Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Turhia" asioita, jotka muistat vuosien takaa?

Vierailija
10.11.2016 |

Onko teille sattunut sellaisia tavallisia tilanteita, jotka ovat tapahtuneet kauan sitten, kenties lapsuudessanne, mutta jostain syystä muistatte ne vieläkin yllättävän hyvin? Eli tilanne ei ole ollut mitenkään kummoinen, ei surullinen tai iloinen, vaan aika arkinen ja vähäpätöinen. Ei ollenkaan sellainen asia, jonka voisi kuvitella jäävän pysyvästi muistiin.

Itse muistan, kun lapsena utelin kodinhoitajalta hänen palkkaansa eikä se vastannut siihen mitään.

Muistan kun 4-vuotiaana yritin kiivetä vauvanvaunuun sillä tekosyyllä, että olen muka palannut takaisin 3-vuotiaaksi. (Sitä en muista, miksi tämä oli mielestäni hyvä perustelu.)

Tylsimmät muistonne?

Kommentit (2086)

Vierailija
981/2086 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan myös 7. luokan ruotsin kirjan När går nästa buss till slussen-tarinan, mutta en muista mikä oli kirjasarjan nimi! Muistaako joku?

Vi ses igen. "...och tunnelbana till Bagarmussen."

Toi vi ses igen ei soittele kelloja ja kun nyt tarkemmin mietin, taisi se avauskappaleen tarina olla enemmänkin "Vad kostar bussen till Slussen? Ingenting, det är gratis". Samasta kirjasta jäänyt myös mieleen jonkun suomalaisen tytsän kujalla olo ruotsalaisessa kaveriporukassa, "Vad är 'fika'? jag förstår inte" ja siihen joku bättre folk sit vastasi häpeillen, suomeksi "mennään kahvilaan". 

Mikä kirjasarja tämä sit oli? Kansi oli sininen. 

Ehdottomasti tuttu ruotsinkirja 7. luokalta.. Siinä seikkailivat varmaan Olle ja Gunnel. Mietin tässä hetken ja luulisin että kirjasarja oli "Hej på dej". Mielestäni toinen kirjasarja niihin aikoihin oli "Medvind", mutta oisko se ollut joskus myöhemmin käytössä? 

Kirjan nimi oli nya vindar :)

Alkukappaleissa otsikko "lägerskola i hango"

Vierailija
982/2086 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jasmin tässä moi! Yllätyin, kun huomasin, miten helppoa puhelinluettelon selaaminen on. Nimet ovat aakkosjärjestyksessä! Puhelinluuetteelooo! Ja mikä parasta, puhelinluettelon käyttäminen on aivan ilmaista! Puhelinluuetteelooo!

Jasmin tässä moi! Missä tahansa keikkamatkoillani käynkin, luen aina sen alueen puhelinluetteloa. Puhelinluuetteelooo! Ja nyt lukukokemus on entistäkin mahtavampi, sillä uudet, upeat puhelinluettelot ovat ilmestyneet! Puhelinluuetteelooo!

Viikinki moi! Jokaisella on oma tapansa lukea puhelinluettelonsa. Itse aloitan aina a:sta. Entäs sinä? Puhelinluuetteelooo! Puhelinluettelo onkin minulle kuin vanha ystävä. Tutustu ihmeessä sinäkin! Puhelinluuetteelooo!

Viikinki moi! Aina kun mä en treenaa, mä luen puhelinluetteloa. Löydän sieltä ystävät ja vihamiehet. Puhelinluuetteelooo! Täytyykin avoimella sydämellä sanoa, että puhelinluetteloon kannattaa ilmoittaa tietonsa! Puhelinluuetteelooo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/2086 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ii-ii-iloa, viisi villa kiloa, on villin nallen turkissa, ei ilo pysy purkissa!

Vierailija
984/2086 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Högfors amme, ilonamme.

😂 Mun faija oli Högforsilla töissä!

Heillä oli mainoslahjaksi tarkoitettuja minikokoisia valurauta-ammeita, ihan oikean näköinen, emalointikin tehty eri väreillä oikein. Sain sellaisen isältä, ja se oli mulla lapsena Barbin ammeena leikeissä.

Vähän isompana olin itsekin kesätöissäkin ko. yrityksessä ja työmatkallani kuljin aina valimon läpi. Pari vuotta sen jälkeen valurauta-ammeiden valmistus lopetettiin. Niitä oli valmistettu 50 vuoden ajan.

Vierailija
985/2086 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme pieninä lapsina retkellä kerrostalon takapihalla ja söimme eväitä. Kaverin välipalana oli kokonainen tuore kurkku, koska hänellä oli ykköstyypin diabetes. Hänen ruokansa vaikutti sisarestani ja minusta todella hyvältä.

Vierailija
986/2086 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aira Samulin oli kerran Speden Speleissä ja kun sanaringissä tuli sana "kalakeitto", hän painoi nappia ja sanoi: Keittokala.

Vierailija
987/2086 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0118 999 88199 9119 725 3

Vierailija
988/2086 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun Raiderin nimi oli vasta vaihtunut Twixiksi, välitunnilla joku samassa koulussa ollut oppilas sanoi, että hänestä Raiderit olivat parempia.

Vierailija
989/2086 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummisetäni luki kerran minulle ja sisarilleni Perunasaari-nimisen kirjan, jossa asui kolme eriväristä oliota saarella ja nämä oliot olivat perunaveljeksiä. Saarelle tuli sitten lautalla olio, joka sanoi olevansa ihana eloisa Iina saaresta Violamiina. Kummi luki tuon Iinan erehdyksessä Linana.

Vierailija
990/2086 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran 90-luvun alussa pissasin järveen kesämökimme rannassa. Paikalla ollut naistuttava sanoi huvittuneena: Teitpä ison pissin ku noin paljo kuplia. Vesi on ihan keltasta.

Vierailija
991/2086 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä sanoi kerran Salkkareiden Ismosta, että tämä on tyhmin näistä kaikista.

Vierailija
992/2086 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan rynnäkkökiväärini numeron inttiajoilta, 84-85.

Muistan myös vanhoja, vuosikymmeniä sitten poistuneita puhelinnumeroita.

Olen hyvä matematiikassa ja muistamaan lukuja.

Vierailija
993/2086 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan myös 7. luokan ruotsin kirjan När går nästa buss till slussen-tarinan, mutta en muista mikä oli kirjasarjan nimi! Muistaako joku?

Toi vi ses igen ei soittele kelloja ja kun nyt tarkemmin mietin, taisi se avauskappaleen tarina olla enemmänkin "Vad kostar bussen till Slussen? Ingenting, det är gratis". Samasta kirjasta jäänyt myös mieleen jonkun suomalaisen tytsän kujalla olo ruotsalaisessa kaveriporukassa, "Vad är 'fika'? jag förstår inte" ja siihen joku bättre folk sit vastasi häpeillen, suomeksi "mennään kahvilaan". 

Ehdottomasti tuttu ruotsinkirja 7. luokalta.. Siinä seikkailivat varmaan Olle ja Gunnel. Mietin tässä hetken ja luulisin että kirjasarja oli "Hej på dej". Mielestäni toinen kirjasarja niihin aikoihin oli "Medvind", mutta oisko se ollut joskus myöhemmin käytössä? 

Googlen kuvahaku ei anna kelloja soittelevia tuloksia Hej på dig tai Nya vindar, mutta molemmat tuntuu tutuilta nimiltä kuitenkin. Medvind taas näyttää tutulta, mutta taisi olla lukion kirjat ne. Olin 7. luokalla 90-luvun alussa.  t. lainausketjun ekan viestin kirjoittaja. 

Vierailija
994/2086 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun tokaluokalla meillä oli luokan ovessa juliste, jossa kerrottiin Suomen siirtyvän euroihin vuonna 2002 ja siinä julisteessa oli kuvia tuotteista ja niiden hinnat markkoina ja euroina.

Julisteessa oli kuva pelikonsolista ja yksi Janne selitti, että silloin on varmaan julkaistu jo pleikkari 2. Minä ajattelin, että ollaan vuonna 2002 jo tosi isoja, jo 13-vuotiaita.

Vierailija
995/2086 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlen kuvahaku ei anna kelloja soittelevia tuloksia Hej på dig tai Nya vindar, mutta molemmat tuntuu tutuilta nimiltä kuitenkin. Medvind taas näyttää tutulta, mutta taisi olla lukion kirjat ne. Olin 7. luokalla 90-luvun alussa.  t. lainausketjun ekan viestin kirjoittaja. 

Helt okej ?

Vierailija
996/2086 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun ajoinme äidin kanssa aikaisin aamulla päiväkodille, matka oli pitkä ja oli pimeää. Minua väsytti ja oli tylsää. Keksin että painelemalla silmiäni saan tehtyä hassuja valokuvioita verkkokalvolle. Äiti ei pitänyt tekemisistäni ja sanoi: ”Lopeta!”.

Vierailija
997/2086 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli Nya vindar yläasteella ja kaverin kanssa naureskeltiin niitä karseita kuvia, joissa tyypeillä rasvaiset tukat yms. Mieleen on jäänyt Hasse & Het Potatis, jonka biisi kuunneltiin.

Vierailija
998/2086 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ala-asteella aina mummolaan koulun jälkeen.

Itseäni vanhempi serkkuni asui mummolassa. Se kuunteli omassa huoneessaan musaa, en sitä nähnyt.

Sinä päivänä mummo ei ollut kotona vaan jossain vanhusten riennoissa. Pöydällä oli lappu, jossa käskettiin ottaa leivät ja jugurttia jääkaapista, allekirjotuksena mummo. En muista lukiko siinä muuta, esim koska mummo tulee.

Jääkaapissa oli valmiiksi tehty leivät lautaselle ja lasillinen maitoa sekä jugurtti. ♥

Vierailija
999/2086 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskan salmet: Kattegat ja Skagerrak.

Vierailija
1000/2086 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ensimmäisen kerhopäiväni (näitä seurakunnan kerhoja, ennen esikoulun aloittamista) eväät, minkä väriset rasia ja pullo olivat ja miltä eväät ja eväsrasia tuoksuivat.

Muistan kun olin pieni, kerhoikäistä nuorempi, miten hassuja napsahduksia jääpuikosta tippuvat pisarat asvaltilla aiheuttivat kun ääni ikäänkuin kimposi seinästä.

Samoja ikiä menin naapuriin jossa tuli teeveestä "ulkomaankielinen" piirretty, missä poika etsi jotain vihreää laiskaliikkeistä otusta kivien alta, oletettavasti etanaa. Ohjelma oli jotenkin ahdistava

Muistan kun joka paikka ei ollut täynnä finglishiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi