Työttömien laiskuus ärsyttää
Olen viime aikoina huomannut, että varsin moni käyttää työttömyystilastoja tekosyynä sille, ettei edes hae töitä tai viitsi panostaa hakemukseen. "Suomessa on enemmän työttömiä kuin avoimia paikkoja" valitus alkaa riepoa. Moni niistä avoimista paikoistakin jää täyttämättä, koska ei viitsitä hakea tai panostaa hakemukseen.
Omalla työpaikallani aukesi juuri 3 kokoaikaista paikkaa hakuun, palkka bruttona 2500 euroa kuukaudessa. Eivät ole avoimessa haussa, mutta olen suositellut ystäviäni ja tuttujani, jotka työttömyydestään ulisevat hakemaan tätä paikkaa. Vaan eivät ole hakeneet.
Syynä on kuulemma liian pieni palkka, tukia saa melkein saman verran. Tätä epäilen vahvasti. Toinen syy on "En mä sitä kuitenkaan saa, turha käyttää aikaa hakemiseen".
Ärsyttää kovasti, kun melkein tarjottimella viedään työpaikka tarjolle ja kieltäydytään. Samat mammat ulisevat palstalla kun töitä ei ole uliuliuli.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti se teidän työpaikka on vain joku paskaduuni, joten sinne ei kukaan halua. Kyllä hyviin työpaikkoihin riittää hakijoita eikä niitä todellakaan jää täyttämättä! Tai sitten tuttusi eivät halua sinun kanssasi samaan työpaikkaan.
Jos 2500 € palkalla tehtävä paskaduuni on huonompi vaihtoehto kuin työttömyys, niin silloin on tukijärjestelmässä jotakin pahasti vialla. Ja vialla tarkoitan sitä, että rahaa saa laiskottelemalla ehdottomasti liikaa kun työ ei kiinnosta. Sun kaltaiset ihmiset saa mut uskomaan siihen, että on ok leikata työttömiltä. Vaikka samalla tiedän että siitä kärsii ne jotka eivät työtä saa vaikka haluaisivat.
Sun päässäs on nyt tällainen aivopieru, eli jos KAIKKIA työttömiä ei kiinnosta KAIKKI työpaikat niin silloin tukijärjestelmässä on jotain vikaa. Ajatus on täysin älytön.
Ei, vaan mun päässä nyt on sellanen aivopieru että sitä työtä tehdään mitä on tarjolla. Samalla voi sitten hakea jotakin parempaa. Mut on vaan kasvatettu kummallisesti siihen ajatukseen että ihmisen pitää huolehtia itsestään, eikä heittäytyä muiden tuen varaan vedoten siihen että mua nyt ei kiinnosta tehdä tota, samalla valittaen siitä että saan liian vähän. Mä oon tehnyt niitä paskatöitä ja edennyt parempiin hommiin. Siksi mua vituttaa että jos mä maksan mun paskatöistä veroo, niin en halua elättää sillä jotain laiskuria jota ei vaan kiinnosta sama työ. Ehkä tukien leikkaaminen tuo mukanaan sen että ne paskaduunitkin alkaa kiinnostaan. Ennemmin muuttaisin järjestelmää niin, että huonolla palkalla elävät saisivat jotain tukea palkkansa päälle, jotta työnteko olisi kannattavaa. 2500 € ei ole huono palkka.
Miten niin sinä elätät laiskureita? Kuvittelet vaan kateuksissasi olevasi parempi kuin ne, jotka ovat menettäneet työnsä. Et tajuakaan sitä, miten onnellinen olet asuessasi sellaisella paikkakunnalla Suomessa, missä vielä on työpaikkoja tarjolla. Ei meillä kaikilla ole varaa valita, onko joku paskaduuni vai ei. Vaan tuo katkeruus on kohdallasi sellainen seikka, joka tulee kalvamaan elämääsi loputtomiin.
Jos sä oot valmis tekeen töitä niitä tarjottaessa etkä tyrmää sitä paskaduunina johon oot liian hyvä, niin toi viestihän ei koske sua mitenkään. Ja miksi ärsyynnyt viestistä joka ei oo sulle suunnattu? En mä tunne oikeestaan katkeruutta, oon aikas onnellinen omassa elämässäni, kiitos vaan huolenpidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua vituttaa opiskelijana työttömien kitinä. Rahaa tulee ja mitäön ei tarvii tehä... Ite saa tehdä hommia vaikka kuinka ja silti pitää tulla pienemmällä toimeen...
Et taida olla mikään penaalin terävin kynä jos et tajua, että suuri osa työttömistä on jo elänyt tuon vaiheen, eli kituuttanut opintotuella ja opiskellut niska limassa. Jopa sen jälkeen tehnyt töitä esim. 20-30 vuotta ja elämänsä varrella tehnyt vielä toisenkin tutkinnon, jopa kokonaan ilman tukia, täyspäiväisen työn ohessa.
Ja kannattaa muistaa myös se, että sinullakin jopa todennäköisesti on edessä työttömä ihana arki jossain vaiheessa elämääsi.
No lomaa tässä kieltämättä kaipaiskin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti se teidän työpaikka on vain joku paskaduuni, joten sinne ei kukaan halua. Kyllä hyviin työpaikkoihin riittää hakijoita eikä niitä todellakaan jää täyttämättä! Tai sitten tuttusi eivät halua sinun kanssasi samaan työpaikkaan.
Jos 2500 € palkalla tehtävä paskaduuni on huonompi vaihtoehto kuin työttömyys, niin silloin on tukijärjestelmässä jotakin pahasti vialla. Ja vialla tarkoitan sitä, että rahaa saa laiskottelemalla ehdottomasti liikaa kun työ ei kiinnosta. Sun kaltaiset ihmiset saa mut uskomaan siihen, että on ok leikata työttömiltä. Vaikka samalla tiedän että siitä kärsii ne jotka eivät työtä saa vaikka haluaisivat.
Sun päässäs on nyt tällainen aivopieru, eli jos KAIKKIA työttömiä ei kiinnosta KAIKKI työpaikat niin silloin tukijärjestelmässä on jotain vikaa. Ajatus on täysin älytön.
Ei, vaan mun päässä nyt on sellanen aivopieru että sitä työtä tehdään mitä on tarjolla. Samalla voi sitten hakea jotakin parempaa. Mut on vaan kasvatettu kummallisesti siihen ajatukseen että ihmisen pitää huolehtia itsestään, eikä heittäytyä muiden tuen varaan vedoten siihen että mua nyt ei kiinnosta tehdä tota, samalla valittaen siitä että saan liian vähän. Mä oon tehnyt niitä paskatöitä ja edennyt parempiin hommiin. Siksi mua vituttaa että jos mä maksan mun paskatöistä veroo, niin en halua elättää sillä jotain laiskuria jota ei vaan kiinnosta sama työ. Ehkä tukien leikkaaminen tuo mukanaan sen että ne paskaduunitkin alkaa kiinnostaan. Ennemmin muuttaisin järjestelmää niin, että huonolla palkalla elävät saisivat jotain tukea palkkansa päälle, jotta työnteko olisi kannattavaa. 2500 € ei ole huono palkka.
Miten niin sinä elätät laiskureita? Kuvittelet vaan kateuksissasi olevasi parempi kuin ne, jotka ovat menettäneet työnsä. Et tajuakaan sitä, miten onnellinen olet asuessasi sellaisella paikkakunnalla Suomessa, missä vielä on työpaikkoja tarjolla. Ei meillä kaikilla ole varaa valita, onko joku paskaduuni vai ei. Vaan tuo katkeruus on kohdallasi sellainen seikka, joka tulee kalvamaan elämääsi loputtomiin.
Jos sä oot valmis tekeen töitä niitä tarjottaessa etkä tyrmää sitä paskaduunina johon oot liian hyvä, niin toi viestihän ei koske sua mitenkään. Ja miksi ärsyynnyt viestistä joka ei oo sulle suunnattu? En mä tunne oikeestaan katkeruutta, oon aikas onnellinen omassa elämässäni, kiitos vaan huolenpidosta.
Kadehdit vuodesta toiseen työttömiä vauvapalstalla?
Sulla on aika erikoinen käsitys onnellisuudesta kyllä, ei voi muuta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua vituttaa opiskelijana työttömien kitinä. Rahaa tulee ja mitäön ei tarvii tehä... Ite saa tehdä hommia vaikka kuinka ja silti pitää tulla pienemmällä toimeen...
Et taida olla mikään penaalin terävin kynä jos et tajua, että suuri osa työttömistä on jo elänyt tuon vaiheen, eli kituuttanut opintotuella ja opiskellut niska limassa. Jopa sen jälkeen tehnyt töitä esim. 20-30 vuotta ja elämänsä varrella tehnyt vielä toisenkin tutkinnon, jopa kokonaan ilman tukia, täyspäiväisen työn ohessa.
Ja kannattaa muistaa myös se, että sinullakin jopa todennäköisesti on edessä työttömä ihana arki jossain vaiheessa elämääsi.
Eikö työkyvyttömyyseläkeläiset ole tavallaan aina lomalla, joten mitä valitat.
No jos ei tutuillesi kelpaa niin kerropa vaikka täällä, mitä olisi tarjolla ja missä.
Tämä työtön tässä juuri katselee, rupeaisiko työn perässä vaihtamaan paikkakuntaa.
Haluaisin tietää mistä saa 2500 e tukia 😂
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, hyviäkin työpaikkoja jää täyttämättä paljonkin, koska työttömillä ei ole tarvittavaa osaamista. Meidänkin Suomessa sijaitsevaan yritykseen työvoimaa houkutellaan ulkomailta, koska suomalaisten osaaminen ei riitä. Mm. matemaattiset taidot, kielitaito ja tietotekninen osaaminen eivät suomalaisilla työttömillä ole vaadittavalla tasolla. Palkkaa mainitsemistani tehtävistä maksetaan 3700-5500€/kk brutto, jopa enemmänkin riippuen vastuualueesta.
Ap: blaa blaa blaa.
Kivaa syksyä.
Sulla on aivan liikaa vapaa-aikaa, täytä se jollain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadehdit vuodesta toiseen työttömiä vauvapalstalla?
Sulla on aika erikoinen käsitys onnellisuudesta kyllä, ei voi muuta sanoa.
Osaatko lukea? Eihän kukaan ole kadehtinut työttömiä, vaan arvostellut niitä jotka ovat työttömiä omasta tahdostaan. Niitä jotka tyrmäävät työt joihin pitävät itseään liian hyvänä, ja mieluummin elelevät tuilla. Älä riehu jos et osaa edes lukea sitä mihin vastaat. Ja varmasti jokaisella meistä on erilainen käsitys onnellisuudesta. Hassua miten voit siihenkin puuttua tietämättä asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työkyvyttömyyseläkeläiset ole tavallaan aina lomalla, joten mitä valitat.
Öööö mitähän sä nyt horiset, mä oon opiskelija niin kuin just sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on aivan liikaa vapaa-aikaa, täytä se jollain.
Vaikka töillä? :D
Ilmeisesti ap, on työpaikkansa mainosmiehenä hiukan liian paljastava, kun tutut tietää varoa. Ilmeisesti ihan yhtä uskottava kuin Stub. Eli palkkatietoon repastu reuhkasta numerot ja joku ansa odottamassa :)
Tuollainen positiivisuutta pursuava ajattelu, se lämmittää kaikkia jouluyönä.
Aloittajan ilmoittamat paikat ovat puhelinmyyntiä provikkapalkalla, eivät siis oikeaa työtä, tietää sen itsekin ja siksi ei edes kehtaa niistä enempää kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä lukea kommentteja laiskoista työttömistä. Ihmeellistä, että yhtä ihmisryhmää kohtaan on tänä päivänä niin paljon vihapuhetta ja tarkoitushakuista uutisointia. Tuolla tarkoitushakuisella uutisoinnilla viittaan näihin juttuihin työttömistä, joilla vuokranmaksun jälkeen jää tukiaisia käpälään 2800e/kk yms.
Minunko vika se on, että tulin lapsena raiskatuksi ja vuosikausia hyväksikäytetyksi? Minunko syy se on, että hiljaista, traumatisoitunutta tyttöä kiusattiin vuosikaudet koulussa? Olisi varmaan pitänyt olla vahvempi, mutta minä en ollut. Nuoruusvuoteni vietin psykiatrisissa hoitopaikoissa, osastolla ja mielisairaalassa ja kun kunto kesti olin pätkittäin töissä, opiskelemisesta en uskaltanut edes haaveilla. Tai, no -yritin kyllä, mutta siitä ei mitään tullut.
Nyt olen yli kolmekymppinen, reilusti. CV täynnä "mustia aukkoja" ja vasta nyt opiskelemassa "oikeaan ammattiin". En tarkoita tällä kommentilla halveerata muita töitä, tarkoitan, että aikaisemmin tein töitä, joihin ei vaadittu koulutusta, niihin "pätevöityi" tekemällä. Eipä löydy työpaikkaa, eikä löydy harjoittelupaikkaa, olen niin outo tapaus, liian erilainen elämäntarina. Olen noussut henkilökohtaisesta helvetistäni, hankkinut opiskelupaikan yliopistosta, "työllistävältä alalta", mutta vaikea on saada jalkaa oven väliin. Niinpä se kai on kaikilla muillakin. Harmi, että toinen käsi on toimimintakyvytön, en siis kykene enää tekemään fyysistä työtä. Pää toimisi, mutta sillä tuskin lienee opiskelujen jälkeen käyttöä.
Tiedostan olevani lamaantumassa, mutta en aio antaa periksi. Älkää leimatko kaikkia työttömiä laiskoiksi sossupummeiksi, kiitos. MInä ottaisin riemusta kiljuen vastaan vaikka pienipalkkaisen harjoittelupestin - voin vakuuttaa, että tulovaikutus olisi näihin "pummitukiin" nähden huomattava.
Ja lopuksi mainittakoon, että opiskelen työttömyysetuuden turvin, en saa opintotukea - mikä ilmeisesti ei olisi yleisen mielipiteen ohella niin tuomittavaa kuin työttömyyspäiväraha.
Tämä on oikeasti ongelma. Ns. köyhä ei saa mokata kertaakaan. Jos on kärsinyt koko nuoruutensa ja varhaisaikuisuutensa esim. mielenterveysongelmista ja CV näyttää huonolta, tuntuu, että peli on pelattu. Et saa enää uutta mahdollisuutta, vaikka et edes itse ole syyllinen siihen, että asiat ovat niin kuin ovat.
Jos kyseessä olisi rikkaan, vaikutusvaltaisen suvun jälkeläinen, hän saisi mokailla ja tehdä mitä vaan ja aina olisi joku, joka ottaa kiinni. Aina olisi mahdollisuus aloittaa uudestaan.
Kyllä, olen katkera.
T. Myös mt-ongelmista kärsinyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, hyviäkin työpaikkoja jää täyttämättä paljonkin, koska työttömillä ei ole tarvittavaa osaamista. Meidänkin Suomessa sijaitsevaan yritykseen työvoimaa houkutellaan ulkomailta, koska suomalaisten osaaminen ei riitä. Mm. matemaattiset taidot, kielitaito ja tietotekninen osaaminen eivät suomalaisilla työttömillä ole vaadittavalla tasolla. Palkkaa mainitsemistani tehtävistä maksetaan 3700-5500€/kk brutto, jopa enemmänkin riippuen vastuualueesta.
Missä päin Suomea?
Olen matemaattisesti lahjakas, kielitaitoinen IT-alan osaaja. Anna yhteystiedot niin laitan hakemusta tulemaan.
Minä en tunne yhtään laiskaa työtöntä - stressaantuneita sen sijaan tunnen useita. Siinä mielentilassa ei laiskana sohvalla makailla, moni on menettänyt yöunensakin.
Vierailija kirjoitti:
Haen heti tuota paikkaa kunhan kerrot vähän mitä vaatimuksia työhön on? Niin ja tietysti yhteystiedot ja paikkakunta missä työpaikka sijaitsee.
Et varmasti hae, sunhan pitäisi silloin muuttaa pois kehä 3 sisäpuolelta!
"Siis ei kai kukaan missään landella oikeesti niinq asu?!"
Tämä on taas ties kuinka mones sadas palstan maanvaivan, työkyvyttömyyseläkeläisen Johanneksen tekemä työttömien kadehtimisalotus.
Melkein prikulleen samanlainen teksti on ryörinyt täällä kymmeniä kertoja. Tyylistä tunnistaa heti, kennen tekele onb kyseessä.
Eli siis puhdasta häirintyneen kateellisen mielikuvituksen tuotetta koko teksti.