Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?

Omistusasuja
07.11.2016 |

En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!

Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.

Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.

Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.

Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?

Kommentit (865)

Vierailija
441/865 |
20.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asumisen yleistyminen on johtanut siihen, että suomalaisten ostovoima on romahtanut. Se taas sotii hallituksen työllisyystavoitteita vastaan.

Vierailija
442/865 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä pitää ohjata pois vuokra-asumisesta laittamalla vuokra-asumiselle vero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/865 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuja.. kirjoitti:

Nuorille pitäisi painottaa yhä enemmän kuinka tärkeä omistusasunto on tavikselle. Se on käytännössä ainoa keino jolla tavis voi kerryttää varallisuuttaan. Raha on vain rahaa ja omaisuus omaisuutta, mutta kyllä se kummasti helpottaa eläkkeellä, kun ei tarvitse kitua sossun rahoilla.

No eipä edes mun yh-äiti, joka oli pienipalkkaisessa töissä ole nyt eläkkeellä oikeutetettu mihinkään "sossun rahaan". Muutti toki samassa talossa yksiöön, vuokra tuskin normaalia vastiketta korkeampi. Ei täältä mitään mukaansa saa, joku varallisuus ei merkitse meille mitään.

Vierailija
444/865 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vuokralla asuvia vihataan Suomessa niin verisesti? Eikö se ole jokaisen oma asia mihin rahansa pistää ja missä asuu?! Ulkomailla vuokralla asuminen on paljon yleisempää kuin täällä, jossa kuvitellaan että asunto on ainoa keino vaurastua.

- Omistusasuja itsekin 

Vierailija
445/865 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä ei ole varaa maksaa asuntolainaa 20 vuotta, mutta kuitenkin pystyvät maksamaam vuokraa 60 - 80 vuotta. Hullua.

Vierailija
446/865 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan pienituloisen on tärkeä valita se edullisin asumismuoto eli omistusasunto.

Vierailija
447/865 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli Helsingissä työsuhdeasunto minkä vuokra oli 2500e. Firma maksoi niin mitä väliä.

Miksi ostettaisiin Helsingistä joku 700 000e asunto jos ollaan kesät muualla ja tarkoitus asua lähivuosina esim. Ulkomailla.

Muualla asuvilla vähävaraisilla ei ole mitään käsitystä siitä millaisia vuokrat voi olla. Esim. Lontoossa tai Nykissä et saa edes varastokoppia tuolla 1300e/kk.

Turha arvostella toisten valintoja jos ei tiedä heidän elämästään yhtään mitään.

Vierailija
448/865 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei lainaa saa niin on pakko asua vuokralla jos ei siis kadulle halua asumaan. Ja kun maksaa korkeaa vuokraa niin ei rahaa saa edes juurikaan säästöön, jotta joskus sen lainan saisi. Eikä halvempaa vuokra-asuntoakaan löydy. Pääkaupunkiseudulla on varsinkin monella alle keskituloisella yksinasujalla tällainen tilanne.

Lisäski suunnitelmat lainakatoista ja lyhyemmistä laina-ajoista vain pahentaisivat tilannetta. Onhan se jokseenkin hölmöä, ettei ihmisen anneta hankkia omaa asuntoa, jos vuokra on samalla tasolla kuin lainanlyhennys ja korot.

Vierailija
449/865 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä aloituksia, joissa oletetaan, että oman elämän lainalaisuudet koskevat muitakin.

Oma tulotasoni on hyvä. Saan palkkaa tällä hetkellä yli seitsemän tonnia. Asun Tampereen keskustan tuntumassa vuokralla asunnossa, jossa vuokra on lähelle tonnia.

Olen nelikymppinen. Jos työ- ja henkilöhistoriani olisi mennyt samoin, arvelisin, että omistusasuminen olisi tullut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana mulle noin 30 000 kalliimmaksi tai saman hintaiseksi. Nämä suorina seurauksina. Muutot työn perässä, erot vaiheissa, joissa omistusasuminen olisi tuonut lisäkustannuksia.

Sitten ne epäsuorat seuraukset. Lisäplussana itselläni ovat olleet kaudet, jolloin olen voinut sijoittaa enemmän sinne, mistä tuottoa tulee nopeasti. Yksi tällainen vaihe oli toisen eron aikaan; jos se asunto olisi ollut omamme ja ositettu, ei rahaa sijoittamiseen olisi ollut. Päinvastoin! Epäsuorasti vuokralla asuminen on säästänyt minulle 50 000 -80 000. (Sekä korolle korkoa -ilmiö.) Tätä on vaikeampi arvioida.

Vuokra-asuminen sopii mun spekseillä (ura ja pari eroa) paremmin hyvätuloiselle kuin omistusasuminen.

Jos tietää olevansa saman kumppanin kanssa, samassa vakaassa työpaikassa, samassa kaupunginosassa tyytyväisenä vaikkapa 25 vuotta, tilanne on varmaan toinen.

Vierailija
450/865 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa asuva kirjoitti:

Vuokra-asumisen yleistyminen on johtanut siihen, että suomalaisten ostovoima on romahtanut. Se taas sotii hallituksen työllisyystavoitteita vastaan.

Minulla menee tuloista ~80% vuokraan. Jos menisi vähemmän, käyttäisin paljon enemmän palveluita, ostaisin enemmän ja työllistäisin suoraan vähintään yhden toisen suomalaisen osa-aikaisesti. Nyt en työllistä ketään ja hädin tuskin rahat riittävät ruokaan.

Vierailija
451/865 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva on uskaltanut tunnustaa, miten valtavasti he ovat antaneet rahojaan vauraalle vuokraisännälle. No, useimmilla summa on niin suuri, että sillä olisi saanut oman asunnon jopa kaksin kappalein.

Vierailija
452/865 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa asuva kirjoitti:

Minulla menee tuloista ~80% vuokraan. Jos menisi vähemmän, käyttäisin paljon enemmän palveluita, ostaisin enemmän ja työllistäisin suoraan vähintään yhden toisen suomalaisen osa-aikaisesti. Nyt en työllistä ketään ja hädin tuskin rahat riittävät ruokaan.

Mulla menee bruttotuloista 1% asuntolainan korkoon. Lyhennys menee suoraan omaan taskuun: Summa vähennetään käyttötililtä ja lisätään lainatilille. :) Samalla asunnon arvokin nousee, koska on hyvällä paikalla.

Elämä on valintoja.

Vierailija
453/865 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistusasuminen on niin halpaa niin miksi taloja ulosmitataan jatkuvalla syötöllä?

Mulle omistusasuminen ei oo koskaan ollut SE juttu. Tykkään vaihtaa maisemaa ja matkustan paljon. Sinkkuna mulla ei myöskään oo tarvetta alkaa rakentamaan pesää perheelle. En pidä siitä, että mikään "pidättelee" mua. Työpaikatkin ovat sellasia, joista voi lähteä millon tahtoo. Tämä ei silti tarkota, että en suunnittelisi elämääni millään tavalla. Olen vain avoin mahdollisuuksille! Sairastuin myös kerran vakavasti, joka heikensi työkykyäni ja silloin olin enemmän kuin tyytyväinen, ettei kannettavanani ollut yhtään mitään ylimääräisiä pakollisia talousrasitteita.

Toisaalta omistusasumisessa on hyvätkin puolensa. Esimerkiksi se, että asunnosta saisi just omannäköisen. Tämä tosin vaatisi rahaa remontointiin, josta en tiedä juuri mitään. Tarvittaisiin myös työmiehiä hoitamaan hommat. Lisäksi oman talon ongelmat kaatuvat kokonaa omaan niskaan. Tiedän vuokranantajia, jotka vuokraa homeluukkuja, koska eivät voi niissä ite asua. Elämä on arvaamatonta. Tärkeintä musta on se, et jokainen seuraa sydäntään. Mikä on SE sun juttu mitä haluat elämässäsi?

Vierailija
454/865 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama miten paljon ihmisiä asuu vuokralla; asunnolla (asunto-osakkeella) on kuitenkin AINA omistaja. Yhä useammin omistaja on asuntosijoittaja mikä tulee nostamaan hintoja, koska sijoittajat ovat keskimäärin huomattavasti maksukykyisempiä kuin tavikset.

Vuokra-asumisen ikävä puoli on se, että yhä suuremman köyhälistön raha valuu pienelle vauraalle eliitille.

Vierailija
455/865 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, kun asun omassa. Se on ihan oma valinta, jos on päättänyt työntää rahansa joillekin rikkaille asuntosijoittajille.

Vierailija
456/865 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni suku saa kiittää varallisuudestaan juuri noita vuokralaisia.

Vierailija
457/865 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrat nousevat edelleen, varsinkin pk-seudulla. Vielä on halpaa siihen nähden mitä on edessä.

Vierailija
458/865 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asumisen järjettömyys kirjoitti:

Aika harva on uskaltanut tunnustaa, miten valtavasti he ovat antaneet rahojaan vauraalle vuokraisännälle. No, useimmilla summa on niin suuri, että sillä olisi saanut oman asunnon jopa kaksin kappalein.

Miksi haluaisin asunnon riesakseni? Vuokrani on 400 e, ja tähän hintaan saan olla miettimättä koskaan remppoja ja myymisiä, ja liikahdan nopeasti kun haluan. Olen tyytyväinen. Järkevämpi sijoittaa rahat muulla tavalla.

Vierailija
459/865 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin heti oman asunnon, jos vain saisin pankista lainaa :/ Minulla on vakityö, vaikkakin 11€ tuntipalkka, mutta en vaan saa niin en saa.

Vierailija
460/865 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jo ajattelin, että jaahas, omistusasuntointoilija on herännyt, mutta tämähän on iänikuisen vanha ketju :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi