••••• Miksi työttömiä ei kiinnosta Uudenkaupungin yli 1 000 avointa työpaikkaa? •••••
Uudenkaupungin autotehdas yrittää epätoivoisesti saada yli 1 000 uutta työntekijää tehtaalleen. Alan koulutusta ja työkokemusta ei tarvita, vaan autotehdas kouluttaa ihmiset työhönsä. Uutisten perusteella Uudenkaupungin autotehdas joutuu hakemaan ihmisiä ulkomailta asti, koska Suomen 400 000:ää työtöntä ei voisi vähempää kiinnostaa nämä kaikille avoimet työpaikat.
Miksi nykytyöttömiä on niin vaikea saada töihin? Miksi työ ei kiinnosta? Onko siellä sohvalla oikeasti niin mukava lojua kaljaa tissutellen?
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ällistyneenä tuon uutisen kommenttiboksia Iltasanomista. Palkka autotehtaalla on kuulemma niin surkea, ettei viitsi vaivautua. Kelan ja sossun tukia on todellakin leikattava rajusti. On mahdoton tilanne että osa kansasta tienaa töissä rahaa ja maksaa lähes maailman korkeimpia veroja, jotta lusmut saavat vieroksua töitä ja nukkua puoleenpäivään.
Vai olisiko autotehtaan syytä maksaa inhimillisempää palkkaa?
Kumpi on mielestäsi asiallisempaa, maksaa palkkaa työstä, joskin matalaa sellaista vai saada rahaa ilmaiseksi tekemättä mitään ja vieroksumalla töitä?
Kerrohan toki että mikä järki tässä systeemissä on että tälläisiä töitä voi ylipäänsä olla mistä saa vähemmän rahaa kun työttömänä olemisesta
Ei mitään järkeä. Työttömänä olemisesta ja varsinkaan töiden vieroksumisesta ei pitäisi saada "tuhansia" rahaa. Se on sairasta.
Työttömyysturvan edellytyksenä on työnhakeminen joten työnvieroksumisesta ei käsittääkseni makseta latiakaan
Pitäisi olla säädös joka laskee turvaa jos ei ota vastaa töitä joihin olisi mahdollisuus muuttaa. Kauhealta se nykypäivän kermaperseistä tuntuu jos hoitsun pitäisi lähteä hommiin eri paikkakunnalle, mutta sellaista se on. Ei se työpaikan vika ole, että kermaperse asuu väärässä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jokunen tämän komnenttiketjun läpi lukenut ymmärtää miksi tein pari vuotta sitten päätöksen siirtää firma ja verojenmaksu pois Suomesta.
Kyllä mä ainakin ymmärrän ihan täysin. Työttömät itkevät töitä ja kun töitä olisi, ne ei kelpaa tuhannen eri tekosyyn varjolla. Oikeasti ei siis halutakaan muuta kuin siipeillä veronmaksajien rahoilla.
Sitten kun työssäkäyvä naapuri vaihtaa autoa tai matkustaa jouluksi tropiikkiin, mielenkiinto tienaamiseen herää hetkeksi, puheissa, mutta parissa viikossa se taas jo unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Markkinatalous auttaisi tätäkin autonvalmistajaa, kuten myös sitä Helsinkiläistä hoivatalon johtajaa. Jos tarjonta ei vastaa kysyntää, niin silloin voidaan nostaa hintaa.
Eikun juuri toisinpäin, markkinatalous ei pääse toimimaan kunnolla, kun valtio sekottaa pakkaa antamalla tukia työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi muuttaa ku ei saada taloa myytyä ja lainaakin vielä on... lähtisin vaikka heti jos olisin sinkku ja lapseton...
talo vuokralle, kuittaa lainan. pääsee takasinkin jos tarvis tulee.
Lapset sopeutuu aina ja itse arvostaa itseään enemmän kun tekee muutakin kuin kotisohvalla löhöämistä.
En ole ainakaa itse tavannut ainuttakaan työtöntä, jota sen hetkinen tila ei olisi ahdistanut ei siellä riemusta ole hypitti, kun ei niillä tukirahoillakaan herroiksi eletä, vaikka monella täälläkin tuntuu sellainen käsitys olevan.
Työsopimus on vuodeksi ja voi olla, että homma on sitten siinä, ymmärrän kyllä etteivät ihmiset laita talojaan myyntiin ja muuta satojen kilometrien päähän, kun riski että vuoden päästä on taas työtön on liian iso. Lähinnä tuo työ sopii työssäkäyntialueella asuville ja veikkaan, että niitä hakemuksia tulee niistäkin enemmän kuin tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkinatalous auttaisi tätäkin autonvalmistajaa, kuten myös sitä Helsinkiläistä hoivatalon johtajaa. Jos tarjonta ei vastaa kysyntää, niin silloin voidaan nostaa hintaa.
Eikun juuri toisinpäin, markkinatalous ei pääse toimimaan kunnolla, kun valtio sekottaa pakkaa antamalla tukia työttömille.
Naurattaa kuunnella kirkasotsaisten kokoomusnuorten vinkumista. Tuollaiset turhat autotehtaat sietääkin kuolla pois. Turhaa työtä siellä vain on jos siitä ei saa edes palkkaa henkensä pitimiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kuunnella kirkasotsaisten kokoomusnuorten vinkumista. Tuollaiset turhat autotehtaat sietääkin kuolla pois. Turhaa työtä siellä vain on jos siitä ei saa edes palkkaa henkensä pitimiksi.
Just :D
Vihervassari ulisee ja maalailee taivaanrantoja, pääasia kun saa rahaa taikaseinästä muiden tekemänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku linjata missä kerrotaan että autotehdas tarvitsee 1000 orjaa?
Ne uutiset mitkä minä olen asiasta lukenut ovat kyllä (ehkäpä harhaisesti?) antaneet ymmärtää että sinne etsitään 1000 henkeä palkalliseen työhön? Ja että koulutus tarvittaessa tehtaalta, joten jos on kouluttamaton tavis niin ei se palkka nyt voikaan olla samaa luokkaa kuin vaikkapa lääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, että täällä ihmiset listaa asiat näin:
- harrastukset
- kaunis nykyinen kotikaupunki
- lasten koulu
- lukion kurssitarjotin
- työssäkäynti
- toimeentuloKyllä se homma menee niin, että ensin hoidetaan kuntoon tuo toimeentulo ihan työssäkäynnillä ja sen jälkeen aletaan miettimään harrastuksia tai lukion kursseja.
Lapsia ei voi pistää muuttamaan useita kertoja. Mielestäni kerran voi muuttaa ja lapset ehkä sopeutuu, mutta toinen kerta jättää jo jäljet. Minulle on tärkeämpää lasten psyykkinen hyvinvointi kuin muuttaminen toiselle paikkakunnalle töiden perässä, joka saattaa kestää vain pari vuotta ja sitten taas uusi muutto.
Näitä asioita mietin ollessani työttömänä, mutta nyt onneksi olen vakitöissä kotipaikkakunnalla. Ymmärrän hyvin perheellisiä, jotka eivät tuosta vaan muuta tuonne. Lisäksi asunnon myynnistä menee varainsiirtovero ja niin kauan kun vero on käytössä, ihmiset eivät helposti muuta.
Minusta lapsia ei kuitenkaan voi elättää yhteiskunnan varoilla. Siitäkin kyllä lapsille jälkiä ja psyykkiseen hyvinvointiin tämä vaikuttaa myös.
Lapset kyllä kestää muuttoja useampiakin. Harva lapsi nyt syntymäkodissaan aikuiseksi asuu. Monet muuttavat ihan maastakin toiseen.
Toki toinen vanhemmista voi jäädä sinne, missä lasten on pakko olla ja toinen asuu viikot siellä Uudessakaupungissa. Mutta se, että jäädään vain kotiin makaamaan, on ihan käsittämätöntä. Se antaa myös lapsille huonon esimerkin, ja valitettavasti periytyy.
Tuossa aiemmin kommentoin, että minun tuskin taloudellisesti kannattaisi lähteä Uuteenkaupunkiin. Kustannuksia tulisi toisen auton ostosta, bensoista, vakuutuksista ja veroista. Toisesta asunnosta pitäisi maksaa vuokraa, kimppakämppäkin maksaisi useamman satasen kuussa, lisäksi pitäisi hankkia kalusteita, vakuutus jne.
Meillä on ihan hyvä turvaverkko, mutta todennäköisesti joutuisimme palkkaamaan toisinaan hoitoapua, ehkä myös siivousapua, kun mies tekee pitkiä päiviä ja matkustaa toisinaan työnpuolesta. Kiireessä tulisi helpommin turvauduttua valmisruokiin jne.
Alkukustannuksia tulisi helposti lähemmäs kymppitonnia ja kuukausittaisia kuluja 700-1000 €/kk enemmän kuin kotona asuessa.
NÄIN PAHA ON TYÖVOIMAPULA: kirjoitti:
Uudenkaupungin autotehdas yrittää epätoivoisesti saada yli 1 000 uutta työntekijää tehtaalleen. Alan koulutusta ja työkokemusta ei tarvita, vaan autotehdas kouluttaa ihmiset työhönsä. Uutisten perusteella Uudenkaupungin autotehdas joutuu hakemaan ihmisiä ulkomailta asti, koska Suomen 400 000:ää työtöntä ei voisi vähempää kiinnostaa nämä kaikille avoimet työpaikat.
Miksi nykytyöttömiä on niin vaikea saada töihin? Miksi työ ei kiinnosta? Onko siellä sohvalla oikeasti niin mukava lojua kaljaa tissutellen?
T. Kokoomuslainen trollaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ällistyneenä tuon uutisen kommenttiboksia Iltasanomista. Palkka autotehtaalla on kuulemma niin surkea, ettei viitsi vaivautua. Kelan ja sossun tukia on todellakin leikattava rajusti. On mahdoton tilanne että osa kansasta tienaa töissä rahaa ja maksaa lähes maailman korkeimpia veroja, jotta lusmut saavat vieroksua töitä ja nukkua puoleenpäivään.
Vai olisiko autotehtaan syytä maksaa inhimillisempää palkkaa?
Kumpi on mielestäsi asiallisempaa, maksaa palkkaa työstä, joskin matalaa sellaista vai saada rahaa ilmaiseksi tekemättä mitään ja vieroksumalla töitä?
Kerrohan toki että mikä järki tässä systeemissä on että tälläisiä töitä voi ylipäänsä olla mistä saa vähemmän rahaa kun työttömänä olemisesta
Ei mitään järkeä. Työttömänä olemisesta ja varsinkaan töiden vieroksumisesta ei pitäisi saada "tuhansia" rahaa. Se on sairasta.
Työttömyysturvan edellytyksenä on työnhakeminen joten työnvieroksumisesta ei käsittääkseni makseta latiakaan
Pitäisi olla säädös joka laskee turvaa jos ei ota vastaa töitä joihin olisi mahdollisuus muuttaa. Kauhealta se nykypäivän kermaperseistä tuntuu jos hoitsun pitäisi lähteä hommiin eri paikkakunnalle, mutta sellaista se on. Ei se työpaikan vika ole, että kermaperse asuu väärässä paikassa.
En yleensä toivo pahaa ihmisille, mutta nyt melkein toivon, että kaikki nämä tuntemattomien kanssaihmisten kermaperseiksi, lusmuiksi ym. haukkujat joutuisivat itse työttömäksi niin näkisivät, ettei työttömänä olo mitään herkkua ole ja työpaikat eivät tänä päivänä kasva puissa. Joka hommaan myös vaaditaan vähintään ammattitutkinto ja ties mitä korttia ja passia ja lupaa.
Itse en ole vielä koskaan ollut työttömänä, mutta pidän itseäni ainoastaan onnekkaana, en muita parempana. Olen läheltä nähnyt pätevien, osaavien kunnollisten ihmisten epätoivon ja häpeän, kun työtä ei kerta kaikkiaan löydy ja joutuu turvautumaan yhteiskunnan tukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihervassari ulisee ja maalailee taivaanrantoja, pääasia kun saa rahaa taikaseinästä muiden tekemänä.
No tavallaan ihan oikein vaikken mikään vihervassari olekaan. Raha nimittäin tulee taikaseinästä ja nimenomaan muiden tekemänä, sillä itse en rahaa saa tehdä. Se on rikollista.
En oo työtön, mutta jos olisin, niin en lähtis minäkään Uuteenkaupunkiin.
Mä asun helsingissä, oon aina asunut. Mies on yrittäjä, kolme lasta.
En tunne sieltä ketään.
En vaan pystyis!
Työttömänä on todella vaikea saada vuokra-asuntoa, eli jos nyt on katto pään päällä, niin en uskaltaisi luopua asunnostani jonkin epämääräisen mittaisen työrupeaman vuoksi. Vaikka työpaikan läheltä nyt saisi asunnon, seuraavaa asuntoa ei ehkä sitten enää saakaan.
Yleensä pienikin palkka on parempi kuin työttömyyskorvaus, ellei sitten ole ollut todella hyväpalkkaisissa töissä ja nyt ansiosidonnaisella. Sellaiset ihmiset ovat korkeastikoulutettuja, he luultavasti saavat muitakin töitä.
Muutossa on muitakin liikkuvia osia kuin palkan suuruus suhteessa työttömyyskorvauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tavallaan ihan oikein vaikken mikään vihervassari olekaan. Raha nimittäin tulee taikaseinästä ja nimenomaan muiden tekemänä, sillä itse en rahaa saa tehdä. Se on rikollista.
Hienosti lakaisit asian maton alle. Ei ongelmaa niin kauan kun muut maksaa ja käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku linjata missä kerrotaan että autotehdas tarvitsee 1000 orjaa?
Ne uutiset mitkä minä olen asiasta lukenut ovat kyllä (ehkäpä harhaisesti?) antaneet ymmärtää että sinne etsitään 1000 henkeä palkalliseen työhön? Ja että koulutus tarvittaessa tehtaalta, joten jos on kouluttamaton tavis niin ei se palkka nyt voikaan olla samaa luokkaa kuin vaikkapa lääkärillä.
Voin linjata heti kun a) ne paikat on haettavana ja b) niitä ei saatukaan täytettyä. Kumpikaan näistä ei nyt pidä paikkansa, vaan sinne vasta etsitään työntekijöitä.
Lähtisin heti uuteenkaupunkiin autotehtaalle töihin, mikäli omalla paikkakunnalla ja oman alan työn saaminen olisi jotenkin epätoivoista, nytkin pitkin viikkoa soinut puhelin ja työhaastattelukutsuja tullut joka tuutista, kun hakemuksia lähetellyt pitkin kyliä ja jokaiseen haastatteluun olen sopinut meneväni. Ja tarkennukseksi vielä olen 7 vk ollut työttömänä saamatta euron euroa yhtään mistään. Alun perin kyse oli lomautuksesta, mutta kun se ei hienojen lainsäädösten mukaan ole mahdollista koeajalla niin työsopimus jouduttu purkamaan, mutta todennäköistä on että kyseisessä firmassa on työpaikka minua taas odottamassa kunhan työtilanne paranee, joten sen ajaksi hakenut täyttä häkää muita hommia ja aika lähellä on työn saaminenkin
taas unohdetaan se, ettei sinne oteta kaikkia, vaikka kuinka haluaisi! tarkkaan valitaan, keitä töihin otetaan mihinkin hommaan, uudet eivät pääse.
Vakiasunnosta tai perheen asunnosta ei tuosta vain lähdetä muuttamaan muualle Suomeen, kun toisella vanhemmalla voi olla myös se vakityö aiemmalla paikkakunnalla, sitäkään näissä artikkeleissa ei koskaan tajuta.