Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituisimmat asiat ja tavat, joilla ihmiset yrittävät kiillottaa sädekehäänsä

Vierailija
02.11.2016 |

Mitä sellaisia omituisia tapoja tai asioita lähipiirisi ihmisillä on, jotka ovat heidän mielestään jotenkin todella tärkeitä ja nostattavat omaa arvoa muiden silmissä?

Kommentit (470)

Vierailija
361/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarve sairaalloiseen hygieniaan ja siisteyteen. Eräs sukulainen on aina ollut todella tarkka kaikesta hygieniasta ja suorastaan kiillottanut sädekehäänsä sillä, kuinka hän siivoaa joka päivä. Kaikilla kolmella lapsella on joku sairaus: yhdellä keliakia, toisella verinen paksusuolitulehdus (joka ei ole rauhoittunut millään lääkkeellä) ja kolmannella reuma ja vakavat ruoka-aine/pölyallergiat (joutuu tyyliin pölyisessä huoneessa olon jälkeen laittamaan adrenaliinia piikillä). Kannatti siivota!

Vierailija
362/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavuosien entinen työkaveri kehui, kuinka käy työpaikalla vessassa ensimmäisen kerran vasta joskus iltapäivällä. Eli hän oikeasti kehui, ettei juo nestettä tarpeeksi tai sitten hänellä on aineenvaihduntaongelma. Olin nuori sanomaan tuon ääneen, nyt uskaltaisin sanoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarkkaan miettii, niin bloggaajat taitavat harrastaa enemmän tai vähemmän tällaista itsensä jalustalle nostamista.

Vierailija
364/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla työpaikoilla aamuvirkkuus on suurta ja ainoa oikea tapa elää – kun ilmestyy ensimmäisenä liukuvan työajan työpaikalle, on paljon parempi ja tehokkaampi kuin muut. Pelkkä läsnäolo työpaikalla on suuruutta, etätyöthän eivät ole oikeaa työtä.  Jos onnistuu hankkimaan tukielinvaivan istua tönöttämällä paikoillaan epäergonomisesti ja asiallisen näköisesti kaikki ketarat säännöllisissä 90 asteen kulmissa, niin sitten vasta sankari onkin.

Olin nuorena harjoittelemassa yhdessä virastossa, missä liukuva työaika. Eräs tyyppi tuli joka ikinen aamu heti kuuden jälkeen. Kun muu porukka lipui paikalle kahdeksan maissa, hän käytti - yhtään liioittelematta - suunnilleen siitä kahdeksasta yhdeksän kahvitaukoon asti aikaa siihen, että kulki huoneesta toiseen valittamassa, miten taas piti tulla niin aikaisin kun on niin kiire ja liukumia on nyt jo sata tuntia. 

Yleensäkin kiireen valittaminen töissä, eivätkö tyypit huomaa, että jatkuva ajankäyttö kiireen valittamiseen on pois työnteosta. 

Olit varmaan meillä. Täällä se sama tyyppi edelleenkin pyörii, päivät menee käytävällä käkättämiseen, kiireestä (jota ei oikeasti ole, jos osaisi keskittyä töihinsä) valittamiseen ja muiden töiden häirintään sekä itsensä kehumiseen.

Vierailija
365/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmat ovat niitä, jotka kuvittelevat animen olevan pelkkää pókemonia, hamptaroa, digimonia tai yugiohia,  juuri niitä lapsille suunnattuja animeita.

Death note

Vierailija
366/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla työpaikoilla aamuvirkkuus on suurta ja ainoa oikea tapa elää – kun ilmestyy ensimmäisenä liukuvan työajan työpaikalle, on paljon parempi ja tehokkaampi kuin muut. Pelkkä läsnäolo työpaikalla on suuruutta, etätyöthän eivät ole oikeaa työtä.  Jos onnistuu hankkimaan tukielinvaivan istua tönöttämällä paikoillaan epäergonomisesti ja asiallisen näköisesti kaikki ketarat säännöllisissä 90 asteen kulmissa, niin sitten vasta sankari onkin.

Niin totta, onneksi nykyään monella nykyaikaisella työpaikalla ymmärretään joustotyön edut ja naureskellaan näille jotka istuu kuin tatti peukku perseessä omalla työpisteellään ja kyttäävät muiden menemisiä ja tulemisia. Edellisessä työpaikassani oli iso avokonttori ja sinne mahtui useampia näitä aamuvirkkuja, no kilpailivat sitten keskenään kuka tulee aikaisimmin, ja ekana tullut keitti aina kahvit ja laittoi pannuun keltaisen lapun "keitetty 05.30". Kyllä saatiin hyvät naurut monesti.

Meidän uusi esimies on juuri tällainen. Hänen mielestään töissä tulee olla viimeistään kahdeksalta, ja jos tulee myöhempään, niin on laiska, työhaluton ja kaikin puolin kelvoton. Meillä on liukuva työaika, eli töihin voi tulla klo 6-10, mutta jos saapuu kahdeksaa myöhempään, niin alkaa armoton kuittailu ja vihjailu tyylin "olitkos eilen juhlimassa, pitäisikö sinut puhalluttaa, oletkos työkykyinen" jne.

Pomolla on myös tapana pitää ylimääräisiä aamupalavereja n. kahdeksan aikaan kaikille paikalla oleville, ja sen jälkeen lähettää passiivisaggressiivinen sähköposti kokouksen aiheista myöhempään tuleville. Otsikkona on yleensä että "Niille jotka eivät vaivautuneet paikalle". Aargh!

ohis kerro lisää työpaikasta, jossa on liukuva työaika 8-10? Useimmiten  liukuma on  8-9. Henkilö joka tulee liukuman puitteissa toimistolle klo 9 ja lähtee klo 16 säännöllisesti aiheuttaa ärtymystä muissakin kuin esimiehessään.  

Meillä aamuliukuma on klo 5.30-9. Pomosta on okei jos tulee klo 10 (olettaen, että ei ole aamupalaveria). Iltaliukuma on klo 19 asti eli sehän tarkottaa sitä että periaatteessa töihin voi tulla vasta klo 11. Hui kamalaa. Suotavaa olisi olla pääosin paikalla klo 9-15, mutta ei se ole niin justiinsa jos tulosta tekee. Tehdään luovaa työtä, insinöörihommia

Vierailija
367/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut parilta entiseltä seurustelukumppanilta ja muutamalta muulta ihmiseltä ylpeilyä sillä, että he eivät ole koskaan (tai kouluaikojensa jälkeen) lukeneet yhtään kirjaa. Mitä hienoa ominaisuutta he haluavat tällä esitellä? Millaisissa piireissä se on hyve? Miten he toivovat muiden reagoivan tähän ilmoitukseen?

Joo, ja jatkona tähän leijutaan sitä, miten kodissa ei ole ainun ainuttakaan kirjaa pilaamassa sisustusta. Voi luoja.. Sit kun kerran kerroin, miten luin kolmea kieltä yhtä aikaa (oikeasti tykkään kielistä ja olen hyvä oppimaan), niin yksi kaveri alkoi leijumaan tosi ylpeydellä miten ei ole joutunut opettelemaan yhtäkään kieltä. Hän kertoi siitä ihan kuin olisin tullut kamalan kateelliseksi tuosta :D 

Matematiikan osaamattomuudella ylpeillään myös.

Meinasin just kirjoittaa saman. Mulla on puolituttu, joka on hyvä kielissä ja haukkuu suomalaisia kielitaidossa.  Lähes samaan hengenvetoon oikein naureskelee, kuinka ei tajua prosenttilaskuista mitään tai matikasta ylipäätään ja ihmettelee kuinka sai matikan kirjoituksissa edes läpi, selkeästi ylpeänä asiasta. 

En yhtään epäile etteikö olisi ihmisiä jotka "ylpeilevät" matematiikan osaamattomuudella, mutta itse olen kanssa ihan hirveän huono matikassa. Oikeasti ihmettelen että miten sain edes peruskoulun matikan suoritettua. Ja yleensä myös tuon tämän esiin jossain tilanteessa, varsinkin jos uusiin ihmisiin tutustun, onhan se kumminkin yksi piirre minussa etten numeroita hahmota. Esim. Jos pelaa vaikka jtn peliä mihin tarvitsee edes alkeellisia plus laskuja yleensä pyydän niihin apua koska en ole varma että tulos on oikea :D ja muutenkin elämässä tarvii aika paljon matikkaa kumminkin niin jossain vaiheessa se esiin tulee. Mutta en kyllä asialla ylpeile, lähinnä vitsailen siitä etten osaa laskea edes 2+3 :D Olisihan se mahtavaa jos olisi hyvä matikassa, mutta oma lahjakkuuteni on suuntautunut vain muualle :)

Vierailija
368/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi voivottelee joka käänteessä huonoa terveyttään: on 2-tyypin diabetes ja reuma. Kuitenkin hänen elämänlaatunsa voisi olla parempi jos hän söisi terveellisemmin ja liikkuisi edes vähän, mikä on etenkin reuma sairastavalle erityisen. Luulen että ei pidä siksi huolta terveydestään, jotta saisi ihmisiltä säälipisteitä. 

Vierailija
369/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpisteelle oli sovittu yhdeksi aamupäiväksi (sanotaan vaikka klo 10) kokous, johon [strong]tuli työntekijöitä myös muista työpisteistä. [/strong]Työpäivä alkoi tuosta kokouksesta, joten sovittiin omalla porukalla että tullaan paikalle varttia vaille, niin ehditään hyvin laittaa kahvit tippumaan ym. ennen kuin muut tulevat paikalle.

Kyseisenä aamuna sitten oltiin kaikki tahoillamme matkalla töihin, kun pomo soitti, että toisten työpisteiden työntekijät olivat jo soitelleet, että täällä ollaan jo odoteltu tovi ja mikä on kun ei pääse sisälle. Tässä vaiheessa kello oli siis 9:30 ja ulkona kauhea pakkanen ja lumituisku. No, ei muuta kuin puolijuoksua työpaikalle, missä työntekijöitä seisoi kuin tatteja oven edessä sisällepääsyä odottamassa. Se siitä meidän etuajassa tulemisesta sitten, pakkohan ne oli pakkasesta sisälle päästää pyörimään.

[strong]En vaan ymmärrä, että mikä kilpailu tuo ekana oleminen on. [/strong]

Jos olen toiselta työpisteeltä, eikä reitti ole ennestään tuttu, kyllä minäkin varaan enemmän aikaa työmatkaan kaiken varalle. Onhan noloa myöhästyä tunnin kokouksesta 45 min., jos liikenne onkin jumissa lumimyräkän takia.

Sinänsä huonoa suunnittelua pomolta ajoittaa palaveri aamuun, jos paikalla ei ole esim. respaa ottamassa aikaisemmin vastaan.

Vierailija
370/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu siltä, että mikä tahansa sanominen tulkitaan sädekehän kiillottamiseksi. Joku sanoi jopa, että ihmiset ylpeilevät sillä, että ulostavat harvoin. Oletteko nyt ihan varmoja, että motiivi on sädekehän kiillottaminen, jos joku sanoo, että ei osaa matematiikkaa, tai ei lue kirjoja, tai ei seuraa jotain tv-ohjelmaa? Tai sairastaa jotain?

Mistä teidän kanssanne uskaltaa puhua?

Tässä keskustelussa oli kyse niistä, jotka kehuskelevat niillä asioilla. Jos henkilö ilmaisee asiansa ihan vain todeten, esim. "en ole katsonut sitä tv-ohjelmaa", niin tuskin sitä kukaan kokee sädekehän kiillottamisena. Sen sijaan jos sanoo "ai sinä seuraat jotain Nikon ja Maisan luksusmatkoja... minä en ainakaan katso sellaista roskaa tv:stä!" niin sisältö muuttuu merkittävästi. 

Kyseessä on kaksi täysin eri asiaa:

1. Normaali keskustelu, jossa osapuolet kertovat mielipiteitään neutraalisti.

2. Itsensä nostaminen jalustalle johonkin ominaisuuteen vedoten.  

Etkö näe eroa näiden välillä? 

Tämä on myös tulkintakysymys ja tulkinta riippuu kuuntelijan itsetunnosta.

Varsinkin töissä on käynyt useamman kerran niin että työkaveri on kertonut tehneensä jotain ja onnistuneensa tms.

Myöhemmin toinen työkaveri on tullut sanomaan että huomasitko kuinka tuo ensimmäinen työkaveri kehui itseään, mikähän se luulee olevansa.

Itse olen ihmeissäni enkä osaa vastata kuin jotain ympäripyöreää kun mielestäni hän vain iloitsi jostain hyvästä enkä kokenut sitä sen kummemmin itsensä kohotukseksi.

Vierailija
371/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Misseillä ja fitness-mimmeillä yleistä on tavallisen ruuan kutsuminen "herkuksi" tai "paheeksi" tyyliin facebook-päivitys: "Huh mikä ihana herkkuviikonloppu, söin kaksi kertaa äidin tekemää lihakeittoa, nyt saa taas paheet jäädä ja takaisin ruotuun!"

Sara Sieppi kertoi muistaakseni jossain haastattelussa, että hänen ruokapaheensa on pasta, jota syö ihan joka viikko! Wtf

Vierailija
372/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttuni aina kehuskelee sillä että "isi on rikas" ja osti taas sitä ja tätä. Ei yhtään häpeä antaa itsestään semmoista lellitty kermaperse-kuvaa. Vaikka oikeasti perhe on ihan tavallinen. Sattuu nyt vaan asumaan helsingissä.

Vierailija
373/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kiillotan omaa säteilykehääni aina kun mahdollista ja tottakai kehuskelen juuri niillä asioilla, joilla minua on kiusattu ja kiusoiteltu. kuten: "miten MÄ siis MÄ voinkaan olla näin täydellisyyttä hipova ihminen, merkkivaatteet ja kaikki, mul on uus audi a6 ja vitusti velkaa, ai vitsit kun olen niin pitkä että missitkin jää toiseksi, vitsit miten hyvä matikkapää mulla on, ja eiiiii osaan siis eikä koodata, wauuu, mä oon maailman paras koodaaja. :D minä minä minä minä ja sädekehä säihkyy, huomaatteko :D

Vierailija
374/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarve sairaalloiseen hygieniaan ja siisteyteen. Eräs sukulainen on aina ollut todella tarkka kaikesta hygieniasta ja suorastaan kiillottanut sädekehäänsä sillä, kuinka hän siivoaa joka päivä. Kaikilla kolmella lapsella on joku sairaus: yhdellä keliakia, toisella verinen paksusuolitulehdus (joka ei ole rauhoittunut millään lääkkeellä) ja kolmannella reuma ja vakavat ruoka-aine/pölyallergiat (joutuu tyyliin pölyisessä huoneessa olon jälkeen laittamaan adrenaliinia piikillä). Kannatti siivota!

no meillä on kissoja ja koira, lisäksi  minulla on adhd enkä ole mikään  himosiivoja ikinä ollut. silti toisella lapsella useita allergioita mm . pölyallergia :/

Vierailija
375/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten hoito sairaana ! facebook-päivitykset tyyliin  "kuumetta 40 c ja  ja selkä paskana ja ebola, mutta silti vein Neaamiian ja Pyrypaulin kouluun ja kävin sit hakee ruokaa. vähän kipeä mutta ei haittaa!"

Vierailija
376/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

toissapäivänä nauratti bussissa kun kuulin kahden takana istuvan vanhemman rouvan keskustelun. Toinen kertoi syöneensä edellisenä iltana lakritsia niin toinen siihen: "mä en ole syönyt enää aaaaikoihin karkkia. Silloin kun jotai tekee mieli niin se on näkkileipää ja sitäkin syön seisten tiskipöydän vieressä. Muutamana päivänä viimeviikolla en syönyt muuta kuin kasvispataa".

Jostain syystä noita kommentteja kuulee usein vähän rehevämpien noin 50 vuotiaiden rouvien suusta :)

Vierailija
377/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttävät älyllisyydellään ja sivistyneisyydellään pätevät ihmiset, jotka pätevät sillä etteivät harrasta liikuntaa ja pitävät fitness-ihmisiä pinnallisina ääliöinä. Samoin ärsyttävät luomu"älyköt" joiden mielestä trendien seuraaminen, oman tyylin hiominen ja naisellisuuden tai miehekkyyden korostaminen on pinnallista ja rumat ne vaatteilla koreilee.

Esim. Maija Vilkkumaan sanoitus "Vaalealla tytöllä on lenkkitossut sylissä/ Se kai luulee et se saa miehen jos se jumppaa" ärsyttää joka kerta, sillä minusta se on osoitus wannabe-älykön sivistymättömyydestä sellaisten ilmiöiden parissa, joita tämä ei ymmärrä ja tämän ymmärtämättömyyden muuttumisesta ylimielisyydeksi. Miten olisi: vaalealla tytöllä on kirjakasa sylissä/ Se kai luulee et se saa miehen jos se lukee. Eikös tämä päde moneen akateemikkoon?

Tää kommentti taisi osoittaa Vilkkumaan sanat tosiksi :(

Vierailija
378/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisinta on minusta jakaa julkkisten päivityksiä facebookissa ja twitterissä höystettyinä imelillä "Olen siis niin samaa mieltä kuin Malala Yousafzai/Li Andersson/Paavi ja tämä ajatus oli kuin suoraan minun päästäni, en voi ymmärtää miten hirveän ilkeitä ja julmia ihmisiä maailmaan mahtuukaan, aivan käsittämätöntä miten lyötyä lyödään ja viattomia vainotaan." Ihan kuin olisi jotenkin harvinaista toivoa muille hyvää tai olla samaa mieltä siitä, että sota ei ole kiva juttu.

Vierailija
379/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin vaan kiillottamaan sädekehääni sen verran, että onneksi tajusin lukea itseni niin pitkälle, ettei tarvitse tehdä hommia niin typerien ihmisten kanssa kuin useat teistä joutuvat.

Millä alalla voi lukea niin pitkälle että typerykset loppuvat kesken? Oletko lukenut itsesi Marsin yliopistoon asti?

Luettu ala ei ole relevantti vaan se, että alallani on erityinen testi jolla karsitaan pois typerät hakijat joita on erityisen paljon esimerkiksi hoito- ja kaupanalalla. 

Eli ei ole minkäänlaista asiakaspalveua, kaikki yhteistyökumppanit on vähintään jotain tohtoreita, firmassasi siivotaan aina työajan ulkopuolella, siellä käy kaikki huoltomiehet työajan ulkopuolella jne.? 

Huonommin palkattu ammatti ei tee ihmisestä typerää ja osoittaa ylimielisyyttä luulla niin.

Vierailija
380/470 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu siltä, että mikä tahansa sanominen tulkitaan sädekehän kiillottamiseksi. Joku sanoi jopa, että ihmiset ylpeilevät sillä, että ulostavat harvoin. Oletteko nyt ihan varmoja, että motiivi on sädekehän kiillottaminen, jos joku sanoo, että ei osaa matematiikkaa, tai ei lue kirjoja, tai ei seuraa jotain tv-ohjelmaa? Tai sairastaa jotain?

Mistä teidän kanssanne uskaltaa puhua?

Tässä keskustelussa oli kyse niistä, jotka kehuskelevat niillä asioilla. Jos henkilö ilmaisee asiansa ihan vain todeten, esim. "en ole katsonut sitä tv-ohjelmaa", niin tuskin sitä kukaan kokee sädekehän kiillottamisena. Sen sijaan jos sanoo "ai sinä seuraat jotain Nikon ja Maisan luksusmatkoja... minä en ainakaan katso sellaista roskaa tv:stä!" niin sisältö muuttuu merkittävästi. 

Kyseessä on kaksi täysin eri asiaa:

1. Normaali keskustelu, jossa osapuolet kertovat mielipiteitään neutraalisti.

2. Itsensä nostaminen jalustalle johonkin ominaisuuteen vedoten.  

Etkö näe eroa näiden välillä? 

Kyllä, mutta tämän ketjun kirjoittajat eivät pääsääntöisesti näe, tai ainakin niin täytyy heidän kommenteistaan päätellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme