Miten FB valikoi ystäväehdotukset joita tarjoaa?
Aina välillä listalle putkahtaa eksä, tasaisin väliajoin sanoisin. Nyt oli taas eksä ja huipuksi vielä hänen paras kaverinsa. Muutama yhteinen tuttu joo.
Arpoo satunnaisesti yhteisten tuttujen perusteella? Ollaanko oltu vahingossa samassa sijainnissa tai liki? Uskon että löytää osoitekirjat, ip-osoitteet, kännykän sijainnin jos on sijaintipalvelu päällä. Ei ole eksän eikä kaverinsa numeroa puhelimessa. Ei myöskään meiliosoitetta.
Kommentit (18)
Siinä on myös niitä jotka käyvät katsomassa profiiliasi tai sinä heidän. Myös sellaisia, jotka ovat laittaneet kaveripyyntöjä kavereillesi (roikkuvia pyyntöjä), tai niitä keille kaverisi ovat laittaneet pyyntöjä.
Voi olla siis, että eksäsi käy stalkkaamassa sinua, senhän sinä halusit kuulla?
Ainakin jos on ollut samassa wifi-verkossa, niin sellaisista tulee kaveriehdotuksia. Samassa verkossa olosta voi olla pitkäkin aika, eli ehkä siltäkin ajalta kun olitte vielä yhdessä. Itselle paukahtelee kaveriehdotuksia eri työpaikoilta kun käyn heidän wifi-verkoissaan.
Voisiko FB katsoa myös puhelimen puhelinluetteloa ja poimia kaveriedotuksia sieltä? Itsellä ainakin epäily että näin on.
Olen lähes 100% varma että sen perusteella kuka käy profiilia katsomassa. Mulla on siellä niin monta sellaista, joista ei ole epäilystäkään, että on käynyt katsomassa. Mun vanha opettaja, pari vanhaa pomoa ja nykyinen pomo, nykyisen miehen entisiä naisia ja sitten sinne ilmestyy sellaisia, joita ei ole ennen tavannut, mutta on ollut joissain samoissa juhlissa juuri. Olin kesällä häissä ja sen jälkeen siellä oli monta sellaista henkilöä, jotka oli ollut siellä häissä ja sen jälkeen käynyt stalkkaan mua facebookissa. Tietty siellä on muillakin perusteilla niitä, mut tuo on ihan mahdollista että ketkä käynyt katsomassa.
Kun käytän facea puhelimen kautta ja puhelin on yhteydessä myös gmailiin ja työsähköpostiin, saan kaveriehdotuksia esim. työkontakteista, joiden kanssa meillä melko varmasti ei ole yhteisiä kavereita facessa eikä muuta yhteyttä, kuin että henkilöt löytyvät työsähköpostistani.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jos on ollut samassa wifi-verkossa, niin sellaisista tulee kaveriehdotuksia. Samassa verkossa olosta voi olla pitkäkin aika, eli ehkä siltäkin ajalta kun olitte vielä yhdessä. Itselle paukahtelee kaveriehdotuksia eri työpaikoilta kun käyn heidän wifi-verkoissaan.
Voisiko FB katsoa myös puhelimen puhelinluetteloa ja poimia kaveriedotuksia sieltä? Itsellä ainakin epäily että näin on.
Ihan varma on tuo puhelimen yhteystietoluettelo, koskee myös henkilöitä, joiden numero on jo aikaa sitten poistettu. Itselleni tulee nimittäin ehdotuksia remonttireiskoista, jotka pari vuotta sitten olivat yhteystiedoissani - en jaksa uskoa, että kaikki kolme ovat minua käyneet stalkkaamassa, enkä minä ainakaan ole heitä.
Halusin vain kuulla lisää aivoituksia mistä kaikesta se voi kerätä dataa. En jotenkin jaksa uskoa tuohon stalkkaamiseen. Mukava ajatushan se olisi mutta en siltikään usko siihen. Siinähän paljastuisi omatkin stalkkailut. En ole kuin vuosia sitten stalkannut hänen profiiliaan, kaverinsa en koskaan, eikä sitä ole koskaan näkynyt ehdotuksissa. Puhelinnumeroa ei siis ole, se on poissuljettu. Se olisi selkein selitys jos se löytyisi. Ehkä se käyttää jotain paikannustietoja. Viime viikolla kävin kauppakeskuksessa lelukaupassa ja puhuin puhelimeen, olin ajatuksissani. Kun kävelin ulos liikkeestä ja suoraan liukuportaisiin, hoksasin että ihan kuin olisi ollut eksäni (näin vain takaapäin sivusilmällä), enkä jäänyt katselemaan taakseni koska en ollut juttutuulella. Hän ehkä huomasi minut koska kävelin hänen ohitseen aiemmin mutta katsoin ohi kun puhuin vain puhelimessa. Ohi mentyäni ja kulman taa kääntyessä vasta hoksasin että olikohan tuttu. Tuli vain mieleen että olisko tästä epävarmasta kohtaamisesta voinut napata. Tai kun samassa kaupungissa liikutaan, ehkä vain joskus jostain tällaisesta.. huuevönous.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Luultavasti osa tulee myös sijainnin mukaan, jos asuu tai liikkuu usein samassa paikassa henkilöiden kanssa, jotka kuuluvat johonkin samaan fb-ryhmään tai heillä on yhteisiä kavereita/kaverin kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varma on tuo puhelimen yhteystietoluettelo, koskee myös henkilöitä, joiden numero on jo aikaa sitten poistettu. Itselleni tulee nimittäin ehdotuksia remonttireiskoista, jotka pari vuotta sitten olivat yhteystiedoissani - en jaksa uskoa, että kaikki kolme ovat minua käyneet stalkkaamassa, enkä minä ainakaan ole heitä.
Okei tämä voisi selittää, jos on aiemmin ollut yhteystiedoissa! Kaverinsa sitten tulee jotain toista kautta vain sattumalta yhtäaikaa, kaverin kaveri jne jne. Tän voin uskoo.
Nää on vaan niin huvittavia sattumuksia. Ensin näet jonkun (tai luulet ehkä nähneesi), menee viikko tai joitain päiviä ja bum, siellä taas, kaveriehdotuksissa. Olkootpa vaan. :)
Mulle Facebook ehdottaa kavereiksi ihmisiä Euroopan ulkopuolelta. Niin miehiä kuin naisiakin. Miksi? Pitäisikö mun olla huolissani? En näe mitään yhdistävää tekijää.
Jos on yhteisiä kavereita, niin silloin tulee ehdotuksia. Varsinkin, jos on kaksi yhteistä kaveria. Kun kaverini ja hänen puolisonsa ovat mun kavereita ja heillä on sitten jotain yhteisiä kavereita, joita en tunne lainkaan, näitä ihmisiä ehdotellaan mulle koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähes 100% varma että sen perusteella kuka käy profiilia katsomassa. Mulla on siellä niin monta sellaista, joista ei ole epäilystäkään, että on käynyt katsomassa. Mun vanha opettaja, pari vanhaa pomoa ja nykyinen pomo, nykyisen miehen entisiä naisia ja sitten sinne ilmestyy sellaisia, joita ei ole ennen tavannut, mutta on ollut joissain samoissa juhlissa juuri. Olin kesällä häissä ja sen jälkeen siellä oli monta sellaista henkilöä, jotka oli ollut siellä häissä ja sen jälkeen käynyt stalkkaan mua facebookissa. Tietty siellä on muillakin perusteilla niitä, mut tuo on ihan mahdollista että ketkä käynyt katsomassa.
Tämä. Mulle ehdottelee miespuolisten työkavereiden vaimoja. Ok, on yhteinen kaveri, se työkaveri, mutta miksei sitten ehdotuksiin sitten tule muita ko. henkilön kavereita?
Sitten mulle ehdottaa yhden kaverin siskoa. Ko. kaveri ei itse käytä Facebookia, eikä minulla ja tällä siskolla ole yhteisiä kavereita, emmekä ole koskaan tavanneet.
Niin tää on kyllä jännä systeemi, olis todella mielenkiintoista tietää oikeasti millä perusteella nämä valikoituvat!
Laittakaa profiilit yksityisiksi, jos stalkkaus haittaa.
Niin siis en tehnyt avausta siksi että haittaisi. Kiinnostaa vaan millä tapaa tämä toimii. Sinä ilmeisesti olet sitä mieltä että stalkkaus on se mikä valikoi osin ainakin ehdotukset?
Myös sellaisia usein ehdotetaan, joilla on tosi vähän fb-kavereita. Fb yrittänee "auttaa".
Aika hirveää,miten isoveli voi valvoa tietoja. Minä kirjaudun aina ulos. En halua jakaa mitään ylimääräisiä tietoja minnekään.
Itse stalkkailen joskus tuttuja, mutten oikein uskalla koska pelkään että he saavat jotenkin sen tietää...
Stalkannut profiiliasi.