Mistä tulee se oletusarvo että miehen pitää olla aloitteellisempi?
Osaisiko joku sosiologi kertoa mihin pohjautuu se normi että 99,9% mieheltä vaaditaan että hänen täytyy olla aloitteellinen naista kohtaan jos haluaa esim. jutella? Monet eivät edes näytä kyseenalaistavan tätä asetelmaa, monet miehet tuskailevat että "minun pitäisi varmaan rohkaistua ja lähestyä naisia rohkeammin"... Miksi aina näin päin? Miksi? Miksi ei voisi olla niin että "minun pitäisi varmaan rohkaistua ja odottaa että naiset lähestyvät minua"? Koska mitään biologista perustettahan tälle nykyiselle asetelmalle ei ole, joten luulen että kyse on jostain sosiaalisesta konstruktiosta. Mutta miksi niin?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "oletusarvo" johtuu yksinkertaisesti siitä, että miehet ovat keskimäärin kiinnostuneempia naisista kuin naiset miehistä. Jos miesasiamiehiä on uskominen. 10 naisen joukosta mies löytää heti 8 kiinnostavaa ja ne 2 muutakin olisivat kiinnostavia, jos olisivat nuorempia ja/tai laihduttaisivat. Nainen taas ei välttämättä löydä 10:stä miehestä yhtäkään kiinnostavaa. Koska miehissä on paljon aloitteentekijöitä, ei miesten keskuudessa suositun naisen tarvitse tehdä aloitteita. Suosittu nainen voi poimia aloitteen tekevistä miehistä ne, jotka kiinnostavat. Tai olla kiinnostumatta kenestäkään heistä. On kuitenkin myös naisia, joihin miehet eivät juurikaan tee aloitteita. Nainen tekee aloitteen itse, jos on tarpeeksi rohkea ja tarpeeksi kiinnostunut miehestä. Nainen ei kuitenkaan lähesty tuntematonta miestä vain siksi, että miehellä on Y-kromosomi. Jos mies ei anna mitään signaalia, että voisi olla kiinnostunut naisesta, nainen antaa miehen olla rauhassa. Opetelkaa miehet flirttailemaan, jos haluatte, että naiset tulevat juttelemaan.
Tästä muistuukin mieleeni kun olin juomassa kaljaa baarissa (ihan omilla rahoillani), ja siihen viereeni tuli istumaan joku nainen josta huomasin sivusilmällä kuinka hän alkoi tuijottamaan minua sanaakaan sanomatta, ilmeisesti odottaen että minun olisi kuulunut tehdä jotain. Noh, olin alunperinkin mennyt sinne baariin ihan vain juomaan kaljaa omilla rahoillani, enkä suoraan sanottuna jaksanut olla sosiaalinen. Niinpä en sitten tehnyt mitään vaan rauhallisesti vain katselin ikkunasta ulos ja hörpin kaljaa. Nainen tosiaan jäi siihen vaivaannuttavasti istumaan ja tölläämään, mikä oli mielestäni hieman creepyä. Eli ei näin naiset, ei näin.
Töllääminen on tietenkin epäkohteliasta, mutta muuten homma meni juuri niinkuin pitikin. Nainen tuli viereesi istumaan. Sinä ilmaisit eleilläsi, että et ole kiinnostunut naisen seurasta kuten et ollutkaan. Nainen tulkitsi viestisi oikein eikä alkanut juttelemaan kanssasi, koska et ollut kiinnostunut hänen seurastaan. Nainen saattoi mielessään harmitella asiaa, mutta mitä sitten? Noin käy meille naisille aika usein, mutta emme yleensä jää harmittelemaan asiaa kovin pitkäksi aikaa.
Miksi teille naisille käy _usein_ niin, että tulette ihmisen lähelle mutta ette saa suutanne auki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei ole koskaan tehnyt aloitetta, siksi hän on vaatimassa sitä naisilta. Muistan sinkkuvuosilta erään miehen yökerhossa, tai pojalta hän enemmän näytti. Istui yksin kyyryssä pimeässä nurkkapöydässä. En edes huomannut häntä, kun menin viereiseen pöytään istumaan. Huomasin vasta, kun hän oikein sävähti kun tulin lähelle. Hän katsoi minua suorastaan rukoilevasti, kai olisi halunnut minun tekevän sen aloitteen. Tai sitten vain pelkäsi että tulen lähelle. En tiedä. Mutta en ymmärrä, miten kukaan voisi kiinnostua ihmisestä jolla on tuollainen säikyn jäniksen asenne. Teen kyllä aloitteita miehille, mutta vähän toisenlaisille. Ja minä en edes ole mitenkään erityisen ulospäinsuuntautunut ihminen. Minunlaisiani yritetään usein parittaa nettikeskusteluissa tuollaisille aroille ja säikyille miehille. Mutta ei minua kiinnosta.
Niin eli parempi olisi ollut sellainen itseään täynnä oleva pseudo-alfa, rinta rottingilla, pilke silmässä ja "ottaa tilan haltuun!!!!1". Voi elämä. Tietenkin hänen olisi pitänyt vilkuilla suuntaasi himokkaasti mutta itsevarman ja -tietoisen MIEHEN jämäkkyydellä ja pikkarisi olisivat olleet kosteat. Näinhän se menee.
Mielummin se alfa, kuin nynnerö, joka ei saa suutaan auki. Vituttaa sellaiset perässä vedettävät miehet, joiden kanssa saat yksinäsi hoitaa puhepuolen, toisen ynistessä jotain epäselvää. Minä naisena osaan kyllä tehdä aloitteita silloin kun tapaan jonkun riittävän mielenkiintoisen miehen.
Hiljaiselle miehelle sinä taas et ole riittävän mielenkiintoinen. Vaikka pyhän vulvasi avulla luulet parisuhteen olevan sellaista jossa mies on aina väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä vielä ole kovinkaan kauaa, kun naisen aloitteen tekeminen oli merkki siitä, että nainen on löyhätapainen. Siitä se juontaa juurensa.
Juuri näin. Ja tämäkään ei oikeasti ole mikään keskiajalta peräisin oleva jäänne, vaan vielä 70-luvun alussa naisia ei moniin ravintoloihin edes päästetty sisään yksin tai edes naisporukassa. Tämä johtui siitä, että ravintoloihin ei haluttu "tietynlaisia" naisia etsimään miesseuraa. Paitsi siis, että naisten aloitteellisuutta pidettiin löyhämoraalisena, sellaista käytöstä jopa rajoitettiin yhteiskunnallisella tasolla kieltämällä naisia menemästä ravintolaan ilman herraseuraa.
Ajatella, että näin puritaanisista yhteiskunnallisista asenteista ei ole kulunut edes viittä vuosikymmentä vielä. Minusta ei ole mikään ihme, että kaikuja siitä kuuluu vielä nykypäivänäkin. Silloin käytiin aika iso yhteiskunnallinen murros siihen, että naiset ylipäätään päästettiin ravintolaan jopa yksinään, saatika siihen, että moista alettiin pitämään yhtä hyväksyttävänä käytöksenä kuin miesten ravintoloissa käyntiä. Nyt olemme keskellä seuraavaa yhteiskunnallista murrosta, kohti sitä, että naisten avointa aloitteellisuuttakaan ei enää pidetä sen kummempana juttuna kuin miesten aloitteellisuutta.
Minusta ap:n kysymys on hyvä ja tästä aiheesta on hyvä keskustella. Sillä tavalla ne asenteet muuttuvat. Ja minusta on erittäin tervetullutta kuulla, että miehet kaipaavat naisilta enemmän aloitteita eivätkä suhtaudu negatiivisesti aloitteen tekeviin naisiin. Se on kyllä kamalan sääli, että tällä palstalla ei ilmeisesti kiihkoton ja asiallinen keskustelu onnistu, vaan vielä tänä päivänäkin tästä aiheesta aikaansaadaan sukupuolten välinen sota, vaikka luulisin suurimman osan keskustelijoista olevan yhtä mieltä siitä, että on täysin ok että naiset tekevät aloitteen, että se ei ole enää merkki löyhämoraalisuudesta.
Miehellä on mahdollisuus tehdä aloite, koska on helpompaa laittaa avain lukkoon kuin poistaa voi saranoistaan ja sovittaa lukkoa avaimen ympärille.
Mies on siis se avain ja nainen se lukko.
Miehen ei tarvitse välttämättä olla fyysisesti näyttävä mutta mieheltä toivotaan miesmäisyyttä, johon kuuluu rohkeus. Kun mies näyttää rohkeutensa lähestymällä, se lisää naisen ja miehen välistä kontrastia ja kiinnostaa naista aivan kuten naisen ujo viehättyminen kiinnostaa miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei ole koskaan tehnyt aloitetta, siksi hän on vaatimassa sitä naisilta. Muistan sinkkuvuosilta erään miehen yökerhossa, tai pojalta hän enemmän näytti. Istui yksin kyyryssä pimeässä nurkkapöydässä. En edes huomannut häntä, kun menin viereiseen pöytään istumaan. Huomasin vasta, kun hän oikein sävähti kun tulin lähelle. Hän katsoi minua suorastaan rukoilevasti, kai olisi halunnut minun tekevän sen aloitteen. Tai sitten vain pelkäsi että tulen lähelle. En tiedä. Mutta en ymmärrä, miten kukaan voisi kiinnostua ihmisestä jolla on tuollainen säikyn jäniksen asenne. Teen kyllä aloitteita miehille, mutta vähän toisenlaisille. Ja minä en edes ole mitenkään erityisen ulospäinsuuntautunut ihminen. Minunlaisiani yritetään usein parittaa nettikeskusteluissa tuollaisille aroille ja säikyille miehille. Mutta ei minua kiinnosta.
Niin eli parempi olisi ollut sellainen itseään täynnä oleva pseudo-alfa, rinta rottingilla, pilke silmässä ja "ottaa tilan haltuun!!!!1". Voi elämä. Tietenkin hänen olisi pitänyt vilkuilla suuntaasi himokkaasti mutta itsevarman ja -tietoisen MIEHEN jämäkkyydellä ja pikkarisi olisivat olleet kosteat. Näinhän se menee.
Mielummin se alfa, kuin nynnerö, joka ei saa suutaan auki. Vituttaa sellaiset perässä vedettävät miehet, joiden kanssa saat yksinäsi hoitaa puhepuolen, toisen ynistessä jotain epäselvää. Minä naisena osaan kyllä tehdä aloitteita silloin kun tapaan jonkun riittävän mielenkiintoisen miehen.
Hiljaiselle miehelle sinä taas et ole riittävän mielenkiintoinen. Vaikka pyhän vulvasi avulla luulet parisuhteen olevan sellaista jossa mies on aina väärässä.
No jos tuo nainen ei ole kiinnostunut hiljaisista miehistä eivätkä hiljaiset miehet hänestä, niin sittenhän mitään ongelmaa ei ole. Tilanne on win-win, ilman mitään pyhiä vulvia tai pyhiä pippeleitä. Tietenkin erilaiset ihmiset kiinnostuvat erilaisista ihmisistä, ja on ainoastaan fiksua olla aloitteellinen vain silloin, kun on toisesta kiinnostunut.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Miehellä on mahdollisuus tehdä aloite, koska on helpompaa laittaa avain lukkoon kuin poistaa voi saranoistaan ja sovittaa lukkoa avaimen ympärille.
Mies on siis se avain ja nainen se lukko.
Miehen ei tarvitse välttämättä olla fyysisesti näyttävä mutta mieheltä toivotaan miesmäisyyttä, johon kuuluu rohkeus. Kun mies näyttää rohkeutensa lähestymällä, se lisää naisen ja miehen välistä kontrastia ja kiinnostaa naista aivan kuten naisen ujo viehättyminen kiinnostaa miestä.
Tuliko sulla väärä linkki vahingossa tähän viestiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "oletusarvo" johtuu yksinkertaisesti siitä, että miehet ovat keskimäärin kiinnostuneempia naisista kuin naiset miehistä. Jos miesasiamiehiä on uskominen. 10 naisen joukosta mies löytää heti 8 kiinnostavaa ja ne 2 muutakin olisivat kiinnostavia, jos olisivat nuorempia ja/tai laihduttaisivat. Nainen taas ei välttämättä löydä 10:stä miehestä yhtäkään kiinnostavaa. Koska miehissä on paljon aloitteentekijöitä, ei miesten keskuudessa suositun naisen tarvitse tehdä aloitteita. Suosittu nainen voi poimia aloitteen tekevistä miehistä ne, jotka kiinnostavat. Tai olla kiinnostumatta kenestäkään heistä. On kuitenkin myös naisia, joihin miehet eivät juurikaan tee aloitteita. Nainen tekee aloitteen itse, jos on tarpeeksi rohkea ja tarpeeksi kiinnostunut miehestä. Nainen ei kuitenkaan lähesty tuntematonta miestä vain siksi, että miehellä on Y-kromosomi. Jos mies ei anna mitään signaalia, että voisi olla kiinnostunut naisesta, nainen antaa miehen olla rauhassa. Opetelkaa miehet flirttailemaan, jos haluatte, että naiset tulevat juttelemaan.
Tästä muistuukin mieleeni kun olin juomassa kaljaa baarissa (ihan omilla rahoillani), ja siihen viereeni tuli istumaan joku nainen josta huomasin sivusilmällä kuinka hän alkoi tuijottamaan minua sanaakaan sanomatta, ilmeisesti odottaen että minun olisi kuulunut tehdä jotain. Noh, olin alunperinkin mennyt sinne baariin ihan vain juomaan kaljaa omilla rahoillani, enkä suoraan sanottuna jaksanut olla sosiaalinen. Niinpä en sitten tehnyt mitään vaan rauhallisesti vain katselin ikkunasta ulos ja hörpin kaljaa. Nainen tosiaan jäi siihen vaivaannuttavasti istumaan ja tölläämään, mikä oli mielestäni hieman creepyä. Eli ei näin naiset, ei näin.
Töllääminen on tietenkin epäkohteliasta, mutta muuten homma meni juuri niinkuin pitikin. Nainen tuli viereesi istumaan. Sinä ilmaisit eleilläsi, että et ole kiinnostunut naisen seurasta kuten et ollutkaan. Nainen tulkitsi viestisi oikein eikä alkanut juttelemaan kanssasi, koska et ollut kiinnostunut hänen seurastaan. Nainen saattoi mielessään harmitella asiaa, mutta mitä sitten? Noin käy meille naisille aika usein, mutta emme yleensä jää harmittelemaan asiaa kovin pitkäksi aikaa.
Miksi teille naisille käy _usein_ niin, että tulette ihmisen lähelle mutta ette saa suutanne auki?
Koska me naiset tarkkailemme ensin, mahtaako kyseistä henkilöä kiinnostaa seuramme vai ei. Jos vaikuttaa siltä - kuten edellisessä tapauksessa - että ei kiinnosta, annamme toisen olla rauhassa. Mies voi olla varattu, ihastunut jo ihan toiseen naiseen, kyllästynyt sillä hetkellä yleensäkin muiden ihmisten seuraan, emme vastaa ko miehen naismakua tai miehen koira on vaikkapa just kuollut ja mies haluaa olla rauhassa. Emme tunkeudu toisten - miesten eikä naisten - seuraan, jos vaikuttaa siltä, että seuramme ei ole tervetullutta. Mutta ei tämä ole meille naisille mikään ongelma eikä sen pitäisi olla ongelma miehillekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovitaan sitten niin. Muahan ei ihan hirveästi kiinnosta, pitääkö ne hissukat mua mielenkiintoisena vai ei, kun olen onnellisesti parisuhteessa miehen kanssa, jolla on riittävästi munaa mm. siihen aloitteen tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä naisena osaan kyllä jakaa persettäni kun tapaan jonkun riittävän varakkaan miehen.
Suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku sosiologi kertoa mihin pohjautuu se normi että 99,9% mieheltä vaaditaan että hänen täytyy olla aloitteellinen naista kohtaan jos haluaa esim. jutella? Monet eivät edes näytä kyseenalaistavan tätä asetelmaa, monet miehet tuskailevat että "minun pitäisi varmaan rohkaistua ja lähestyä naisia rohkeammin"... Miksi aina näin päin? Miksi? Miksi ei voisi olla niin että "minun pitäisi varmaan rohkaistua ja odottaa että naiset lähestyvät minua"? Koska mitään biologista perustettahan tälle nykyiselle asetelmalle ei ole, joten luulen että kyse on jostain sosiaalisesta konstruktiosta. Mutta miksi niin?
Miten niin ei ole biologista perustetta? Nimenomaan biologiastahan tuo kumpuaa.
Mistö kumpuaa se, että aloittaja ei ole ikinä tehnyt aloitetta naiselle? Selitäpä se.
Liian matala seksivietti tai traumainen lapsuus, ettei usko kelpaavansa tai nämä yhdessä.
Eli traumainen lapsuus muuttaa miehen biologiset perusteet niin että hän muuttuukin biologisilta perusteiltaan naiseksi? Sinun logiikkasi mukaan noin.
Ei vaan miksi tehdä niitä, jos häpeää liikaa tms eikä uskalla?
Eihän aloituksessa ollut kyse tästä, vaan siitä että naiset eivät lähesty miestä VAIKKA pitäisivät tätä kiinnostavana. Jos miestä ei lähestytä, se ei todellakaan tarkoita että 99,9 % naisista ei pidä häntä kiinnostavana. Onko se miehen logiikkaa, jos sanon että on typerää ja vanhankantaista ajatella, että tilanteessa jossa nainen on rohkeampi osapuoli, on miehen silti tehtävä lähestyminen. Sukupuolten tasa-arvosta tuo asetelma on ainakin todella kaukana.