Päivän "köyhä" perhe - puhelin ja tietoliikennekulut 180 €/kk
Neljä lasta kaksi aikuista. Mulla yksi puhelinliittymä kustantaa 4,95€/ kk ja netti 13,90€/kk, jonka voi jakaa eri laitteisiin ei tarvi joka koneessa olla omaa nettiä.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni Pokémon Go tarvitsee nopean nettiyhteyden?
Ei tässä nyt kukaan ylimääräsiä halua maksaa ja kaikilla on eri tarve.
Kallein tuhlari on meillä 12v. Rajaton nopea netti ja vähän viestiä ja puheluita.Hidas netti on halpa mutta tuskainen.
Siis onko joku hemmetin pokemoni pakollinen????
Itselläni puhelin ja netti maksaa yhteensä 4.95 euroa. Pokemonia en pelaa, mutta nettini nopeus on 8-15 mb/s, joten eiköhän tuolla joku pokemonikin taittuisi. Ainakaan vielä ei ole tullut eteen mitään sellaista, mihin ei nopeus riittäisi. Toki mobiiliverkossa välillä nopeudet väliaikaisesti hidastuu, mutta ne hitaudet on yleensä vain hetkellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi ikäiset lapset omiin koteihinsa ja tienaamaan omat tulonsa/saamaan omat tukensa, isäkin tiedostaa että kotona asuvan täysi-ikäisen lapsen tulot on se ongelma, ihan oma valinta kun haluaa pitää periaatteen vuoksi kiinni siitä ettei lapset saa muuttaa omilleen.
Minusta tuo puhelin/tietoliikennemaksu ei ole suurikaan, on n. 25/henkilö.
Niinpä, kyllä te tulette kaikki vielä huomaamaan että kun lapset on teini-ikäisiä niillä pitää olla omat 4g liittymät ja niistä seuraa myös laskut. Lisäksi kännykät pitää olla tehokaita älypuhelimia, ei välttämättä niitä kaikkein uusimpia ja kalleimpia mutta ei ne niitä halvimpiakaan ole. Joka tapauksessa monet juuri köyhät perheet joutuu myös näitä kännyköitä ostamaan osamaksuilla eli yleensä yhden ihmisen lasku koostuu kännykästä ja liittymästä eli n. 20+20 eli yht. 40€. Näin esim. meillä kahden aikuisen ja kahden teinin kännykkälaskut yht. 160€ja siihen päälle vielä tehokas laajakasita 40€.
Mulla on liittymä jossa rajaton 4G, rajattomat puhelut, tekstarit ja multimediaviestit. Hinta 20e/kk. Teinillä sama. Kustannukset 40e/kk. Puhelimen osti omilla säästöillään.
t. yks köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa on ihmeellistä? On heitä seitsemän jotka asuvat samassa taloudessa. Eihän se tee kuin keskimäärin 20 e/henk/kk liittymät ja siihen päälle 40 euron netti kotiin niin johan tuo 180 euroa on täynnä. Ei tuo nyt mikään kohtuuton ole?
Viisi joista yksi käy töissä, ja yksi opiskelee eli saa opintotukea
Niin viisi lasta asuu kotona ja sitten vanhemmat, tekee seitsemän ihmistä taloudessa. Eikös opintotukikin ole melko pieni kotona asuvalle ja miks Suomessa ollaan aina heti potkimassa heti täysi-ikäiset, opiskelevat lapset pois kotoa? Kyllä minäkin asuin vielä 19-vuotiaana lukion jälkeen kotona ja keräsin rahaa töitä tekemällä ennen kuin lähdin korkeakouluun, onneksi sain asua kotona ja sitten sain keskittyä opiskeluun kun oli pieni puskuri säästettynä tulevalle vuodelle, tuli tarpeeseen. Luin tekstin vähän huolimattomasti mutta ilmeisesti kyllä yksi työssäkäyvä täysi-ikäinen lapsi osallistui talouden menoihin maksamalla 250 euroa ruokarahaa.
Ne pitää kotona täysi-ikäisiä lapsia, joilla on siihen varaa. Meillä olis ollut varaa, mutta minut potkittiin silti pihalle, eikä autettu tippaakaan rahallisesti eikä henkisesti, itse oli selvittävä. Selvisin.
OT
Suomessa yleisin työkyvyttömyyseläkkeen syy on masennus.
Jotkut puhuvat ikävästä ilmapiiristä tai jostain..
Tulipahan vaan mieleen.
En yhtään tiedä miksi ö.ö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi ikäiset lapset omiin koteihinsa ja tienaamaan omat tulonsa/saamaan omat tukensa, isäkin tiedostaa että kotona asuvan täysi-ikäisen lapsen tulot on se ongelma, ihan oma valinta kun haluaa pitää periaatteen vuoksi kiinni siitä ettei lapset saa muuttaa omilleen.
Niinpä, kyllä te tulette kaikki vielä huomaamaan että kun lapset on teini-ikäisiä niillä pitää olla omat 4g liittymät ja niistä seuraa myös laskut. Lisäksi kännykät pitää olla tehokaita älypuhelimia, ei välttämättä niitä kaikkein uusimpia ja kalleimpia mutta ei ne niitä halvimpiakaan ole. Joka tapauksessa monet juuri köyhät perheet joutuu myös näitä kännyköitä ostamaan osamaksuilla eli yleensä yhden ihmisen lasku koostuu kännykästä ja liittymästä eli n. 20+20 eli yht. 40€. Näin esim. meillä kahden aikuisen ja kahden teinin kännykkälaskut yht. 160€ja siihen päälle vielä tehokas laajakasita 40€.
15e sai koko kevään telefinlandilta nopeimman netin ja ilmaiset puhelut ja tekstarit kahdeksi vuodeksi. Kännykän lyhennys 700e kännykkään n. 16e per kk. Jos siis tarvii olla suoerhyvä kännykkä.
Mistä hemmetistä löydätte niin halpoja liittymiä lasten käyttöön? Itselläni on puhelin ilman nettiä n.10/kk. Mutta sitä ei voi vaihtaakaa, koska vastaavia ei tunnu olevan tarjolla. Lapsen käyttö on vähän suurempaa, mutta en juuri 25 euron alle ole sopivaa liittymää löytänyt.
Todella kurja tilanne perheellä eikä käy kateeksi, mutta pakko jälleen taas ihmetellä - miten ihmeessä näissä perheissä on aina ihan uskomaton liuta lapsia? 7 lasta rekkakuskin ja 1500 euroa nettona tienaavan äidin palkoilla? Onko rekkakuskeilla noin paljon rahaa? Luulisi että 7 lapsen katraalla tarvisi ainakin kymppitonnin yhteistulot ihan jo että saa koko perheen mahtumaan saman katon alle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä hemmetistä löydätte niin halpoja liittymiä lasten käyttöön? Itselläni on puhelin ilman nettiä n.10/kk. Mutta sitä ei voi vaihtaakaa, koska vastaavia ei tunnu olevan tarjolla. Lapsen käyttö on vähän suurempaa, mutta en juuri 25 euron alle ole sopivaa liittymää löytänyt.
TeleFinland
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee miehen kanssa kahdestaan 70e /kk. Netti ja puhelimet.
Mä en ymmärrä miten ja mistä jotku saa näitä 10e/kk ??
Toki jos olis aikaa ja energiaa alkaa tutkimaan eri vaihtoehtoja, eli oma moka.
Mutta kyllä me alunperin halvimman kautta näitä etsittiin ja vertailtiin.Jos oikeen ouheliittymän netillä tarvii niin koko kevään oli telefinlandilla 15 e kk paketti jossa siis puheaikaa ja tekstareita 1000min/1000 kpl ja rajaton netti. Lapsella kympillä sama paketti mut siinä ei parasta nettiä. 70e ihan kiskurihinta kahdelta ....
Ok, oma moka ja laiskuutta. Pitääpä tutkia noita. Me kyllä pystytään maksamaan omamme, mutta toki,jos halvemmallakin saa ,niin hölmöjähän tässä ollaan.
Ehkä tuon esimerkkiperheenkin kannattaisi alkaa vertailemaan hintoja.
Katsokaa Moi-mobiili, 6e/kk ja 4GT netti. Riittää varmasti suurimmalle osalle normikäyttäjiä. Vaihdon itselleni ja vaihdan myös lasten sopparit noihin.
Tässä perheessä kuitenkin käydään töissä. Elämä yllättänyt ikävästi, mutta lähtökohtaisesti ovat kuitenkin elättäneet itse itsensä. Poikakin työelämässä ja ainakin yksi opiskelemassa. Näistä seitsemästä lapsesta voi ihan oikeasti tulla uusia veronmaksajia, toisin kuin niissä perheissä, joissa esimerkkinä on pitkäaikaistyöttömyys, johon vanhemmat eivät ole mitenkään itse yrittäneet vaikuttaa (esim. opiskelemalla). Kyllä minä tällaista vähävaraista perhettä sympatiseeraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiva sulle! Haluatko mitalin vai mitä?
No ärsyttää jos itse syö <180 eurolla ja toiset laittaa sen kännykkälaskuihin ja saa vielä tttukea, koska niin kamalan köyhiä
Helppohan siellä etelässä on vittuilla. Maaseudulla hinnat moninkertaisia ja Lapissa kymmenkertaisia noihin teidän hintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä usein yhdistää näitä köyhä-tarinoita
- valitetaan ruuan hinnasta mutta ollaan tuhteja tai ylipainoisia
-valitetaan kun avun hakeminen on niin kovin monimutkaista ja "kyykyttävää"
-perheessä olevien lasten ei pitäisi joutua edes täysi-ikäisinä osallistumaan perheen elatukseen koska rahaa pitäisi saada sossun luukulta
Aina tämä sama! Ymmärrä jo, että halpa ruoka lihottaa! Nopea hiilari on halpaa tai ilmaista, esim ruokapaketit mitä ilmaiseksi saa, on pelkkää jauhoa, hiutaletta ja sokeria! Halpa ruoka sisältää myös huonoja rasvoja. Eli, huonot rasvat, huonot hiilarit, niukasti proteiinia on halpaa, epäterveellistä ja lihottavaa. Hyvät rasvat, proteiini ja hyvät hiilarit on kalliita. Sama ilmiö on ympäri maailman. Jos sinä olet nähnyt köyhiä ja laihoja, kyse on silloin jo nälänhädästä, kun MITÄÄN SYÖTÄVÄÄ EI YKSINKERTAISESTI OLE, eikä pelkästään köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että ihan joutuu ostamaan? Just. Sitten on turha valittaa jos joutuu myös olemaan vaikka syömättä.
No ole ostamatta vaan. Katsotaan mikä fiilis on sulla ja sun lapsella kun kaikilla muillakin on. Kyllä sen melkein pakostakin ruokarahoista sitten nipistää että oma lapsi ei ole se ainoa joukosta jolla ei ole kunnon älypuhelinta.
Ei kaikilla muilla ole, ei minunkaan lapsilla ole. Eikä se todellakaan johdu rahapulasta. Mutta taitaa tosiaan olla kuten palstalla saanotaan, että mitä köyhempi perhe sitä enemmän esim. kalliita puhelimia ja merkkivaatteita lapsilla, ettei vaan kukaan luule köyhäksi. Vaikka oikeasti noihin ei ole varaa, vaan joudutaan tinkimään jopa ruoasta. Surullista ja säälittävää, minun mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa Moi-mobiili, 6e/kk ja 4GT netti. Riittää varmasti suurimmalle osalle normikäyttäjiä. Vaihdon itselleni ja vaihdan myös lasten sopparit noihin.
Mulla ja 9-v lapsellani on myös tuo liittymä, yhteensä siis 8GT ja 12€/kk. Hyvin on netti riittänyt, tässä kuussa meillä yhteensä kulunut 3,9GT. Puhelut maksavat erikseen mutta imessaget kulkevat ilmaiseksi. Ei olisi kyllä varaakaan ostella osamaksulla mitään kytkypuhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmaksuja tulee nopeasti myös siitä, kun joutuu soittelemaan esim. Kelan ja sossun tms. palvelunumeroihin, kuten varmasti tässäkin tapauksessa. Ihme vinkunaa teilläkin kaikesta, toisten puhelinmaksuista. Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia, vaikka moni täälläkin niin näyttää luulevan.
Mulle tulee seuraavaan laskuun 5 euroa js huomasin että autoliike on ja myös huoltoon maksullinen numero.
Täytyykin olla tarkka jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
En ilkkuisi tämän perheen kustannuksella. He ovat kuitenkin työssäkäyviä ihmisiä, jotka ovat miehen sairauden takia joutuneet tuohon tilanteeseen. Vähän eri asia kuin nämä elämäntapaköyhät, joita viime aikoina ollut lehtien palstoilla. Sitä paitsi pointtihan tässä jutussa oli se, kuinka yhteiskunnan turvaverkko pettää tai sitä ei ole ihan tavan tallaajalle, jolta loppuu tulot esim. äkillisen sairauden takia. Mutta näitä sosiaalikeissejä kyllä elätetään maailman tappiin...
Missä se OMA turvaverkko on? Miten on varauduttu yllättäviin menoihin ja tulotason muuttumiseen? Missä säästöt? Missä valmius sopeuttaa omia menoja tulotason mukaan? Ei voi vain huutaa "turvaverkkoa" apuun ja vaatia, että elämä pysyy prikulleen samanlaisena.
Minä jäin juuri työttömäksi ja onneksi on säästöjä, mutta kyllä lähti heti myös kaikenlaista ylimääräistä kulua pois. Puhelinkulut olivat noin 14 e/kk ja vaihdoin juuri liittymään, joka maksaa 7,90 e/kk. Pieni säästö, mutta juuri tuolla tavalla ne suuret menot helposti kertyvät, kun ei kunnolla jakseta-viitsitä perehtyä perheen tuloihin ja menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin nykyään tarvii enää nettiä tai puhelinliittymää? Riittää että yksi halpa netti josta jakaa kaikille ja whatsup toimii ilmaisena puhelimena. Joka paikassa wifi nykyään.[/quote
Itse olen 50v. ja soitan yhdelle kaverille mesen kautta.
Ikävä kyllä vanhoissa akoissa on taunapäitä jotka ei suostu Facea ottamaan tai mitään muutakaan.
Yksi kaveri käyttää data ja puhepaketti joka 40 euroa kuukaudessa.
Mun täti 60v. ja sen kanssa kahden tunnin puhelut maksaa maltaita.Oikeesti vihaan näitä vanhoja ihmisiä jotka ei osaa tai halua opetella uutta.
En halua olla sellainen.
Joku mobiililippu on niin pelottava.Te nuoret olette erilaisia. Siitä pisteet teille.
Olen kuusikymppinen ja it-alalla asiantuntijatehtävissä töissä. Työssäni olen joutunut jatkuvasti, siis aivan jatkuvasti opettelemaan uutta.
Minulla ei ole aikomustaan liittyä faseen tai mihinkään muuhunkaan, jossa käyttäytymistäni analysoidaan hyödyntäen sitä myymällä yrityksille jne ja kaikki jää talteen. Pidän jatkossakin kiinni tästä oikeudestani.
Puhelinta käytän soittamiseen ja vastaamiseen sekä tekstiviesteihin., joten puhelimeni on ns. peruspuhelin. Työnantaja tarjosi minulle viimeisen päälle älykännyäkin, mutta kieltäydyin kohteliaasti.
Kuten huomaat, kaikilla asia ei todellakaan ole kiinni siitä, mitä väitit, eli osaamisesta, vaan taustalla on aivan muut syyt. Epäilen, että niitä syitä sinä et koskaan tule ymmärtämään.
Suvussani on muuten henkilö, joka suoritti 93-vuotiaana atk-ajokortin. Ikä ei ole este oppimiselle, joidenkin kohdalla pelko uusia asioita kohtaan saattaa tehdä niistä vastenmielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ilkkuisi tämän perheen kustannuksella. He ovat kuitenkin työssäkäyviä ihmisiä, jotka ovat miehen sairauden takia joutuneet tuohon tilanteeseen. Vähän eri asia kuin nämä elämäntapaköyhät, joita viime aikoina ollut lehtien palstoilla. Sitä paitsi pointtihan tässä jutussa oli se, kuinka yhteiskunnan turvaverkko pettää tai sitä ei ole ihan tavan tallaajalle, jolta loppuu tulot esim. äkillisen sairauden takia. Mutta näitä sosiaalikeissejä kyllä elätetään maailman tappiin...
Missä se OMA turvaverkko on? Miten on varauduttu yllättäviin menoihin ja tulotason muuttumiseen? Missä säästöt? Missä valmius sopeuttaa omia menoja tulotason mukaan? Ei voi vain huutaa "turvaverkkoa" apuun ja vaatia, että elämä pysyy prikulleen samanlaisena.
Minä jäin juuri työttömäksi ja onneksi on säästöjä, mutta kyllä lähti heti myös kaikenlaista ylimääräistä kulua pois. Puhelinkulut olivat noin 14 e/kk ja vaihdoin juuri liittymään, joka maksaa 7,90 e/kk. Pieni säästö, mutta juuri tuolla tavalla ne suuret menot helposti kertyvät, kun ei kunnolla jakseta-viitsitä perehtyä perheen tuloihin ja menoihin.
Olen työssäni huomannut että mitä paremmin raha-asiat ovat hallinnassa, sitä huolellisemmin perataan läpi kaikki menot joista voi hiemankin tinkiä itse palvelun laadun suuremmin kärsimättä. Ne on "aina" ne hyvätuloiset jotka kilpailuttavat sähkönsä ja vakuutuksensa, ja vertailevat esim juuri netti- ja puhelinkulujaan, vertailevat huolellisesti luottokustannuksia lainanottoa harkitessa jne. Ei se todellakan ole tuloista kiinni, että toiset ovat aina p.a., vaan tavasta kuluttaa valonnopeudella jokainen tilille tullut euro, usein vielä hirveää ylihintaa maksamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni Pokémon Go tarvitsee nopean nettiyhteyden?
Ei tässä nyt kukaan ylimääräsiä halua maksaa ja kaikilla on eri tarve.
Kallein tuhlari on meillä 12v. Rajaton nopea netti ja vähän viestiä ja puheluita.Hidas netti on halpa mutta tuskainen.
Siis onko joku hemmetin pokemoni pakollinen????
Itselläni puhelin ja netti maksaa yhteensä 4.95 euroa. Pokemonia en pelaa, mutta nettini nopeus on 8-15 mb/s, joten eiköhän tuolla joku pokemonikin taittuisi. Ainakaan vielä ei ole tullut eteen mitään sellaista, mihin ei nopeus riittäisi. Toki mobiiliverkossa välillä nopeudet väliaikaisesti hidastuu, mutta ne hitaudet on yleensä vain hetkellisiä.
Täällä pelataan pokemonia 0.5 mb/s netillä ja ihan hyvin pärjätään.
Kaikenlaista itse tehtyä ruokaa. Kaiken teen itse, ihan kaiken mahdollisen, myös leivät. Mitään en osta valmiina. Juomana pelkkä vesi. Tarjouksia hyödynnän niin paljon kuin mahdollista ja muualta kuin Lidlistä en hae muuta kuin kovimmat tarjoukset, jotka alittaa Lidlin hinnan. Niitä tosin on äärimmäisen harvoin. Tietenkään pöydässäni ei ole koskaan sisäfilettä ja kalaakin harvoin, mutta en minä myöskään nälkää näe.