänkatsomuksen vuoksi. Me ollaan kaikki samalla viivalla.
Minua ei haittaa se että joku vihaa näkemyksiäni. Usein minä olen se joka kuuntelee asiaa toisen uskonnosta mielenkiinnolla ja kunnioittaen kunnes tämä toinen pamauttaa että kristityt ovat ihan väärässä ja kaheleita xD
Ei sitä kauaa tarvitse maailmanhistoriaa lukea kuin ymmärtää että uskonto on teko syy edelleen miljoonien ihmisien murhaamiselle ja monille kansanmurhille
En ajattele olevani ylempänä, mutta henkinen väkivalta ja alistaminen luonnollisesti suututtaa, ja sitä siis näen monien uskonliikkeiden olevan.
Vierailija kirjoitti:
Mietis nyt itsekin, jos puolet sun tutuista aikuisten oikeasti uskois joulupukkiin. Kyllä sä nyt aika pimeinä niitä pitäisit. Samalta se tuntuu monesta meistä ateisteista, vaikkei ehkä juuri susta siltä tunnu. Kai siinä on vaan eroa ateistienkin välillä, että kuinka selkeänä tai pienin älyllisin ponnisteluiden asianlaidan näkee.
Ei näitä uskovaisia kuitenkaan erityisemmin tarvitsisi sättiä tai haukkua tyhmäksi tai muutakaan. Harva genetiikalleen yms. mitään voi ja pahanmielen tuottaminen on kusipäistä.
Ateismistani huolimatta en nää uskontoa ja joulupukkia asioina, joita voisi verrata toisiinsa. Tavallaan olen samaa mieltä siitä, että kyse on samankaltaisesta ilmiöstä, mutta kyllä mä ymmärrän hyvin miksi joku tekee sen uskonratkaisun. Minusta sinunkin asenteesi tähän on vähän ylimielistä. Ei ole kovin kunniottavaa sanoa että toisen ihmisen vakaumus johtuu ainoastaan genetiikasta.
Ja toiseksikin miksi minä tai sinä ateisteina näkisimme asioiden laidan yhtään sen paremmin kuin uskovaiset ihmisetkään? Meistä meidän näkemyksemme on oikea, heistä heidän näkemyksensä on oikea ja vaikka itse olen tietysti sitä mieltä että minun ajatukseni jumaluuden olemattomuudesta on minusta se ainoa mahdollinen ja paras, en lähtisi silti ampumaan toisten näkemyksiä alas, sillä eivät toisenlaiset näkemykset ole minulta mitenkään pois.
ap
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisilla on edelleenkin muinaisjäänteenä sellainen asenne että pakanat ja ei-uskovat ovat alempia ihmisiä, se on Raamattuun todella vahvasti sisäänkirjoitettu eli ei mikään ihme. Kun minä aikuisiällä luin Raamattua ekan kerran kouluaikojen jälkeen, niin tämä yllätti eniten. Edelleenkin tällainen asenne näkyy mm siinä että lähes kaikki uskontoon liittyvä kirjoittelu täällä on sitä että miksi ateisti sitä ja miksi ateisti tätä, ja sävy ei ole kauhean kivaa luettavaa. Vastaukset on sitten samaa sarjaa ja muutenkin ihmiset ovat tottuneet siihen että uskova yleensä ensisijaisesti hyökkää jos on jotain sanottavaa.
Olet oikeassa, kyllä ainakin täällä palstalla keskustelu uskonnoista tuppaa olemaan vähän tuollaista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kauaa tarvitse maailmanhistoriaa lukea kuin ymmärtää että uskonto on teko syy edelleen miljoonien ihmisien murhaamiselle ja monille kansanmurhille
Tekosyy nimenomaan. Ei oikea syy siis.
Koska mitään jumalia ei ole olemassa niin on yksiselitteisesti pähkähullua uskoa moisiin.
Eihän sellaista ihmistä voi ottaa vakavissaan.
Ja kun katsoo uutisista mitä kaikkea pahaa maailmassa tapahtuu jonkun vitun satuolennon olemasaolon perusteella niin eihän uskontoja voi kun vihata.
Kolmonen vielä jatkaa, että lukemattomat kerrat olen istunut kahvipöydässä tai yliopistolla ateistin seurassa joka on saanut vihiä siitä että uskon Jumalaan, niin sitten alkaa kauhea käännyttäminen ja fossiilien näyttäminen wikipediasta. Siinä kun toinen suu vaahdossa suoltaa omaa kantaansa, niin ei voi muuta kuin tapittaa silmät pyöreänä ja ihmetellä että miksi ainoastaan kristittyjä syytetään käännyttämisestä ja suvaitsemattomuudesta.
Ihmisluonto on ihmisluonto. Samoja vikoja ja piirteitä meissä on uskoi sitten lentävään spaghettihirviöön tai ei mihinkään. Moni ihminen ei kestä erilaisuutta.
Kyllähän se pistää kiukuttamaan kun miettii mitä kaikkea maailmassa on tapahtunut ja tapahtuu edeleen uskonnon varjolla. Ei sellaiseen vaan voi suhtautua neutraalisti.
Lestadiolaisella alueella kasvaneena inhoan L-positiivisia heidän ylimielisyytensä vuoksi. Ovat parempia kuin me maailman ihmiset.
Lisäksi heidän uskonsa on täysin typerä ihme rajoituksineen. Aivan kuin ihminen ei osaisi ajatella omilla aivoillaan. Vaikka ei varmaan osaakaan kun on aivopesty lapsesta saakka.
Kaikissa uskonnoissa rajoitetaan ihmisen omaa ajattelua ja harkintakykyä. Se on vallan käyttöä. Aina on joku johtohahmo joka haluaa alistaa heikompia. Ovelimmat ovat keksineet ylimmäksi mielikuvitushahmon, jonka ylimpiä alaisia ovat. Se on peliä, jossa en halua olla mukana.
Koska uskonnon varjolla tehdään niin paljon pahaa isossa ja pienessä mittakaavassa. Aina on muka oikeus koska jumala sanoo niin. Ei ole kristityt sen kummempia kuin muslimit. Suurin osa maailman kurjuudesta on alunperin kristittyjen vika. Menivät joka kolkkaan alistamaan ja riistämään ihmisiä ja luontoa. Häpeän leimaama koko uskonto.
Ateistit ovat yksinäisiä reppanoita joten ei ole kovin yllättävää että he notkuvat keskustelupalstoilla.
En itse koe asetelmaa ihan noin jyrkäksi. Palstalla on usein uskontoon liittyviä keskusteluja joihin tulee muutama ylilyönti, niin kuin kaikkiin mielenkiintoa herättäviin keskusteluihin. Yleensä on myös paljon perusteltuja vastauksia ateisteilta.
Keskusteluissa on harvoin mukana suuri massa ns. tapauskovaiset. Heillä ei oikein tunnu olevan jäsenneltyä mielipidettä uskontoon liittyen.
Vierailija kirjoitti:
... aina saa lukea miten uskonnot ovat hörhöyksiä ja satuja
No mutta kun ne on hörhöyttä ja satuja. Miksei tätä saisi tuoda ilmi?
Oma uskontoni toimii paremmin kuin hyvänä syynä. Olen luonnonuskovainen (jotkut saattavat kutsua noidaksi 😊).
Olen ateisti ja hyväksyn uskonnot ja uskonnottomuuden, mutta se saa mut heti nousemaan takajaloilleni, kun joku ei osaa pitää ajatuksiaan omana tietonaan. Tai kun joku koittaa nostaa itseään jalustalle tai polkea muita oman näkemyksensä perusteella. En vain voi sietää sitä.
Lisäksi uskonnot nyt yleensä tuppaavat sisältämään näkemyksiä siitä,että millainen ihminen on ylempänä muita ja sitten toiset ovat alempaa kastia, jopa lainsuojattomia
Jumalat on samaa tasoa joulupukin kanssa. Kukaan ei voi todistaa että jumalia on, eikä voi todistaa etteikö joulupukkia ole.
Uskokoon kukakin mitä tahtoo, kunhan ei tuputa sitä muille eikä uskonnon harjoittaminen mitenkään vahingoita muita ihmisiä. Ketään ei saa uskonnon vuoksi esim. asettaa alempaan asemaan, syrjiä tai moittia. Esim. toisin uskovia, sukupuolta, suopuolivähemmistöjä, uskonnottomia jne. Jos tämä toteutuu niin uskonto on ok.
Esim kristinuskon homovastaisuus ällöttää. Pakolaisten auttaminen on plussaa, siitä hatunnosto.
Kristinusko on oikea ja todellinen sen kauniin symmetrian takia. Asian ymmärtää ehkä parhaiten jos on empaattinen fysiikkaa laajalti ja pitkälle ymmärtävä henkilö. Luontokin on aina johdonmukainen ja symmetrinen, jopa supersymmetrinen (jos tähän teoriaan haluaa tutustua). Merkittävä osa modernin fysiikan löydöksistä on saatu huippuälykkäiden fyysikoiden ansiosta löydettyä, kunhan vain olettaa että luonto ja maailma ja sen luonnonlait ovat yleensä aina johdonmukaisia ja symmetrisiä aiempaan todettuun nähden.
Siis: synnin taakka tulee jotenkin sovittaa ja tasapainottaa. Koska kukaan ihminen ei voi koskaan, ikinä olla synnitön, tuli ainoan synnittömän kärsiä koko maailman synti ja ottaa se pois. "Katso, tässä on Jumalan karitsa, joka ottaa pois maailman synnin" (karitsa tietenkin vertauskuva tuossa uhrautuvana ja kilttinä eläimenä).
Lisäksi koska Jumala on kolmiyhteinen ( Jumala = Isä, Poika ja Pyhä Henki), otti Jumala itse osaa kärsimykseen.
Jeesus otti pyyteettömästi osansa pelastaakseen kaikkien sielut. Ei siis sen takia että olisi sillä "maksanut" sen että saa asemansa ja istuu Voiman oikealla puolella. Asian taas todistaa se, että Jeesus olisi halunnut itse välttää koko ristinkuolemansa. Mutta sanoi "Isä, sinulle on kaikki mahdollista. Anna tämän maljan mennä ohitseni. Mutta tapahtukoon Sinun tahtosi, ei minun". Koska Isä ei asiaan vastannut "hyvä on", hyväksyi Poika Isän tahdon sovittaakseen maailman synnin. Sovitus oli niin raskas kantaa, että Saatana sanoi Jeesukselle, että asia on käytännössä mahdoton. Saatana koetti sanoa Jeesukselle, että "kukaan, koskaan ei voi hyvittää ihmisten syntejä. Synnin taakka on liian raskas kantaa. Siis kukaan, ei ikinä voi sovitusta suorittaa". Jeesus alistui kuitenkin tehtäväänsä, vaikka tiesi miten raskas se on. Lopussa kärsittyään ja sovitettuaan sekä otettuaan pois maailman synnin totesi Jeesus ristillä aivan lopuksi "se on täytetty", minkä jälkeen Jeesuksen henki poistui. 2 vuorokauden kuluttua eli kolmantena päivänä ilmaantui Jeesus taas ihmisten keskuuteen, joskin hänen entinen ruumiinsa oli hävinnyt haudasta. Torinon käärinliinoissa näkyy kuva aineen häviämiseen liittyen eli aineen muuttuessa energiaksi (ydinreaktioon sopiva säteily). Alkuun Jeesusta ei tunnistettu, koska kyseessä oli hänen henki eikä maallinen ruumis. Myöhemmin opetuslapset tajusivat vasta asian Jeesuksen hengen ilmestyessä muutamaan kertaan heille.
Sivumennen sanoen Raamattu on ihmisten muisteluja Jeesuksesta ja hänen teoistaan, se on ihmisten kirjoittamia perintötietoja ja siinä voi olla virheitä. Lisäksi ihmiset ovat päättäneet alkuseurakunnan kokouksissa mitä tekstejä eli mitä muisteloita hyväksytään varsinaiseen "viralliseen " Raamattuun. Mutta parempi että melko alussa jotkut ihmiset panivat paperille asioita eli kertomuksia Jeesuksen teoista ja elämästä muistiin.
Joka tapauksessa Raamatussa sanotaan, että Taivaaseen pääsyn edellytyksenä on uskominen Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä. Loogistahan se on toisaalta että jos kieltää koko asian niin ei saa asian "hyötyäkään". Mutta tuntuu taas epätodennäköiselle että esim. pieni lapsi kehitysmaasta joka ei ole koskaan edes kuullut Jeesuksesta joutuisi kadotukseen.
Kirkko toimii vain asian välittäjänä ja apuna eikä kirkolla muuten ole osaa pelastumisessa, muuten kuin auttamalla uskossa ja sen selittämisessä. Toisaalta kirkko tekee muutenkin oikein paljon hyvää ja maksan mielelläni kirkollisveron, vaikka kirkkoon kuuluminen ei olekaan välttämätöntä pelastumiselle.
Mietis nyt itsekin, jos puolet sun tutuista aikuisten oikeasti uskois joulupukkiin. Kyllä sä nyt aika pimeinä niitä pitäisit. Samalta se tuntuu monesta meistä ateisteista, vaikkei ehkä juuri susta siltä tunnu. Kai siinä on vaan eroa ateistienkin välillä, että kuinka selkeänä tai pienin älyllisin ponnisteluiden asianlaidan näkee.
Ei näitä uskovaisia kuitenkaan erityisemmin tarvitsisi sättiä tai haukkua tyhmäksi tai muutakaan. Harva genetiikalleen yms. mitään voi ja pahanmielen tuottaminen on kusipäistä.