Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?

Omistusasuja
07.11.2016 |

En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!

Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.

Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.

Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.

Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?

Kommentit (865)

Vierailija
221/865 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei ikinä tule ymmärtämään sitä, että kaikilla ei ole todellakaan varaa! Pienipalkkaisessa työssä ikänsä sinnitellyt, ei mistään perintöjä, kotiolot köyhät (asuttiin vuokralla tietysti), ei ole pystynyt säästämään eikä lainaakaan saa. Kun elämä koettelee -> ero, menehtyminen jne. ei omistusasunto ole se ensimmäinen seikka tuolloin mielessä. Voi kunpa te omaisuutta haalivat senkin ymmärtäisitte. Maksan itse vuokrani, en saa tukia ja elän aivan kohtuullisesti. Mutta - tämä joidenkin harrastama itsensä ylentäminen ja muiden tallominen maan rakoon sekä aliarviointi on loukkaavaa ja alentavaa.

Vierailija
222/865 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP ei ikinä tule ymmärtämään sitä, että kaikilla ei ole todellakaan varaa! Pienipalkkaisessa työssä ikänsä sinnitellyt, ei mistään perintöjä, kotiolot köyhät (asuttiin vuokralla tietysti), ei ole pystynyt säästämään eikä lainaakaan saa. Kun elämä koettelee -> ero, menehtyminen jne. ei omistusasunto ole se ensimmäinen seikka tuolloin mielessä. Voi kunpa te omaisuutta haalivat senkin ymmärtäisitte. Maksan itse vuokrani, en saa tukia ja elän aivan kohtuullisesti. Mutta - tämä joidenkin harrastama itsensä ylentäminen ja muiden tallominen maan rakoon sekä aliarviointi on loukkaavaa ja alentavaa.

Oletko hakenut lainaa? Itselläni sama lähtökohta. Sain lainaa, ostin kerrostalokolmion. Asumiskulut pienenivät 180 €/kk. Iso raha näillä tuloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/865 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monisairas, enkä käy töissä. Asun mukavasti rivitalossa vuokralla kolmiossa jossa sauna. Ympäristössä hyvin toimeentulevien luksustaloja. Pääsen kotiovesta lenkille aamuisin raikkaaseen metsään ja vaikka järveen uimaan. Kauppaan polkaisen pyörällä 8 minuuttia. Kaikki muut tarvittavat palvelut löytyy 5 min. bussimatkan päästä.

Sinne sinun Helsinkiisikin on vain 30 km.

Vuokra tästä on 600€/kk, sinä mm. maksat.

Vierailija
224/865 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monisairas, enkä käy töissä. Asun mukavasti rivitalossa vuokralla kolmiossa jossa sauna. Ympäristössä hyvin toimeentulevien luksustaloja. Pääsen kotiovesta lenkille aamuisin raikkaaseen metsään ja vaikka järveen uimaan. Kauppaan polkaisen pyörällä 8 minuuttia. Kaikki muut tarvittavat palvelut löytyy 5 min. bussimatkan päästä.

Sinne sinun Helsinkiisikin on vain 30 km.

Vuokra tästä on 600€/kk, sinä mm. maksat.

Unohdin mainita että talo on 2 vuotta vanha.

Vierailija
225/865 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 120 neliöinen jo ennen ostoa rempattu omakotitalo, josta maksetaan lainaa 614 e / kk. Hyvällä alueella, 100 metrin päässä päiväkodista ja muutaman sadan metrin päässä ala- ja yläasteesta.

Kauppakeskus on 3 km päässä, muut palvelut saman matkan päässä.

Omalle pihalle mahtuu iso trampoliini, taka- ja etupihan terassit, leikkimökki ja puutarhavajat ja tietty omat istutukseni :)

En voisi kuvitella perheellisenä maksavani vuokraa yli tuhansia euroja ja kun en saisi edes sillä omaa pihaa. Kaikilla tietty oma maku, itse olen erittäin tyytyväinen päätökseemme.

Tienaan 2300 e kuussa käteen ja saan välillä jopa 1700 e / kk säästöön, kun meillä on niin pienet menot ja pieni laina maksettavana.

Ja ei, ei ollut perintöä tai säästöjä, kun talo ostettiin..

Vierailija
226/865 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun perusteella jääkaapin hajoaminen on hyvä syy asua vuokralla.

Vierailija
227/865 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun perusteella jääkaapin hajoaminen on hyvä syy asua vuokralla.

Juuri niin, kannattaa ottaa huomioon. On minullakin yksi jääkaappi hajonnut, olen 60-vuotias.

Vierailija
228/865 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 120 neliöinen jo ennen ostoa rempattu omakotitalo, josta maksetaan lainaa 614 e / kk. Hyvällä alueella, 100 metrin päässä päiväkodista ja muutaman sadan metrin päässä ala- ja yläasteesta.

Kauppakeskus on 3 km päässä, muut palvelut saman matkan päässä.

Omalle pihalle mahtuu iso trampoliini, taka- ja etupihan terassit, leikkimökki ja puutarhavajat ja tietty omat istutukseni :)

En voisi kuvitella perheellisenä maksavani vuokraa yli tuhansia euroja ja kun en saisi edes sillä omaa pihaa. Kaikilla tietty oma maku, itse olen erittäin tyytyväinen päätökseemme.

Tienaan 2300 e kuussa käteen ja saan välillä jopa 1700 e / kk säästöön, kun meillä on niin pienet menot ja pieni laina maksettavana.

Ja ei, ei ollut perintöä tai säästöjä, kun talo ostettiin..

Ihan kiva. Onnistuu pienellä paikkakunnalla mutta ei Helsingissä.

Vierailija
229/865 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että kaikki av palstalaiset asuvat vuokralla Helsingin keskustassa ja maksavat vuokransa sijotustensa tuotoilla.

Erittäin jännä.

Vierailija
230/865 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle suorastaan pankki alkoi tuputtamaan talolainaa ja aivopesemään että eikö se oma asunto olisi kiva. Minä koen sen vain rajoittavana stressin kohteena, en halua sitoutua elämässäni mihinkään vaan haluan elellä mahdollisimman huolettomasti. Tietysti jollain muulla näyttää se vuokraan menevä raha olevan oma stressinaiheensa, mutta paskaaks sillä ja elämä maksaa.

Vierailija
231/865 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei pysty ilmeisesti ymmärtämään että kaikki eivät halua elää samanlaista elämää kuin hän. Meidän perhe on muuttanut työn perässä viimeisen 15 vuoden aikana neljään eri maahan Euroopassa. Ei ole mitään järkeä ostaa asuntoa suomesta. Nytkin puolisollani on projekti saksassa ja ensi vuodesta taas ei tiedä.

Vierailija
232/865 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle suorastaan pankki alkoi tuputtamaan talolainaa ja aivopesemään että eikö se oma asunto olisi kiva. Minä koen sen vain rajoittavana stressin kohteena, en halua sitoutua elämässäni mihinkään vaan haluan elellä mahdollisimman huolettomasti. Tietysti jollain muulla näyttää se vuokraan menevä raha olevan oma stressinaiheensa, mutta paskaaks sillä ja elämä maksaa.

Kyllä mua stressaisi enemmän maksaa tästä 1 500 €/kk vuokraa varattomana kuin pelkkä 160 euron vastike varakkaana.

Mutta stressin aiheet kullakin.

Vierailija
233/865 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin markka-aikana omakotitalon, joka maksoi 300 000 markkaa. Tuttavat pitivät minua tärähtäneenä, kun otin moista varten jättilainan.

Mutta laina tuli maksettua ja asunnon talon arvo on  melkein sama summa euroissa. :)

Tietysti tässä on kunnossapitokustannuksia, mutta ei niihin vuodessa paljoa mene eikä se missään tunnu, kun ei tarvitse maksella vuokraa ollenkaan.

Vastaavasta talosta saisi maksaa vuokraa 1 600 €/kk! :O Vähän sääliksi käy niitä, jotka yrittävät ponnistaa ensiasuntoon nykyajan hintatasolla...

Vierailija
234/865 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeus ja kohtuus, että raha menee niille jotka sitä osaavat käyttää.

Vierailija
235/865 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lel, me maksetaan vaa 720€ vesimaksuineen kolmiosta vuokraa

vuokralla asumisessa on se etu että voi elämäntilanteen muuttuessa häippästä ihan vapaasti, omistusasunto on hankalempi, sitä ei kannata jättää tyhjillee

Vierailija
236/865 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

lel, me maksetaan vaa 720€ vesimaksuineen kolmiosta vuokraa

vuokralla asumisessa on se etu että voi elämäntilanteen muuttuessa häippästä ihan vapaasti, omistusasunto on hankalempi, sitä ei kannata jättää tyhjillee

Heh, omistusasunnonhan voi laittaa vuokralle ja maksattaa sen vuokralaisen piikkiin. :) Tekin olette vuokralla jonkun omistamassa asunnossa.

Vierailija
237/865 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlaan järjettömiin vuokriin koska mä voin. Joku 3000e vuokra ei oo mikään ongelma. En todellakaan osta koska muutan tihasn tahtiin, välillä myös ulkomaille.

Vierailija
238/865 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään. Kaverini, 23v työtön yliopisto-opiskelija, muutti pari kk sitten väkipakolla uuteen kerrostalokaksioon aivan opiskelukaupunkinsa keskustassa. Nyt vaan valittaa, kun ei oikein ole varaa maksaa 950€ kuukausivuokraa asumistuella ja opintotuella.

Toki tässä ei ole järkeä/mahdollisuutta ostaa omaa, mutta miksi piti taas etsiä se uusin ja kallein keskustasta? Kaverillani on vieläpä auto, jolla kulkisi kauempaakin kätevästi kouluun ja kaupungille.

Vierailija
239/865 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään. Kaverini, 23v työtön yliopisto-opiskelija, muutti pari kk sitten väkipakolla uuteen kerrostalokaksioon aivan opiskelukaupunkinsa keskustassa. Nyt vaan valittaa, kun ei oikein ole varaa maksaa 950€ kuukausivuokraa asumistuella ja opintotuella.

Toki tässä ei ole järkeä/mahdollisuutta ostaa omaa, mutta miksi piti taas etsiä se uusin ja kallein keskustasta? Kaverillani on vieläpä auto, jolla kulkisi kauempaakin kätevästi kouluun ja kaupungille.

Vierailija
240/865 |
06.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tuon äskisen katkon takia tuli viesti kahdesti. Sori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän