Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivän "köyhä" perhe - puhelin ja tietoliikennekulut 180 €/kk

Vierailija
23.11.2016 |

Neljä lasta kaksi aikuista. Mulla yksi puhelinliittymä kustantaa 4,95€/ kk ja netti 13,90€/kk, jonka voi jakaa eri laitteisiin ei tarvi joka koneessa olla omaa nettiä.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000004878767.html

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä liittymä sulla on, ap? Tai mitä siihen kuuluu? Mulla itselläni on datapaketti ja kuukausimaksu Saunalahdella yhteensä 10 e/kk, ja mietin jos jostain saisi halvemmalla. Datapaketti pitää olla, jotta voin iMessageilla/Facetimeilla/WhatsAppailla tekstareiden ja puheluiden sijaan.

Kaikissa liittymissä on datapaketti kyse on sen nopeudesta

Okei. Mulla on tuossa kympin liittymässä rajaton data, mutta nopeus on vain 512. Mulle se riittää, kun käytän puhelimen nettiä vain noihin viestisovelluksiin tai tarkastaessani kaupungilla jonkun paikan aukioloajat tms.

Vierailija
22/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin nykyään tarvii enää nettiä tai puhelinliittymää? Riittää että yksi halpa netti josta jakaa kaikille ja whatsup toimii ilmaisena puhelimena. Joka paikassa wifi nykyään.[/quote

Itse olen 50v. ja soitan yhdelle kaverille mesen kautta.

Ikävä kyllä vanhoissa akoissa on taunapäitä jotka ei suostu Facea ottamaan tai mitään muutakaan.

Yksi kaveri käyttää data ja puhepaketti joka 40 euroa kuukaudessa.

Mun täti 60v. ja sen kanssa kahden tunnin puhelut maksaa maltaita.

Oikeesti vihaan näitä vanhoja ihmisiä jotka ei osaa tai halua opetella uutta.

En halua olla sellainen.

Joku mobiililippu on niin pelottava.

Te nuoret olette erilaisia. Siitä pisteet teille.

Jaa jaa... mieheni on yli 60v ja minäkin kolkuttelen viittäkymppiä. Meillä on, nuukuttamme, tietoliikenneasiat kyllä kuosissa. Koko perheen (sis. 1 teini) yhteenlasketut kulut 66€. Sisältää 3 puhelinliittymää rajattomalla datalla ja yhden mobiililaajakaistan reitittimessä. Puhelinverkkoa ei meillä juuri rasiteta. Teinin puhelinminuutit ja tekstarit on yleensä pyöreä nolla, meillä vanhemmilla saattaa olla muutamia minuutteja ja parit tekstarit. Kaikki yhteydenpito toimii netin kautta. FB:n meseä käytetään "tekstareina" ja puhelut menee Facetimen kautta. Teini ja mies käyttävät kavereidensa kanssa Whatsuppia, minä en katso sitä tarvitsevani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiva sulle! Haluatko mitalin vai mitä?

No ärsyttää jos itse syö <180 eurolla ja toiset laittaa sen kännykkälaskuihin ja saa vielä tttukea, koska niin kamalan köyhiä

Aika hulppeesti syöt köyhäksi. Mulla menee ruokaan 60 euroa kuussa, enkä näe nälkää. Netti ja puhelin yhteensä 4.95 euroa kuukaudessa. Näillä mennään.

Vierailija
24/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ilkeitä kommentteja? Hävetkää

Vierailija
25/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä usein yhdistää näitä köyhä-tarinoita

- valitetaan ruuan hinnasta mutta ollaan tuhteja tai ylipainoisia

-valitetaan kun avun hakeminen on niin kovin monimutkaista ja "kyykyttävää"

-perheessä olevien lasten ei pitäisi joutua edes täysi-ikäisinä osallistumaan perheen elatukseen koska rahaa pitäisi saada sossun luukulta

Vierailija
26/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa on ihmeellistä? On heitä seitsemän jotka asuvat samassa taloudessa. Eihän se tee kuin keskimäärin 20 e/henk/kk liittymät ja siihen päälle 40 euron netti kotiin niin johan tuo 180 euroa on täynnä. Ei tuo nyt mikään kohtuuton ole?

Viisi joista yksi käy töissä, ja yksi opiskelee eli saa opintotukea

Niin viisi lasta asuu kotona ja sitten vanhemmat, tekee seitsemän ihmistä taloudessa. Eikös opintotukikin ole melko pieni kotona asuvalle ja miks Suomessa ollaan aina heti potkimassa heti täysi-ikäiset, opiskelevat lapset pois kotoa? Kyllä minäkin asuin vielä 19-vuotiaana lukion jälkeen kotona ja keräsin rahaa töitä tekemällä ennen kuin lähdin korkeakouluun, onneksi sain asua kotona ja sitten sain keskittyä opiskeluun kun oli pieni puskuri säästettynä tulevalle vuodelle, tuli tarpeeseen. Luin tekstin vähän huolimattomasti mutta ilmeisesti kyllä yksi työssäkäyvä täysi-ikäinen lapsi osallistui talouden menoihin maksamalla 250 euroa ruokarahaa.

Ne pitää kotona täysi-ikäisiä lapsia, joilla on siihen varaa. Meillä olis ollut varaa, mutta minut potkittiin silti pihalle, eikä autettu tippaakaan rahallisesti eikä henkisesti, itse oli selvittävä. Selvisin.

Vierailija
27/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysi ikäiset lapset omiin koteihinsa ja tienaamaan omat tulonsa/saamaan omat tukensa, isäkin tiedostaa että kotona asuvan täysi-ikäisen lapsen tulot on se ongelma, ihan oma valinta kun haluaa pitää periaatteen vuoksi kiinni siitä ettei lapset saa muuttaa omilleen.

Minusta tuo puhelin/tietoliikennemaksu ei ole suurikaan, on n. 25/henkilö.

Niinpä, kyllä te tulette kaikki vielä huomaamaan että kun lapset on teini-ikäisiä niillä pitää olla omat 4g liittymät ja niistä seuraa myös laskut. Lisäksi kännykät pitää  olla tehokaita älypuhelimia, ei välttämättä niitä kaikkein uusimpia ja kalleimpia mutta ei ne niitä halvimpiakaan ole. Joka tapauksessa monet juuri köyhät perheet joutuu myös näitä kännyköitä ostamaan osamaksuilla eli yleensä yhden ihmisen lasku koostuu kännykästä ja liittymästä eli n. 20+20 eli yht. 40€. Näin esim. meillä kahden aikuisen ja kahden teinin kännykkälaskut yht. 160€ja siihen päälle vielä tehokas laajakasita 40€.

Vierailija
28/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yhteiskunnan tukiverkkoa ole juuri esim puoli-ilmaiset syöpähoidot joita tuokin mies lienee saanut? Ja saihan hän jotain rahaa lopulta alkusohlausten jälkeen. En tajua minkälaiset odotukset ihmisillä oikein on? Olkaa hyvät ja ottakaa hyvät vakuutukset ja säästäkää sukanvarteen rahaa jos sairastuessanne haluatte että taloutenne ei kärsi mitenkään.

Sairastuin itsekin vakavasti eikä tämä herkkua ole ollut niin taloudellisesti kuin muutenkaan, mutta monessa muussa maassa olisin jo taivasalla, tai ehkä kuollut. Olen hyvin kiitollinen suomalaiselle veronmaksajalle siitä hoidosta jota olen käytännöllisesti katsoen ilmaiseksi saanut.

Vierailija
29/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi ikäiset lapset omiin koteihinsa ja tienaamaan omat tulonsa/saamaan omat tukensa, isäkin tiedostaa että kotona asuvan täysi-ikäisen lapsen tulot on se ongelma, ihan oma valinta kun haluaa pitää periaatteen vuoksi kiinni siitä ettei lapset saa muuttaa omilleen.

Niinpä, kyllä te tulette kaikki vielä huomaamaan että kun lapset on teini-ikäisiä niillä pitää olla omat 4g liittymät ja niistä seuraa myös laskut. Lisäksi kännykät pitää  olla tehokaita älypuhelimia, ei välttämättä niitä kaikkein uusimpia ja kalleimpia mutta ei ne niitä halvimpiakaan ole. Joka tapauksessa monet juuri köyhät perheet joutuu myös näitä kännyköitä ostamaan osamaksuilla eli yleensä yhden ihmisen lasku koostuu kännykästä ja liittymästä eli n. 20+20 eli yht. 40€. Näin esim. meillä kahden aikuisen ja kahden teinin kännykkälaskut yht. 160€ja siihen päälle vielä tehokas laajakasita 40€.

Ai että ihan joutuu ostamaan? Just. Sitten on turha valittaa jos joutuu myös olemaan vaikka syömättä.

Vierailija
30/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puhelinliittymä on n.20€/kk + netti 80€/kk ja alkumaksua maksoin 1200€ (valokuitu) asun paikassa jossa katvealueita, jossa ennen valokuitua tv ja netti ei toiminut, eikä edelleenkään kaikki puhelinliittymät.

Ja ap. tiedoksi, Suomessa on paljon alueita, jossa haasteita netti- ja puhelinliittymien kanssa. Ja ainoa joka toimii, on lankaliittymä. Etkö seuraa uutisia?

Vierailija
31/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiva sulle! Haluatko mitalin vai mitä?

No ärsyttää jos itse syö <180 eurolla ja toiset laittaa sen kännykkälaskuihin ja saa vielä tttukea, koska niin kamalan köyhiä

Aika hulppeesti syöt köyhäksi. Mulla menee ruokaan 60 euroa kuussa, enkä näe nälkää. Netti ja puhelin yhteensä 4.95 euroa kuukaudessa. Näillä mennään.

Mitä sinä syöt?

Ei hän jota lainasit

Vierailija
32/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä liittymä sulla on, ap? Tai mitä siihen kuuluu? Mulla itselläni on datapaketti ja kuukausimaksu Saunalahdella yhteensä 10 e/kk, ja mietin jos jostain saisi halvemmalla. Datapaketti pitää olla, jotta voin iMessageilla/Facetimeilla/WhatsAppailla tekstareiden ja puheluiden sijaan.

Kaikissa liittymissä on datapaketti kyse on sen nopeudesta

Okei. Mulla on tuossa kympin liittymässä rajaton data, mutta nopeus on vain 512. Mulle se riittää, kun käytän puhelimen nettiä vain noihin viestisovelluksiin tai tarkastaessani kaupungilla jonkun paikan aukioloajat tms.

Saunalahti Tarkka 2G

Kertamaksut

Avausmaksu3,90 €

Käyttömaksut

Puhe0,069 €/min

Viestit0,069 €/kpl

0,25 Mbit/s

Kuukausimaksut

Kuukausimaksu4,90 €

alk. 4,90 € / kk

LISÄÄ KORIIN

Vierailija
33/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että ihan joutuu ostamaan? Just. Sitten on turha valittaa jos joutuu myös olemaan vaikka syömättä.

No ole ostamatta vaan. Katsotaan mikä fiilis on sulla ja sun lapsella kun kaikilla muillakin on. Kyllä sen melkein pakostakin ruokarahoista sitten nipistää että oma lapsi ei ole se ainoa joukosta jolla ei ole kunnon älypuhelinta.

Vierailija
34/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just etusivulla todettiin että kaikkialla on wifi...teinit käyttäköön sitä jo 256 mbs ei kodin ulkopuolella riitä.

Vierailija
35/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin nykyään tarvii enää nettiä tai puhelinliittymää? Riittää että yksi halpa netti josta jakaa kaikille ja whatsup toimii ilmaisena puhelimena. Joka paikassa wifi nykyään.[/quote

Itse olen 50v. ja soitan yhdelle kaverille mesen kautta.

Ikävä kyllä vanhoissa akoissa on taunapäitä jotka ei suostu Facea ottamaan tai mitään muutakaan.

Yksi kaveri käyttää data ja puhepaketti joka 40 euroa kuukaudessa.

Mun täti 60v. ja sen kanssa kahden tunnin puhelut maksaa maltaita.

Oikeesti vihaan näitä vanhoja ihmisiä jotka ei osaa tai halua opetella uutta.

En halua olla sellainen.

Joku mobiililippu on niin pelottava.

Te nuoret olette erilaisia. Siitä pisteet teille.

Kyllä mun tuntemat 60-70 v käyttää whatupia ja facea, jopa mun 92 v pappa.

Hienoa mutta mun sukulaiset ei. Joku Face ei tule kuuloonkaan. Äiti ei edes opetellut tietokoneen käyttöä.

Kaveri Facebook ihminen mutta ei vaan onnistu puhelut kuin soittamalla vanhanaikaisesti.

Muutamalle kun soittaa niin siinä on jo puhepaketin puhelut täynnä.

No tädin kanssa sentään sitten toimii sähköposti mutta vain sen työaikana.

Teinimme käyttää vain ilmaisia puheluita.

Vierailija
36/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puhelinlasku on alle kympin luokkaa kuukaudessa, se sisältää siis netin. Jonkun melko hitaan, mutta pärjään sillä ihan ok, koska monissa paikoissa kuitenkin on ilmainen wi-fi. Kotiin netti tulee ilmaiseksi taloyhtiön kautta. Ja kyllä, se on ilmainen koska sitä ei aina tässä taloyhtiössä ole ollut, eikä meillä yhtiövastikkeet sen myötä nousseet yhtään. Sitä ennen maksoin siitä muistaakseni jotain kaksikymppiä kuussa. 

Vierailija
37/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla puhelimessa Soneran Simppeli. Data ja puhelut 20 euroa.

Pojalla rajaton netti ja puhelut ja viestit 20 euroa.

Mies ja esikoinen menee prepaidilla.

Kotona taloyhtiön ilmainen liittymä.

Käytetään sitä mutta kodin ulkopuolella dataa sitten liittymämaksuista.

Dataa on saatava Pokémon Go pelin takia.

Eli 4 hengen kulut noin 50 euroa kuukaudessa. Kaksi teiniä kotona.

Taloyhtiön ilmainen netti? Hahhaa. Siinä se on yhtiövastikkeessa, et taida edes tietää kk-maksuasi.

Se taloyhtiön netti nyt vaan kuuluu ja on pakollinen. Ei ole vaihtoehtoinen ja sitä nyt kotosalla käytetään kaikissa laitteissa ja niitä riittää.

4 puhelinta, 2 pleikkaria, 3 pöytäkonetta ja kolme tablettia. Että kyllä noita laitteita riittää.

Vierailija
38/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni Pokémon Go tarvitsee nopean nettiyhteyden?

Ei tässä nyt kukaan ylimääräsiä halua maksaa ja kaikilla on eri tarve.

Kallein tuhlari on meillä 12v. Rajaton nopea netti ja vähän viestiä ja puheluita.

Hidas netti on halpa mutta tuskainen.

Vierailija
39/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilkkuisi tämän perheen kustannuksella. He ovat kuitenkin työssäkäyviä ihmisiä, jotka ovat miehen sairauden takia joutuneet tuohon tilanteeseen. Vähän eri asia kuin nämä elämäntapaköyhät, joita viime aikoina ollut lehtien palstoilla. Sitä paitsi pointtihan tässä jutussa oli se, kuinka yhteiskunnan turvaverkko pettää tai sitä ei ole ihan tavan tallaajalle, jolta loppuu tulot esim. äkillisen sairauden takia. Mutta näitä sosiaalikeissejä kyllä elätetään maailman tappiin...

Vierailija
40/65 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmaksuja tulee nopeasti myös siitä, kun joutuu soittelemaan esim. Kelan ja sossun tms. palvelunumeroihin, kuten varmasti tässäkin tapauksessa. Ihme vinkunaa teilläkin kaikesta, toisten puhelinmaksuista. Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia, vaikka moni täälläkin niin näyttää luulevan.