Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

••••• Miksi työttömiä ei kiinnosta Uudenkaupungin yli 1 000 avointa työpaikkaa? •••••

NÄIN PAHA ON TYÖVOIMAPULA:
17.11.2016 |

Uudenkaupungin autotehdas yrittää epätoivoisesti saada yli 1 000 uutta työntekijää tehtaalleen. Alan koulutusta ja työkokemusta ei tarvita, vaan autotehdas kouluttaa ihmiset työhönsä. Uutisten perusteella Uudenkaupungin autotehdas joutuu hakemaan ihmisiä ulkomailta asti, koska Suomen 400 000:ää työtöntä ei voisi vähempää kiinnostaa nämä kaikille avoimet työpaikat.

Miksi nykytyöttömiä on niin vaikea saada töihin? Miksi työ ei kiinnosta? Onko siellä sohvalla oikeasti niin mukava lojua kaljaa tissutellen?

Kommentit (326)

Vierailija
141/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodenvaihteen lakimuutos onneksi edellyttää sitä, että työn perässä on lähdettävä myös Helsingistä.

Esimerkiksi perhe ei ole mikään perustelu sille, että ei joutuisi töihin Saloon tms.

Ja sinä hyödyt tästä lakimuutoksesta jotenkin? onko työttömien oleminen sinulta jotenkin pois?

Hyödyn sen, että entistä useampi joutuu elättämään itsensä ilman taikaseinää, jonne minä joka kuukausi käyn lataamassa rahaa.

Minäkin käyn sinne joka ikinen kuukausi 2 kertaan lataamassa rahaa määrän x, eikä harmita tippaakaan,että sen sieltä joku nostaa tekemättä mitään. Ei se ainakaa minun palkkaani mitenkään alenna, joten se ei ole minulta millään tavalla poiskaan.

Vierailija
142/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikka on hevonkuusessa tuppukylässä jossa kaikille tarvittaville työntekijöille ei edes riitä asuntoja. Pitäisi muuttaa kauemmas ja hankkia auto mutta milläs hankit kun palkka on 10,xx/h. Jos sattuisitkin löytämään vapaan asunnon Uudestakaupungista niin eiköhän joku kokoomuslainen riistoporvari ole älynnyt nostaa vuokran Punavuoren tasolle.

Heti kun sijoittajat huomaa että jostain Romaniasta saisi parempaa tuottoa niin Suomen "jäykät työmarkkinat" näyttää parhaan puolensa ja sinut irtisanotaan 2vko irtisanomisajalla ilman minkäänlaisia korvauksia. Tuolla kympin rupupalkalla myös muutto maksaa aika helvetisti. Menee ekan kuukauden liksa muuttokuluihin ja kahden seuraavan takuuvuokraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodenvaihteen lakimuutos onneksi edellyttää sitä, että työn perässä on lähdettävä myös Helsingistä.

Esimerkiksi perhe ei ole mikään perustelu sille, että ei joutuisi töihin Saloon tms.

Ja sinä hyödyt tästä lakimuutoksesta jotenkin? onko työttömien oleminen sinulta jotenkin pois?

Hyödyn sen, että entistä useampi joutuu elättämään itsensä ilman taikaseinää, jonne minä joka kuukausi käyn lataamassa rahaa.

Minäkin käyn sinne joka ikinen kuukausi 2 kertaan lataamassa rahaa määrän x, eikä harmita tippaakaan,että sen sieltä joku nostaa tekemättä mitään. Ei se ainakaa minun palkkaani mitenkään alenna, joten se ei ole minulta millään tavalla poiskaan.

Oikea asenne. Tieto ja ymmärrys vain lisää tuskaa.

Vierailija
144/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tehtaalla on huono maine.

Ympäri Suomen on ihmisiä, joilla on joko ihan omakohtaisia, tai ainakin jonkun tutun, kokemuksia siitä, miten porukkaa vuoroin rekrytään ja vuoroin heivataan ulos.

Automotiven portti on sellainen pyöröovi, että hitaampia heikottaa.

Vierailija
145/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä tuli katkeria ihmisiä mollaamaan työttömiä tähän ketjuun :D Hemmetti eikö teidän "kunnollisten" ihmisten pitäisi olla röissä vai ootteko itekin työttömiä?

Tätä minäkin aina mietin, että mitähän nuo työttömien mollaajat itse oikein tekevät kun ovat suurin joukoin päiväsaikaan av:lla kirjoittelemassa. Joo vuorotöitä on jne., mutta vahvasti epäilyttää että moni on työnantajan ajalla täällä lusmuilemassa. Moni työtön hoitaisi tuollaisten laiskurien hommat paljon tehokkaammin.

Olen tehnyt tämän päivän työt jo ja meillä on talvella hiljaista aina,keväästä syksyyn taas joutuu tekemään 10-12h 6päivänä viikossa,kesälomakin on pitämättä.

Vierailija
146/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän järkeä on myydä koti toisella puolella suomea ja muuttaa vuokralle tonne? Entä jos nykyistä taloa ei saa myytyä vaan pitää maksaa lainanlyhennykset silti ja vuokra tuolta? Puoliso jättää oman vakityönsä ja muuttaa mukana? Entä lasten koulunkäynti?

Ihan ok jäädä nykyiseen, jos elätte omilla rahoillanne, eikä yhteiskunnan tuilla. Uudessakaupungissa ei tosiaan ole kouluja lapsille ollenkaan.

Jos jokaisella sinne muuttavalla 1000 ihmisellä on yksi päiväkoti-ikäinen ja yksi kouluikäinen lapsi, niin miten nopsaan kunta hankkii lapsille hoito- ja koulupaikat? Entä puoliso, löytyykö hänelle töitä? Kunnan pitäisi viimeistään nyt aloittaa massiivinen asunto-, päiväkoti- ja koulurakentaminen, jotta kaikki on valmiina, kun työntekijöitä tarvitaan.

Muutaman vuoden kuluttua tehdas laittaa kuitenkin nämä nyt tulleet pihalle, joten heidän on muutettava töiden perässä muualle. Kuluu taas muutama vuosi, taas tarvittaisiin tehtaalle lisää väkeä ja taas tehtaan johto valittaa, kun ei saada työntekijöitä. Yrityksillä on kummallinen luulo, että poispotkitut odottavat jossain varastossa, kun työntekijöille tulee tarvetta.

Mielessäsikään ei käy, että käyt siellä viikot töissä ja palaat pe kotiin?

Vierailija
147/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla se on pois päivähoidosta, koulutuksesta, sairaanhoidosta, tienpidosta, lastensuojelusta, yleisestä turvallisuudesta jne. Hienoa, että sinun verovarojasi ei tarvita esimerkiksi keskosten hoitamiseen.

Vierailija
148/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap valehtelee, aika lehmä.😩 Sinne on jo tuhansia hakijoita, vaikka haku vasta alkoi.

Vierailija
149/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla se on pois päivähoidosta, koulutuksesta, sairaanhoidosta, tienpidosta, lastensuojelusta, yleisestä turvallisuudesta jne. Hienoa, että sinun verovarojasi ei tarvita esimerkiksi keskosten hoitamiseen.

En kyllä mielestäni väittänyt, ettei minun veroeuroja tarvittaisi luettelemiisi palveluihin, mutta kun se vaan ei ole enää minun päätettävissä sen jälkeen, kun työnantaja on tilittänyt palkasta verohallinnolle ennakonpidätyksen. Käyttäähän suomen valtio sinunkin veroeurojasi mm Talvivaaraan, eduskunnan ylipitkiin lomiin ja kaikkeen muuhun sellaiseen hyödylliseen

Vierailija
150/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin käyn minäkin mutta olen silti sitä vastaan, että pitäisi muuttaa tyyliin toiselta puolelta Suomea töiden takia ja jäädä todennäköisesti vielä tappiollekin sen takia. Varsinkin kun nuo työt kestävät ehkä vuoden.

Vierailija
151/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vittua? :D ei, eihän se ole tietenkään koska rahaa tulee taikaseinästä.

Taas ohitettiin näppärästi se fakta että niitä vitun työpaikkoja ei ole eikä tätä vauhtia tulekaan koska työssäkäyviä ei kiinnosta lisätyöpaikat kun heillä on jo, ainoa joka noita kiinnostaa on työttömien "suunnattomista" korvauksista kitinä.

Pelkkä työttömän piiskaaminen ei j. vartiaisen talousteoriasta huolimatta synnytä ensimmäistäkään uutta työpaikkaa. Firmat hukkuu jo tälläkin hetkellä hakemuksiin ja suurta osaa hakemuksista ei edes lueta työntekijää valittaessa. Jos työnhakijoita piiskataan ja pakotetaan hakemaan turhaan tuplasti nykyistä enemmän paikkoja niin firmoihin tulee kaksinkertaisesti hakemuksia ja esikarsintaa tehdään entistä enemmän ja entistä mielivaltaisemmilla perusteilla. Lopputuloksena ei synny yhtään uutta työpaikkaa, pikemminkin päinvastoin. Saattaa olla että entistä enemmän avoimista paikoista katoaa piilotyöpaikoiksi kun pikkufirmat ei halua ovista ja ikkunoista sisään pyrkiviä työhaluisia riesakseen.

Vierailija
152/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan ap sohaisi murkkupesään aloituksellaan. Kalikka kalahteli oikein kunnolla. Minä, minä,minä. Kaikki pitää tulla annettuna tarjottimella. Yhtäkkiä kaikilla työttömillä onkin omistusasunnot, joita ei voi myydä jne. Kyllähän se työmotivaatio ja työmoraali on niin hukassa monella. Työpaikkoja tässä maassa on mutta on entistä enemmän myös niitä ajelehtivia haahuilijoita, joilla ei ole minkäänlaista mielenkiintoa ansaita itse elantoaan. Kaikkien pitäisi saada tasan sama elintaso riippumatta omasta työn määrästä. Kyllä jaksaa ihmetyttää mikä saa ihmisen kuvittelemaan, että istumalla kotona yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki ja lapsille pitäisi saada kalliit lelut, merkkivaatteita harrastukset ja pitäisi päästä matkustelemaan. Sitten kadehditaan ja verrataan ihmisiin, jotka ovat opiskelleet ja ottaneet opintolainaa,tehneet työtä kuin työtä edrtäksern uralla ja tekevät töitä 24/7 saavuttaakseen haluamansa elintason. Mistä tämä kaikki kumpuaa, mikä on mennyt asennekasvatuksessa ja yhteiskunnassa vikaan?

Vierailija
153/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vittua? :D ei, eihän se ole tietenkään koska rahaa tulee taikaseinästä.

Taas ohitettiin näppärästi se fakta että niitä vitun työpaikkoja ei ole eikä tätä vauhtia tulekaan koska työssäkäyviä ei kiinnosta lisätyöpaikat kun heillä on jo, ainoa joka noita kiinnostaa on työttömien "suunnattomista" korvauksista kitinä.

Pelkkä työttömän piiskaaminen ei j. vartiaisen talousteoriasta huolimatta synnytä ensimmäistäkään uutta työpaikkaa. Firmat hukkuu jo tälläkin hetkellä hakemuksiin ja suurta osaa hakemuksista ei edes lueta työntekijää valittaessa. Jos työnhakijoita piiskataan ja pakotetaan hakemaan turhaan tuplasti nykyistä enemmän paikkoja niin firmoihin tulee kaksinkertaisesti hakemuksia ja esikarsintaa tehdään entistä enemmän ja entistä mielivaltaisemmilla perusteilla. Lopputuloksena ei synny yhtään uutta työpaikkaa, pikemminkin päinvastoin. Saattaa olla että entistä enemmän avoimista paikoista katoaa piilotyöpaikoiksi kun pikkufirmat ei halua ovista ja ikkunoista sisään pyrkiviä työhaluisia riesakseen.

Ja jotenkin kuvittelet, että piilotyöpaikka on työpaikka, johon ei palkata ketään? Se on vain paikka, josta ei ilmoiteta julkisesti, ei paikka, jota ei täytetä.

Tällä hetkellä aloitellaan varovaista nousukautta, joten onhan se kamalaa, kun työttömyyteen tuudittautuneet tajuaa, että telakalla ja autotehtaalla on töitä. Enää ei voi vedota, että joka paikkaan tulee liikaa hakemuksia, kun hakijoita nimenomaan toivotaan.

Vierailija
154/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmet Automotiven Korhosen mukaan tehtaan työssäkäyntialue on jo nyt laaja. Uudessakaupungissa ei ole tarpeeksi asuntoja uusillekaan työntekijöille.

”Asumisessa emme voi valitettavasti auttaa. Meillä ei ole itsellämme tarjolla asuntoja, mutta totta kai autamme yhteyksien luomisessa”, Korhonen sanoo.

Omalla kohdalla ei tunnu kovin realistiselta, että ostaisin auton, hankkisin kakkosasunnon ja jättäisin miehen ja lapset Helsinkiin. Kuviosta on aika vaikeaa saada taloudellisesti kannattavaa meidän perheelle. Ajankäytöllisesti ja perheen hyvinvoinnin kannalta muutto olisi erittäin huono.

Ei sillä ole mitään väliä onko se homma sulle taloudellisesti kannattavaa! Töihin on mentävä ja niitä haettava tilanteesta riippumatta!

Onhan sillä merkitystä. Jokainen ihminen, perhe, yritys ja maa toimii ihan samalla logiikalla, kaikki haluavat itselleen parhaan mahdollisen taloudellisen tilanteen. Tämä maa ei todellakaan pelastu sillä, että ruvetaan tekemään itselle kannattamattomia ratkaisuja.

Luuletko, että autotehtaalle edes haluttaisiin tällainen av-mamma, jolla ei ole mitään motiivia työntekoon, kun se on joka kuukausi satoja euroja kalliimpaa kuin kotona oleminen? Uskotko todella, että joku vanhempi alkaa huonontaa lasten taloudellista tilannetta, saati sitten henkistä hyvinvointia, muuttamalla satojen kilometrien päähän töihin?

Vierailija
155/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa luettavaa, kun työssäkäyvät todistelee paremmuuttaan työttömiin nähden (Y) :D jatkakaa toki

Vierailija
156/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä hakutekijänä se monia palstalaisia rajoittava asia: pitää olla motivoitunut. Muuten ei tule valituksi. Joten ei hätää, ei ne ota töihin, jos ei halua. Sitten voikin keskittyä valittamaan sitä, että sossu maksaa kehnosti ja vuosia työssäolleiden eläkkeet on liian suuret.

Vierailija
157/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän järkeä on myydä koti toisella puolella suomea ja muuttaa vuokralle tonne? Entä jos nykyistä taloa ei saa myytyä vaan pitää maksaa lainanlyhennykset silti ja vuokra tuolta? Puoliso jättää oman vakityönsä ja muuttaa mukana? Entä lasten koulunkäynti?

Ihan ok jäädä nykyiseen, jos elätte omilla rahoillanne, eikä yhteiskunnan tuilla. Uudessakaupungissa ei tosiaan ole kouluja lapsille ollenkaan.

Jos jokaisella sinne muuttavalla 1000 ihmisellä on yksi päiväkoti-ikäinen ja yksi kouluikäinen lapsi, niin miten nopsaan kunta hankkii lapsille hoito- ja koulupaikat? Entä puoliso, löytyykö hänelle töitä? Kunnan pitäisi viimeistään nyt aloittaa massiivinen asunto-, päiväkoti- ja koulurakentaminen, jotta kaikki on valmiina, kun työntekijöitä tarvitaan.

Muutaman vuoden kuluttua tehdas laittaa kuitenkin nämä nyt tulleet pihalle, joten heidän on muutettava töiden perässä muualle. Kuluu taas muutama vuosi, taas tarvittaisiin tehtaalle lisää väkeä ja taas tehtaan johto valittaa, kun ei saada työntekijöitä. Yrityksillä on kummallinen luulo, että poispotkitut odottavat jossain varastossa, kun työntekijöille tulee tarvetta.

Mielessäsikään ei käy, että käyt siellä viikot töissä ja palaat pe kotiin?

Tarkistin reittikartasta, että matkaa on 633 km suuntaansa. Tuohon tulee vielä muutama kilometri kotoa kaupungin keskustaan. Autolla tuohon matkaan ehdotetaan 8 tuntia, jota vähän epäilen, bussilla ja/tai junalla yhteen suuntaan menee 14 tuntia. Vieläkö sinusta on järkevää matkustaa viikonloppuisin lasten luo?

Vierailija
158/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tonne varmasti löytyy työvoimaa ihan siitä lähialueilta. Valmet ei ole suomen ainoa työpaikka, joten tuskin kenenkään tarvitsee muuttaa toiselta puolelta suomen tuonne peräkylään. Yleisesti ottaen on varmaan tehtaankin etu, että työntekijät ovat motivoituneita työskentelemään siellä, eivätkä lähde heti kun löytävät oman alansa työtä kotiseudultaan.

Perheiden hajottaminen tuollaisen työpaikan vuoksi ei ole kyllä kenenkään etu.

Vierailija
159/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan ap sohaisi murkkupesään aloituksellaan. Kalikka kalahteli oikein kunnolla. Minä, minä,minä. Kaikki pitää tulla annettuna tarjottimella. Yhtäkkiä kaikilla työttömillä onkin omistusasunnot, joita ei voi myydä jne. Kyllähän se työmotivaatio ja työmoraali on niin hukassa monella. Työpaikkoja tässä maassa on mutta on entistä enemmän myös niitä ajelehtivia haahuilijoita, joilla ei ole minkäänlaista mielenkiintoa ansaita itse elantoaan. Kaikkien pitäisi saada tasan sama elintaso riippumatta omasta työn määrästä. Kyllä jaksaa ihmetyttää mikä saa ihmisen kuvittelemaan, että istumalla kotona yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki ja lapsille pitäisi saada kalliit lelut, merkkivaatteita harrastukset ja pitäisi päästä matkustelemaan. Sitten kadehditaan ja verrataan ihmisiin, jotka ovat opiskelleet ja ottaneet opintolainaa,tehneet työtä kuin työtä edrtäksern uralla ja tekevät töitä 24/7 saavuttaakseen haluamansa elintason. Mistä tämä kaikki kumpuaa, mikä on mennyt asennekasvatuksessa ja yhteiskunnassa vikaan?

Etkö nyt ymmärrä, että ap valehteli. Rekry alkoi eilen ja loppuu joulukuun 18. Hakijoita on tuhatmäärin.

Ap on sairas mieleltään, eikä käy edes pesulla. Yäk😝

Vierailija
160/326 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan niillä etätöitä. Sitten kiinnostaisi heti.

Työmatkaa tulisi nykyisestä kodista 500 km. Reissutyöhön en ole ainakaan tässä elämäntilanteessa valmis (alakouluikäiset lapset).

Miehellä hyvä työpaikka täällä. Lapsilla hyvä koulu. Meillä suvut, omakotitalo ja metsät täällä. Eli ei realistista lähteä minun työpaikan takia muuttamaan kaikkea Uuteenkaupunkiin.

Toivottavasti löytävät niitä työntekijöitä. Jos eivät niin miettisin paitsi työttömien moraalia niin myös sitä millainen maine kyseisellä tehtaalla on työnantajana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan