Uskallanko ottaa Ketipinor 25mg nukahtamiseen? Huom: siis vain tilapäiseen käyttöön.
Minulla on ollut käytössä Imovane 5mg eli se miedoin niistä nukahtamislääkkeenä, jota olen käyttänyt vain 1- 2 kpl viikossa, noin 4-5 viikon aikana eli vain tilapäisesti.
Lääkäri sanoi että siitä voi tulla riippuvaiseksi (noinkin pienellä määrällä eikä edes säännöllisesti otettuna?!) ja kieltäytyi uusimasta reseptiä, mutta suositteli Ketipinoria tilalle ja kävin hakemassa paketin sitä.
Olen nyt googletellut kaikkea Ketipinorista ja ketiamiinista, ja tuntuu siltä että useimmat käyttää siitä monen sadan mg:n kertamääriä mielenterveydellisiin ongelmiin kuten kaksisuuntaiseen, skitsofreniaan, eli olen yllättynyt siitä miksi siinä lääkepakkausen kyljessä ei ole esimerkiksi varoituskolmiota ja lääkärit suosittelevat sitä muiden rauhoittavien sijasta koska ei kuulemma koukuta, mutta onko kellään kokemusta siitä pienimmästä eli 25mg määrästä tilapäisessä nukahtamis- tai unilääkekäytössä?
Uskallanko ottaa yhden tänä iltana vai heräänkö huomenna sekaisin, enkö pääse sängystä ylös, minua huimaa koko seuraavan päivän, saan jotain hallusinaatioita tai painajaisia tms? Haluaisin kuulla jotain kokemuksia tuosta 25mg määrästä ennenkuin rohkenen kokeilemaan. Kiitos etukäteen.
Kommentit (132)
Totta kai voit tarvittaessa ottaa, enpä jaksanut muita höpinöitä lukea. Tarvittaessa, Mirtatsapin olisi parempi. Mutta jos vain satunnainen stressivalvominen, ei tuolla määrällä kuin nukut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohkeesti vaan. Lisäksi suosittelen melatoniinia 2 h ennen nukkumaanmenoa. Saa ilman reseptiäkin, kokeile.
Melatoniini Orion 1000 mg 1/2 tuntia ennen ja taju kankaalle ja on luonnon menetelmä.
En yhtään epäile, kun se apteekissa myytävä Orionin melatoniini on 1 mg vahvuudeltaan, jos 1000 kpl nappaa niin varmasti on taju kankaalla ja ehkä ei enää siitä herääkään.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten tuollaisen pienen, pyöreähkön, liukkaan näköisen 25mg tabletin voi puolittaa? Veitsellä, hampailla? :)
-peloteltu ap
Sinuna ottaisin yhteyttä toiseen lääkäriin. Ei Imovane 5 mg 1-2 tablettia viikossa ole väärinkäyttöä, tai että sen vuoksi pitäisi Ketipinoriin siirtyä.
tk-lääkäri
Mielellään ei, itselläni on myös univaikeuksia, nukun kun nukuttaa,
valvon kun valvottaa, tuollaisiin jää koukkuun. Yli kolkytä vuotta
olen valvonut/nukkunut unen/valveen rajamailla, ja hyvin olen työ ja muussa
elämässä pärjännyt ilman lääkkeitä, elippä heitäppä pillerit poies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten tuollaisen pienen, pyöreähkön, liukkaan näköisen 25mg tabletin voi puolittaa? Veitsellä, hampailla? :)
-peloteltu ap
Onko tabletissa jakoviiva, ellei ole, niin sitä ei saa puolittaa. Miksi ei, koska silloin lääkeaine ei ole jakautunut tasaisesti, eli ei ole sama pitoisuus puolitettuna.
Kyllä Ketipinor 25 mg tabletin voi puolittaa, vaikka siinä ei jakouurretta olekaan.
t. apteekkilainen
Vierailija kirjoitti:
Mielellään ei, itselläni on myös univaikeuksia, nukun kun nukuttaa,
valvon kun valvottaa, tuollaisiin jää koukkuun. Yli kolkytä vuotta
olen valvonut/nukkunut unen/valveen rajamailla, ja hyvin olen työ ja muussa
elämässä pärjännyt ilman lääkkeitä, elippä heitäppä pillerit poies.
Suprakiasmaattisen tumakkeen kun ottaa huomioon, niin hyvin pärjää. Pois valo- ja äänisaasteesta ja mieli lepää.
Itse olen ottanut Ketipinor 25 mg -tabletista puolikasta, jopa vain neljäsosaa, ja kyllä nukuttaa. En uskaltaisi kokeillakaan kokonaista ilman minkäänlaista toleranssia, jos haetaan kuitenkin vain unta eikä lääkitä esim. skitsofreniaa.
Vierailija kirjoitti:
Sekä bentsoja että imovanea käytetään yleisesti myös pitkäaikaiseen unettomuuden hoitoon.
10 v. sitten käytettiin, ei käytetä enää. Kiitos hörhöjen, jotka tekivät niistä kauppatavaraa. Vanhuksilla jonkin verran käytetään.
Ex mieheni kutsui Ketipinoria nimellä "hullulääke", koska sai sitä joskus kaveriltaan miniannoksen unettomuuteen ja olo oli hirveä koko seuraavan päivän.
Mullakin oli joskus uneton yö ja pyysin exältä murun tätä lääkettä. Aamulla en pystynyt heräämään töihin. Menin silti ja koko päivän olin ihan turtunut.
Minulle ei myöskään toimi Mirzapin unilääkkeenä, ei Triptyl niskakipuun eikä Sirdalud selkäkipuun. Menen kaikista näistä todella huonoksi. Mirzapin aiheuttaa miniannoksellakin 7,5 mg seuraavaksi päiväksi kielen puutumisen ja allergisia läikkiä. Samoin Triptyl. Sirdalud saa minut oksentamaan.
Minulla on adhd dg ja voin todella huonosti noista yllämainituista lääkkeistä. Käytin kerran Mirzapinia vain neljä päivää ja sormeni turposivat niin ettei sormukset mahtuneet.
Ainoa lääke selkäsärkyyn joka toimii on Panacod, akupunktio tai kiropraktia.
Keskittymiseen auttaa adhd lääke ja liikunta. Ahdistukseen auttaa liikunta tai opamox. Nukahtamisvaikeuksiin Stella. Näistä ei tule sivuoireita. Paras masennuslääke on Efexor.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä bentsoja että imovanea käytetään yleisesti myös pitkäaikaiseen unettomuuden hoitoon.
10 v. sitten käytettiin, ei käytetä enää. Kiitos hörhöjen, jotka tekivät niistä kauppatavaraa. Vanhuksilla jonkin verran käytetään.
Juttelin kolme viikkoa sitten asiasta 6:n vuoden lääkisopiskelijoiden kanssa tästä ja kaikki 6 kpl antoivat tämän tiedon.
Ketipinor on neurolepti. Neuroleptit ovat todella haitallisia aivoille, joten niitä kannattaa välttää ellei oikeasti ole skitsofreenikko, jolle niistä lääkkeistä on apua.
Lääkärisi on perseestä. Imovanesta ei tule riippuvaiseksi noin vähäisellä käytöllä. Itse olen syönyt JOKA ILTA useiden vuosien ajan Imovane 7,5 mg illassa ja edelleen toimii hyvin.
Oman kokemuksen mukaan mielummin ketipinor kuin imovane. Ketipinor ei ole aiheuttanut vuosien aikana mitään haittaa, en ole lihonut tai saanut muita oireita.
Imovane taas. Sain siitä hallusinaatioita ja käyttäydyin todella omituisesti. Söin ja jopa laitoin ruokaa unissani. Olin vaaraksi itselleni. Hyi hemmetti. Sitä ei suositella kuin lyhyeen käyttöön, ja pidetään kevyenä nukahtamislääkkeenä, harmittomana. Minusta se taas on pahinta myrkkyä. Enkä ole ainoa joka on reagoinut imovaneen samalla tavalla. Muutkin ovat raportoineet unissakävelystä, unissasyömisestä ja hallusinaatioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et taida olla se, joka uusii niitä reseptejä. Kyllä niitä vaan käytetään. Unilääkkeitä säännöllisesti käyttäviä on _erittäin paljon_ vanhuksissa ja keski-ikäisissä, jossain määrin nuoremmissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelin kolme viikkoa sitten asiasta 6:n vuoden lääkisopiskelijoiden kanssa tästä ja kaikki 6 kpl antoivat tämän tiedon.
Kuudennen vuoden lääkisopiskelijoilla ei tosin ole sitä käytännön kokemusta, mitä 10-20 vuotta työssä olleella lääkärillä. Opiskelijat vain kuvittelevat, ettei niitä käytetä, kun heille on niin joku kukkahattuopettaja opettanut. Todellisuus on eri.
Kelastosta voitte itse katsoa nämä asiat. Tein teille linkin http://raportit.kela.fi/linkki/25571064
Trendin on vähenemään päin. Viime vuonna N05C unilääkkeet Reseptien lkm keskim./lääkäri oli 29,1 kun taas vuonna 2011 43,1 per lääkäri.
Samalla voitte katsoa sen miten paljon psykoosilääkkeiden (sen lähes tappavan Ketipinorin) määrät ovat lisääntyneet. Viime vuonna jokainen lääkäri kirjoitti N05AH04 ketiapiini reseptejä 16,1 kappaletta, joka tarkoitta 24,1% kaikista psykoosilääkkeistä. Vuonna 2011 vastaava luku on N05AH04 ketiapiini11,0 kappaletta ja 17,2% kaikista resepteistä.
Yrittäkää haittavaikutuksien luettelijat ymmärtää, että haitat on suhteessa annokseen. 25 mg ja 1200 mg on täysin eri asia. Pahimmat haitat minulle on tullut juuri Imovanesta (johti päivystykseen yhdellä tabletilla) ja lisäksi Stellasta (vei muistin illalta, olin kävellyt ympäri asuntoa etsien ovea, pessyt pyykkiä keskellä yötä, huutanut ja oksentanut enkä muista itse siitä mitään).Ei se niin mene, että bentsot on aina paras ja haitattomin vaihtoehto vaikka jotkut tykkäävätkin niistä vähän liikaa. Ketipinor 25–50 mg iltaisin ollut käytössä 10 v, painoa 45 kg ja ainoa haitta ollut pieni aamuväsymys silloin kun aloitin. Samalla annoksella käyttää myös useampi tuttu ja mieheni. Heillekään ei ole tullut tuolla annoksella mitään muuta kuin tilapäistä aamuväsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää haittavaikutuksien luettelijat ymmärtää, että haitat on suhteessa annokseen. 25 mg ja 1200 mg on täysin eri asia.
Yritä sä nyt vihdoinkin jo ymmärtää, että ketipiaanin on todettu olevan vaarallisempaa pienemmillä kuin isommilla annoksilla.
Älä ota. Samanlainen käsittämättömän vajaa lääkäri pilas munkin nuoruuden noilla lääkkeillä..
Hyvää riskitöntä unilääkettä ei ole
Tenox ja muut bentsot: Koukuttava, ei saisi käyttää yhteen putkeen montaa viikkoa. Kun koukun jälkeen lopettaa voi uhkana olla rebound-unettomuus joka on entistä pahempi. Heikentää tärkeää syvän unen jaksoa joka on tärkeä hyvinvoinnille. Bentsoissa uhkana toleranssin nousu ja bentsot voi heikentää muistia.
Imovane, Stella jne..: bentsojohdannaisia, tarkoitettu lyhyeen ja tilapäiseen unettomuuteen (suositeltu käyttöaika max 4 viikkoa). Haittoja väsymys, sekavuus, muistihäiriöt ja riippuvuuden synty.
Mirtatsapiini: Nykyään alkanut korvata bentsolääkkeet pitkäaikaisen unettomuuden lääkehoidossa koska ei vaikuta syvän unen jaksoihin eikä käyttöä tarvi rajata viikkoihin. Se ei edes vaikuta rem-unen jaksoihin heikentävästi (jopa SSRI-lääkkeiden ja MAO-lääkkeiden on todettu heikentävän rem-unta). Yleensä käytetään pientä annosta, isompi ei ole parempi unettomuuden hoidossa. Jonkinlaista ainakin henkistä riippuvuutta ja viekkareita voi tulla. Jotkut lihoo tällä lääkkeellä ja toiset saa levottomat jalat ja on tokkurassa aamuisin. Antidepressanteista myös doksepiiniä käytetään pieninä annoksina unettomuuden hoidossa.
Ketipinor: Antipsykootti jota pieninä annoksina käytetään unettomuudessakin. Pienimpinä annoksina vaikutus lähinnä antihistamiini. Toisaalta antipsykooteissa on paljon rankkojakin haittavaikutuksia ja käyttö kannattaa punnita hyöty vs haitat näkökulmasta. 100 mg:n annokset todettu vaikuttavan REM-univaiheeseen heikentävästi. Voi aiheuttaa mm.tokkuraisuutta, liikehäiriöitä kuten levottomia jalkoja ja painonnousua myös ja lääkkeet lopettaessa vieroitusoireita. Jonkinasteista toleranssiakin voi syntyä.
Atarax: antihistamiini, jota käytetään unettomuuteen. Haittavaikutuksia mm. uneliaisuus, päänsärky, väsymys, keskittymiskyvyn heikkeneminen, suun kuivuminen ja uupumus. Ei aiheuta riippuvuutta kuten bentsot.
Ap, kuka sinulle määräsi lääkkeen, annas kun arvaan, tk-lääkäri. Mene ihmeessä erikoislääkärin vastaanotolle. Tuota ei käytetä tilapäisen unettomuuden hoitoon. Varaa aikaa jostain suuresta lääkäriasemaketjusta ja kysy kuka on erikoistunut unettomuuden hoitoon. Minulla on suuri suku, josta löytyy monen alan erikoislääkäreitä, kysyin yhdeltä heistä. Väärä lääke, väärä indikaatio.