Kun 10-vuotiaani kuuli ettei koulussa enää saisi erotella tyttöjä ja poikia hän huokaisi että poistuuko nyt ruokalasääntökin jonka mukaan
pitää istua niin että tytöt ja pojat vuorotellen (eli sama sukupuolta olevat ei saa olla vierekkäin). En ollut tuollaisesta säännöstä tiennytkään, kuulostaa ihan hullulta. Ilmeisesti luokassakin on joskus ollut sama sääntö.
Onko muissakin kouluissa noin?
Kommentit (177)
Meillä on tämmöen sääntö kerran itsenäisyyspäivänä ruokailussa ku samalla opetettiin pöytä käyttäytymistä. Sillä varmistettiin ettei oppilaat kihise keskenään ku kukaan ei voi istua kaverinsa vieressä.
Mut hullua jos joka päivä on tommosta
Veikkaan, että sääntö on sen takia, että tytöt "rauhoittavat poikia" tai "katsovat poikien perään." Ällöttävää.
Muistan omista kouluajoista tuon. Kai sillä ehkäistiin ruokalahäiriöitä kun sen ikäiset lapset mölyävät ja rehaavat lähinnä samaa sukupuolta olevien kavereiden kanssa.
Tuon ajan jälkeen tuli sitten tyttö-poikajonot erikseen.
70-luvulla peruskoulua käyneenä tyttöjä ja poikia eroteltiin milloin mitenkin ihan mielivaltaisesti.
Tyttöjen ja poikien jono oli arkipäivää. Samoin istumajärjestys luokassa (kurinpidollisista syistä) oli usein tyyliin: joka toinen tyttö, joka toinen poika.. näin pahimmat riehujapojat ja pahimmat hölisijätytöt saatiin aisoihin.
Tätä en näe niin pahana kuin pituusjärjestykseen asettamisen. Olin nimittäin se lyhyin luokassa. Jotenkin noloa aina siellä viimeisenä. Mikä helkutin peruste sekin on? Ruumiin muodon ja kehityksen mukaan laitetaan järjestykseen.
"Tänne isorintaisimmat ja toiselle puolelle laudat?"
Meilläkin oli aikanaa (90 luvun alussa) sama sääntö joinakin vuosina kouluruokailussa. Ideana oli pitää ruokailu rauhallisempana, kun ei syntynyt "kikattelevia tyttöporukoita" tai "levottomia poikaryhmiä" (mitä streotypioita). Ja todellakin ruokailut oli rauhallisempia, mutta myös ei niin kovin mukavia, kun rruokapöytäkeksustelu oli aika olematonta, kun ei saanut ruokailla kavereiden kanssa porukassa. Toisaalta ei kyllä kukaan jäänyt yksinkään, kun koko luokka istui samassa pöydässä ja vieruskaveria ei saanut valita, vaan opettaja teki jonon jonka mukaan mentiin ttamaan ruokaa ja siitä sitten pöytä täytettiin järjestyksessä.
Meidän kummallakin lapsella on luokassakin tuo sääntö. Viime vanhempainvartissa opettaja vähän anteeksipyydellen totesi että joutuu laittamaan näitä "rauhallisia tyttöjä" villikkopoikien viereen. Ja tytär sitten kotona valittaa kun ei pysty keskittymään kun vierustoverilla on koko ajan jotain ihme säätöjä menossa.
Tämä on juuri se syy miksi tuo ohjeistus on tehty. Kauheasti huudeltiin kun tuo ohjeistus tuli että "Eihän kukaan opettaja erottele sukupuolien mukaan" jne. No kyllä erottelee. Pahin erottelu on liikunnassa valtakunnallisesti. Liikunta ei monissa maissa ole jaettu tyttöjen ja poikien liikuntaan, vaan yhteiseen liikuntaan. Huonokuntoinen poika on heikompi liikunnassa kuin hyväkuntoinen tyttö, eli pätevää perustetta harrastustason liikunnassa jakaa tyttöjä ja poikia sukupuolen perusteella erilleen ei ole, kilpaurheilu erikseen.
Vierailija kirjoitti:
On ja minäkään en ymmärrä sen pointtia...? Ja koskeekohan muuten myös opettajia?;)
Ei tietenkään, opettaja istuu pöydän päässä yksinään (ei tosin pääse myöskään seurustelemaan muiden opettajien kanssa). t. 6 vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja minäkään en ymmärrä sen pointtia...? Ja koskeekohan muuten myös opettajia?;)
Ei tietenkään, opettaja istuu pöydän päässä yksinään (ei tosin pääse myöskään seurustelemaan muiden opettajien kanssa). t. 6 vastaaja
Meillä opettaja istui vain eskarista kolmosluokkaan asti oppilaiden kanssa. Siitä ylöspäin opettaja istui muiden opettajien kanssa. Ala-asteen ruokailu oli todella pieni joten opettajat kuuli pienenkin kuiskailun ja jos joku ei osannut käyttäytyä, hänet siirrettiin opettajien pöytään istumaan. Yläasteella ruokailu oli suuri eikä opettajat yleensä huomannut jos joku temppuilee ylimääräistä. Eivät he edes huomanneet sitä jos joku ei käynytkään syömässä. Mutta jos opettajat sattui huomaamana jonkun pelleilevän, häntä ei siirretty istumaan opettajanpöytään vaan nolattiin kailottamalla kovaan ääneen että miksei ton ikänen osaa käyttäytyä ikänsä mukaan vaan on kuin 5 vuotias uhmaikänen pentu. +jälki-istuntoa.
Yhteisvessat eivät sovi kouluun. Kuvitelkaapa niitä ahdisteluja ym ja tyttöjen kuukautisten hankaloitumista.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisvessat eivät sovi kouluun. Kuvitelkaapa niitä ahdisteluja ym ja tyttöjen kuukautisten hankaloitumista.
Siis ot mutta tästäkin on puhetta.
Ala-asteella ollessani (aloitin 2007) luokassa oli istumajärjestys niin, että ei saanut olla samaa sukupuolta olevan vieressä ja pari- ja ryhmätöissä oli joskus sama.
itse en muista, että olisi koskaan tuota ollut. Aina sai mennä istumaan sinne, minne halusi, paitsi tietenkin jossain juhlatilaisuuksissa.
Ihan normaalia. Olen tehnyt opettajan sijaisuuksia useammassakin koulussa, ja on tavallinen käytäntö, että ruokailussa laitetaan istumaan tyttö-poika -järjestyksessä. Rauhoittaa kummasti niitä ruokailuja. Ja kyllä, opettajat ja avustajat ovat valvomassa myös.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se syy miksi tuo ohjeistus on tehty. Kauheasti huudeltiin kun tuo ohjeistus tuli että "Eihän kukaan opettaja erottele sukupuolien mukaan" jne. No kyllä erottelee. Pahin erottelu on liikunnassa valtakunnallisesti. Liikunta ei monissa maissa ole jaettu tyttöjen ja poikien liikuntaan, vaan yhteiseen liikuntaan. Huonokuntoinen poika on heikompi liikunnassa kuin hyväkuntoinen tyttö, eli pätevää perustetta harrastustason liikunnassa jakaa tyttöjä ja poikia sukupuolen perusteella erilleen ei ole, kilpaurheilu erikseen.
Ei kai siinä ole kysymys kunnosta tai kyvyistä. Ihan omalta kouluajalta ymmärrän hyvin, ettei hormonihuuruisia nuoria panna samaan urheiluryhmään. Kaikki kontaktilajit voisi lopettaa saman tien. Koris, futis, sähly jne, voin kuvitella kuinka vastustajaa otetaan 'vahingossa'. Ei toimi sekaryhmät.
Kyllä kyllä, niin niin, eli todistaa, että pojat kaveeraavat poikien ja tytöt tyttöjen kanssa koulussa iltaisin kotona ja harrastuksissa ja muualla. Sitten joutuvat joskus jossain kuulemma eri jonoon ja se tekee tytöistä hoitsuja ja pojista insinöörejä. Tuo käytännössä pitäisi uskoa jotta luottaisi näihin tasa-arvo-ohjelmiin sun muihin. Ne varmaan alunperinkin on hoitsut ja inssit-jonoja.
Spontaania huvitusta aiheutti myös kolmosviestin saama 40 yläpeukkua.
Lasteni ala-asteella ruokailussa saa valita seuransa sikin sokin luokka-asteesta riippumatta.
Koulukohtaisia käytäntöjä tuntuu olevan erilaisia.
80-luvulla meillä oli nimetyt pöydät per luokka ja nimetyt paikat. Tosiaan istuttiin joka toinen tyttö-poika. :D
Joo-o. Opetan yläkoulussa. Hyvä, että näistä asioista puhutaan, ja olen itsekin herännyt ajattelemaan joitakin käytäntöjä meidän koulussa. Suurin osa yläkoululaisista viihtyy tytöt tyttöjen joukossa ja pojat poikien joukossa. Jos oppilaat saavat itse valita paikkansa, luokkaan muodostuu tyttöjen puoli ja poikien puoli. Onko tämä mielestänne ok vai pitäisikö opettajan määrätä oppilaille paikat? Miten opettajana määräisitte lasten paikat?
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla peruskoulua käyneenä tyttöjä ja poikia eroteltiin milloin mitenkin ihan mielivaltaisesti.
Tyttöjen ja poikien jono oli arkipäivää. Samoin istumajärjestys luokassa (kurinpidollisista syistä) oli usein tyyliin: joka toinen tyttö, joka toinen poika.. näin pahimmat riehujapojat ja pahimmat hölisijätytöt saatiin aisoihin.
Tätä en näe niin pahana kuin pituusjärjestykseen asettamisen. Olin nimittäin se lyhyin luokassa. Jotenkin noloa aina siellä viimeisenä. Mikä helkutin peruste sekin on? Ruumiin muodon ja kehityksen mukaan laitetaan järjestykseen.
"Tänne isorintaisimmat ja toiselle puolelle laudat?"
Annoin tässä opettajalle kritiikkiä tuosta tyttö-poika-parittamisesta, istuvat pareittain luokassa. On siellä muutama rauhallinenkin poika, mutta tuntuu että oma hiljainen tyttöni laitetaan järjestäen istumaan jonkun ylivilkkaan, keskittymiskyvyttömän pojan viereen. Helpottaa varmasti opettajan työtä, mutta eikä hiljaisilla ole enää oikeutta työrauhaan? Oma lapseni ei ole kenenkään ADHD-lapsen terapeutti, vaan hänelläkin on oikeus oppia! Lisää henkilökuntaa luokkiin tai ylivilkkaat omiin pienluokkiinsa niin kuin ennen vanhaan, niin ei tarvitse pilata tavallisten lasten koulunkäyntiä jatkuvalla häiriköinnillä. Kynät katkotaan ja kumit revitään kappaleiksi kun niitä vähän lainataan naapurilta, ja se jatkuva pyöriminen ja hölötys... Kuka sellaista jaksaisi omalla työpaikalla?
On ja minäkään en ymmärrä sen pointtia...? Ja koskeekohan muuten myös opettajia?;)