Uskallanko ottaa Ketipinor 25mg nukahtamiseen? Huom: siis vain tilapäiseen käyttöön.
Minulla on ollut käytössä Imovane 5mg eli se miedoin niistä nukahtamislääkkeenä, jota olen käyttänyt vain 1- 2 kpl viikossa, noin 4-5 viikon aikana eli vain tilapäisesti.
Lääkäri sanoi että siitä voi tulla riippuvaiseksi (noinkin pienellä määrällä eikä edes säännöllisesti otettuna?!) ja kieltäytyi uusimasta reseptiä, mutta suositteli Ketipinoria tilalle ja kävin hakemassa paketin sitä.
Olen nyt googletellut kaikkea Ketipinorista ja ketiamiinista, ja tuntuu siltä että useimmat käyttää siitä monen sadan mg:n kertamääriä mielenterveydellisiin ongelmiin kuten kaksisuuntaiseen, skitsofreniaan, eli olen yllättynyt siitä miksi siinä lääkepakkausen kyljessä ei ole esimerkiksi varoituskolmiota ja lääkärit suosittelevat sitä muiden rauhoittavien sijasta koska ei kuulemma koukuta, mutta onko kellään kokemusta siitä pienimmästä eli 25mg määrästä tilapäisessä nukahtamis- tai unilääkekäytössä?
Uskallanko ottaa yhden tänä iltana vai heräänkö huomenna sekaisin, enkö pääse sängystä ylös, minua huimaa koko seuraavan päivän, saan jotain hallusinaatioita tai painajaisia tms? Haluaisin kuulla jotain kokemuksia tuosta 25mg määrästä ennenkuin rohkenen kokeilemaan. Kiitos etukäteen.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=18783&d=3097795&i=ORION+PHARMA_…
En käyttäisi todellakaan. Raskaan psykiatrian lääke. Käsittämätöntä lääkitsemistä.
Aivan samaa mieltä. 1-2 Imovane 5 mg tablettia viikossa ei ole vaarallista, ei vaikka siitä jonkilainen pieniannosriippuvuus kehittyisikin. Ketipinor on psykoosilääke ja sen viralliset käyttöaiheet ovat ainoastaan skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoito. Ketipinorilla on paljon harmittavammat haittavaikutukset, esimeriksi paino nousee ja itsemurha-alttius lisääntyy.
Jaa-a, mä oon syönyt vuosia ketipinorisontaa. tällähetkellä 50mg ketipinoria iltaisin, ja oon lihonut lähes sairaalloisen lihavaksi. oon masentunut. lääke aiheuttaa mulla ainakin hillittöntä nälkää, muisti menee, ja suu kuivuu. herään monta kertaa yöllä syömään, ja hampaat on reikäjuustoa
Olen käyttänyt vuosia Ketipinoria nukkumiseen 100 mg annostuksella. Auttaa hyvin ja antaa luonnollisen unen. Tosiaankin uskaltaa kokeilla 25 mg. Toki kaikille ei sovi.
Typerää ja raivostuttavaa tuo lääkärien hysteria bentsoista. Ei ap ole tullut riippuvaiseksi, miksi tulisikaan harvalla käytöllä? Ja vaikka tulisi, ei riippuvuus ole lopullista, siitä pääsee eroon. Eikä ole edes kovin vaikeaa!
Kannattaa heittää helvettiin tollaset lääkkeet. Neuroleptien kuten ketipinorin on tutkimuksissa todettu pienentävän aivoja eli tekee vajaaksi.
Olen käyttänyt tuollaa noksella jo monta vuotta.
peloteltu tapaus kirjoitti:
Minulla on ollut käytössä Imovane 5mg eli se miedoin niistä nukahtamislääkkeenä, jota olen käyttänyt vain 1- 2 kpl viikossa, noin 4-5 viikon aikana eli vain tilapäisesti.
Lääkäri sanoi että siitä voi tulla riippuvaiseksi (noinkin pienellä määrällä eikä edes säännöllisesti otettuna?!) ja kieltäytyi uusimasta reseptiä, mutta suositteli Ketipinoria tilalle ja kävin hakemassa paketin sitä.Olen nyt googletellut kaikkea Ketipinorista ja ketiamiinista, ja tuntuu siltä että useimmat käyttää siitä monen sadan mg:n kertamääriä mielenterveydellisiin ongelmiin kuten kaksisuuntaiseen, skitsofreniaan, eli olen yllättynyt siitä miksi siinä lääkepakkausen kyljessä ei ole esimerkiksi varoituskolmiota ja lääkärit suosittelevat sitä muiden rauhoittavien sijasta koska ei kuulemma koukuta, mutta onko kellään kokemusta siitä pienimmästä eli 25mg määrästä tilapäisessä nukahtamis- tai unilääkekäytössä?
Uskallanko ottaa yhden tänä iltana vai heräänkö huomenna sekaisin, enkö pääse sängystä ylös, minua huimaa koko seuraavan päivän, saan jotain hallusinaatioita tai painajaisia tms? Haluaisin kuulla jotain kokemuksia tuosta 25mg määrästä ennenkuin rohkenen kokeilemaan. Kiitos etukäteen.
Kannattaa mennä mielummin toiselle lääkärille. Noista kahdesta Imovane on paljon vähähaittaisempi. Jos käytät noin harvoin niin löydät luultavasti jonkun lääkärin, joka sitä määrää. Sen jälkeen kannattaa käydä samalla lääkärillä. Itse olen käyttänyt ketiapiinia joskus satunnaisesti, ja lukemieni käyttäjäkokemusten perustella se tekee sen että unta on mahdotonta saada ilman sitä. Eli toisin sanoen riippuvuus tulee jatkuvasti käytettynä, niinkuin mihin tahansa nukuttavaan lääkkeeseen. Sama juttu Imovanen kanssa: jos käytät jatkuvasti, niin et saa unta ilman sitä. Mutta noilla käyttömäärillä mitään haittoja ei Imovanen kanssa pitäisi ilmetä.
Syy siihen miksi Imovanea ei haluta määrätä, on se että siitä voi väärinkäyttämällä saada "oloja". Narkit saattavat vetää useamman kerralla, mahdollisesti alkoholin kanssa. Se on harmi että nekin laitetaan kärsimään, joita väärinkäyttö ei voisi vähempää kiinnostaa.
25 mg ketiapiinia voi olla lääkärien mielikuvissa pieni annos, koska psykoosilääkkeenä sitä käytetään paljon suurempina määrinä. Mutta silti se sotkee päätä ja tottumattomalla sen verran etten menisi töihin seuraavana päivänä. Jos kuitenkin kokeilet niin ota mielummin kolmasosa tai max. puolet.
Sain ketipinorista hillittömän nälän, suu kuivui, olo tuntui zombielta, mutta pahinta olivat ne sähköiskun kaltaiset sätkyt joita alkoi tulla jonkin ajan kuluttua ensin nukahtamisen jälkeen ja sitten jopa hereillä. Siinä vaiheessa lopetin syömisen. Minun mielestäni lääkäri pitäisi lailla velvoittaa kertomaan aina jos kyseessä on mt-ongelmien hoitoon kehitetty tai hoidossa käytettävä lääke. Minunkin lääkärini "unohti" mainita kyseessä olevan mielenterveysongelmaisille tarkoitettu lääke. Sain sen selville vasta itse tutkimalla.
On tietysti tulkinta-asia onko pelkkä unettomuus eri sairaus kuin mielenterveysongelma, mutta minun mielestäni se on eri asia.
Ketipinor on psykoosilääke, joka ei ole ensisijainen unettomuuden hoitoon. Itse kärsin vaikeasta vuosia jatkuneesta unettomuudesta, olen kaikkea kokeillut. Päivittäiseen käyttöön en ikinä ottaisi bentsoja, ovat tutkitusti vaikeampi lopettaa kuin heroiini, kun takana on useampi vuosi käyttöä, koska fyysinen riippuvuus on varma. Ongelma bentsoissa on myös se, että toleranssi nousee pitkässä käytössä. Lyhyessä käytössä on kuitenkin hyvin toimiva ja vähän sivuoireita aiheuttava lääke, jota on turha demonisoida.
Itselleni sopii ketipinor. alle 100mg annoksilla se on voimakas antihistamiini, jonka antipsykoottiset vaikutukset eivät tule. Lääke kiinnittyy eri reseptoreihin, mitä enemmän sitä ottaa. Eli alle 100mg kyseessä on voimakas antihistamiini, alle 200mg annoksilla taas sama vaikutus kuin lisäisi kokonaan uuden lääkeen ja samoin alle 300mg. ELi lääkkeen toimintatapa muuttuu annoksen mukaan. Vähän niinkuin SNRI lääke on SSRI pienellä annoksella ja N aktivoituu vasta tietyn annosmäärän suhteen.
Jokatapauksessa, lääkettä uskaltaa kyllä kokeilla. Itselläni se toimii erittäin hyvin, koen olevani muutenkin tasainen, rauhallinen ja voin hyvin sillä. Todella yksilöllisiä ovat kokemukset.
Minulle ei sopinut. Muutaman kuukauden käytin ja tuo lääke vei muistin sekä kyvyn muistella menneitä.
Lopetin lääkkeen käytön noin 13 vuotta sitten, lopettaminen oli kauhea kokemus, kuin olisin jostain huumeista vieroittanut itseäni.
Lähimuisti palautui ajan kanssa, mutta kyky muistella menneitä ei palannut koskaan.
Minulle on vuosia syötetty Ketipinoria 300mg. ja nyt vasta olen saanut tietää , että se on psykoosilääke-minulla ei ole todettu koskaan tällaista sairautta todistettavasti . Olen ollut todella vihainen , että lääkärit ovat laittaneet unettomuuden sijaan lääkettä kirjoittaessaan sanan Psykoosi omakantaan terveyskeskus käyntini syyksi vaikka käyntini syy on ollut sydän ja verisuonisairaudet --(tahdistin käytössä) Onnekseni en ole syönyt lääkettä koska siitä tuli kovia ennen olemattomia oireita ja havaitsin tämän ajoissa . Syy unettomuuteni ja kouristuksiin on ollut kovat jatkuvat kivut ja tunnottomuudet jaloissani . Muistini on palautunut hyvin myös menneitä asioita muistellessa kysyttäessä ! Ellei heti niin hetken päästä .
Kaikki lääkkeet vaikuttaa yksilöllisesti, ei kukaan voi tietää ennen kuin kokeilee. Jos ei itselle käy, kaverille voi olla just hyvä. Voihan omista kokemuksista kertoa, mut ei voi mennä toista neuvomaan olla käyttämättä/kokeilematta, jos lääkäri lääkkeen määrännyt, ei voi yhtään tietää mitä toinen tarvitsee ja miten lääke kehenkin vaikuttaa.
Minulle lääkäri määräsi ketiponoria unettomuuteen ja vaikka tabletissa ei ole jakouurretta, sanoi, että sen saa hyvin terävällä veitsellä jaettua, minulle suositeltiin 1/4 tabletilla aloittamaan. Et höpöhöpö ettei voi puolittaa, jos minun pitää lääkärin ohjeen mukaan pilkkoa se neljään osaan.