Riisutteko te lääkärin vastaanotolla, kun lääkäri pyytää?
Lääkärikaverini tässä taannoin valitti, että kun keuhkoja kuunnellakseen pyytää potilasta riisumaan paidat pois, niin riisutaan vain päällimmäinen ja pari paitaa jätetään päälle. Tai kun pyytää riisumaan pitkät housut, niin ne lasketaan vain puolireiteen tai vähän housunlahjetta nostetaan.
Kommentit (708)
h_ki kirjoitti:
Jenkeissä on huvittava tapa pyytää pukemaan sairaalakaapu päälle ja lääkäri sitten häveliäästi työntää stetoskoopin kaavun raosta sisään.
Siellä lapset ei näe vanhempiaan alastomana.
90-luvulla paikallisessa tk:ssa työskenteli mieslääkäri joka oli tunnettu siitä, että kaikkien yli 12 ja alle 100 vuotiaiden, naispuolisten potilaiden piti riisua paita ja liivit oli tulosyy mikä tahansa. Tätini oli sitten suututtanut tämän lääkärin, kun ei ollut murtuneen nilkan takia paitaa riisunut .D
En tiedä uskalsiko kukaan tehdä valitusta, asiatontahan tuollainen on.
Olen itse lääkäri. Olen aivan hulluna siihen että saan nähdä pakarat, se on vain niin ihanan ihmeellistä. Olenhan mies ja siksi täysin holtiton.
Oikeesti mitä teillä av-mammoilla liikkuu päässä. Vaikuttaa joidenkin teini-ikäisten typeryydeltä koko keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä niillä on aika kiire, eivätkä ehdi riisuuntumaan siinä kun seuraava potilas odottaa jo ovella.
Itse ehdin heittämään varvit jokaisen kanssa siinä vartin vastaanottoajan puitteissa. Tekniikkalaji.
Tiia16 kirjoitti:
en riisu.
Nostan sinulle hattua tia
Talviaikaan tulen jo valmiiksi riisuuntuneena uffista ostamaani turkkiin.
Kyllä riisun. Monesti lääkäri on tosin erikseen sanonut, että ohuen aluspaidan on saanut jättää päälle, kun on vaikka keuhkoja kuunnellut.
Kyllä riisun. Vain kuusivuotisneuvolassa ollut lapseni kieltäytyi mutta itse en kehtaisi rimpuilla.
En tietenkään riisu, enkä riisu housuja gynekologillakaan, en varmana!
sh kirjoitti:
Olin espanjassa järkyttävän komean lääkärin vastaanotolla. Petyin , kun ei pyytänyt lainkaan riisumaan.
Espanjassa ei muita olekkaan, kuin järkyttävän komeita lääkäreitä.
Meillä oli aikoinaan naisvaltaisen työpaikan sopimuslääkäriasemalla ällöttävä, rusettikaulainen gynekologi, joka aiheutti paljon hämmennystä käytöksellään. Kaikkea ei kehtaa kertoa, mutta kerran kun kehotti riisuuntumaan ja katseellani etsin verhoilla eristettyä paikkaa, missä yleensä riisutaan, näytti että tuolla nurkassa ja sanoi että hänellehän se olisi miellyttävämpää, jos riisuisin siinä edessä.
Nykypäivänä ei tuolla käytöksellä olisi kauan toimessaan, mutta silloin oli vain kestettävä, kun lääkäreiden käytöstä ei osattu kyseenalaistaa. Juttuja kyllä riitti tämän perverssin vastaanotoilta. Moni entinen kollega tunnistaa varmaan tyypin.
Tulee mieleen paritarinaa menneiltä vuosilta.
Tämä sattui kunnanlääkärin vastaanotolla. Mummeli oli kutsuttu vastaanottohuoneeseen. Lääkäri stui pöytänsä takan ja murahti: "Yläruumis paljaaksi." Mummeli vähän hämmästyi, mutta toimi käskyn mukaan. Kun lääkäri sitten nosti päätään, niin mummo totesi, ettei ennen ole tarvinnut riisuutua, kun on tullut uusimaan lääkereseptiään. Silloin ei voinut jättää reseptiä uusittavaksi minnekään, e-reseptistä puhumattakaan, vaan asia oli hoidettava menemällä vastaanotolle, vaikkei olisi ollut mitään syytä tutkia potilasta.
Toisessa jutussa ollaan jo terveyskeskuslääkärin vastaanotolla. Sukulaistätimme oli tilannut ajan lääkäriin ja nyt sitten kutsuttiin vastaanottohuoneeseen. Täti istahti tuolille sanomatta mitään. Vähän aikaa siinä silmäilivät toisiaan ja lopulta lääkäri kysyi, mikä tätiä vaivasi, kun oli tullut vastaanotolle. Täti kuvitteli olevansa vitsikäs ja tokaisi: "No siunhan se pitäis tietää. Siehän se tohtoor olet." Maatalon vanhaemäntä lienee ajatellut, että eihän eläinlääkärikään kysele potilaaltaan mitään, sen kuin alkaa tutkia. Kai se ihmislääkäri pystyy samaan. No ei pystynyt, vaan pakko oli potilaan kertoa, miksi oli tullut.
Teini-ikäisenä olin lääkärin vastaanotolla pienessä, paikallisella puudutuksella tehtävässä operaatiossa. Paikalla oli toimenpidettä suorittava lääkäri ja avustava hoitaja.
Lääkäri käski riisumaan paidan ja tein työtä käskettyä, rintsikat jätin, sillä ne eivät olleet tiellä, eivätkä edes lähellä ihoaluetta jota operoitiin. Lääkäri käski riisumaan vielä nekin mutta nolostelevana teininä vähän epäröin, johon lääkäri vinoillen sanoi "No onko se nyt niin vaikeaa..." Paikalla oleva hoitaja, vanhempi naisihminen, sähähti lääkärille että "ei ole tarvetta riisua kokonaan!" Olin todella kiitollinen tälle naiselle sillä hetkellä, ja olen edelleen.
Ymmärrän kyllä, että joskus on mentävä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle jos hoitoa vaivoihinsa mielii saavansa, mutta asiat voi ilmaista asiallisemminkin, eikä kuin koiraa käskemällä.
En ota paitaa kokonaan pois. Otan kädet pois hihoista. Rintsikat pysyy päällä.
Itse monta vuotta sitten kun olin nuorempi, jouduin tekemään abortin koska en siinä elämäntilanteessa olisi pystynyt lasta pitämään.
Olin alapää-tutkimuksessa sekä ultrassa, ja paikalla oli muistaakseni lääkärin lisäksi 3 nais-opiskelijaa sekä yksi poika. Sanon pojaksi koska siltä se näytti! Siinä alapää paljaana lääkäri kysyi, jos poika-opiskelija voisi tehdä sisätutkimuksen minulle. Olen yleensä ihminen joka ei vastaan sanoa joa lääkäri kyseessä, mutta tällöin jouduin sanomaan Ei pysty.
Poika oli naama punaisena eikä katsonut minuun koko aikana :D
Sitten eri tarina.
Minulta jouduttiin ottamaan ekg koska rintaani pisti ihmeellisesti. Paikalle tuli siis ambulanssi, ja kaksi mies-hoitajaa tulla tupsahti ambulanssissa ja haki minut autoon. Minulta ei oltu otettu ikinä tuot sydänkäyrää joten en aavistanut, että joudun riisumaan rintaliivit mutta paidan sain pitää :D
Varmistin vielä, että onko pakko liivit ottaa pois. Nuorempi hoitaja sanoi, että tietää sen olevan epämukavaa mutta niin se täytyy tehdä. Ja ymmärrän nyt hyvinkin miksi. Itsellä on isot luomu-rinnat, joten ei olisi saanut sitä lätkää rintojen alle muuten.
Eikä siinä vielä mitään, tämän jälkeen en saanut itse rintsikoitani kiinni koska oli niin kireällä. Yritin siis laittaa niitä niin että kädet takana. Jouduin pyytämään nuoremmalta hoitajalta apua joka sitten laittoikin ne kiinni 😁
Mutta oli mukavia tyyppejä, kiitos heille.
Meillä oli aikoinaan työpaikkalääkärina mies ja nainen (tai oli heitä enemmän, mutta näiden kahden luona yleensä kävin). Se nainen riisutti aina alushoususilleen jos oli vaikka jalka kipeä ja kokeili kaikki liikeradat ja yleensä niskajumiakin tutkiessa riisuttiin paita.
Mies taas saattoi sormella vaatteiden päältä kokeilla niskajumia ja teki muutenkin sellaisia puolen minuutin diagnooseja (näkyy nykyisin suurena päällikkönä olevan tuolla yhdessä lehtiartikkelissa).
Hassua kyllä, molemmat olivat hirveän hyviä lääkäreitä, en kuullut kenenkään valittavan heistä.
En varmasti riisu. Hyi.
Lääkärille mennessäni muutenkin puen mahdollisimman paljon ylleni, tiukkoja ja muutenkin hankalasti riisuttavia vaatteita ja astusteita.
Olen saanut kerran sairaskohtauksen kadulla ja paikalle oli kutsuttu ambulanssi. Ilkeä ensiaputyyppi oli leikannut saksilla ihopaitani, rintaliivini, verkkopaitani, urheilutoppini, bodysockini, villapaitani, untuvatakkini ja suuren villakangashuvini, jonka olin käärinyt ympärilleni, ettei kesäkuun tuuli pääsisi iholleni.
Tämä kaikki vaatteiden silppuaminen vain siksi, että pääsivät antamaan sillä sähkövehkeellä tujauksen, jotta sydän läksisi käyntiin!
En saanut korvauksia vaatteistani. En edes käräjäoikeuden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Lastenlääkäri kuuntelee aina paidan läpi, miten kummassa se pystyy tekemään niin mutta aikuiselta naiselta ei pysty.
Stetoskoopin voi myös ujuttaa paidan alle.
Ovathan ne asiat herkkiä joillekuille monista eri syistä. Olisi myös asiallista lääkärin se tajuta.
Kerran mieslääkäri pyysi minua ottamaan paidan pois kuuntelun ajaksi ja jatkoi sitten siitä verenpaineen mittaukseen, kun olin yhä rintsikoissa. Ei ihan fiksua kuitenkaan, jotain herkkyyttä pitää lääkärilläkin olla.
Hyi s..na, se pitää vielä putsata se tuoli jäljiltäsi.