Riisutteko te lääkärin vastaanotolla, kun lääkäri pyytää?
Lääkärikaverini tässä taannoin valitti, että kun keuhkoja kuunnellakseen pyytää potilasta riisumaan paidat pois, niin riisutaan vain päällimmäinen ja pari paitaa jätetään päälle. Tai kun pyytää riisumaan pitkät housut, niin ne lasketaan vain puolireiteen tai vähän housunlahjetta nostetaan.
Kommentit (708)
Mulla on yleensä lääkäriin mennessä pitkä popliinitakki päällä.
Kun lääkäri pyytää riisuntumaan, avaan takin ja voilà, olen alasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaporukan illanvietossa (kaikki hoitoalalla) oli kaks miestä mukana, gynekologeja kumpainenkin. Ja niiden keskustelun taso, siis huh! Voin kertoa teille, rakkaat mammat, että voi kyllä ne miesgynet arvostelee meidän naisten alapäitä.. :)) Kun heidän juttujaan kuuntelin, päätin, etten ikinä aio mennä miesgynekologille. Jotenkin sitä on ajatellut, että kyllä heillä on siihen työhön ammatillinen ote, mutta se taisi olla toiveajattelua..
No eiköhän jokaisella ole musta huumori työhön liittyen kahvihuoneessa. Minusta tämä on ihan ok, niin minunkin työyhteisöllä on. Itse olen käynyt miesgynellä ja oli hyvin asiallinen. Tuskin häntä minun lärpättimeni ja selluliittini kiihottavat ja jos niistä kahvipöytään vitsiä keksii, niin siitä vain. Kyllä me sairaanhoitajatkin olemme vitsailleet esim. jumiutuneesta potilaan anustapista.
Olin gynellä perustarkastuksessa, mieslääkäri, pyysi riisumaan. Jätin sukat jalkaan, ja hän käski ottamaan nekin pois jota hiukan vastustin... Hän perusteli, että tahtoo nähdä potilaan kokonaisuudessaan alasti. Kai kehoa katsomallakin voi päätellä paljon eri asioita ihmisen hyvinvoinnista/terveydentilasta. Tai kenties hän harjoitteli tunnistamaan jo vartalotyypistä, mikä on alapään tyyppi, noin harrastuksena. Ei vaisin, on hyvä että lääkäri suhtautuu potilaaseen kokonaisena ihmisenä - ainakin fyysisesti. En kyllä enää suostuisi.
Ah kiitos taas tästä, nauroin joitakin kommentteja aivan vedet silmissä. On se ihanaa, kun huumori kukkii :D
Menen varmuuden vuoksi alasti vastaanotolle, ihan vain välttääkseni sen kiusallisen pyynnön.
Menen yleensä jo ovesta valmiiksi riisuuntuneena. Viimeksi lääkäri huudahti: "mitä helvettiä! Tuletteko te tänne munasillanne!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että lääkäri turhaan pyytäisi jotain tekemään, joten tietenkin riisun. Terkkarilla en koulussa tähän suostunut, koska en kokenut sen olevan tarpeellista. Ole niin rankkaa olla hetki vähemmillä vaatteilla.
Kyllä lääkäreidenkin joukossa on pervoja jotka käyttävät tilannetta hyväkseen kun esim näkevät hyvän näköiset rinnat, sillon on vaan ihan pakko potilaan riisua rintsikat niin että setä tohtori varmaan saa kuunneltua keuhkot tarkkaan.
Lääkäreissä se vasta onkin kummallista porukkaa.
Minulla aikoinaan ajokorttitarkastuksessa joku juopon näköinen mieslääkäri kuunteli keuhkoja pitkään ja hartaasti, rintojen puolelta. Olin parikymppinen. Ällöttävä tyyppi, sanoinkin että eiköhän ne kuule tullut jo kuunneltua. Lopetti samantien kuuntelut.
Vierailija kirjoitti:
Aina sanotaan, että "kyllä niistä lääkäreistäkin löytyy niitä pervoja!!!"
Voin melkein luvata, että ei löydy siinä mittakaavassa kuin mitä tuo hokema antaa ymmärtää. 6-7 vuoden lisensiaatinopinnot ja vielä ehkä erikoistuminen siihen päälle, niin ihmiskehoa osaa yleensä jo katsoa aika objektiivisesti. Tietysti lääkäritkin ovat vain ihmisiä, mutta ei todellakaan siellä vastaanotolla tarvitse mitään häirintää pelätä jos paidan riisuu, kun ei kukaan perus jamppakaan rintojen näkemisestä yleensä sekoa, puhumattakaan lääkäristä joka on koulutettu tutkimaan ihmiskehoa :D
Ööö... Ei ole mitään tilastollista todennäköisyyttä tuossa hokemassa: "kyllä niistä lääkäreistäkin löytyy niitä pervoja". Hokema sinänsä ei tarjoa mittakaavaa.
Mitä tämä kommentti ei ota huomioon on se, että on olemassa naisia, jotka haluavat pitää naisten ja miesten välisen eron ja erillisyyden ilman että sitä laimennetaan, vesitetään eli laimennetaan liuoksen vahvuutta. Ja pitää lääkäritkin ihmisinä. Mitä enemmän nainen pitää omaa kehoaan yksityisenä, eikä esittele sitä joka välissä, sitä mystisempi ja mielenkiintoisempi naisen keho on. Monille oikeus olla paljastamatta naiskehoaan mieslääkärille on seksuaalipoliittinen, identiteettipoliitiinen ja itsekunnioituskysymys. Lääkärin ammatissa käsitellään alastomia kehoja paljon ja silmät turtuu kaikenlaisten kehojen näkemiseen. Mikäpä se siinä. Mutta samalla tavalla kun nykyisin otamme huomioon erilaiset sukupuoli-identiteetit ja suuntautuneisuudet, pitäisi otta huomioon naisen oikeus kehon yksityisyyteen. Ilman että haukutaan huntupäiseksi tai estyneeksi. Tämä on nimenoaan seksimyönteinen näkökulma.
Hyvännäköisen lääkärin kohdalla riisun kaiken, jos vain kysyy.
Kyllä mut lääkäri ihan itse riisuu.
En riisu. Alan kumartamaan kainosti ja honotan kasvojani pidellen: "No mutta tohtori!"
Siis herttainen, mikä siinä on vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Minulta kuunnellaan keuhkoja ja sydäntä usein. Yleensä riittä, että olen rintaliivit päällä. Kerran yksi mieslääkäri halusi kuunnella lisää ja halusi rintaliivit pois. Outoa oli se, että hän itse aukaisi hakaset.
Yäk.
Jos minä joudun lääkärissä käymään niin yleensä päälimmäisenä ei vello ajatus riisumisen kauheudesta vaan se syy minkä takia ylipäätään piti lääkäriin mennä.
Yleensä niillä on aika kiire, eivätkä ehdi riisuuntumaan siinä kun seuraava potilas odottaa jo ovella.
Mistä mahtaa johtua, että nuorena piti riisua lääkärissä paljon enemmän kuin nykyään.
Nuorena piti aina ottaa kaikki paidat pois kun kävi lääkärissä. Olis syy sitten mikä hyvänsä.
Nyt kun olen keski-ikäinen, onnistuu sydämen ja keuhkojen kuuntelu ihan hyvin paidan läpi. Riittää, että päällimmän paidan tai neuletakin riisuu.
Ei ole pitkään aikaan tarvinnut näyttää sitäkään yltääkö sormet lattiaan. Sitä ei tarvitse tehdä enää edes paita päällä 😆