Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?
En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!
Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.
Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.
Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.
Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?
Kommentit (865)
Vuokralla asuminen tuo vapautta. Et ole kiinni omistusasunnossa ja voit lähteä lähes samantien pois, vaikkapa työpaikan perässä ja saat vaihtelua elämään eikä tarvitse nököttää siinä samassa rapistuvassa talossa jonka remonttiin joudut ottamaan uuden lainan maksettuasi vanhan, koska se vaatii silloin jo korjausta.
Mä en edes tajuu yhtään mitään näistä talojen ja lainojen jutuista. En ole rikas kauppatietelijä joka tosta vain ostaa, myy ja voittaa.
Olen perinteisesti jouluisin avustanut lapsiperheitä taloudellisesti. Vuokra-asuminen on ollut este avustuksen saamiselle, koska en halua että lapsiperheelle tarkoitettu raha valuu vuokraisännän pohjattomiin taskuihin. Tätä olen joutunut monesti selittämään, koska annan avustuksia vain omistusasunnoissa asuville.
Menee vähä ohi aiheen, mutta on surkea seurata kuinka huonoksi euro ja KIKY on vienyt suomalaisten ostovoiman. Siis vaikka perheen molemmat vanhemmat käyvät töissä, raha ei silti meinaa riittää... :O Ei olisi markka-aikana tullut mieleenkään, koska silloin eli yhdelläkin palkalla hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vuokralla asuvia vihataan Suomessa niin verisesti? Eikö se ole jokaisen oma asia mihin rahansa pistää ja missä asuu?! Ulkomailla vuokralla asuminen on paljon yleisempää kuin täällä, jossa kuvitellaan että asunto on ainoa keino vaurastua.
- Omistusasuja itsekin
Koska suomalaiset ovat tyhmiä... Onneksi muutin sieltä pois ja en ole enää suomen kansalainenkaan. Saksassa elämä on vapaampaa, ketään ei kiinnosta missä ja miten asut ja porukka on sen verran fiksua, että sijoittavat rahansa ennemmin pörssiin kuin asuntoon, joka pitää käytännössä remonttien takia maksaa 2-4 krt. Onneksi tätä pörssiin säästämisen kiinnostusta on näkynyt jo suomalaisissa nuorissa, toivoa en ole teidän kotimaanne tulevaisuuteen vielä menettänyt.
Me rakennetaan omakotitalo 250000 euron lainalla. Kannattaisi ehkä miettiä kahteen kertaan ennen kuin muuttaa pääkaupunkiseudulle, olisiko elämä ehkä muualla laadukkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Me rakennetaan omakotitalo 250000 euron lainalla. Kannattaisi ehkä miettiä kahteen kertaan ennen kuin muuttaa pääkaupunkiseudulle, olisiko elämä ehkä muualla laadukkaampaa.
Yllätykseksi voin kertoa sinulle. Että osa meistä on syntyisin pääkaupunkiseudulta.
Osalle meistä elämänlaatu on jotain ihan muuta kuin omakotitalo.
Mulle elämänlaatua ovat lähipalvelut, pääkaupunkiseudun tarjonta, museot, teatterit, konsertit, ravintolat, laajat harrastusmahdollisuudet, yhteydet ulkomaille, ystävät ja perhe, helppo liikkuminen julkisilla ja koulutusmahdollisuudet. Työmahdollisuudet. Meri.
En ikinä muuttaisi pääkaupunkiseudulta muualle, mun elämänlaatu romahtaisi.
Pakko tuhlata rahaa vuokraan kun ei saa asuntolainaa omaa asuntoa varten ja säästäminen on hidasta vuokran kohdalla.
omistusasunnon ostaminen on riski. ei voi yhtään tietää näistä kosteusvaurioista yms.
en halua sellaista taakkaa harteilleni
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään omakotitalo ei ole = laadukkaampi elämä. Joillekin toki, mutta läheskään kaikki eivät halua sellaisessa asua.
Olen yksin elävä ihminen, jolla ei ole ketään perimässä minua, ei sisaruksia, lapsia eikä vanhempia. En näe mitään järkeä asua omistusasunnossa, joka kuolemani jälkeen menee valtiolle tai jollekin, jolle testamenttaisin sen. Säästää ensin tolkuttomasti ja sitten maksaa lainan lyhennyksiä ja asunnon hallintakuluja. Tällä hetkellä minulla ei ole ketään ihmistä, jolle haluaisin testamentata koko omaisuuteni ja valtiolle en sitä anna. Vuokra-asunnossa minun ei tarvitse huolehtia mistään, kunhan maksan vuokrani ajoissa ja pidän asunnon siistinä. Nautin rahoistani vuokra-asunnossa ja ajan aina uudella autolla. Säästöön jätän sen verran, että minut saa kunniallisesti hautaan.
Apua on kiva antaa kirjoitti:
Olen perinteisesti jouluisin avustanut lapsiperheitä taloudellisesti. Vuokra-asuminen on ollut este avustuksen saamiselle, koska en halua että lapsiperheelle tarkoitettu raha valuu vuokraisännän pohjattomiin taskuihin. Tätä olen joutunut monesti selittämään, koska annan avustuksia vain omistusasunnoissa asuville.
Menee vähä ohi aiheen, mutta on surkea seurata kuinka huonoksi euro ja KIKY on vienyt suomalaisten ostovoiman. Siis vaikka perheen molemmat vanhemmat käyvät töissä, raha ei silti meinaa riittää... :O Ei olisi markka-aikana tullut mieleenkään, koska silloin eli yhdelläkin palkalla hyvin.
Tämä viesti ei taida olla totta? Koska jos on, silloin olet tyhmä. Koska vuokralla asujat maksaa sen vuokran omista rahoistaan joka kuukausi, ja se avustus olisi tullut ihan tarpeeseen, todennäköisesti suurempaan tarpeeseen kuin omistusasujalla. Toki jos on tt-tukiasiakas, silloin ei tilille pidä laittaa mitään.
Suurin osa ostaa asunnon sen kummemmin miettimättä mahdollisia uhkakuvia. Itse en asuntoja ostaessani ikinä luota myyjän näyttämään kuntoraporttiin vaan maksan uuden tarkastuksen omasta pussistani. Oma ystäväni on nyt kusessa tämän takia, että suinpäin heti ensi näytössä osti asunnon ja siellä olikin sitten homeen lisäksi muitakin yllätyksiä. Kerrostaloasunnon ostamisen riskeistä puhutaan harvoin.
Apua on kiva antaa kirjoitti:
Juuri näin, vaikka se voikin olla vaikea ymmärtää: Ei rahaa niille, jotka eivät osaa rahaa käsitellä.
Mietitäänpäs omistusasunnon riskiä. Ostat 200 000 euron omistusasunnon jostain ties mistä ja asunnon arvo putoaa.
Maksat lainan ja saat asunnosta myytäessä 40 000 euroa vähemmän. Kävelet siis kohti seuraavaa asuntoa 160 000 € vauraampana! Mikä olisikaan tilanne, jos olisit asunut vuokra-asunnossa?
Mietitään vielä toista riskiä: Ostat omistusasunnon jonka maksat. Et saa siitä (jostain kumman syystä) mitään muuttaessasi siitä pois. Tilanne on sama kuin olisit asunut vuokralla, mutta säästyit kuitenkin siltä summalta minkä vuokraisäntä olisi vetänyt välistä ja sai vähentää korkokulut verotuksessa + maksettua vakuutus yms. maksuja pankin bonuksilla.
Kyllä omistusasunto on onni.
Olisin kiinnostunut kuulemaan, onko joku täällä ostanut homevaurioista kerros- tai rivitaloasuntoa ja täten hävinnyt kaupoissa?
Omistusasuja.. kirjoitti:
Nuorille pitäisi painottaa yhä enemmän kuinka tärkeä omistusasunto on tavikselle. Se on käytännössä ainoa keino jolla tavis voi kerryttää varallisuuttaan. Raha on vain rahaa ja omaisuus omaisuutta, mutta kyllä se kummasti helpottaa eläkkeellä, kun ei tarvitse kitua sossun rahoilla.
Suomalaiselle ainoa keino vaurastumiseen on asunto, huoh.
Ette ole kuulleet pörssiosakkeista? Salkkuni arvo on 1,2 miljoonaa nyt 45-vuotiaana, sijoittamisen aloitin 25-vuotiaana. Ihan palkasta säästän ja elän todella vähällä. On mulla omistusasunto mutta sen arvo on alle 100000. Kukaan ei tiedä että olen todellisuudessa miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuja.. kirjoitti:
Nuorille pitäisi painottaa yhä enemmän kuinka tärkeä omistusasunto on tavikselle. Se on käytännössä ainoa keino jolla tavis voi kerryttää varallisuuttaan. Raha on vain rahaa ja omaisuus omaisuutta, mutta kyllä se kummasti helpottaa eläkkeellä, kun ei tarvitse kitua sossun rahoilla.
Suomalaiselle ainoa keino vaurastumiseen on asunto, huoh.
Ette ole kuulleet pörssiosakkeista? Salkkuni arvo on 1,2 miljoonaa nyt 45-vuotiaana, sijoittamisen aloitin 25-vuotiaana. Ihan palkasta säästän ja elän todella vähällä. On mulla omistusasunto mutta sen arvo on alle 100000. Kukaan ei tiedä että olen todellisuudessa miljonääri.
Mitä iloa sun rahoista on sulle jos elät silti todella vähällä? Etkä edes läheisiäsi auta jos kerran kukaan ei tiedä vauraudestasi. Todella kitsaalta kuulostat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen 7 vuokra-asuntoa ja tulee ihan kelpo kk-palkka pelkästään omistamisesta. Toki tyhjät kuukaudet sitten tuntuu tuloissa.
Kelpo kk-palkka? Meillä on sitten eri käsitys kelvosta kk-palkasta, kun jos esim. yhden yksiön vuoka on 400e, vastike vesineen 100e ja verot pois niin jää 200e. Kymmenenkään asuntoa ei nyt vielä takaa "kelpoa kk-palkkaa", puhumattakaan siitä että asuntojen varusteiden ylläpito ja remontit (ja mahdolliset tyhjät kuukaudet, vuokralaisten etsimiseen menevä aika ja kulut) vievät voitoista osansa, vaikka ne saakin verotuksessa vähentää. Puhumattakaan jos on vielä lainaa noista asunnoista.
Etkö laskuta vuokralaistasi vedestä? Ja kerro tuo seitsemällä, kuten viestissä jota lainasit. 200x7=1400. Remonttia tarvii uuteen taloon hyvin harvoin tehdä, ja joku tiskikone kestää hyvin 5-10 vuotta.
Moni laskeskelee, että raha tuottaa pörssissä, mutta unohtaa, että tässä vaihtoehdossa vuokraan palaa 1 500 - 2 000 €/kk, jos haluaa asua mukavasti omakotitalossa omistusasuntoalueella. Ja vuokraomakotitaloa on aika vaikea löytää. Tietysti jos haluaa ottaa riskin ja antaa siitä saamansa rahat vuokraisännälle, vuokra-asuminen on ihan ok.
Mä ainakin makselen omaa ja pelaan pörssissä pienemmällä summalla. Tuotto jää käteen, koska sitä ei tarvitse antaa vuokraisännälle. :D Ja kohta tämä on maksettu. :D
Mikseivät köyhät muuta maalle (=pois kasvukeskuksista)? Kyllästyttää se ainainen ruikutus kun vuokra sitä ja asumistuki tätä, väää!
Kun ei kerran työssä käy eikä aio mennäkään niin pakkoko siellä kasvukeskuksessa on asua? Kyllä röökiä ja bisseä myydään muuttotappiokunnissakin.