Työttömien laiskuus ärsyttää
Olen viime aikoina huomannut, että varsin moni käyttää työttömyystilastoja tekosyynä sille, ettei edes hae töitä tai viitsi panostaa hakemukseen. "Suomessa on enemmän työttömiä kuin avoimia paikkoja" valitus alkaa riepoa. Moni niistä avoimista paikoistakin jää täyttämättä, koska ei viitsitä hakea tai panostaa hakemukseen.
Omalla työpaikallani aukesi juuri 3 kokoaikaista paikkaa hakuun, palkka bruttona 2500 euroa kuukaudessa. Eivät ole avoimessa haussa, mutta olen suositellut ystäviäni ja tuttujani, jotka työttömyydestään ulisevat hakemaan tätä paikkaa. Vaan eivät ole hakeneet.
Syynä on kuulemma liian pieni palkka, tukia saa melkein saman verran. Tätä epäilen vahvasti. Toinen syy on "En mä sitä kuitenkaan saa, turha käyttää aikaa hakemiseen".
Ärsyttää kovasti, kun melkein tarjottimella viedään työpaikka tarjolle ja kieltäydytään. Samat mammat ulisevat palstalla kun töitä ei ole uliuliuli.
Kommentit (99)
Minua taas ärsyttää 0/5 tason trollit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti se teidän työpaikka on vain joku paskaduuni, joten sinne ei kukaan halua. Kyllä hyviin työpaikkoihin riittää hakijoita eikä niitä todellakaan jää täyttämättä! Tai sitten tuttusi eivät halua sinun kanssasi samaan työpaikkaan.
Jos 2500 € palkalla tehtävä paskaduuni on huonompi vaihtoehto kuin työttömyys, niin silloin on tukijärjestelmässä jotakin pahasti vialla. Ja vialla tarkoitan sitä, että rahaa saa laiskottelemalla ehdottomasti liikaa kun työ ei kiinnosta. Sun kaltaiset ihmiset saa mut uskomaan siihen, että on ok leikata työttömiltä. Vaikka samalla tiedän että siitä kärsii ne jotka eivät työtä saa vaikka haluaisivat.
Sun päässäs on nyt tällainen aivopieru, eli jos KAIKKIA työttömiä ei kiinnosta KAIKKI työpaikat niin silloin tukijärjestelmässä on jotain vikaa. Ajatus on täysin älytön.
Ei, vaan mun päässä nyt on sellanen aivopieru että sitä työtä tehdään mitä on tarjolla. Samalla voi sitten hakea jotakin parempaa. Mut on vaan kasvatettu kummallisesti siihen ajatukseen että ihmisen pitää huolehtia itsestään, eikä heittäytyä muiden tuen varaan vedoten siihen että mua nyt ei kiinnosta tehdä tota, samalla valittaen siitä että saan liian vähän. Mä oon tehnyt niitä paskatöitä ja edennyt parempiin hommiin. Siksi mua vituttaa että jos mä maksan mun paskatöistä veroo, niin en halua elättää sillä jotain laiskuria jota ei vaan kiinnosta sama työ. Ehkä tukien leikkaaminen tuo mukanaan sen että ne paskaduunitkin alkaa kiinnostaan. Ennemmin muuttaisin järjestelmää niin, että huonolla palkalla elävät saisivat jotain tukea palkkansa päälle, jotta työnteko olisi kannattavaa. 2500 € ei ole huono palkka.
Onhan tuo aika tyhmää, itse hakisin heti! 2500 on paaaaaljon enemmän kuin mitä nyt saan!
Minua taas ärsyttää työssäkäyvät ihmiset, joilla on omat kodit, autot, lomamatkat sun muut, kaiken mitä haluavat, ja siltikään ei voi olla tyytyväinen mihinkään. On se kiva kun joku valittaa että kun on tuo omakotitalo ja sen lainaa pitää maksaa niin ja niin paljon kuussa, ja siihen perään toteavat kun taas monella sadalla tuli ostettua vaatteita. Joo, todella ärsyttävää kun on oma talo ja rahaa ostaa mitä vain haluaa. Tottakai siinä joutuu käymään 8 tuntia päivässä töissä että saa sitä rahaa, mutta ennemmin minä töissä kävisin kun istun päivät pitkät vuokrakämpässä ja kituutan että rahat riittävät ruokaan.
Älsyttää ihan kuin kaksi vuotiasta lasta. Kyllä nyt kaikki vain älsyttää ja se on muiden vikaa.... yäää muuthan ne ulisee ei avaaja. Avaaja vain on älsyyntynyt muista ihmisistä jos joku muu kuin avaaja olisi samoin älsyyntynyt esim kokoomuslaisista, ei sillä olisi oikeutta olla älsyyntynyt vaan silloin avaajan mielestä se olisi ulisija.
Ai kun se työ ei kelvannut ap:n tutulle niin se ei kelpaa muillekaan? Mielenkiintoinen logiikka.
Luulen että tässä oli kyse oikeasti siitä, etteivät nuo ihmiset halunneet ap:n kanssa samaan työpaikkaan.
Uskokaa jo, ei ole mitään työpaikkaa! Mua yritettiin kerran huijata työpaikalla, jossa palkkaa oli 3000€/kk, kun selvitin asiaa niin kyseessä olikin puhelinmyyntiä provikkapalkalla jossa kuulemma voisi tienata jopa tuon! Eli käytännössä ei tienaa kuin muutaman kympin kuussa ihmisiä kiusaamalla!
Myös minun alallani töitä riittää ja olen asiasta huudellut vuosia joka suuntaan, mutta eipä kiinnosta. Onhan tämä toki joillekin nirppiksille ikävää fyysistä töitä, jossa joutuu välillä likaisiinkin puuhiin, mutta palkka on mainio jos työnsä hyvin tekee. En todellakaan laita tähän ketjuun enempää, sillä johan sen näkee heti miten täällä hyökätään kimppuun räkyttäen. :D Olkaa työttömiä mun puolesta, minä en voisi sellainen olla.
2,5/5
Aihe palstan kestosuosikki, työttömien mollaus. Myös hyvin ajankohtainen aihe mutta noi kaksi viimeistä lausetta meni liian pitkälle mutta muutoin hyvä!! :D
Vierailija kirjoitti:
Toivon aloittajalle naliraajahalvausta ja sen jälkeen jonkun muistuttamaan häntä joka päivä siitä, kuinka laiska on kun ei jäsentäkään saa liikutettua.
Ja olen ihan tosissani.
Hyi kamala millanen ihminen sä oot! Harvoin aattelen että joku on läpeensä paha, mutta sä oot kyllä inhottavin mitä on av palstalla tullut vastaan.
Ja olen ihan tosissani.
En ole koskaan saanut noin hyvää palkkaa. Edellinen palkkani oli puolet tuosta ja olisin edelleen samassa paikassa, jos saisin itse päättää. Mutta kun väkeä vähennettiin, ei ole enää töitä.
Olen hakenut vaikka minne, ei ole tarvittu.
Akat., ahkera ja kokenut pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti se teidän työpaikka on vain joku paskaduuni, joten sinne ei kukaan halua. Kyllä hyviin työpaikkoihin riittää hakijoita eikä niitä todellakaan jää täyttämättä! Tai sitten tuttusi eivät halua sinun kanssasi samaan työpaikkaan.
Jos 2500 € palkalla tehtävä paskaduuni on huonompi vaihtoehto kuin työttömyys, niin silloin on tukijärjestelmässä jotakin pahasti vialla. Ja vialla tarkoitan sitä, että rahaa saa laiskottelemalla ehdottomasti liikaa kun työ ei kiinnosta. Sun kaltaiset ihmiset saa mut uskomaan siihen, että on ok leikata työttömiltä. Vaikka samalla tiedän että siitä kärsii ne jotka eivät työtä saa vaikka haluaisivat.
Sun päässäs on nyt tällainen aivopieru, eli jos KAIKKIA työttömiä ei kiinnosta KAIKKI työpaikat niin silloin tukijärjestelmässä on jotain vikaa. Ajatus on täysin älytön.
Ei, vaan mun päässä nyt on sellanen aivopieru että sitä työtä tehdään mitä on tarjolla. Samalla voi sitten hakea jotakin parempaa. Mut on vaan kasvatettu kummallisesti siihen ajatukseen että ihmisen pitää huolehtia itsestään, eikä heittäytyä muiden tuen varaan vedoten siihen että mua nyt ei kiinnosta tehdä tota, samalla valittaen siitä että saan liian vähän. Mä oon tehnyt niitä paskatöitä ja edennyt parempiin hommiin. Siksi mua vituttaa että jos mä maksan mun paskatöistä veroo, niin en halua elättää sillä jotain laiskuria jota ei vaan kiinnosta sama työ. Ehkä tukien leikkaaminen tuo mukanaan sen että ne paskaduunitkin alkaa kiinnostaan. Ennemmin muuttaisin järjestelmää niin, että huonolla palkalla elävät saisivat jotain tukea palkkansa päälle, jotta työnteko olisi kannattavaa. 2500 € ei ole huono palkka.
No ei sun palkasta maksamilla veroilla ketään elätetäkään, siinä mielessä voit olla ihan rauhassa. Kotoasi oppima maailmakuva on mikä on, mutta ei se kyllä vastaa todellisuutta juurikaan. Olet oikeastaan ahkera hölmö, hyödyllinen mutta hölmö kansalainen.
Kyseessä on todennäköisesti puhelinmyynti tai muu vastaava työ ja se 2500 on vasta provikoiden kanssa ehkä juuri ja juuri mahdollista joissain harvoissa tapauksissa.
Missä muualla muka tulee auki yhtäaikaa kolme paikkaa? Mihin muualle muka voisi noin vain mennä töihin - kuten ap:n tutut esimerkiksi? Yleensä työpaikkoihin tarvitaan edes jotain koulutusta tai työkokemusta. Paitsi tietty noihin paskaduuneihin. Se että ap ei kehtaa tulla kertomaan edes minkä alan töistä on kyse, viittaa myös puhelinmyyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kiinnostunut! Laitatko yhteystiedot ja tietoja työpaikasta?
Varaa mulle paikka jonosta, olen tulossa!!!
Huhuu ap! Minne katosit?
Tule kertomaan edes mikä ala on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sun palkasta maksamilla veroilla ketään elätetäkään, siinä mielessä voit olla ihan rauhassa. Kotoasi oppima maailmakuva on mikä on, mutta ei se kyllä vastaa todellisuutta juurikaan. Olet oikeastaan ahkera hölmö, hyödyllinen mutta hölmö kansalainen.
Ehkä, siksi olenkin sitä mieltä että ihmisiä tulisi palkita ahkeruudesta. Ja ne laiskuuttaan kotona makaavat joille moni työ on liian hyvää, tulisi jättää oman onnensa nojaan kunnes nöyrtyvät. Ilman meitä ahkeria hölmöjä teillä laiskoilla loisilla ei olisi millä elää, ei kukaan kannattelisi teitä.
Vierailija kirjoitti:
Myös minun alallani töitä riittää ja olen asiasta huudellut vuosia joka suuntaan, mutta eipä kiinnosta. Onhan tämä toki joillekin nirppiksille ikävää fyysistä töitä, jossa joutuu välillä likaisiinkin puuhiin, mutta palkka on mainio jos työnsä hyvin tekee. En todellakaan laita tähän ketjuun enempää, sillä johan sen näkee heti miten täällä hyökätään kimppuun räkyttäen. :D Olkaa työttömiä mun puolesta, minä en voisi sellainen olla.
Joo, meidänkin alalla on jatkuva työvoimapula, vaikka palkka on 10 000 € kuukaudessa eikä hommaan tarvitse mitään koulutusta, sen kun vain tulee tänne niin saa työpaikan. Meillä on huutava pula työntekijöistä, mutta enpä nyt tähän keskusteluun sen enempää kerro, lällällää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä, siksi olenkin sitä mieltä että ihmisiä tulisi palkita ahkeruudesta. Ja ne laiskuuttaan kotona makaavat joille moni työ on liian hyvää, tulisi jättää oman onnensa nojaan kunnes nöyrtyvät. Ilman meitä ahkeria hölmöjä teillä laiskoilla loisilla ei olisi millä elää, ei kukaan kannattelisi teitä.
Sinä et ymmärrä että elät harhassa. Ei todellinen maailma toimi kuvailemallasi tavalla. Esimerkiki mainitsemasi ahkeruus on melko turhaa yksistään. Toisinaan se on jopa haitallista. Toisinaan ahkeruus vain aiheuttaa tarpeettoman työn tekemistä. Sinä siis haluat palkita ihmisiä siitä, että he tekevät turhia asioita.
Meidänkin firmassa on palkka 4000€ kuussa vaan eipä työttömiä kiinnosta kun tuet ovat niin isoja ja juuei en kerro mitään tästä työstä puhumattakaan yhteystiedoista...
Siinä mielessä aloittaja on oikeassa, että on todella huolestuttavaa, jos isot massat piiloutuvat sen taakse, että töitä on vähemmän kuin paikkoja. Se on vähän itseään ruokkiva kierre, ei tehdä mitään kun ei kuitenkaan onnistu. Kohta ollaan siinä tilassa, ettei oikeasti ole mitään edellytyksiäkään onnistua.
Ei ole työnhaku herkkua, tiedän. Juuri hiljattain sain määräaikaisen työn pitkän työttömyysjakson perään, eli tiedän kyllä mistä puhun.
No mitä sitten tulee kirjoittelemaan tänne? Ja mitä "hulluja" - tässäkin ketjussa on ollut monta innokasta töihintulijaa, mutta kun ap ei viitsi antaa mitään tietoja.
Todennäköisesti tämäkin oli taas jokin provo eikä tuollaisia työpaikkoja missään olekaan. Ja jos onkin totta niin ap:lle voisi kertoa, että aika paljon paremmin tulee hakijoita kun laittaa paikan jonnekin auki.