Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Turhia" asioita, jotka muistat vuosien takaa?

Vierailija
10.11.2016 |

Onko teille sattunut sellaisia tavallisia tilanteita, jotka ovat tapahtuneet kauan sitten, kenties lapsuudessanne, mutta jostain syystä muistatte ne vieläkin yllättävän hyvin? Eli tilanne ei ole ollut mitenkään kummoinen, ei surullinen tai iloinen, vaan aika arkinen ja vähäpätöinen. Ei ollenkaan sellainen asia, jonka voisi kuvitella jäävän pysyvästi muistiin.

Itse muistan, kun lapsena utelin kodinhoitajalta hänen palkkaansa eikä se vastannut siihen mitään.

Muistan kun 4-vuotiaana yritin kiivetä vauvanvaunuun sillä tekosyyllä, että olen muka palannut takaisin 3-vuotiaaksi. (Sitä en muista, miksi tämä oli mielestäni hyvä perustelu.)

Tylsimmät muistonne?

Kommentit (2086)

Vierailija
1001/2086 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei oo tylsä mutta muistan Onni ja Enni-aapisen kaikki kirjainlaulut.

"Hiirellä on aakkoset, kaikki hauskat kirjaimet, on abcdefg..."

Aivan mahatavaa:D:D

Niitä hiiri laulelee!

Vierailija
1002/2086 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poljettiin kaverin kanssa pyörätiellä, ilman käsiä. Kaveri keskitti huomionsa toisaalle kuin eteensä, pyörä kiisi ojaan ja kaveri lensi kuin liito-orava sarvien yli X-asennossa. Tuntui kuin lento olisi kestänyt useita sekunteja, sillä näen sen vieläkin päässäni.

Lennon jälkeen kaveri makasi X-asennossa mahallaan tovin.

Sitten alettiin molemmat nauraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/2086 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 60luvulla Ergo merkkinen länsisaksalainen puukuorinen televisio

muistan kuinka hienot kullanväriset Ergo metallikirjaimet olivat

lähes pyöreän kuvaputken alapuolella.

Kuvaputki peitettiin aina television katselun jälkeen liinalla koska

se olisi mennyt rikki jos siihen olisi pitkään paistanut

auringonvalo ikkunasta.

Vierailija
1004/2086 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan myös 7. luokan ruotsin kirjan När går nästa buss till slussen-tarinan, mutta en muista mikä oli kirjasarjan nimi! Muistaako joku?

Vi ses igen. "...och tunnelbana till Bagarmussen."

Toi vi ses igen ei soittele kelloja ja kun nyt tarkemmin mietin, taisi se avauskappaleen tarina olla enemmänkin "Vad kostar bussen till Slussen? Ingenting, det är gratis". Samasta kirjasta jäänyt myös mieleen jonkun suomalaisen tytsän kujalla olo ruotsalaisessa kaveriporukassa, "Vad är 'fika'? jag förstår inte" ja siihen joku bättre folk sit vastasi häpeillen, suomeksi "mennään kahvilaan". 

Mikä kirjasarja tämä sit oli? Kansi oli sininen. 

Ehdottomasti tuttu ruotsinkirja 7. luokalta.. Siinä seikkailivat varmaan Olle ja Gunnel. Mietin tässä hetken ja luulisin että kirjasarja oli "Hej på dej". Mielestäni toinen kirjasarja niihin aikoihin oli "Medvind", mutta oisko se ollut joskus myöhemmin käytössä? 

Kirjan nimi oli nya vindar :)

Alkukappaleissa otsikko "lägerskola i hango"

Meillä oli Nya vindar yläasteella ja kaverin kanssa naureskeltiin niitä karseita kuvia, joissa tyypeillä rasvaiset tukat yms. Mieleen on jäänyt Hasse & Het Potatis, jonka biisi kuunneltiin.

Muistan myös tämän! Se oli joku koulubändi het potatis...hirveä renkutus

Vierailija
1005/2086 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Het potatis löytyy youtubesta

Vierailija
1006/2086 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli teininä perjantai-iltana kyliltä kotiin, koska halusin nähdä Dallasin.

Uunissa tuoksui ranskalaiset.

Vierailija
1007/2086 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen ruotsinkirjassa esiintyi bändi Het Potatis.

Vierailija
1008/2086 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, sinä, hän, me, te, he, tämä, tuo, se, nämä, nuo, ne, kuka, ken, mikä, kumpi, kumpainen, joka, mikä, joka, jokainen, joku, jompikumpi, jokin, kukin, mikin, kumpikin, kumpainenkin, kukaan, kenkään, mikään, kumpikaan, kumpainenkaan, eräs, muuan, itse, kaikki, molemmat, moni, muu, muutama, toinen, sama, samainen, ainoa, usea, harva, itse, toinen

Vierailija
1009/2086 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan elävästi tilanteen jossa kiroilin ensimmäistä kertaa elämässäni ja opin ettei se ole soveliasta. Olimme juuri astuneet ulos autosta isoäitini pihalla ja otin mukana tuomani lasten muovisen leikkiruohonleikkurin esiin. Pyöritin sitä ilmassa kuin moukarinheittäjä ja kiljuin "nyt leikkaa ihan -lvetin hyvin!". Oli varsin aurinkoinen päivä. Sain torut törkeästä kielenkäytöstä.

Vierailija
1010/2086 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna -99 näkemäni norjalaisen laskettelu-/pöljäilyvideon erään esiintyjän nimi oli Jannis Harkiolakis. Ko. porukka ei noussut mihinkään maineeseen enkä edes tiedä kuka heistä oli Jannis, mutta nimi jäi ehkä rytminsä takia ilmeisesti ikuisesti mieleen. Ehkä soperran kuolinvuoteellani vanhana kääkkänä tuota nimeä...

Vierailija
1011/2086 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lopulla luokka-avustajani kertoi, että hänen autostaan oli pari vuotta aiemmin pudonnut pakoputki pihatielle, kun hän oli ollut lähdössä jonnekin. Auto oli sitten sen seurauksena pitänyt normaalia kovempaa ääntä. Kysyin, että millaista ääntä se piti, ja hän vastasi: Ööööööööö! Bäm bämm bäm bämm!

Vierailija
1012/2086 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitto kotiin -ohjelmassa oli kerran Ässä-kierroksella kysymys: Jotain mintun makuista. Jälkimmäinen kilpailija oli joku, jonka oikea nimi oli jokin pitempi, mutta kutsuttiin Mintuksi. Kun kysymyksiä käytiin läpi, Nicke Lignell sanoi, että kas kun et sanonut, että minä. Arvasin, että noin tapahtuisi, kun kysymykset esitettiin ensimmäiselle kilpailijalle.

Vierailija
1013/2086 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani isän vanhemmilla hoidossa 3vuotiaana vaari meinasi antaa muuten vain minulle 50markkaa. Isä sanoi vaarille ettei saa antaa, oppii vielä, että raha tulee helpolla. Olen nyt 31v. Ei tuo sinänsä turha muisto ollu, mutta veikkaan että isä ei todellakaan ajatellut, että itse edes tajuan mistä hän puhuu vaarille. Saatika että muistaisin sitä tilannetta enään.

Vierailija
1014/2086 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ainakin kolme eri Radio Keski-Suomen tunnusmelodiaa 90-luvulta.

Vierailija
1015/2086 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saastuttamista pidettiin vaan tyyliin kalavesien likaantumisena tais inä, että roskia kertyy liikaa. Mitään ei tajuttu siitä, että mihin se lopulta johtaa.

Vierailija
1016/2086 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hämärästi Frank Pappa Shown 90-luvun alusta ja kun se olisi eräänä iltana ollut tulossa televisiosta, niin mummo sanoi, että se on hirvee se ukko.

Vierailija
1017/2086 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien takaa ajalta, kun en vielä osannut lukea vaan minulle luettiin:

"Lampaan vuona karitsa, pehmoinen ja villava.

Kun se kasvaa, siitä saat lapaset ja huopikkaat."

Vierailija
1018/2086 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosien takaa ajalta, kun en vielä osannut lukea vaan minulle luettiin:

"Lampaan vuona karitsa, pehmoinen ja villava.

Kun se kasvaa, siitä saat lapaset ja huopikkaat."

Lisään eli en kyllä pidä mitenkään turhana muistamisena tätä, mutta vasta aikuisena siihen tuli mukaan ymmärrys. Tottahan tuo on noin muuten.

Vierailija
1019/2086 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan odottaneeni punaisten valojen vaihtumista vihreiksi äitini kanssa. Olimme ylittämässä katua aurinkoisena kevätpäivänä ja minulla oli hehkeänsininen uusi takki päälläni. Muistan olleeni onnellinen kolmevuotias.

Vierailija
1020/2086 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun joskus esikoulussa opettaja sanoi, että kun esimerkiksi s-kirjaimen nimi kuuluu suomeksi äs, niin emme me kuitenkaan sano esim. että "äsoutaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi