Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin menettely - mitä ajattelette tästä?

Vierailija
28.10.2016 |

Lasteni päiväkoti on ollut tähän asti mielestäni oikein hyvä. Lapseni ovat 3- ja 5-vuotiaat. Lapseni ovat samassa ryhmässä, kuten kaikki 3-5 -vuotiaat, mutta heidät jaetaan välillä iän mukaan eri ryhmiin. 4-5 viikkoa sitten hoidossa aloitti uusi lapsi, minkä jälkeen kaikki on muuttunut. Luettelen tässä, mitä on lapsilleni on mm. tapahtunut:
- päälle heitetty hiekkaa, tukistettu, viety leluja, tönitty, ajettu päälle "potkupyörällä", leluja viety kädestä, sormille tallottu tahallaan liukumäessä ja blokattu pääsy liukumäkeen, huudettu korvaan, peloteltu, hosunut kepillä lastani kohti, metelöity, peloteltu, uhannut lyödä kovalla esineellä (juossut esineen kanssa perässä), potkinut sänkyä ja itkenyt rypistänyt piirrustuksen jne. Lisäksi uusi lapsi on rikkonut isompien yhdessä tekemän askartelun, potkaissut yhtä lasta päähän, lyönyt isompaa tyttöä niin, että ilmeisesti rautahammas heiluu, vienyt yhden lapsen penaalin jne. Melkein joka päivä tänä aika lapseni ovat kertoneet uuden lapsen aiheuttamista ongelmista, joista esim. puisella junaradanpalalla lyömisen uhkaaminen on kuulostanut mielestäni vakavalta.
Otin asian puheeksi viime viikolla. Olin alkanut kirjata näitä asioita ylös, koska sama nimi toistui aina näissä asioissa. Kerroin lastentarhanopettajalle huolestani (lapset eivät saa leikkiä rauhassa, oksa voi osua silmään tms.). Hän sanoi, että he ovat itse olleet kyseisen lapsen kanssa helisemässä (emme puhuneet nimellä, mutta hän tiesi _heti_ ketä tarkoitin), että he eivät voi jättää häntä yhtään yksin, mutta että nyt on alkanut tilanne rauhoittua. Keskustelu päättyi siihen, että opettaja pyysi minua soittamaan, jos jotain tapahtuu ja jos asia vaivaa mieltä, mutta vakuutti, että parempaan mennään ja että he ovat uuden lapsen kanssa jatkuvasti. Tällä viikolla 5-vuotias sitten kertoi, että uusi lapsi oli ottanut muoviveitsen keittiöleikeissä ja aivan suoraan osoittanut lasani poskeen ja siitä silmään. Lapsi oli juossut hoitajan luokse, joka oli ottanut sen pois ja kieltänyt. Mieheni oli jutellut asiasta pitkään hoitajan kanssa, sanoi, että emme hyväksy tällaista ja että pitäisikö veitset ottaa pois ja uutta lasta pitää paremmin silmällä.
soitin seuraavana päivänä päiväkodin johtajalle. Kerroin tilanteen (jonka hän hyvin tiesi, myös veitsiepisodin) ja kysyin, mitä nyt. Aiemmin olimme sopineet, että meidän lapsemme eivät olisi uuden lapsen kanssa yhdessä tilassa ilman valvojaa, ja sehän ei toteutunut. Sovimme, että lapsemme olisivat hoitajien kanssa aina (toisin kuin uusi lapsi) ja eivät leiki itsenäisesti ilman hoitajaa ennen kuin tilanne raukeaa.
Tänään menin hakemaan lapset ja juttelin lastentarhanopettajan (vasu-keskusteluissa olleen) kanssa. Hän riensi uuden lapsen isän luokse ja juttel pitkään hänen kanssaan, ja oli kuin ei huomaisikaan minua, kun lopulta oli vapaana. Kävin kysymässä, miten oli mennyt ja oli lyhytsanainen. Lopulta kerroin, että olen jutellut johtajan kanssa (jonka opettaja tiesi, koska johtaja oli hänelle soittanut illalla). Lastentarhanopettaja kommentoi minulle näin: "pitkääkö mun ottaa heidät siis vessaankin mukaan" kun kerroin, että johtajan kanssa sovimme, että hoitaja on heidän kanssaan aina (tämä on oikeutemme, sanoi johtaja). Olin ihan, että no ei, mutta kai he voivat silti olla valvonnan alla. Sitten opettaja sanoi, että uusi lapsi on oikeasti hyväsydäminen, että nämä luettelemani asiathan tapahtuivat 4-5 viikon aikana (niin tapahtuivat joo, mutta joka päivä jotain ikävää ja hilestuttavaasilti!), että uusi lapsi on hyväsydäminen ja että oma 5-vuotiaani on itse asiassa liian herkkä (viikko sittenhän kehui lasta kypsäksi ja käytöstä erittäin kauniiksi). Oli muutakin, mutta tämä kääntyi nyt minua ja lapsiani vastaan. Mitä nyt pitäisi tehdä?

Kommentit (221)

Vierailija
181/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai asia pitää ottaa esille ja tekisin vanhempana aivan samoin. Mutta kun tilanne oikeasti ei muutu tuosta luultavasti ennen kuin kuukausien tai jopa vuosien kuluttua (avustajia tai erotyosryhmäpaikkaa ei niin vaan saa nykypäivänä). Ja se ei ole päiväkodin vika, vaan sen, että missä nykyaikana säästetään. Sinuna alkaisin harkita päiväkodin vaihtoa.

Vierailija
182/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo :D yritähän seuraavassa provossasi ap vähän enemmän! Päiväkodin työntekijät eivät todellakaan kerro muille vanhemmille, jos ovatkin "helisemässä" jonkun lapsen kanssa, se ei ole lain mukaan sallittua. Lisäksi ei todellakaan ole käytäntöä, että joitakin ns. "ongelmattomia" lapsia valvottaisiin muita tarkemmin. Päiväkodissa valvotaan ihan jokaista, siellä ei suosita yhtään ketään vaikka vanhemmat kuinka nurisisivat ja vaatisivat mitä. Enemmän apua tarvitsevat laitetaan kuitenkin suhteellisen helposti 1,5:n tai 2:n paikalle (näistä järjestelyistä nyt ei tietenkään saa muille vanhemmille kertoa).

Mutta aiheeseen yleisesti: Monelle vanhemmalle tekisi ihan hyvää käydä vähän kurkkailemassa sen kullannupun touhuja siellä päiväkodissa. Olen monesti ollut tilanteessa, joissa vanhemmat ovat nurisseet oman lapsensa kohtelusta ja pitäneet jotakin ryhmän lasta kiusaajana ja riitapukarina. Lapset ovat kotona kertoneet mitä värikkäimpiä tarinoita. Totuus on sitten ollut jotain ihan muuta.

Voi kuule. Mulle on eskarissa kerrottu toisen lapsen perheen vanhempien kaikki eroriidat, toisen lapsen diagnoosit jne. Adoptioseurannassa minulle kerrottiin mitä mieltä koko Pela on mieltä samalla hakureissulla olleesta perheestä. Ja niin edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai asia pitää ottaa esille ja tekisin vanhempana aivan samoin. Mutta kun tilanne oikeasti ei muutu tuosta luultavasti ennen kuin kuukausien tai jopa vuosien kuluttua (avustajia tai erotyosryhmäpaikkaa ei niin vaan saa nykypäivänä). Ja se ei ole päiväkodin vika, vaan sen, että missä nykyaikana säästetään. Sinuna alkaisin harkita päiväkodin vaihtoa.

Tämä taitaa olla ihan totta. Olen tänään miettinyt, että koska joka tapauksessa aiomme hankkia piakkoin isomman asunnon, niin emme edes enää mieti tähän kaupunginosaan jäämistä. Esikoinen aloittaa ensi vuonna eskarin ja siksi voisimme muuttaa alueelle, jossa tiedän olevan hyvän koulun ja jossa kiusaamiseen puututaan jämäkästi. Todella tekee mieli jättää nämä ongelmat menneisyyteen. Ap.

Vierailija
184/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Anteeksi, mutta tekstisi oli naurettava. Ylireagoit.

Vierailija
185/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli lapsi herkkä tai ei niin ei tuollaista käytöstä voi hyväksyä siltä riehujalta. Voi että mikä heitto siltä hoitajalta. Vie asia eteenpäin ennen kuin jää pyörimään sinne talon sisään.

Ja myös se heitto, että uusi lapsi on hyväsydäminen, ja että pitääkö hänen ottaa minun lapset mukaan aina, kun lähtee vessaan pyllyjä pyyhkimään! Johtaja oli tällaista sanonut, miksi ei oikeasti kysynyt häneltä! Ap.

Vierailija
186/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Anteeksi, mutta tekstisi oli naurettava. Ylireagoit.

Ok. Kerrotko vielä, missä kohtaa? Ap

Vierailija
187/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhu sanaakaan suomea? Silti lapsesi kertoivat että hän oli uhkaillut heitä?

Vierailija
188/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsen kanssa olen huomannut että samasta tapahtumasta saa tasan niin monta erilaista kertomusta kuin on kertojaakin ja totuus on jossain sielä keskellä. Oma lapsi puhuu omasta näkökulmasta, toinen lapsi taas omastaan ja hoitaja omastaan. Voi olla että kolmas lapsi sitten kertoo tarinaan totena vaikka ei ole ollut näkemässä koko asiaa vaan kuullut siitä joltain muulta. Tämä pätee ihan aikuisiinkin.

Kuitenkin asioissa on aina totta totta toinen puoli. Ei ne tarinat itsekseenkään synny.

Eikö teillä ole mitään yhteistä kieltä tämän lapsen vanhempien kanssa? Itse yrittäisin puhua äidin kanssa, jos vain mahdollista.

Vierailija
189/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olet tehnyt kärpäsestä härkäsen. Ajattelepa lasta, joka tulee täysin erilaisista oloista, pahimmassa tapauksessa sodan keskeltä. Hän ei osaa edes kieltä ja hänet ympätään suureen päiväkotiryhmään. Suomi ei ole enää mikään lintukoto, se pitäisi meidänkin ymmärtää ja tulla asioissa vähän vastaan.

Vierailija
190/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää itse hoitamaan lapsiasi kotiin, jotta he saisivat parhaan mahdollisen hoidon rakkaudella!

Niin minäkin tein ja on hyvä omatunto. Älä jää odottamaan. että pahempaa tapahtuisi!

Vierailija
191/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ap, saat huonoja neuvoja, henkilökunnan pitää taata lapsesi turvallisuus. Oikeasti pahoinpitelyä ei tarvi ilmoittaa mihinkään? Maahanmuuttajien mukana nämä ongelmat yleistyvät, suojellaan lapsiamme ja äänestetään seuraavissa vaaleissa ihmisiä jotka ovat valmiita lopettamaan tämän idiotismin.

Vierailija
192/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa olla ihan totta. Olen tänään miettinyt, että koska joka tapauksessa aiomme hankkia piakkoin isomman asunnon, niin emme edes enää mieti tähän kaupunginosaan jäämistä. Esikoinen aloittaa ensi vuonna eskarin ja siksi voisimme muuttaa alueelle, jossa tiedän olevan hyvän koulun ja jossa kiusaamiseen puututaan jämäkästi. Todella tekee mieli jättää nämä ongelmat menneisyyteen. Ap.

Voi sinua ressukkaa. Ei se asuinpaikkaa vaihtamalla muutu. Jos toisella alueella on hyvä koulu jossa kiusaamiseen puututaan. Miten voit olla varma, ettei siellä ole samanlaista oppilas-ainesta. Herää nyt aikuinen ihminen, et pysty tätä maailmaa pyörittämään tahtosi mukaan.

Vierailija
193/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olet tehnyt kärpäsestä härkäsen. Ajattelepa lasta, joka tulee täysin erilaisista oloista, pahimmassa tapauksessa sodan keskeltä. Hän ei osaa edes kieltä ja hänet ympätään suureen päiväkotiryhmään. Suomi ei ole enää mikään lintukoto, se pitäisi meidänkin ymmärtää ja tulla asioissa vähän vastaan.

Ja ennenkuin lapsi oppii mitä täällä saa tehdä ja mitä ei

Vierailija
194/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin opettajana sanon tosiaan, että asiassa on aina monta puolta, mutta joukossa on aina näitä aggressiivisia, jotka oikeasti kiusaavat toisia jatkuvilla hyökkäyksillä. Luokassani oli joskus oppilas, joka ajatui joka päivä riitoihin eli hyökkäsi kimppuun, löi, kuristi. Se oli ongelma, koska muut vanhemmat oli ihan kypsiä tilanteeseen. Niin olin minäkin. Niin oli jopa tuon lapsen vanhemmat. Syy oli aina lyödyn tuon lapsen mielessä. "Tua ärsytti" oli vastaus jokaiseen hyökkäykseen. Joskus saatiin tilanne, että lapsi muisti ohjeen: rauhoitu, poistu, kerro opettajalle yms. Meni ehkä parikin päivää hyvin, kunnes saman päivän aikana saattoi olla viisi-kymmenen hyökkäystä. Ärsytykseksi riitti, että luokkakaveri seisoi jossain väärässä paikassa. Olin tosi pulassa tuon oppilaan kanssa. Hän itsekin katui tilanteita, mutta teki saman 10 minuutin päästä uudelleen.

Vierailija
195/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä väkivaltaiset ja käytökseltään täysin epäkelvot tungetaan inkluusion nimissä tavallisiin yhä paisuviin luokkiin tasan niin pitkään kun niin annetaan mukisematta tapahtua. Kansa voisi nostaa tämän jämäkämmine sille ja vaatia pienryhmiä ja käytösongelmaisille suunnattuja tarkkiksia takaisin. Yhden lapsen leimautuminen on pienempi paha kuin toisen tai useamman lapsen mahdollinen vammautuminen ja jatkuva pelko ja häiriköinnin sietäminen. Oppimisrauhan ja tulosten kärsiminen nyt on arkipäivää ollut jo monta vuotta.

Ehkä ensi vaalien alla täm voitaisiin ottaa esille? Vaatia sen inkluussiolässytyksen ja häiriköiden loputtoman ymmärtämisen lopettamista?

Vierailija
196/221 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin opettajana sanon tosiaan, että asiassa on aina monta puolta, mutta joukossa on aina näitä aggressiivisia, jotka oikeasti kiusaavat toisia jatkuvilla hyökkäyksillä. Luokassani oli joskus oppilas, joka ajatui joka päivä riitoihin eli hyökkäsi kimppuun, löi, kuristi. Se oli ongelma, koska muut vanhemmat oli ihan kypsiä tilanteeseen. Niin olin minäkin. Niin oli jopa tuon lapsen vanhemmat. Syy oli aina lyödyn tuon lapsen mielessä. "Tua ärsytti" oli vastaus jokaiseen hyökkäykseen. Joskus saatiin tilanne, että lapsi muisti ohjeen: rauhoitu, poistu, kerro opettajalle yms. Meni ehkä parikin päivää hyvin, kunnes saman päivän aikana saattoi olla viisi-kymmenen hyökkäystä. Ärsytykseksi riitti, että luokkakaveri seisoi jossain väärässä paikassa. Olin tosi pulassa tuon oppilaan kanssa. Hän itsekin katui tilanteita, mutta teki saman 10 minuutin päästä uudelleen.

Näille eläimille pitäisi olla omat oppimisympäristönsä.

Vierailija
197/221 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä viimeinen kysymys. Lto on mielestäni toiminut tosi epäammattimaisesti tässä asiassa. viikko sitten jutellessamme hän myönsi, että he ovat olleet helisemässä uuden lapsen kanssa ja että he eivät ole voineet jättää ko lasta ilman aikuisen valvontaa (paitsi hetkeksi ja silloin on myös alkanut tapahtua). Viikko tämän jälkeen, kun olin puhunut johtajan kanssa, oma lapseni olikin yliherkkä, lto painotti lyömisten ym. tapahtuneen yli 4 vkon aikana (mutta päivittäin kuitenkin jotain vakavaa) ja vähätteli tapahtumia, ja hän kehui lasta hyväsydämiseksi ja kysyi minulta, että ottaako lapseni vessaan kaikkien pyllyjä pyyhkimään. Eli viikossa kaikki tavallaan muuttui. Mitäs nyt? Joku sanoi, että väsynyt ihminen käyttäytyy näin, mutta onko teillä neuvoja, kommentteja? Ap

Vierailija
198/221 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä viimeinen kysymys. Lto on mielestäni toiminut tosi epäammattimaisesti tässä asiassa. viikko sitten jutellessamme hän myönsi, että he ovat olleet helisemässä uuden lapsen kanssa ja että he eivät ole voineet jättää ko lasta ilman aikuisen valvontaa (paitsi hetkeksi ja silloin on myös alkanut tapahtua). Viikko tämän jälkeen, kun olin puhunut johtajan kanssa, oma lapseni olikin yliherkkä, lto painotti lyömisten ym. tapahtuneen yli 4 vkon aikana (mutta päivittäin kuitenkin jotain vakavaa) ja vähätteli tapahtumia, ja hän kehui lasta hyväsydämiseksi ja kysyi minulta, että ottaako lapseni vessaan kaikkien pyllyjä pyyhkimään. Eli viikossa kaikki tavallaan muuttui. Mitäs nyt? Joku sanoi, että väsynyt ihminen käyttäytyy näin, mutta onko teillä neuvoja, kommentteja? Ap

Onko sinulla asperger, vai miksi takerrut kahteen lto:n sanomaan asiaan noin pahasti, että jankutat niistä lähes joka toisessa viestissäsi? Mitä neuvoja kaipaat tilanteeseen, jossa lto on kehunut jotain toista lasta hyväsydämiseksi? Se ei ole mikään virkavirhe, vaan päiväkodin työntekijän tehtävä löytää kaikista lapsista myös niitä hyviä puolia. Get over it.

Vierailija
199/221 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla asperger, vai miksi takerrut kahteen lto:n sanomaan asiaan noin pahasti, että jankutat niistä lähes joka toisessa viestissäsi? Mitä neuvoja kaipaat tilanteeseen, jossa lto on kehunut jotain toista lasta hyväsydämiseksi? Se ei ole mikään virkavirhe, vaan päiväkodin työntekijän tehtävä löytää kaikista lapsista myös niitä hyviä puolia. Get over it.

Joo on tai autismi, vai mikä se olikaan tämä suomalainen piirre Tervon mukaan. Omasta lapsesta löytyi vikoja, kuten yliherkkä. Oliko toi ammattimaista, mielestäsi? Ap

Vierailija
200/221 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kaikkien muidenkin vanhemmat vaatisivat lapsilleen tuota samaa erityiskohtelua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi