Koitan nyt fiilistellä sitten tätä SUSHIA. Apua? Olenko juntti kun en tykkää?
Puikot pysyy kädessä kyllä kun syön yleensä puikoilla kun se on järkevintä tai sopivinta. Mutta en vaan tajua vieläkään sitä sushihimoa, joita monet hehkuttaa. Tämä on ihan ok, mutta en tajua miten koko maailma tätä nyt niin rakastaa.
Kylmää ruokaa, joka on ainakin täälläpäin myös aika kallista. Miten tuon wasabinkin saisi balanssiin ton soijan kanssa ja kuinka tuntuu, että inkivääriäkin aina liikaa ja olen vaan onnellinen kun olen saanut nieltyä. Lisäks tykkään itse enemmän syödä pieniä suupaloja kuin tunkea kokonaisen makin tai nigirin suuhun. Miten tätä kuuluu syödä?? :D Haluaisin nauttia, mutta mun kädet huutaa haarukkaa ja veistä ja jostain syystä monesti nälkäisenä haluaisi ruokansa LÄMPIMÄNÄ.
Ja joo juu kyllä, ehkä en vain ole sushi-ihminen. Mutta jos joku osaisi avata tätä juttua niin ehkä olisinkin. Mitä mä teen väärin? :D :D
Kommentit (54)
Miksi pitäisi tykätä sushista? Mielestäni lähinnä moskaa, joka pitää kuorruttaa wasabilla ja soijalla, että edes maistuisi joltain. Merilevä ympärillä on kuin märkää kalannahkaa.
Itse en pidä sushista ollenkaan. Monet siinä olevat perusmaut ovat sellaisia joita en voi sietää, esim. riisiviinietikka, soijakastike, merilevä, wasabi. toinen outous mulla on että en pidä kiinalaisesta ruoasta, niiden hapanimelien aromien takia. Jotain kiinalaista voin syödä mutta en kauheasti välitä. Kumma kyllä, tällä perusteella ei saa juntin mainetta, mutta kun mainitsee että sushi ei uppoa, niin heti katsotaan että johan on juntti, varmaan syö pelkkää makaronilaatikkoa ruisleivän ja maidon kanssa ;)
Soijakastiketta ei saa laittaa riisiin vaan vain vähän siihen merilevään, muuten pilaat täydellisen makunautinnon. Terveisin japanilaisen miehen vaimo.
onko sushi nyt joku hip-hehkutus? älä huoli, kohta tulee joku uusi. vaikka tangine tai toi lehmänverijuttu.
ravintolahommat on niin kalliita että minä teen itse sushia, pyöritellään teinin l. kotigootti-japanifanin kanssa nigirejä ja makeja ja minäkin nirppaan sinne mistä itse tykkään. levärullaa en käytä kun se maistuu oudolle, kokeiltu on monenlaisia ja kaikissa on yök yök -maku. harjoittelin myös puikoilla syömistä mutta helpointa oli keihästää nigiri kiinni yhdellä puikolla ja napata suuhun. juu olen juntti mutta mitäs sitten. miksi pitää ajatella mitä muut ajattelee.
epäilen myös että vaikka kuinka söisin oikeaoppisesti sushia niin erottuisin turistina Japanissa ihan jokaisen silmään.
ehdotankin uutta muotihömpötystä: ei aina ajatella ja kyräillä mitä muut ajattelee! jos ette lähde kaikki mukaan niin pahoitan mieleni.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä, miten sen sushinsa syö. Kuinka moni syö pastaakaan oikeilla välineillä eli haarukalla ja lusikalla?
Syö niin kuin syö, kunhan siististi tekee.
Pastaa ei syödä lusikalla...
Aika lihottavaa ruokaa , kun niin paljon valkoista riisiä. Kalan, merenelävien tai kasvistenmäärä aivan olematon.
Juu ei kiitos. Otan mieluummin graavi siika tai -lohi ohi ruisleivän !
Yäk kirjoitti:
Mä olen käynyt monessa ravintolassa kokeilemassa sushia, muttei vaan avaudu mullekaan se ihanuus. En ole mikään nirsoilija ja graavilohestakin tykkään. Hyvin, hyvin hämmentynyt olen.
Sama homma. Ei vaan iske, vaikka kuinka yritän tykätä. Ja syy siihen, miksi yritän tykätä, on se, että moni ystäväni on suorastaan sushihullu ja usein ehdotukset pyörivät sushin ympärillä, kun johonkin mennään syömään tai kokataan jonkun luona. Mutta kun ei niin ei. Raa'an kalan syön mieluiten graavina.
Sushi on herkkuani. Helsingissä yksi parhaista sushipaikoista on ehdottomasti Domo, kannattaa kokeilla. Mutta ei nyt varmasti ole juntti, jos ei tykkää. Makuasioitahan nämä. Yksi parhaista ystävistäni on yksi sivistyneimpiä ihmisiä, joita tiedän, eikä sushi uppoa, ei sitten millään. Ei minusta korreloi nämä kaksi asiaa mitenkään.
Mihin e kaikki "hyi-höttö-hiilaria"-tyypit katoavat aina kun puhutaan sushista?
Vierailija kirjoitti:
No makuasioita, ei se junttiudesta ole kiinni.
Maku on voimakas tekijä, joka erottelee yhteiskuntaluokat toisistaan.
Ei ole mikään pakko tykätä kaikesta. En minäkään pidä voimakkaista juustoista, joista kaikki sivistyneet kulinaristit tuntuvat pitävän. Ei voi mitään, kun joku maistuu pahalta vaikka kuinka yrittää siitä pitää, niin se sitten maistuu pahalta.
Sivistynyt ihminen on avoin ja rohkea maistelemaan uusia ruokia. Useamminkin kuin kerran. Juntti on sellainen, joka nirsoilee eikä halua edes oppia pitämään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Soijakastiketta ei saa laittaa riisiin vaan vain vähän siihen merilevään, muuten pilaat täydellisen makunautinnon. Terveisin japanilaisen miehen vaimo.
Ihan tiedoksi vain, ettei niitä rullia ole tarkoitus dippailla mihinkään soijaan, ainoastaan sashimi sekä nigirit, ja niistäkin vain se puoli missä on kala.
Califoria rolls nappaavat paremmin?
Itselläni sushissa tökki aluksi pahiten se riisin maku ja levä, joita nyt melkein kaikissa susheissa on. Soijasta en myöskään aluksi pitänyt ja ne inkiväärit ja wasabit vasta pahoja olikin. Nykyään tykkään ihan, mutta syön vieläkin vähällä soijalla ja ilman wasabi/inkiväärihifistelyjä.