Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien laiskuus ärsyttää

Vierailija
23.11.2016 |

Olen viime aikoina huomannut, että varsin moni käyttää työttömyystilastoja tekosyynä sille, ettei edes hae töitä tai viitsi panostaa hakemukseen. "Suomessa on enemmän työttömiä kuin avoimia paikkoja" valitus alkaa riepoa. Moni niistä avoimista paikoistakin jää täyttämättä, koska ei viitsitä hakea tai panostaa hakemukseen.

Omalla työpaikallani aukesi juuri 3 kokoaikaista paikkaa hakuun, palkka bruttona 2500 euroa kuukaudessa. Eivät ole avoimessa haussa, mutta olen suositellut ystäviäni ja tuttujani, jotka työttömyydestään ulisevat hakemaan tätä paikkaa. Vaan eivät ole hakeneet.

Syynä on kuulemma liian pieni palkka, tukia saa melkein saman verran. Tätä epäilen vahvasti. Toinen syy on "En mä sitä kuitenkaan saa, turha käyttää aikaa hakemiseen".

Ärsyttää kovasti, kun melkein tarjottimella viedään työpaikka tarjolle ja kieltäydytään. Samat mammat ulisevat palstalla kun töitä ei ole uliuliuli.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmet automotivelle haetaan yli 1000 työntekijää raskaaseen, monotoniseen työhön reilusti pienemmällä palkalla keskelle ei mitään, pari päivää sitten aamutv:ssa juontaja kysyi johtajalta että onko tullut hakemuksia, johtaja lähes huudahti silmät loistaen että on. Määrää ei kertonut mutta reaktiosta voi päätellä että on mistä valita vaikka haettava määrä on suuri.

Kyllä siis Ap:n kuvailemaan työhönkin löytyy mistä valita mutta joko mikään ei kelpaa tai sitten on jotain mitä ei kerrota. Pitääkö olla olympiavoittaja tai tohtori Harvardista? Kyllä Ap itse tietää miksei sopivaa löydy.

Vierailija
62/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän olikin keskustelun toisena osapuolena ninenomaan henkilö joka ei läjde 2500 € palkalla paskaduuniin koska saa saman rahan kotona makaamalla. Ja jonka mielestä ahkeruus on hölmöyttä. Ei ollut puhe niistä työttömistä jotka eivät ole työttömiä omasta tahdostaan.

Aika vaikea on saada 2500€ euroa tukina. Voi onnistua jos olet usean lapsen yksinhuoltaja, tosin tässäkin tapauksessa rahan saisi helpommin menemällä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti se teidän työpaikka on vain joku paskaduuni, joten sinne ei kukaan halua. Kyllä hyviin työpaikkoihin riittää hakijoita eikä niitä todellakaan jää täyttämättä! Tai sitten tuttusi eivät halua sinun kanssasi samaan työpaikkaan.

Jos 2500 € palkalla tehtävä paskaduuni on huonompi vaihtoehto kuin työttömyys, niin silloin on tukijärjestelmässä jotakin pahasti vialla. Ja vialla tarkoitan sitä, että rahaa saa laiskottelemalla ehdottomasti liikaa kun työ ei kiinnosta. Sun kaltaiset ihmiset saa mut uskomaan siihen, että on ok leikata työttömiltä. Vaikka samalla tiedän että siitä kärsii ne jotka eivät työtä saa vaikka haluaisivat.

Sun päässäs on nyt tällainen aivopieru, eli jos KAIKKIA työttömiä ei kiinnosta KAIKKI työpaikat niin silloin tukijärjestelmässä on jotain vikaa. Ajatus on täysin älytön.

Ei, vaan mun päässä nyt on sellanen aivopieru että sitä työtä tehdään mitä on tarjolla. Samalla voi sitten hakea jotakin parempaa. Mut on vaan kasvatettu kummallisesti siihen ajatukseen että ihmisen pitää huolehtia itsestään, eikä heittäytyä muiden tuen varaan vedoten siihen että mua nyt ei kiinnosta tehdä tota, samalla valittaen siitä että saan liian vähän. Mä oon tehnyt niitä paskatöitä ja edennyt parempiin hommiin. Siksi mua vituttaa että jos mä maksan mun paskatöistä veroo, niin en halua elättää sillä jotain laiskuria jota ei vaan kiinnosta sama työ. Ehkä tukien leikkaaminen tuo mukanaan sen että ne paskaduunitkin alkaa kiinnostaan. Ennemmin muuttaisin järjestelmää niin, että huonolla palkalla elävät saisivat jotain tukea palkkansa päälle, jotta työnteko olisi kannattavaa. 2500 € ei ole huono palkka.

No ei sun palkasta maksamilla veroilla ketään elätetäkään, siinä mielessä voit olla ihan rauhassa. Kotoasi oppima maailmakuva on mikä on, mutta ei se kyllä vastaa todellisuutta juurikaan. Olet oikeastaan ahkera hölmö, hyödyllinen mutta hölmö kansalainen.

Ehkä, siksi olenkin sitä mieltä että ihmisiä tulisi palkita ahkeruudesta. Ja ne laiskuuttaan kotona makaavat joille moni työ on liian hyvää, tulisi jättää oman onnensa nojaan kunnes nöyrtyvät. Ilman meitä ahkeria hölmöjä teillä laiskoilla loisilla ei olisi millä elää, ei kukaan kannattelisi teitä.

Sinä et ymmärrä että elät harhassa. Ei todellinen maailma toimi kuvailemallasi tavalla. Esimerkiki mainitsemasi ahkeruus on melko turhaa yksistään. Toisinaan se on jopa haitallista. Toisinaan ahkeruus vain aiheuttaa tarpeettoman työn tekemistä. Sinä siis haluat palkita ihmisiä siitä, että he tekevät turhia asioita.

Ei, vaan haluan palkita esim. sen vähän rontti 1000 € tienaavan siivojan siitä, että hän käy töissä vaikka saisi saman rahan kotona makaamalla. Työ ei ole turhaa, työ on se mikä tätä yhteiskuntaa pyörittää ja siksi on järjetöntä että joku voi laiskuuttaan jäädä kotikn makaamaan kun 2500 € palkkakaan ei kelpaa. Tottakai ymmärrän että iso osa työttömistä ei ole kotona omasta tahdostaan, siksi onkin hyvä että on toimiva tukijärjestelmä. Mutta sitä tukea pitäisi antaa myös niille pienipalkkaisille, jotta kotona makaamalla ei voisi saada samaa kuin töissä olemalla. Esim. 500 päivän ansiosidonnainen on aivan järjetön etu! Kuka haluaa työllistyä ennen kuin 500 päivää on täynnä. Ja kiitos, kertoo sun keskusteljn tasosta että leimaat mut harhaiseks hölmöks kun oon työllä saavuttanut sen missä nyt olen. Kaikki meistä eivät kasva siihen uskoon että kaiken pitää tippua käteen valmiina ilman että itse tarvii laittaa tikkua ristiin.

No en tiedä voiko varsinaisesti kutsua harhaiseksi jos uskoo kaiken mitä puhuvat päät televisiossa kertovat. Vähän hölmöä se kuitenkin on. Sen myönnän että on hyödyllistä uskotella väestölle ahkeruuden olevat yhteiskuntaa ajava voima. Se ei kuitenkaan muuta todellisuutta ja todellisuudessa ahkeruus on vain hyve, ei mitään absoluuttisen hyödyllistä toimintaa.

No ehkä mä pohjaan ajatukseni omaan kokemukseeni ja tietämykseeni, ennemmin kuin palstalaisen mielipiteeseen joka ei ilmeisesti töitä halua tehdä koska kotona makaamalla saa saman rahan. Itse olen ahkeruudella päässyt eteenpäin ja nyt olen työssä josta pidän ja josta maksetaan hyvin. Ilman työntekoa ja vaivannäköä en olisi täjän päässyt, ja siksi ärsyttääkin maksaa sellaisten ihmisten elämistä joita ei vain huvita tehdä mitään. Niiden jotka makaavat kotona käsi ojossa ja kovaan ääneen valittavat kun eivät saa riittävästi. Sun kaltaiset ihmiset vahvistaa omalla kohdallani ajatusta siitä, että leikkaukset eivät ole niin huono juttu.

Sepä se, kun sinun omat kokemuksesi ei millään tavalla pätevöitä sinua arvioimaan kansantaloudellisia vaikutuksia. Suomen ongelmat eivät liity oikeastaan ollenkaan kuvittelemiisi asioihin. Suomen ongelmia ovat lähinnä investointien puute ja huoltosuhde. Olet vaan vihainen, koska sinulle on uskoteltu että kustannat jonkun toisen elämän. Tai no kyllähän sinä kustannatkin, mutta se joku ei ole "laiska työtön". Tilanne on vieläpä päinvastoin, koska työttömyyskorvaus itseasiassa ylläpitää juuri sinun palkkatasoasi. 

Ja kun tämä sinua tuntuu niin kauheasti hiertävän, niin mainittakoon että olen kyllä töissä.

Vierailija
64/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti se teidän työpaikka on vain joku paskaduuni, joten sinne ei kukaan halua. Kyllä hyviin työpaikkoihin riittää hakijoita eikä niitä todellakaan jää täyttämättä! Tai sitten tuttusi eivät halua sinun kanssasi samaan työpaikkaan.

Jos 2500 € palkalla tehtävä paskaduuni on huonompi vaihtoehto kuin työttömyys, niin silloin on tukijärjestelmässä jotakin pahasti vialla. Ja vialla tarkoitan sitä, että rahaa saa laiskottelemalla ehdottomasti liikaa kun työ ei kiinnosta. Sun kaltaiset ihmiset saa mut uskomaan siihen, että on ok leikata työttömiltä. Vaikka samalla tiedän että siitä kärsii ne jotka eivät työtä saa vaikka haluaisivat.

Sun päässäs on nyt tällainen aivopieru, eli jos KAIKKIA työttömiä ei kiinnosta KAIKKI työpaikat niin silloin tukijärjestelmässä on jotain vikaa. Ajatus on täysin älytön.

Ei, vaan mun päässä nyt on sellanen aivopieru että sitä työtä tehdään mitä on tarjolla. Samalla voi sitten hakea jotakin parempaa. Mut on vaan kasvatettu kummallisesti siihen ajatukseen että ihmisen pitää huolehtia itsestään, eikä heittäytyä muiden tuen varaan vedoten siihen että mua nyt ei kiinnosta tehdä tota, samalla valittaen siitä että saan liian vähän. Mä oon tehnyt niitä paskatöitä ja edennyt parempiin hommiin. Siksi mua vituttaa että jos mä maksan mun paskatöistä veroo, niin en halua elättää sillä jotain laiskuria jota ei vaan kiinnosta sama työ. Ehkä tukien leikkaaminen tuo mukanaan sen että ne paskaduunitkin alkaa kiinnostaan. Ennemmin muuttaisin järjestelmää niin, että huonolla palkalla elävät saisivat jotain tukea palkkansa päälle, jotta työnteko olisi kannattavaa. 2500 € ei ole huono palkka.

No ei sun palkasta maksamilla veroilla ketään elätetäkään, siinä mielessä voit olla ihan rauhassa. Kotoasi oppima maailmakuva on mikä on, mutta ei se kyllä vastaa todellisuutta juurikaan. Olet oikeastaan ahkera hölmö, hyödyllinen mutta hölmö kansalainen.

Ehkä, siksi olenkin sitä mieltä että ihmisiä tulisi palkita ahkeruudesta. Ja ne laiskuuttaan kotona makaavat joille moni työ on liian hyvää, tulisi jättää oman onnensa nojaan kunnes nöyrtyvät. Ilman meitä ahkeria hölmöjä teillä laiskoilla loisilla ei olisi millä elää, ei kukaan kannattelisi teitä.

Sinä et ymmärrä että elät harhassa. Ei todellinen maailma toimi kuvailemallasi tavalla. Esimerkiki mainitsemasi ahkeruus on melko turhaa yksistään. Toisinaan se on jopa haitallista. Toisinaan ahkeruus vain aiheuttaa tarpeettoman työn tekemistä. Sinä siis haluat palkita ihmisiä siitä, että he tekevät turhia asioita.

Ei, vaan haluan palkita esim. sen vähän rontti 1000 € tienaavan siivojan siitä, että hän käy töissä vaikka saisi saman rahan kotona makaamalla. Työ ei ole turhaa, työ on se mikä tätä yhteiskuntaa pyörittää ja siksi on järjetöntä että joku voi laiskuuttaan jäädä kotikn makaamaan kun 2500 € palkkakaan ei kelpaa. Tottakai ymmärrän että iso osa työttömistä ei ole kotona omasta tahdostaan, siksi onkin hyvä että on toimiva tukijärjestelmä. Mutta sitä tukea pitäisi antaa myös niille pienipalkkaisille, jotta kotona makaamalla ei voisi saada samaa kuin töissä olemalla. Esim. 500 päivän ansiosidonnainen on aivan järjetön etu! Kuka haluaa työllistyä ennen kuin 500 päivää on täynnä. Ja kiitos, kertoo sun keskusteljn tasosta että leimaat mut harhaiseks hölmöks kun oon työllä saavuttanut sen missä nyt olen. Kaikki meistä eivät kasva siihen uskoon että kaiken pitää tippua käteen valmiina ilman että itse tarvii laittaa tikkua ristiin.

No en tiedä voiko varsinaisesti kutsua harhaiseksi jos uskoo kaiken mitä puhuvat päät televisiossa kertovat. Vähän hölmöä se kuitenkin on. Sen myönnän että on hyödyllistä uskotella väestölle ahkeruuden olevat yhteiskuntaa ajava voima. Se ei kuitenkaan muuta todellisuutta ja todellisuudessa ahkeruus on vain hyve, ei mitään absoluuttisen hyödyllistä toimintaa.

No ehkä mä pohjaan ajatukseni omaan kokemukseeni ja tietämykseeni, ennemmin kuin palstalaisen mielipiteeseen joka ei ilmeisesti töitä halua tehdä koska kotona makaamalla saa saman rahan. Itse olen ahkeruudella päässyt eteenpäin ja nyt olen työssä josta pidän ja josta maksetaan hyvin. Ilman työntekoa ja vaivannäköä en olisi täjän päässyt, ja siksi ärsyttääkin maksaa sellaisten ihmisten elämistä joita ei vain huvita tehdä mitään. Niiden jotka makaavat kotona käsi ojossa ja kovaan ääneen valittavat kun eivät saa riittävästi. Sun kaltaiset ihmiset vahvistaa omalla kohdallani ajatusta siitä, että leikkaukset eivät ole niin huono juttu.

Ole kiitollinen, että sinulle on käynyt hyvin. On paljon ihmisiä, jotka ovat ahkeria, kouluttautuvat, yrittävät kaikkensa, mutta silti eivät työtä saa. Ymmärrätkö ollenkaan, millaisessa hädässä he elävät jatkuvan leikkausuhan ja pakkotyön pelossa? Ne, jotka haluavat maata kotona tekemättä mitään, ovat pieni vähemmistö. Minua ei vituta heidän olemassaolonsa, eivätkä edes he ole todellakaan syypäitä Suomen huonoon tilanteeseen.

Tässähän olikin keskustelun toisena osapuolena ninenomaan henkilö joka ei läjde 2500 € palkalla paskaduuniin koska saa saman rahan kotona makaamalla. Ja jonka mielestä ahkeruus on hölmöyttä. Ei ollut puhe niistä työttömistä jotka eivät ole työttömiä omasta tahdostaan.

Kuka saa 2500 € kotona makaamalla?

Vierailija
65/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Olen ollut yli vuoden työttömänä ja lähtisin riemusta kiljuen tuolla palkalla töihin, vaikka homma olisi jotain hiekanjyvien keräämistä 8h/pvä. Koko paikkaa tuskin oikeasti on olemassakaan, jos kukaan ap:n tutuista ei ole hakenut.

Vierailija
66/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käytännössä omalla kustannuksellani ollut työttöämänä 3 kk ja nyt vasta aktivoitunut hakemaan hommia.

Mutta en todellakaan lähde mihinkään Ukiin kokoamaan autoja vaikka sähköarskatutkintoakin löytyy, sillä jos tarjolla on suht sisäsiistiä embeSW/HW-hommia tai tietoliikennealan hommia, niin Uki tms "työvoimapula"-ala saa jäädä vasta epätoivoiseksi viimeiseksi vaihtoehdoksi.

Tälläkin viikolla ollut jo kaksi haastattelua (kolmas ylihuomenna), joista jälkimmäinen voipi poikia ihan hyvän duunin, ensi viikolla tietää varmasti. Toiseen av:n ketjuun viitaten, työhakemus 20 rivin sähköposti ja CV wordi-dokuna suoraan HR-pimun mailiin, eikä edes järjestelmään - kun on tarjolla kovaa osaamista niin voipi poiketa HR-pillipiipareiden itse kehittelemistä "standardeista"...

Vierailija
67/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se, kun sinun omat kokemuksesi ei millään tavalla pätevöitä sinua arvioimaan kansantaloudellisia vaikutuksia. Suomen ongelmat eivät liity oikeastaan ollenkaan kuvittelemiisi asioihin. Suomen ongelmia ovat lähinnä investointien puute ja huoltosuhde. Olet vaan vihainen, koska sinulle on uskoteltu että kustannat jonkun toisen elämän. Tai no kyllähän sinä kustannatkin, mutta se joku ei ole "laiska työtön". Tilanne on vieläpä päinvastoin, koska työttömyyskorvaus itseasiassa ylläpitää juuri sinun palkkatasoasi. 

Ja kun tämä sinua tuntuu niin kauheasti hiertävän, niin mainittakoon että olen kyllä töissä.

Kyllähän ne mun omat kokemukset on nimenomaan se mihin perustan mielipiteeni. Ja jos toinen sanoo että ei viitsi tehdä työtä koska kotona makaamalla saa hyvin rahaa, niin jokinhan on väkisinkin viturallaan. Ja kannatan silloin leikkauksia esim. ansiosidonnaisesta. Mieluummin mä näkisin verorahoja käytettävän vaikka vanhusten hoitoon, kukn siihen että joku saa laiskana maata kotona kun ei löydy hänen arvolleen sopivaa työtä.

Vierailija
68/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielessä aloittaja on oikeassa, että on todella huolestuttavaa, jos isot massat piiloutuvat sen taakse, että töitä on vähemmän kuin paikkoja. Se on vähän itseään ruokkiva kierre, ei tehdä mitään kun ei kuitenkaan onnistu. Kohta ollaan siinä tilassa, ettei oikeasti ole mitään edellytyksiäkään onnistua.

Ei ole työnhaku herkkua, tiedän. Juuri hiljattain sain määräaikaisen työn pitkän työttömyysjakson perään, eli tiedän kyllä mistä puhun.

Jos yhteen työpaikkaan on sata potentiaalista pätevää hakijaa, mutta 99 heistä on sitä mieltä, että ei kannata hakea, niin mitä haittaa siitä on? Se yksi hakija saa paikan ja 99 jäisi edelleen työttömiksi. Vai onko kyse siitä, että jos on vähän hakijoita, se tarkoittaa työnantajien mielestä, että he ovat huonoja?

Niiden 99 yksilön kannalta on ongelma, että jämähdetään oletukseen, ettei kuitenkaan saa töitä. Kokonaisuuden kannalta toki yhdentekevää, joku saa työn ja jos on siihen riittävän hyvä, hieno juttu.

Tai sitten he hakevat niitä paikkoja, joihin on mahdollisuus päästä. Työpaikkailmoituksissa on välillä niin mahdottomia vaatimuksia kiinan kielen ja kulttuurin tuntemuksesta alkaen, että ihmettelen, kuka sellaiset täyttää. Euköhän jokainen tajua itsekin, millaisessa työssä pärjää tai ei.

Vierailija
69/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole kiitollinen, että sinulle on käynyt hyvin. On paljon ihmisiä, jotka ovat ahkeria, kouluttautuvat, yrittävät kaikkensa, mutta silti eivät työtä saa. Ymmärrätkö ollenkaan, millaisessa hädässä he elävät jatkuvan leikkausuhan ja pakkotyön pelossa? Ne, jotka haluavat maata kotona tekemättä mitään, ovat pieni vähemmistö. Minua ei vituta heidän olemassaolonsa, eivätkä edes he ole todellakaan syypäitä Suomen huonoon tilanteeseen.

Kuka saa 2500 € kotona makaamalla?

Mä saan, ja sekös täällä jengia v**uttaa... ;)

Vierailija
70/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka saa muka 2500€ tukia O.o?

Vierailija
71/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea on saada 2500€ euroa tukina. Voi onnistua jos olet usean lapsen yksinhuoltaja, tosin tässäkin tapauksessa rahan saisi helpommin menemällä töihin.

Useamman lapsen yh:na voin kertoa, että saadessani 2500 e/kk bruttopalkkaa oli tulot huomattavasti suuremmat kuin nyt työttömänä. Joten joo, kelpaisi minullekin tuo ap:n tarjoilema työpaikka, enää pitäisi tietää missä se mahtaa olla, jotta voisi hakea.

Vierailija
72/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vituttaa opiskelijana työttömien kitinä. Rahaa tulee ja mitäön ei tarvii tehä... Ite saa tehdä hommia vaikka kuinka ja silti pitää tulla pienemmällä toimeen...

Vierailija
73/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet pois vaan!

Vierailija
74/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan tukia 8700€ ja ja tänäänkin olen vain löhönnyt upouudella sohvallani ja töllännyt netflixiä.

Vierailija
75/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka saa muka 2500€ tukia O.o?

Sopeutumiseläkkeellä olevat kansanedustajat ainakin.

Vierailija
76/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viime aikoina huomannut, että varsin moni käyttää työttömyystilastoja tekosyynä sille, ettei edes hae töitä tai viitsi panostaa hakemukseen. "Suomessa on enemmän työttömiä kuin avoimia paikkoja" valitus alkaa riepoa. Moni niistä avoimista paikoistakin jää täyttämättä, koska ei viitsitä hakea tai panostaa hakemukseen.

Omalla työpaikallani aukesi juuri 3 kokoaikaista paikkaa hakuun, palkka bruttona 2500 euroa kuukaudessa. Eivät ole avoimessa haussa, mutta olen suositellut ystäviäni ja tuttujani, jotka työttömyydestään ulisevat hakemaan tätä paikkaa. Vaan eivät ole hakeneet.

Syynä on kuulemma liian pieni palkka, tukia saa melkein saman verran. Tätä epäilen vahvasti. Toinen syy on "En mä sitä kuitenkaan saa, turha käyttää aikaa hakemiseen".

Ärsyttää kovasti, kun melkein tarjottimella viedään työpaikka tarjolle ja kieltäydytään. Samat mammat ulisevat palstalla kun töitä ei ole uliuliuli.

Vinkkaa mulle niistä työpaikoista!

Vierailija
77/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua vituttaa opiskelijana työttömien kitinä. Rahaa tulee ja mitäön ei tarvii tehä... Ite saa tehdä hommia vaikka kuinka ja silti pitää tulla pienemmällä toimeen...

Et taida olla mikään penaalin terävin kynä jos et tajua, että suuri osa työttömistä on jo elänyt tuon vaiheen, eli kituuttanut opintotuella ja opiskellut niska limassa. Jopa sen jälkeen tehnyt töitä esim. 20-30 vuotta ja elämänsä varrella tehnyt vielä toisenkin tutkinnon, jopa kokonaan ilman tukia, täyspäiväisen työn ohessa.

Ja kannattaa muistaa myös se, että sinullakin jopa todennäköisesti on edessä työttömä ihana arki jossain vaiheessa elämääsi.

Vierailija
78/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttää 0/5 tason trollit.

Mitä ne on? En ymmärrä, mitä tuo ilmaisu tarkoittaa?

Vierailija
79/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä lukea kommentteja laiskoista työttömistä. Ihmeellistä, että yhtä ihmisryhmää kohtaan on tänä päivänä niin paljon vihapuhetta ja tarkoitushakuista uutisointia. Tuolla tarkoitushakuisella uutisoinnilla viittaan näihin juttuihin työttömistä, joilla vuokranmaksun jälkeen jää tukiaisia käpälään 2800e/kk yms.

Minunko vika se on, että tulin lapsena raiskatuksi ja vuosikausia hyväksikäytetyksi? Minunko syy se on, että hiljaista, traumatisoitunutta tyttöä kiusattiin vuosikaudet koulussa? Olisi varmaan pitänyt olla vahvempi, mutta minä en ollut. Nuoruusvuoteni vietin psykiatrisissa hoitopaikoissa, osastolla ja mielisairaalassa ja kun kunto kesti olin pätkittäin töissä, opiskelemisesta en uskaltanut edes haaveilla. Tai, no -yritin kyllä, mutta siitä ei mitään tullut.

Nyt olen yli kolmekymppinen, reilusti. CV täynnä "mustia aukkoja" ja vasta nyt opiskelemassa "oikeaan ammattiin". En tarkoita tällä kommentilla halveerata muita töitä, tarkoitan, että aikaisemmin tein töitä, joihin ei vaadittu koulutusta, niihin "pätevöityi" tekemällä. Eipä löydy työpaikkaa, eikä löydy harjoittelupaikkaa, olen niin outo tapaus, liian erilainen elämäntarina. Olen noussut henkilökohtaisesta helvetistäni, hankkinut opiskelupaikan yliopistosta, "työllistävältä alalta", mutta vaikea on saada jalkaa oven väliin. Niinpä se kai on kaikilla muillakin. Harmi, että toinen käsi on toimimintakyvytön, en siis kykene enää tekemään fyysistä työtä. Pää toimisi, mutta sillä tuskin lienee opiskelujen jälkeen käyttöä. 

Tiedostan olevani lamaantumassa, mutta en aio antaa periksi. Älkää leimatko kaikkia työttömiä laiskoiksi sossupummeiksi, kiitos. MInä ottaisin riemusta kiljuen vastaan vaikka pienipalkkaisen harjoittelupestin - voin vakuuttaa, että tulovaikutus olisi näihin "pummitukiin" nähden huomattava. 

Ja lopuksi mainittakoon, että opiskelen työttömyysetuuden turvin, en saa opintotukea - mikä ilmeisesti ei olisi yleisen mielipiteen ohella niin tuomittavaa kuin työttömyyspäiväraha.

Vierailija
80/99 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin sinä elätät laiskureita? Kuvittelet vaan kateuksissasi olevasi parempi kuin ne, jotka ovat menettäneet työnsä. Et tajuakaan sitä, miten onnellinen olet asuessasi sellaisella paikkakunnalla Suomessa, missä vielä on työpaikkoja tarjolla. Ei meillä kaikilla ole varaa valita, onko joku paskaduuni vai ei. Vaan tuo katkeruus on kohdallasi sellainen seikka, joka tulee kalvamaan elämääsi loputtomiin.