Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaiseni koulupäivät ovat painajaista koulukiusaamisen vuoksi.

Vierailija
09.03.2006 |

Opettaja sivuuttaa aiheen tyynesti kerta toisensa jälkeen. Erään kiusaajan äiti ei saa lastansa kuriin. Koulupäivät ovat minulle yhtä helvettiä, kun mietin mitä siellä välitunnilla tänään oikein tapahtuu..

Lastani on nimitelty, uhkailtu, kaadettu maahan, kampiteltu, lyöty kasvoihin... ym. Mitä tässä oikein voi enää tehdä. Jos otan yhteyttä rehtoriin, saattaa lapseni opettaja alkaa hankalaksi lapselleni ja sitä en halua. Tänä aamuna lapseni kysyi kouluun lähtiessään, että " Äiti, menenkö sitten terkkarille jos nenästäni tulee verta kun minua lyödään?" Voi helvetti, tämä seitsemän vuotiaan suusta! Ihan itku tulee.

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhtaasti äitinä omasta lapsesta ja hänen pärjäämisestään, toisaalta kun opettajana myös tietää kouluikäisten lasten maailman lait... Paljon mietteitä nousi tuosta kirjoituksesta ja muiden vastauksista. Toivon todella, että asiat selviäisivät ja paranisivat. Sinä tunnet oman lapsesi, mutta kun kirjoituksestasi ei käynyt selville; eihän lapsesi itse ärsytä tai jopa myös kiusaa? Usein noin pienillä rajanveto on hirmuisen vaikeaa, ne kiusatutkin sitten enemmän asiaa selvitellessä ovat voineet kiusata itsekin tai ärsyttää. Ja nyt en tarkoita ärsyttämisellä mitään tahatonta vaan ihan tahallista ärsyttämistä. Tai voisiko olla, ettei kiusaaminen oikeasti ole niin isoa vaan lapsesi vain todella herkkä? Ja taas en tarkoita, että vähänkään saisi kiusata, mutta usein toinen lapsi ei edes tajua kiusaavansa. ENtäpä, oletko varmasti tietoinen, kuinka paljon opettaja on asioihin puuttunut? Jos hän onkin ollut enemmän yhteydessä kiusaajien koteihin yms kuin tiedät. Jos näin ei ole, on opettaja minunkin mielestäni toiminut tosi huonosti, vaikka asiaan voivat niin monet asiat vaikuttaakin.

Hyviä ehdotuksia täällä annettu paljon sinulle, miten toimia. Itse taisit ehdottaa tuota rehtorille viestien näyttämistä, ihan hyvin voit niin tehdä (tosin ikävä kyllä en tiedä, kuinka paljon ne varsinaisesti rehtoria kiinnostavat, jos ope niissä nyt ei ihan törkeä ole). Ja itse tosiaan äitinä tekisin niin, että jatkossa ohjaisin sähköpostit myös rehtorille. KÄytännössä enn yt tiedä, miten paljon pelkästään tuo rehtorille tai koulutoimenjohtajalle soittaminen näitä tahoja kiinnostaa, epäilen, että rehtori on tietoinen jo kiusaamisasiasta ja yleensä rehtorit kyllä open puolta pitävät, jos kyseessä nyt jokin opesta kantelu (jota me opet tietysti kovasti toivommekin!). Ja koulutoimenjohtaja nyt hoitaa vähän eri hommia taasen, kun (nyt taas toivon, ettei joku tartu tähän väärin ymmärtäen) kuitenkin vain ekaluokkalaisten " pienistä" " riidoista" kyse. Mutta sinuna tosiaan vielä menisin kasvokkain opettajaa tapaamaan (mutta EI hyökäten, vaikkakin pettymyksesi tämänhetkiseen tilanteeseen ehdottomasti ilmaisten) ja vaatisit nopeasti konkreettisia tekoja, tilanne ei saisi enää päivääkään jatkua. Varmasti kiusaajan vanhemmat kutsuisitte ensi tilassa kanssanne myös keskusteluun (ja ehkä itse osapuoletkin, ainakin osaksi aikaa, kiusaajan esim hyvä miettiä, miten hän nyt saisi tilanteen muuttumaan ja kiusatun mielen taas paremmaksi). Voisit myös tuoda esille, jos ei ope sitä tee, pitäisikö keskustelussa olla mukana reksi ja oppilashuoltotyöryhmää (siellä olisi jo pitänyt tätä kiusaamisasiaa käsitelläkin, kysypä onko asia siellä ollut esillä!!!). Jos tilanne on todella paha, tosiaan tuo rikosilmoitus olisi todella ravisteleva ja kannattava teko, siis kiusaajan kotitaholle, tai jos koulu asiaa on laiminlyönyt ja kaikille muillekiin tietysti ihan osoitukseksi, että tässä ollaan tosissaan. Tai jos lapsellasi on paha olla, ei hän ole se, jonka esim luokasta täytyisi väistyä vaan kiusaajan, eli tämänkin voisi vaikka peloitteena tuoda esille, tai sitten ihan oikeana toimena, että kiusaaja voidaan myös laittaa toiseen luokkaan/kouluun. Mutta, kuitenkin nyt muistuttaisin, että pikkuoppilaista kyse, joiden tekoihin ja mieliin voiaan vielä kovasti vaikuttaa, oikeista naruista vetämällä entinen kiusaaja ottaakin kunnia-asiakseen olla kiusatun paras kaveri.

Tekstiä tuli, toivottavasti ap tämän joskus näkee, vaikken tiedä, onko mitään hyötyä. :-) Ja tosiaan toivon, ettei tähän tulisi nyt mitään typeriä kommentteja joistain kirjoittamistani sivulauseista, saapa nähdä...

Vierailija
42/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukutaidossa vikaa vai ajattelutavassa??? noin sitä kiusaamista sitten juuri syntyy!!! ainiin, mutta ehkä se pieni poika jotenkin ärsytti ensin...poliisin puheille vaan ap!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaan pidä kasvoihin lyömistä tai mitään lievempääkään pienenä kiusaamisena, mutta kun emme tiedä, millaisia tilanteet ovat ollut, onko kiusaaja esim. halunnut vain leikkiä suosimaansa tönimisleikkiä (mikä tietenkään EI ole oikein). Ja ärsyttämisestä jo sanoinkin, että tarkoitin tahallista ärsyttämistä, voit itse miettiä, mitä tarkoittaa. 49

Vierailija
44/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

otat yhteyttä rehtoriin! Onko puheluiden nauhottaminen kiellettyä? Mä kyllä nauhottaisin tollaset uhkailut. Jos lapsesi vielä kerrankin joutuu menemään esim terkkarille niin sieltä todistus.

Tulee NIIN paha mieli sinun ja lapsesi puolesta! Paskat veisaat vaan opettajasta.

Vierailija
45/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikani on vasta 2-vuotias, mutta kun edes ajattelen, että hänen olisi pakko olla päivät paikassa, jossa häntä uhkaillaan ja pahoinpidellään ilman että paikalla olevat aikuiset pystyisivät tekemään asialle mitään, niin kyllä minä tekisin siitä lopun ja äkkiä.

Vierailija
46/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

teethän asialle heti jotain, kuka lastasi suojelee jos et sinä!!!

Vierailija
47/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut systemaattisesti nyt tokaluokkalaiseni kanssa kiusatuksi tulemisen ennaltaehkäisyssä jota suosittelen myös sinulle! Olen vauvan kanssa kotona ollut ekasta päivästä asti ja saatellut pojan kouluun kävellen ja hakenut usein myös. Kävellessä tutustuu luokkakavereihin joille kannattaa olla erityisen mukava, kehua pyöriä, vaatteita, älykkyyttä jne. ja kun tietävät pojan äidin ja tykkäävät siitä, ei kiusaamista tapahdu. Olemme vauvan kanssa myös vakoilleet välitunteja, mitä siellä oikeasti tapahtuu. Puskassa piilossa on huomattu sellaista (ei onneksi omaan poikaan kohdistunutta) joista olen asianomaisten vanhemmille ilmoittanut. Luokkakavereiden vanhempiin kannattaa tutustua sen verran että voit heihin ottaa yhteyttä, vanhempainilloissa vaihtakaa numeroita. Pyydä luokkakavereita ja myös koulun isompia kylään, syötä herkuilla ja ole mukava. Isommat ovat iso apu, usko pois! Synttäreitä tms. kannattaa juhlia luokassa jakamalla karkkia tms. suosio taattu. Myös samoihin harrastuksiin kannattaa hakeutua joissa on koulun porukkaa niin tulee yhteisöllisyyden tunne, esim. me jalkkislaiset jne.

Tämä on siis ollut minulle aivan luontevaa ja toivon että saat tästä puhtia toimia. Kepillä tulee yleensä hankaluuksia (reksit ja muut) mutta porkkanalla (me ollaan mukava perhe joiden kanssa kannattaa kaveerata) kiusaamista voi ehkäistä.

Jos et voi olla päivisin poikasi tukena näin niin ota silloin tällöin vapaata tätä tarkoitusta varten.

Vierailija
48/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene selvittämään tilanne koululle opettajan kanssa.

Vierailija
49/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoa kaikki asianosaiset yhteen ja selvitätte mikä on tilanne, miksi tätä tapahtuu jne. se on velvollisuutesi!!!

Vierailija
50/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaatko ap mitä meinaat tehdä? Otatko neuvoista vaarin?

Vierailija
51/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu...

Vierailija
52/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai kukaan tällästä keksi!

Olenko ainoa jonka mielestä 55:n taktiikka on lähinnä mielistelyä ja lahjontaa!?? " kehu ja syötä herkkuja" Vähän lievempänä muotona ok, itse on kyllä haluisi että lapset tulevat meille siksi että tietävät meiltä saavan herkkuja joka hiton kerta, vaan siksi että haluavat olla lapseni kavereita ilman nuoleskelevia vanhempia.

Vierailija
53/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa jonka mielestä 55 toimita olisi vähän mielistelyä ja lahjontaa.

Vierailija
54/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun poikani oli saanut taksissa luokkakaveriltaan nyrkistä silmään. Tällä luokkakaverilla oli ollut jotain kränää jo koulussa sisällä avustajan kanssa ja kun poikani oli ehtinyt taksiin ennen häntä, hän oli lyönyt poikaani nyrkillä. (Hänelle on todella kova paikka jos joku on jossain ennen häntä.)

Asiaa oli opettajan ja poikien kesken perjantaina koulussa selvitelty ja nyt ensi viikolla menemme tämän toisen pojan vanhempien kanssa palaveriin ja pojat sekä koulukuraattori ovat myös mukana.

Tämä poika on systemaattisesti syksystä alkaen provosoinut luokassa, härnännnyt jne. muita. Lapseni ei siis ole ainoa.

Kävimme näyttämässä lääkärille pojan silmäluomeen saamaa mustelmaa, ja jos tämä toistuu olemme päättäneet että teemme tästä rikosilmoituksen. Lapsellamme on ehdotus oikeus käydä koulua rauhassa ilman että joutuu pahoinpidellyksi. Piste.

Vierailija
55/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on varmasti hieman omituinen maine. Ap:lle toivotan tsemppiä ja etenemään ylemmälle tasolle, jos opettaja ei puutu kiusaamiseen. Muista kuitenkin aina, että olet kuullut vain poikasi kertomuksen asiasta. Me juttelemme monesti töissä siitä, kuinka subjektiivisesti oppilaat kertovat asioitaan kotona. Totuus voi olla ihan toinen, kuin lapsen kertomus. Mutta todellakin ap: Selvitä asia perinpohjin!

t. alakoulun opettaja

Vierailija
56/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestämään. perkele, ota kiusaaja/kiusaajat itse puhutteluun. Käytä kovia otteita. siskoani kiusattiin eikä mikään tepsinyt. ei opettajille kertominen, ei vetoaminen vanhempiin. mutta sitten äiti meni koulun pihan liepeille ja " nurkan takaa" tullen kävi sähisemässä kiusaajille, että jos ei toi touhu lopu niin ilmoitan sosiaaliviranomaisille ja poliisille yms. mikä nyt ala-asteikäisistä tuntuu pelottavalta. ja lopettivat siihen.

lapsellistahan se tietysti on tuollainen uhkailu tai kiristys mutta jos ei muu auta. ihme vanhemmat kun eivät saa lapsiaan kuriin.

tsemppiä ja voimia ja haleja teidän kiusatulle!! toivottavasti tilanne ratkeaa parhain päin.

Vierailija
57/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on varmasti paha olla sekä lapsella että äidillä. Itse pelkään että vastaava tilanne tulee joskus kohdalle. Aion viedä kaikki lapsemme itsepuolustuskursseille ja käsken myös käyttää taitojaan jos joku tulee päälle. Nykymaailma on niin paskaa ja surkeita luuserilapsia on paljon maailmalla ongelmineen toisia kiusaamassa. Jos tilanne olisi tarpeeksi kurja, kuten teillä tuntuu olevan, ottaisin lapsen varmaan pois koulusta ja menisin itse vaikka linnaan siitä hyvästä! Voimia teille.

Vierailija
58/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä voi saadakin tuloksia aikaiseksi kun lapsilla ei ole suhteellisuuden tajua! uhkaile ja ole ovelampi kuin nämä kiusaajatenavat!

Vierailija
59/115 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että joku lapsi häiriköi noin kertoo siitä, että jotain on pahasti vialla.

Vierailija
60/115 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällä hetkellä rauhallinen vaihe menossa (onneksi) eli olen saanut vähän hengähtää ja poikakin. Opettaja on muuttanut kantaansa joiltakin osin ja luvannut terästäytyä. Ilmeisesti luokassa on jotain puhuttu poikien kesken tai sitten välituntivalvonta on erittäin tiukkaa tällä hetkellä, koska kiusaamista ei ole tapahtunut. Mutta mutta... vastahan on mennyt muutama päivä...

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi