Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako pk-seudulle muuttaa työttömänä?

Vierailija
27.01.2026 |

Valmistuin hieman päälle kuukausi sitten ammattikoulusta, enkä ole löytänyt nykyiseltä kotiseudultani pohjoisesta työpaikkaa. Olen jo opintojen aikana miettinyt Helsinkiin (tai esimerkiksi Vantaalle tai vaikkapa Keravalle) muuttamista, mutta onko se fiksua työttömänä? Työllisyystilanne on tällä hetkellä todella surkea ihan koko Suomessa, mutta onhan mahdollisuuksia ja oman alani yrityksiä kuitenkin paljon enemmän pk-seudulla. Olen 21-vuotias mies, eikä minulla ole lemmikkejä, seurustelukumppania tai lapsia.

Kallistahan se asuminen siellä on, mutta minulle riittäisi joku edullinen yksiö etäällä keskustasta. Sosiaaliturvan varassahan minä elän tällä hetkellä, mutta jos minulla olisi parempi mahdollisuus löytää työpaikka pk-seudulta niin pääsisin nopeammin eroon Kelasta ja tienaamaan itse omat rahani. Onko ajatuksia? Asiallisia vastauksia kiitos, vaikka tällaisella trollien provopalstalla ollaankin...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähiössä asuminen kallista ole. Sen vuoksi tänne jääkin jumiin.

Vierailija
2/11 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kaikki muukin on kalliimpaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä hakiessa siitä ei ole mitään etua, että asuu täällä.  Yhtä hyvin voit asua muualla mutta hakea paikkoja täältä.

Vierailija
4/11 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sinne sontaläävään kannata muuttaa vaikka töitä olisikin.olet siellä jo tai kohta vähemmistöä.

Vierailija
5/11 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Westend on just hyvä työttömälle. Sieltä saa muutamalla miljoonalla huvilan ihan omakustanne hintaan . Ei luulis olevan paha työttömälle .

Vierailija
6/11 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattelisin sitä kämppää sellaisesta paikasta mistä olis helppo sit mennä sinne mahdolliseen työpaikkaan. Vai ajattelit muuttaa kauas keskustasta. Sit saat töitä ja et ota vastaan koska työmatkat on niin hankalat? Mut ala kattelee jo töitä sit sieltä päin minne haluat muuttaa ja laita hakuja.

Vierailija
7/11 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai voisit ensin hakea töitä laajalta alueelta ja muuttaa sitten kun löydät töitä? 

Vierailija
8/11 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Joudut rahallisiin ongelmiin, jos et saa töitä. Kannattaa mieluummin katsoa töitä keskisuurista kaupungeista, joissa asuminen on edullisempaa.

Vierailija
9/11 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistymisen kannalta tilanne voi olla Helsingissä parempi. Toisaalta kannattaa varmasti työkkärin kanssa rakentaa jotain suunnitelmaa aktivoimiseksi, jos töitä ei ole.

Helsingissä on pienituloisena riski joutua huono-osaisiin lähiöihin. Niissä on paljon myös periytyvää huono-osaisuutta ja riski syrjäytymiselle. Myös asuinympäristön sosiaaliset ongelmat voivat kuormittaa, joten ei niissä asuminen välttämättä kovin juhlallista ole.

Vierailija
10/11 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta vasta kun saat työpaikan. Työpaikan sijainnin perusteella valitset sitten sen kämpän sijainnin niin, että on hyvät yhteydet. Jos muutat jo nyt niin kämpän sijainti voi olla huono ja joudut muuttamaan uudestaan, mistä aiheutuu turhia kuluja.

Kun pysyt siellä missä olet niin voit hakea töitä mistä tahansa Suomesta ja muuttaa sitten kun onnistaa.

Vierailija
11/11 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mahdollista, muuta. Mä tein sen virheen, että ajattelin hakevani töitä ensin ja muuttavani sitten kun saan, mutta valitettavasti kävi ilmi, että ensin palkataan ne, jotka lähimpänä. Siis samassa kaupungissa osoite. Julmaa, mutta onneksi ei vielä niin julmaa kun vaikka Ranskassa missä jo asuinkatukin merkkaa oletko tervetullut vai et. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän