Voi v**** sosiaalitoimisto!! Ne laittoi mut kuseen!!!! Apua!!!
En tiedä muistaako joku, kun laitoin siitä isästäni, joka kuoli varattomana.
No nyt selvisi sen verran, että laskut kuittaantuu kun näytän toteen, että kuolinpesä on varaton.
Sossu maksaa kirkon 450 € laskun.
Mut sitten toi hautaustoimiston lasku, se oli siis 1400 €. Sossu käski käyttämään tätä paikkakuntalaista kallista ht.a ja nyt suostuu maksamaan hautauskuluja 750 €. Otin siis kaikki halvinta mitä löytyy ja katsoin sossun sivuilta tarkkaan, mitä kuuluu " varattomankin hautaukseen".. No lähentelee se summa oikeasti tuota 750€.a mutta siihen alv.t päälle niin summa oli melkein 1400€. Eli siinä laskussa ei mitään muuta kuin tavallinen arkkuhautaus, matkat ja kukka arkun päälle.
Nyt sossu sanoo että loppu 550 € jää minulle maksettavaksi, plus perunkirjoista aiheutuneet kustannukset..
Ei mulla ole penniäkään rahaa ylimääräistä!!
Mitä vittua mä teen???
Kommentit (147)
Et sinä ole ainoa jolle on näin käynyt. Minulta kuoli lapsi kun olin työtön yh. Soitin sossuun ja pyysin tarkat ohjeet kuinka toimia, tein tarkalleen niiden mukaan.
Lähetin laskut ohjeiden mukaan sos.toimistoon. Kuukauden(!!) päästä tuli päätös, hylättynä. Kaikissa laskuissa oli jo eräpäivä mennyt, osassa 2 viikkoa aiemmin.
Sossun perustelu hylkäykselle oli että tällainen palvelu kuuluu pitkäaikaisasiakkaille, ei sellaisille jotka eivät ole koskaan ennen asioineet heillä. Lisäksi asumiskustannukseni (kaupungin vuokramurju) ovat 50€ kuukaudessa liian isot jottei vastaisuudessakaan kannata heitä vaivata missään asioissa.
Kustannukset hautaamisesta yms. olivat n. 1500€ vaikka otin kaiken halvimman mukaan eikä mitään hautajaisia edes ollut (kuka sinne olisi edes tullut?). Jouduin ottamaan elämäni ensimmäisen pikavipin, makselin sitä 1,5v. sitten hiljalleen pois.
Eläköön Suomi, hyvinvointivaltio! On se kiva tietää että kerran elämässä jos apua tarvitsee niin sitä ei varmasti saa.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitoimustossa pitäisi kertoa heti kysyttäessä, että kunta on velvollinen vastaamaan hautauksen kustannuksista jos omaiset eivät voi/halua. Mutta nyt kun ap on itse osallistunut järjestelyihin niin vastuu siirtyykin hänelle ja kunta maksaa vain toimeentulotukeen kuuluvan hautausavustuksen. Eli kyllä, sosiaalitoimisto on laittanut ap:n kuseen mikäli ap on ennen hautausjärjestelyjä sieltä asiaa tiedustellut ja silti on käynyt näin.
Varaisin nyt ajan diakonille ja selittäisin tilanteen. Vainajan oikeus hautausavustukseen mm. entiseltä työpaikalta tai ammattiliitosta kannattaa myös selvittää.
Kyllä ensisijaisesti omaiset ovat vastuussa hautajaisten järjestämisestä ja pesän selvittelystä. Kunta järjestää hautajaiset ainoastaan, jos elossa olevia omaisia ei ole.
Mitä te täällä valitatte? Tehkää aina toimeentulotuki/hautausavustuspäätöksestä oikaisuvaatimus, jos olette tyytymättömiä.
Ota yhteyttä kirkon diakoniatyöntekijään, jos sieltä voisi saada apua.
Ole yhteydessä hautaustoimistoon ja pyydä, että saisit maksaa osuutesi laskusta esim. neljässä osassa kuukauden välein.
Oma isäni kuoli varattomana, maksoin hautajaiset osissa. Tiukkaa oki, mutta selvisin ja jälkikäteen olen tyytyväinen että maksoin.
Kuulostaa vähän makaaberilta, mutta tapahtuneen jälkeen olen laittanut omaan kirjahyllyyn kirjekuoren, johon säästän joka kuukausi pienen summan omia hautajaisia varten. En halua, että omaiset joutuvat samanlaiseen tilanteeseen kun kupsahdan.
Vierailija kirjoitti:
Kuljetuksen alv on 10% ja muuten 24%... siinä ei 750€ lähentelevä summa muutu mitenkään kaksinkertaiseksi alvit lisäämällä.
Itse makoin halvimman arkun kanssa 1200 hautaustoimistolle ja seurakunnan lasku oli 350 tuhkauksineen. Siinä mielessä summasi ovat kyllä ihan linjassa.
Lisään vielä että halvin arkku hautaustoimistossa jota käytettiin äitini kuolessa oli 400€, ja vuotta myöhemmin toisessa toimistossa halvin oli 600€. Hinnoittelu on kyllä ihan villiä :) Tuo mainitsemani 1200 on sen 600 arkun kanssa, ja siinä oli satasen kukat päällä. Eli lyhyet kuljetukset ja arkkuunlaitot 500.
Vierailija kirjoitti:
Älä missäänn nimessä msksa mitää hautajaiskuluja muuten voidaan katsoa että otat vastuun pesästä ja maksat myös sen velan! Eli mitään et saa maksaa. Jos pesä on varaton raha tulee muualta ei sinulta. Olet isommassa kusessa jos jotain maksat.
Kai ap olet hakenut kuolinpesän konkurssiin, että ne velat ei sinulle lankea?
Kaksi kuukautta sitten kuoli ex-mieheni - varattomana. Poika otti yhteyttä sosiaalitoimistoon ja sieltä neuvottiin ottamaan yhteyttä tiettyyn hautaustoimistoon. Kaikki kustannukset meni sossun piikkiin:
- arkku
- vainajan pukeminen
- kuljetus
- kukkalaite
- tuhkaaminen
http://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/kuka-saa-rahaa-hautajaisiin-sossus…
Vierailija kirjoitti:
Älä missäänn nimessä msksa mitää hautajaiskuluja muuten voidaan katsoa että otat vastuun pesästä ja maksat myös sen velan! Eli mitään et saa maksaa. Jos pesä on varaton raha tulee muualta ei sinulta. Olet isommassa kusessa jos jotain maksat.
Miten asiasta voi perääntyä, jos laskut on jo tehty kuolinpesän nimissä?
Asia on ikävä ja olen pahoillani puolestasi. Ikävää on myös kielenkäyttösi ja vielä pahemmaksi sen tekee missä yhteydessä sitä käytät.
Ilmeisesti saat kuitenkin jotain perintöä vaikkei rahaa jäänytkään vainajalta. Jos ottaa perinnön vastaan niin on vastuitakin.
Yrittäisin ensin oikaisupyyntöä ja harkinnanvaraista tt tukea. Diakoniatyöntekijään yhteys ja sieltäkin voi pyytää taloudellista apua.
Hautaamisen olisi voinut tehdä niin että on vain yksi saattaja ja ei muistotilaisuutta. Uurnahautaus ja suntion kanssa uurnan lasku hautaan.
Menisit töihin niin ei ois tollanen summa edes iso lovi lompakossa.Ethän sä nyt voi olettaa että yhteiskunta maksaa sun hautajaiset ja itte vaan istut perse leveenä pullapitkon kimpussa🙄
Sosiaalitoimi, yms. menee neuvoissa vähän siellä harmailla rajoilla ja asioista kannattaisi aina ottaa itse selvää. Eihän kunnat halua lisämaksettaavaa. Veroäyreihin tuntuvat korotukset, että kunnat voisivat piitää piikkiä auki?
Mitä hautaustoimistosta sanottiin, kun olit heihin yhteydessä ettet selviä laskusta?
Vierailija kirjoitti:
Menisit töihin niin ei ois tollanen summa edes iso lovi lompakossa.Ethän sä nyt voi olettaa että yhteiskunta maksaa sun hautajaiset ja itte vaan istut perse leveenä pullapitkon kimpussa🙄
No kyseessä ei olekaan ap:n hautajaiset...
Menit sitten sinne kalleimpaa kilpailuttamatta toimistoja...tyhmyydestä yleensä sakotetaan.
Kuluista viis, kyllä sossu maksaa.
Ai että pistää vihaksi, kun näitä lukee. Miksi verovaroja pitää käyttää tällaisten pummien elättämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten asiasta voi perääntyä, jos laskut on jo tehty kuolinpesän nimissä?
Jos lasku on kuolinpesän nimissä, homma on hanskassa. Toivottavasti peruskirjoitus on vielä kesken. Lisäät laskun perunkirjoitukseen (hautauskulut kuuluvat kuolinpesälle) ja haet pesän konkurssiin. SINULLE ei jää tästä mitään laskuja.
Jos perunkirjoitus on tehty, ota heit yhteyttä verottajaan ja kerro, että on köynyt ilmi asioita, joita ei tiedettyja perunkirjoitus täytyy uusia. Perunkirjoitudta VOI korjata jälkeenpäin, vähän aikaa, jos virheet oat ilmiselviä.
Vierailija kirjoitti:
Asia on ikävä ja olen pahoillani puolestasi. Ikävää on myös kielenkäyttösi ja vielä pahemmaksi sen tekee missä yhteydessä sitä käytät.
Ilmeisesti saat kuitenkin jotain perintöä vaikkei rahaa jäänytkään vainajalta. Jos ottaa perinnön vastaan niin on vastuitakin.
Yrittäisin ensin oikaisupyyntöä ja harkinnanvaraista tt tukea. Diakoniatyöntekijään yhteys ja sieltäkin voi pyytää taloudellista apua.
Hautaamisen olisi voinut tehdä niin että on vain yksi saattaja ja ei muistotilaisuutta. Uurnahautaus ja suntion kanssa uurnan lasku hautaan.
Varaton kuolinpesä = Ei perintöä
No kyllä sen olisi minusta pitänyt riittää että soitettiin sossuun, sieltä sanottiin " hoidetaan asiat tuon tietyn hautaustoimiston kanssa, menkää sinne" menin ja kerroin että sossu maksaa, kaikki halvinta mahdollista ja silti tuollainen lasku..
Ei helvetti...
Kyllä tuolla on ht.ja jotka hoitaa asian ilmeisesti tuolla 750€. lla, mut ei tää paikallinen pikkupulju..
Ap