Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diabetesta sairastavat maksavat jatkossa enemmän omavastuuta lääkkeistään. Oikein vai väärin?

Vierailija
29.10.2016 |

Mitä tuumaatte?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä jos ei koske insuliineja. Omalla miehellä 1 tyypin diabetes, ollut lapsesta saakka. Kyllä mielestäni Suomessa tämänkaltaisen sairauden hoito pitäisi olla täysin maksutonta. Mutta vuoden alusta saakka mieskin on joutunut maksamaan insuliineistaan pienen summan. 3 kuukauden satsi maksoi muistaakseni 50€. Vähän joo päivittäisestä lääkkeestä, mutta juju onkin siinä että nyt väylä on avattu ja jatkossa omavastuudet tulee varmasti nousemaan.

Kaikkien aikojen paskin hallitus. Kiitos.

Vierailija
22/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliineihin ei kannata siirtyä ellei se ole ehdottoman välttämätöntä. Insuliini ainoastaan laskee verensokeria, ei normalisoi aineenvaihduntaa muutoin. Esim. laihduttamista se vaikeuttaa ja saattaa olla este mm. autonkuljettajan työssä. Lisäksi lääkekulujen lisäksi kasvaisi pisto- ja verensokerimittausten tarve ja niihin liittyvät kulut, jotka maksaa kunta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin.Ykköstyypin diabetesta sairastavien pitäisi saada insuliinit veloituksetta!!!

D2 on asia erikseen.Useimmiten sairaus on itse aiheutettu,toisin kuin D1.

D1 kuolee ilman insuliinia.

Esitys ei koskekan insuliineja

Väärin.Alkuvuodesta se muuttui.Ykköstyypin diabeetikko joutuu nyt maksamaan insuliineistaan paljon enemmän!

Vierailija
24/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi ette voi siirtyä insuliiniin?

Päinvastoin, olen siirtynyt insuliinista itse maksamaani pistettävään lääkkeeseen. Insuliini on myrkky, joka ei sopinut minulle, mm. paino nousi 15 kg sen käytön aikana. Diabeetikon pitäisi päinvastoin pitää paino mahdollisimman alhaisena. Lisäksi insuliinia piti lisätä koko ajan, se ei tehonnut muuten kuin laski hetkeksi verensokerilukemia. Olo sen käytön aikana oli hirveä! Käyttämälläni lääkkeellä ei mitään sivuvaikutuksia, paitsi  se korkea hinta, jonka maksan itse kokonaan.

Onko sulla Victoza? Isolla annoksella eli 1,8mg? Se ei ollut ennen kelakorvattava, nyt on. Toki en tiedä jos sulla vain ei myöntämisen kriteerit täyty muutenkaan. Mutta tässäkin se nähdään, että kyllä ihmiset ovat valmiita maksamaankin hoidostaan, jos heillä vain on siihen varaa. Ja monilla on. Yhteiskunnan on aivan turha tukea sitä ja nyt puhun siis halvan metformiinin tmv halpojen korvaamisesta 100%. Nekin eurot tarvitaan muiden sairauksien hoitoon tai kalliiden dm lääkkeiden korvauksiin mieluummin. Varattomat saavat lääkkeisiinsä myös maksusitoumuksen.

Vierailija
25/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvä jos ei koske insuliineja. Omalla miehellä 1 tyypin diabetes, ollut lapsesta saakka. Kyllä mielestäni Suomessa tämänkaltaisen sairauden hoito pitäisi olla täysin maksutonta. Mutta vuoden alusta saakka mieskin on joutunut maksamaan insuliineistaan pienen summan. 3 kuukauden satsi maksoi muistaakseni 50€. Vähän joo päivittäisestä lääkkeestä, mutta juju onkin siinä että nyt väylä on avattu ja jatkossa omavastuudet tulee varmasti nousemaan.

Kaikkien aikojen paskin hallitus. Kiitos.

Se alkuomavastuu on 50 euroa, ja jatkossa se on sen 4,50 kerta. Eli käytännössä miehesi maksaa insuliinistaan 50+3x4.50= 63,50 euroa, ei ole mielestäni kohtuuton summa. Ja tuo alkuomavastuu menee vain kerran/henkilö/vuosi, vaikka olis useita eri korvattavia sairauksia ja lääkityksiä.

Vierailija
26/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin.Ykköstyypin diabetesta sairastavien pitäisi saada insuliinit veloituksetta!!!

D2 on asia erikseen.Useimmiten sairaus on itse aiheutettu,toisin kuin D1.

D1 kuolee ilman insuliinia.

Esitys ei koskekan insuliineja

Väärin.Alkuvuodesta se muuttui.Ykköstyypin diabeetikko joutuu nyt maksamaan insuliineistaan paljon enemmän!

Puhumme nyt eri asiasta, jos puhut alkuomavastuusta.

Tämä on vasta esitys. Se EI koske insuliineja. Siis tämä korvausluokan muutos alempaan.

Vierailija
27/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan looginen seuraus pitkään jatkuneesta lihavuuden demonisoinnista. Lääkäritkin aivopestään olettamaan, että lihavan kaikki sairaudet ovat lihavuudesta johtuvia. Esim. niskahartiasärkyä valittavan lihavan säryt johtuvat lihavuudesta, samalla työpaikalla normaalipainoisten säryt johtuvat itse työstä.

Kuten täällä jo mainittiin, diabeteksen johdannaissairaudet ne vasta kalliiksi tulevatkin. Kun lääkkeet jätetään ottamatta, mm. munuaiset vaurioituvat. Mitä  dialyysin kustannukset ovat nyt? Kerrotaan ne aika isolla luvulla, niin johan on diabeteslääkkeistä saadut säästöt kadonneet taivaan tuuliin. Lyhytnäköistä ja typerää talouspolitiikkaa.

Vai onko tarkoitus siirtyä yhdysvaltalaiseen malliin, jossa yhteiskunta maksaa vain perustason hoidon. Erikoissairaanhoito pitäisi maksaa itse. Ne sairaat, joilla on varaa, saavat hoitoa ja muille on tarjolla pitkittynyt eutanasia.

Vierailija
28/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on oikein. Kakkostyypin diabeetikoilla on minusta ollut turhan hyvät korvaukset lääkkeistään. Aivan yhtä hyvin ja paremminkin astmaatikoilla olisi pitänyt sitten olla sama 100% korvaus, mutta eipä ole ollut. Aivan turhaa korvata heidän halpoja lääkkeitään noin hyvin, ne heillä on varaa maksaa ne nykyistä isommalta osalta itsekin ja jos joku taas saa kalliin lääkkeen niin miksei sen pitäisi tuntua hänen kukkarossaan ollenkaan? Kallis lääke maksaa 5-600 euroa 3kk laaki ja tyyppi maksaa 4,50. Minusta kalliin lääkkeen käyttämisen pitää näkyä myös hintana potilaalle, jos sairaus on jossain määrin itse aiheutettu tai itse huonosti hoidettu, jonka vuoksi osin pitää siirtyä kalliimpiin lääkkeisiin.

Ja lääkekatto takaa, ettei vuositasolla diabeetikkokaan maksa kaikista kelakorvattavista lääkkeistään enempää kuin noin 50 euroa kuukaudessa.

Eikö sitten kannata ostaa tuota viiden euron lääkettä, eikä 600 euron

Vierailija
29/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes tyypin 2 diabetes ei ole AINA elintavoista johtuva. Meillä kulkee geeni suvussa, molemmilla vanhemmilla ja heidänkin vanhemmillaan on sama tauti, meistä viidestä lapsesta kolmella on jo. Ainoastaan minä ja nuorempi siskoni olemme vielä ilman, mutta aika suurella todennäköisyydellä jossain vaiheessa sokeritauti puhkeaa :( Kukaan perheessäni ei ole ylipainoinen.

Vierailija
30/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi ette voi siirtyä insuliiniin?

Päinvastoin, olen siirtynyt insuliinista itse maksamaani pistettävään lääkkeeseen. Insuliini on myrkky, joka ei sopinut minulle, mm. paino nousi 15 kg sen käytön aikana. Diabeetikon pitäisi päinvastoin pitää paino mahdollisimman alhaisena. Lisäksi insuliinia piti lisätä koko ajan, se ei tehonnut muuten kuin laski hetkeksi verensokerilukemia. Olo sen käytön aikana oli hirveä! Käyttämälläni lääkkeellä ei mitään sivuvaikutuksia, paitsi  se korkea hinta, jonka maksan itse kokonaan.

Onko sulla Victoza? Isolla annoksella eli 1,8mg? Se ei ollut ennen kelakorvattava, nyt on. Toki en tiedä jos sulla vain ei myöntämisen kriteerit täyty muutenkaan. Mutta tässäkin se nähdään, että kyllä ihmiset ovat valmiita maksamaankin hoidostaan, jos heillä vain on siihen varaa. Ja monilla on. Yhteiskunnan on aivan turha tukea sitä ja nyt puhun siis halvan metformiinin tmv halpojen korvaamisesta 100%. Nekin eurot tarvitaan muiden sairauksien hoitoon tai kalliiden dm lääkkeiden korvauksiin mieluummin. Varattomat saavat lääkkeisiinsä myös maksusitoumuksen.

Victoza on. Kelan julkisuuteen antamat kriteerit kyllä täyttyvät minulla, mutta silti tuli  kielteinen päätös

lääkkeen korvattavuudesta. Valitin asiasta ja edelleen Kelalta kielteinen päätös. Sen jälkeen valitus Sosiaaliturvalautakuntaan, jossa asia on ollut "käsiteltävänä" nyt  8 kk. En odotakaan, että myönteinen päätös tulisi. Käytän annoksella 1, 2 mg, joka maksaa kuukaudessa 124,50 e. Ruokarahastahan sen hinta pitää minunkin pihistää, mutta pidän kunnon hoitoa kuitenkin tärkeämpänä kuin jotain tehottomien lääkkeiden käyttöä.

Vierailija
31/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan looginen seuraus pitkään jatkuneesta lihavuuden demonisoinnista. Lääkäritkin aivopestään olettamaan, että lihavan kaikki sairaudet ovat lihavuudesta johtuvia. Esim. niskahartiasärkyä valittavan lihavan säryt johtuvat lihavuudesta, samalla työpaikalla normaalipainoisten säryt johtuvat itse työstä.

Kuten täällä jo mainittiin, diabeteksen johdannaissairaudet ne vasta kalliiksi tulevatkin. Kun lääkkeet jätetään ottamatta, mm. munuaiset vaurioituvat. Mitä  dialyysin kustannukset ovat nyt? Kerrotaan ne aika isolla luvulla, niin johan on diabeteslääkkeistä saadut säästöt kadonneet taivaan tuuliin. Lyhytnäköistä ja typerää talouspolitiikkaa.

Vai onko tarkoitus siirtyä yhdysvaltalaiseen malliin, jossa yhteiskunta maksaa vain perustason hoidon. Erikoissairaanhoito pitäisi maksaa itse. Ne sairaat, joilla on varaa, saavat hoitoa ja muille on tarjolla pitkittynyt eutanasia.

Puhut asiaa, sisko! Monesti se on niinpäin, että se sairaus lääkityksineen lihottaa ihmistä eikä lihavuus aiheuta sairautta. Tämä yhteiskunta on mennyt ihan sairaaksi lihavuuden vainoamisineen ja ihmisten syyllistämisineen joka kilosta. Kaikkien pitäisi olla ihan suokurpan näköisiä  ja nuorten ihmistenkin ryppyisiä luurankoja! Minulla on varmaan kaikki muut sairaudet tähän saakka olleet ylipainon aiheuttamia, paitsi MIGREENI! Siitä ei vielä kukaan lääkäri ole huomauttanut, että laihduta.

Vierailija
32/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes tyypin 2 diabetes ei ole AINA elintavoista johtuva. Meillä kulkee geeni suvussa, molemmilla vanhemmilla ja heidänkin vanhemmillaan on sama tauti, meistä viidestä lapsesta kolmella on jo. Ainoastaan minä ja nuorempi siskoni olemme vielä ilman, mutta aika suurella todennäköisyydellä jossain vaiheessa sokeritauti puhkeaa :( Kukaan perheessäni ei ole ylipainoinen.

Mutta ruokavalio pielessä.

Vierailija
33/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on oikein. Kakkostyypin diabeetikoilla on minusta ollut turhan hyvät korvaukset lääkkeistään. Aivan yhtä hyvin ja paremminkin astmaatikoilla olisi pitänyt sitten olla sama 100% korvaus, mutta eipä ole ollut. Aivan turhaa korvata heidän halpoja lääkkeitään noin hyvin, ne heillä on varaa maksaa ne nykyistä isommalta osalta itsekin ja jos joku taas saa kalliin lääkkeen niin miksei sen pitäisi tuntua hänen kukkarossaan ollenkaan? Kallis lääke maksaa 5-600 euroa 3kk laaki ja tyyppi maksaa 4,50. Minusta kalliin lääkkeen käyttämisen pitää näkyä myös hintana potilaalle, jos sairaus on jossain määrin itse aiheutettu tai itse huonosti hoidettu, jonka vuoksi osin pitää siirtyä kalliimpiin lääkkeisiin.

Ja lääkekatto takaa, ettei vuositasolla diabeetikkokaan maksa kaikista kelakorvattavista lääkkeistään enempää kuin noin 50 euroa kuukaudessa.

Olen samaa mieltä tästä. Olis toki ihanteellista jos yhteiskunta voisi tarjota hyvät korvaukset kaikista lääkkeistä, mutta niin kauan kun se ei ole mahdollista, pitäis sairaudet laittaa jokseenkin samalle viivalle. 

Jos mä olisin tässä päättäjänä, linjaisin I ja II tyypin diabeteksen eri sairauksiksi. I tyyppi insuliinihoitoineen jatkaisi täysin korvattavana, ja II tyyppi tablettihoitoineen olisi samalla viivalla esim. astman kanssa. Sit jos tarvittais insuliinia tai muita hoitoja, pitäisi erikseen perustella laajempi korvausoikeus insuliineille. II tyypin diabeteksessa ottaisin ns. inkretiinimimeetit tabletteja vastaavien korvausten tasolle kaikilla diabeetikoilla. Näin ohjattais korvattavuudella hoitoa lääketieteellisesti järkevämpään suuntaan. 

t. lääkäri

Arvoisa lääkäri, rinnastatko II tyypin samalle viivalle esim. astman kanssa myös kun otetaan huomioon sairauksien aiheuttamat liitännäissairaudet? Käsittääkseni astmaatikon ja diabeetikon lääkedosetti saattaa olla hieman erilainen. En ole ikinä kuullut astman johtavan amputaatioon tai silmäpohjien rappeutumiseen, vaikka lääkkeitä olisikaan ollut varaa ostaa? Laittaisitko lääkärinä kaikki muutkin sairaudet samalle viivalle, samat määrät sairauksien tutkimusresursseihin ja heitetäänkö saman tien triage päivystyksissä roskikseen? Kaikki vaan samalle viivalle, jep.

Vierailija
34/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras hoito on tietenkin kaula poikki. Siihenhän tässä tähdätään, syyllistetään ja sitten katsotaan kellä on varaa maksaa lunnaat.   Paitsi että kosto on suloista ja halutaan että jollakin muulla on huonompi olo kuin itsellä.

Ei ole ihminen kovinkaan älykäs olio, kun näitä juttuja lukee.

Vierailija
35/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä, vähän riippuu kuinka vahvat geneettiset riskitekijät ovat. Ei kaikki sydärin saaneetkaan ole vanhoja ja ylipainoisia.

Vierailija
36/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä, vähän riippuu kuinka vahvat geneettiset riskitekijät ovat. Ei kaikki sydärin saaneetkaan ole vanhoja ja ylipainoisia.

Ruualla voi vaikuttaa geenien aktiivisuuteen.

Vierailija
37/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vaikuttaa, mutta maailma ei ole mustavalkoinen eikä simppeli. Syyllistätkö syövän saaneitakin heidän ruokavaliostaan?

Vierailija
38/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vaikuttaa, mutta maailma ei ole mustavalkoinen eikä simppeli. Syyllistätkö syövän saaneitakin heidän ruokavaliostaan?

Tässä ketjussa puhutaan diabeteksesta, ei syövästä.

Vierailija
39/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
40/57 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuolen ilman ruokaa. Minun on saatava ruoka ilmaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän