Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diabetesta sairastavat maksavat jatkossa enemmän omavastuuta lääkkeistään. Oikein vai väärin?

Vierailija
29.10.2016 |

Mitä tuumaatte?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin!

Vierailija
2/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue eilinen ketju. Ei olis tarvinnut uutta avata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se on väärin Suomessa, että pitää jopa itse maksaa hoidostaan jotain. Kaikkihan on parhaiten silloin, kun sen maksaa se kuuluisa joku muu.

Vierailija
4/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia kehiin. Yhteiskunta säästää.

Vierailija
5/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ojan se väärin. Itse tulaisin kaikki ulkomailta

Vierailija
6/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein, jos kaikista muistakin sairauksista maksatetaan itsellä. Väärin muuten. Itse maksan kyllä nytkin käyttämäni diabeteslääkkeen kokonaan, koska Kela ei korvaa siitä yhtään. Juuri ja juuri pystyn sen maksamaan, mutta tiedän että monella pienituloisella jää lääkkeitä ostamatta yhä nousevien omavastuuosuuksien takia. Yhteiskunnan päättäjät näkevät meidät sairaat hyödyttömänä joukkona, joka joutaakin kuolla hoidon/lääkkeiden puutteeseen.

Vierailija
7/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ette voi siirtyä insuliiniin?

Vierailija
8/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärinhän se on. Eikö ne sano ettei kouluruuaata pysy terveenä ja jotkut väittää kiven kovaa että rokotteet aiheuutta tuon

Vierailija
9/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideana täysin kestämätön. Kukaan ei voi varmasti sanoa, että ei sairastu varmasti sairastu tyypin 2 diabetekseen, vaikka elintavat olisivatkin kondiksessa. Lisäksi omavastuun kasvattamisesta saatava kuviteltu hyöty menetetään moninkertaisesti, sillä vähävaraiset jättävät lääkkeensä syömättä ja sairastuvat pääte-elinsairauksiin, kuten sydän- ja verisuonisairauksiin, diabeettiseen nefropatiaan, retinopatiaan, neuropatiaan ym. Em. Sairauksien hoito on niin poskettoman kallista ja sairaanhoitojärjestelmän resursseja sitovaa, että ennen pitkään tässä maassa ei enää muuta ole varaa hoitaa, kun diabeetikkoja on jo nyt noin puoli miljoonaa. Vai jätetäänkö sitten komplikaatioidenkin hoito yksilön vastuulle ja annetaan näiden onnettomien sitten kuolla ennenaikaisesti, mikä taas maksaa yheiskunnalle menetettyinä työvuosina ja varhaistuvina sairaseläkkeinä.

Ja mitä muita sairauksia voidaankaan sälyttää yksilön maksettavaksi, urheiluvammat nyt ainakin, ei kukaan pakottanut repimään itseään rikki siellä salilla, tai synnytykset, sillä eihän kenenkään ole mikään pakko hankkia lapsia. Tai vammaiset lapset, sillä tarjotaanhan meillä seulontoja ja jos pidät vammaisen lapsen, niin olet omillasi.

Meillä on Suomessa kaiksesta valituksesta huolimatta tehokkaasti toimiva ja tasa-arvoinen terveydenhuoltojärjestelmä, joka tarjoaa huippulaadukasta hoitoa kansainvälisesti mitattuna. Nyt se yeitetään romuttaa ideologisin perustein ja aiheutettua vahinkoa kansanterveydelle ei kyllä korjata enää koskaan.

Vierailija
10/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin tietenkin.  Sitten hoidetaan seurauksia sairaaloissa kalliimmalla. Tyhmää.  Jalat amputoidaan ja loppuikä laitoksessa.  kiitos vain yhteiskunta kun hoidat.

Vierailija
11/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että diabetes on elintasosairaus, sitähän tässä yritetään taas tyrkyttää. Ei pidä paikkaansa paitsi siten, että meille piilosyötetään sokeria lähes kaikissa elintarvikkeissa. Diabetes on pitkälti periytyvä sairaus, itsellänikin oli se molemmilla vanhemmilla. Diabeteksen hoito on meillä ihan retuperällä ja uskon että siihen tulee tulevina vuosina isoja muutoksia. Jotain on pielessä, kun joka toisella alkaa olla  tämä sairaus? Hoitoja tulisikin kehittää tilanteen mukaisesti, ei siten että rangaistaan sairastuneita lisäämällä maksuja ja lääkkeiden hintoja ja syyllistämällä tämän kyselyn otsikon mukaisesti.

Vierailija
12/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on oikein. Kakkostyypin diabeetikoilla on minusta ollut turhan hyvät korvaukset lääkkeistään. Aivan yhtä hyvin ja paremminkin astmaatikoilla olisi pitänyt sitten olla sama 100% korvaus, mutta eipä ole ollut. Aivan turhaa korvata heidän halpoja lääkkeitään noin hyvin, ne heillä on varaa maksaa ne nykyistä isommalta osalta itsekin ja jos joku taas saa kalliin lääkkeen niin miksei sen pitäisi tuntua hänen kukkarossaan ollenkaan? Kallis lääke maksaa 5-600 euroa 3kk laaki ja tyyppi maksaa 4,50. Minusta kalliin lääkkeen käyttämisen pitää näkyä myös hintana potilaalle, jos sairaus on jossain määrin itse aiheutettu tai itse huonosti hoidettu, jonka vuoksi osin pitää siirtyä kalliimpiin lääkkeisiin.

Ja lääkekatto takaa, ettei vuositasolla diabeetikkokaan maksa kaikista kelakorvattavista lääkkeistään enempää kuin noin 50 euroa kuukaudessa.

Vierailija
13/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin.Ykköstyypin diabetesta sairastavien pitäisi saada insuliinit veloituksetta!!!

D2 on asia erikseen.Useimmiten sairaus on itse aiheutettu,toisin kuin D1.

D1 kuolee ilman insuliinia.

Vierailija
14/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ideana täysin kestämätön. Kukaan ei voi varmasti sanoa, että ei sairastu varmasti sairastu tyypin 2 diabetekseen, vaikka elintavat olisivatkin kondiksessa. Lisäksi omavastuun kasvattamisesta saatava kuviteltu hyöty menetetään moninkertaisesti, sillä vähävaraiset jättävät lääkkeensä syömättä ja sairastuvat pääte-elinsairauksiin, kuten sydän- ja verisuonisairauksiin, diabeettiseen nefropatiaan, retinopatiaan, neuropatiaan ym. Em. Sairauksien hoito on niin poskettoman kallista ja sairaanhoitojärjestelmän resursseja sitovaa, että ennen pitkään tässä maassa ei enää muuta ole varaa hoitaa, kun diabeetikkoja on jo nyt noin puoli miljoonaa. Vai jätetäänkö sitten komplikaatioidenkin hoito yksilön vastuulle ja annetaan näiden onnettomien sitten kuolla ennenaikaisesti, mikä taas maksaa yheiskunnalle menetettyinä työvuosina ja varhaistuvina sairaseläkkeinä.

Ja mitä muita sairauksia voidaankaan sälyttää yksilön maksettavaksi, urheiluvammat nyt ainakin, ei kukaan pakottanut repimään itseään rikki siellä salilla, tai synnytykset, sillä eihän kenenkään ole mikään pakko hankkia lapsia. Tai vammaiset lapset, sillä tarjotaanhan meillä seulontoja ja jos pidät vammaisen lapsen, niin olet omillasi.

Meillä on Suomessa kaiksesta valituksesta huolimatta tehokkaasti toimiva ja tasa-arvoinen terveydenhuoltojärjestelmä, joka tarjoaa huippulaadukasta hoitoa kansainvälisesti mitattuna. Nyt se yeitetään romuttaa ideologisin perustein ja aiheutettua vahinkoa kansanterveydelle ei kyllä korjata enää koskaan.

Eihän tässä hoitojen lopettamisesta potilaille ole kysymys!

Suurin osa maksaa sen mitä täytyy ja on nyt vain hyötynyt lähes ilmaislääkkeiden vapaamatkustajana. Porukka, joks ei hoida itseään lääkkeen hinnan takia joutaakin kuolla.

Vierailija
15/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin.Ykköstyypin diabetesta sairastavien pitäisi saada insuliinit veloituksetta!!!

D2 on asia erikseen.Useimmiten sairaus on itse aiheutettu,toisin kuin D1.

D1 kuolee ilman insuliinia.

Esitys ei koskekan insuliineja

Vierailija
16/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Tasa-arvoisempaa olisi, että ne korvattaisiin esim. 3 vuotta jopa kokonaan ja sinä aikana olisi aikaa saada elintaparemontti kuntoon. Sen jälkeen tuntuvampi kallistuminen ja myös diabeteksen aiheuttamat liitännäissairaudet olisi isommalla oma-vastuulla kun niitä hoidattaa.

Sama saisi kyllä koskea esim. tupakoivia. Omavastuu polimaksuista ja hoidoista huomattavasti korkeammaksi jos sairaus todistettavasti liittyy tai on pahentunut tupakoinnin vuoksi. Esim. keuhkosyöpä pitkään tupakoivilla tai jopa sitä edelleen jatkavilla.

Ei 99% ihmisistä korjaa tapojaan jos aina joku muu kuitenkin viime kädessä maksaa ja hoitaa.

Vierailija
17/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on oikein. Kakkostyypin diabeetikoilla on minusta ollut turhan hyvät korvaukset lääkkeistään. Aivan yhtä hyvin ja paremminkin astmaatikoilla olisi pitänyt sitten olla sama 100% korvaus, mutta eipä ole ollut. Aivan turhaa korvata heidän halpoja lääkkeitään noin hyvin, ne heillä on varaa maksaa ne nykyistä isommalta osalta itsekin ja jos joku taas saa kalliin lääkkeen niin miksei sen pitäisi tuntua hänen kukkarossaan ollenkaan? Kallis lääke maksaa 5-600 euroa 3kk laaki ja tyyppi maksaa 4,50. Minusta kalliin lääkkeen käyttämisen pitää näkyä myös hintana potilaalle, jos sairaus on jossain määrin itse aiheutettu tai itse huonosti hoidettu, jonka vuoksi osin pitää siirtyä kalliimpiin lääkkeisiin.

Ja lääkekatto takaa, ettei vuositasolla diabeetikkokaan maksa kaikista kelakorvattavista lääkkeistään enempää kuin noin 50 euroa kuukaudessa.

Oikein?Tajuatko että samalla ykköstyypin diabeetikot joutuvat maksamaan?

Nämä kuolevat ilman insuliinia ja tuollaisen lääkkeen pitäisi olla ehdottomasti ilmainen.

Mun siskolla on ollut diabetes 1 vuotiaasta ja nyt hän joutuu yhtäkkiä maksamaan insuliinit pienestä opiskelijabudjetista.Niin väärin!

Vierailija
18/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä tästä. Olis toki ihanteellista jos yhteiskunta voisi tarjota hyvät korvaukset kaikista lääkkeistä, mutta niin kauan kun se ei ole mahdollista, pitäis sairaudet laittaa jokseenkin samalle viivalle. 

Jos mä olisin tässä päättäjänä, linjaisin I ja II tyypin diabeteksen eri sairauksiksi. I tyyppi insuliinihoitoineen jatkaisi täysin korvattavana, ja II tyyppi tablettihoitoineen olisi samalla viivalla esim. astman kanssa. Sit jos tarvittais insuliinia tai muita hoitoja, pitäisi erikseen perustella laajempi korvausoikeus insuliineille. II tyypin diabeteksessa ottaisin ns. inkretiinimimeetit tabletteja vastaavien korvausten tasolle kaikilla diabeetikoilla. Näin ohjattais korvattavuudella hoitoa lääketieteellisesti järkevämpään suuntaan. 

t. lääkäri

Vierailija
19/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt halvoilla hinnoilla lääkkeet kyllä haetaan, mutta niitä käytetään vähän miten sattuu. Se on suurempi syy siihen, ettei hoito onnistu, kuin se, etteikö niihin ois ihmisillä jatkossakin varaa.

Vierailija
20/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi ette voi siirtyä insuliiniin?

Päinvastoin, olen siirtynyt insuliinista itse maksamaani pistettävään lääkkeeseen. Insuliini on myrkky, joka ei sopinut minulle, mm. paino nousi 15 kg sen käytön aikana. Diabeetikon pitäisi päinvastoin pitää paino mahdollisimman alhaisena. Lisäksi insuliinia piti lisätä koko ajan, se ei tehonnut muuten kuin laski hetkeksi verensokerilukemia. Olo sen käytön aikana oli hirveä! Käyttämälläni lääkkeellä ei mitään sivuvaikutuksia, paitsi  se korkea hinta, jonka maksan itse kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän