Koitan nyt fiilistellä sitten tätä SUSHIA. Apua? Olenko juntti kun en tykkää?
Puikot pysyy kädessä kyllä kun syön yleensä puikoilla kun se on järkevintä tai sopivinta. Mutta en vaan tajua vieläkään sitä sushihimoa, joita monet hehkuttaa. Tämä on ihan ok, mutta en tajua miten koko maailma tätä nyt niin rakastaa.
Kylmää ruokaa, joka on ainakin täälläpäin myös aika kallista. Miten tuon wasabinkin saisi balanssiin ton soijan kanssa ja kuinka tuntuu, että inkivääriäkin aina liikaa ja olen vaan onnellinen kun olen saanut nieltyä. Lisäks tykkään itse enemmän syödä pieniä suupaloja kuin tunkea kokonaisen makin tai nigirin suuhun. Miten tätä kuuluu syödä?? :D Haluaisin nauttia, mutta mun kädet huutaa haarukkaa ja veistä ja jostain syystä monesti nälkäisenä haluaisi ruokansa LÄMPIMÄNÄ.
Ja joo juu kyllä, ehkä en vain ole sushi-ihminen. Mutta jos joku osaisi avata tätä juttua niin ehkä olisinkin. Mitä mä teen väärin? :D :D
Kommentit (54)
Mitä ihmeen oppeja täällä jaellaan? Kuin moni teistä syö joka ikisen asian ns. oikeaoppisesti? Ihme hienostelua :D Kylläpä alko tekee mieli sushia... harmi että on niin kallista, ollaan puolison kanssa sovittu että vain kerran viikossa haetaan sushit kotiin ja maanantaina tuli jo syötyy tän viikon kalat.
No sushia on olemassa todella monenlaista. Ei se ole vain raakaa kalaa kuten juntti nro 8 tuntuu kuvittelevan. Mutta jos ei tykkää, ei tykkää. Itse tykkään kovasti vaikka ei ekalla kerralla auennut mullekaan. Sushibuffetit on tosi jees niin saa maistella monenlaisia.
Ei jostakin ruuasta tykkäämättömyys ole junttia. Junttia on kysellä onko jonkun tykkäämättömyys junttia.
Vierailija kirjoitti:
Onpas monta ihmistä väärässä. Wasabia ei kuulu sekoittaa soijaan. Menet vähänkään parempaan sushi ravi tilaan Japanissa ja katsovat että jahas turisti jos noin teet.
Eiköhän nuo japanilaiset tällaisen suomalaisen valkonaaman melko hyvin turistiksi tunnista jostain muustakin kuin siitä, kuinka asiakas nauttii sushinsa... :D
Ikävä kyllä monelle suomalaiselle "sushi" on sitä, että mennään kiinalaiseen, otetaan 18 friteerattua kanapalloa, valellaan papanimeläkastiketta päälle, lastataan lautaselle vuori vehnänuudeleita ja sitten syödään kolme palaa lohinigiriä. Tietenkin rajattomasti cokista ruokajuomaksi. "OMG en tajuu kun syön sushia joka on terveellistä ja silti lihon!"
Mitä väliä, miten sen sushinsa syö. Kuinka moni syö pastaakaan oikeilla välineillä eli haarukalla ja lusikalla?
Syö niin kuin syö, kunhan siististi tekee.
Miksi sushi pitäisi syödä "japanilaisittain"? Olen suomalainen ja asun Suomessa voin syödä täällä ulkomaalaista alkuperää olevia ruokia suomalaisittain. En syö riisiä sormin, enkä juo verta suoraan lehmästä muuta kuin siellä missä se niin tehdään. Täällä jalosta veren ruuaksi ja käytän vähintäänkin haarukkaa.
terv. puikkoja Aasiassa sujuvasti käyttävä sushifani.
Vierailija kirjoitti:
Onpas monta ihmistä väärässä. Wasabia ei kuulu sekoittaa soijaan. Menet vähänkään parempaan sushi ravi tilaan Japanissa ja katsovat että jahas turisti jos noin teet.
Sushin voi syödä sormin ja se dipataan KALA puolelta soijaan. Sushi yleensä syödään yhdellä haukulla mutta kaksikin on ihan ok. Esim lapsilla on hankala syödä yhdellä.
Ja vielä yksI lisäfakta japanilaisesta ruuasta on se että ramen eli nuudelit syödään niin että slurpinta käy. Sitä katsotaan niiden kohdalla kohteliaaksi koska se kertoo että pidät siitä ruuasta.
Eiköhän ne turistiksi siellä Japanissa valkoisen miehen/naisen tajua joka tapauksessa, vaikka miten oikeaoppisesti sushinsa söisi.
Syön haarukalla kotitekoista sushia jossa on kaikki kohdillaan, ah niin hyvää soijan kanssa... Olen juntti ja rakastan tuota ruokaa iltapalana!
Sushi on Japanissa juhlallinen pernneruoka vähän kuin karjalanpaisti Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä, miten sen sushinsa syö. Kuinka moni syö pastaakaan oikeilla välineillä eli haarukalla ja lusikalla?
Itse asiassa Italiassa syödään pasta vain haarukalla. Lusikka on tullu ihan jostain muualta ja yleinen harhaluulo että se kuuluu aitoon italialaiseen pastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni syö pastaakaan oikeilla välineillä eli haarukalla ja lusikalla?
Missä lastentarhassa sä olet pastaa syönyt :-D
Pasta syödään pelkällä haarukalla.
Se mitä tarkoitin sillä jahas turisti ei ole se että näyttää moisesta vaan se että käyttäytyy kuin moinen. Ei viitsi opetella oikeaa tapaa syödä paikallista ruokaa jne. Eli ai turisti sukat sandaaleissa ja muuta huonoa.
Mä käyn melkein päivittäin lounaalla japanilaisessa, mutta todella harvoin otan sushia. Eniten tykkään ihan sashimeista eli niistä kalapaloista ja teriyakista. Sushi itsessään ei oikein iske.
Ite rakastan sushia mutten esim oo koskaa ymmärtänyt miksi pizza on monesta niin hyvää..makuja on monenlaisia.
Mitäs pahaa siinä on, että syödessä paljastuu turistiksi (mikä varmaan muutenkin käy selvästi ilmi)? Sushi on kuitenkin vain pikaruokaa ja siihen liittyvistä paikallisista etiketeistä ei kyllä Suomessa tarvitse välittää, kunhan yleiset pöytätavat ovat kunnossa. Tuskin kukaan täälläkään katsoo jotain suomalaista annosta syövää japanilaista, että "ahaa tuohan on turisti kun sillä on aterimet väärissä käsissä tms". Se on vain ruokaa, josta on turha ottaa liikaa stressiä. Makuun tottuu kun tarpeeksi monta kertaa syö, mutta ei tuosta ole pakko pitää, kuten ei kaikista muistakaan ruokalajeista.
Vierailija kirjoitti:
Pastaa ei syödä haarukalla ja lusikalla.
Sushin ei tarvitse olla suolaista. Mirin eli japanilainen soijakastike on vähäsuolaista ja pikkasen makeeta. Saa toki suolaisenakin.
Graaviloheen en ole koskaan sushiravintoloissa törmännyt. Vaikka se ja sama. Sushi on japanilaisten pizza/paella/pyttipannu - tähteitä.
Itse käytän raaka`an kalojen lisäksi välillä kylmäsavulohta ja sisäfilettä ohuen ohueksi leikattuna, raakana tai nopealla käytöllä pannulla.
Kyllä japanilaisetkin sekoittaa wasabin soijaan, ei kaikki mutta osa. Itse en wasabista välitä.
Inkiväärilastut tosiaan neutralisoi suun makuja. Mulle nää on himotus. Välillä syön puoli purkkia ihan muuten vaan.
Sushi on siitä kiva ruoka, että kaikki käy. Siihen ei liity lainalaisuuksia ja pakotteita vaikka aasialainen ruoka onkin. Ei siitä kaikkien tarvii tykätä, eikä se ole juntia.
Käsin syönti on ok ja parilla haukullakin. Kunhan pesee kädet ekana hyvin. Itsellä kulkee käsidesi laukussa.
Eikun syömään!
Olet saanut huonoa sushia. Sen kuuluisi olla huoneenlämpöistä tai hieman lämmintä. Jääkaappikylmä riisi on tahmaista ja tiivistä, eikä maut pääse oikeuksiinsa. Myös laadukkaat tuoreet kalat, munakkaat ja kasvikset kuuluvat asiaan. Mene Helsingissä käydessäsi kunnon sushiravintolaan, kuten Umeshu, Sushibar+Wine tai Tokyo55.
Sushi aiheuttaa monille jotain alemmuuden tunteita tms. Sehän on vain ruokaa. Ei mitään hienoa tai eksoottista, kuten ei juuri mikään nykymaailmassa.