Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html
Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."
Kommentit (368)
Ostaisitteko jos myytäisiin jotain makeen näköistä "herkkua", jota teillä ei vielä ole? Vai onko tosiaan niin että kaikilta suomalaisilta naisilta on rahat loppu?
Yksi huomio: Miksi oi miksi te vaatekauppiaat tilaatte isommat vaatekoot rumina kuoseina, synkkinä väreinä ja telttamaisina kaapuina?? Suomalaisista huomattava osa on ylipainoisia, niin mikä siinä on että ette tilaa niitä samoja vaatteita kuin normimallistotkin vain isompana kokona?
Ne isot koot ovat todella rumia ja mummomaisia. Ne koot on myös koottu johonkin nurkkaan ja päällä on usein jokin ihmistä nolaava ja nöyryyttävä plakaatti Big and beautiful tms. Pitääkö siitä tehdä niin iso numero, olette sairaita sadisteja.
Weecos nettikaupasta löytyy kotimaisia vastebrändejä. Kivoja vaatteita on myös niinmun ja Katri niskasen mallistoissa.
Vierailija kirjoitti:
Asioita joita en enää suostu ostamaan ketjumyymälöistä:
-T-paidat tai muu ohut trikoo. Muistelen haikeana aikaa jolloin trikoo oli oikea kangas.
-Neuleet. Näyttävät hyvältä sen sekunnin kun roikkuvat kaupan tangossa.
-Housut. Joko eivät istu, tai sitten venyvät ja pussiintuvat kerran käytän jälkeen.
-Alusvaatteet (paitsi Lindexistä) Mitä se edes on se pilluun pureutuva muovipitsi josta ne askarrellaan? Missä muuta kuin 16-vuotiaita neitsyitä imartelevat leikkaukset?
-Kauluspaidat ja muut napitettavat vaatteet. En jaksa ommella niitä nappeja viikon kuluttua takaisin. Myös yleensä jotain höttöistä langasta joka rypistyy ihan uskomattomalla intensiteetillä.
-Kengät. En kaipaa elämääni yhtään enempää niitä hätätilanteita joissa kenkä hajoaa atomeiksi kesken päivän.
-Satiini ja silkkijäljitelmä, myös fleece ja flanelli. Pinta rikki ja nypyläinen kerran käytön jälkeen.
-Sukat. Oikeasti. Reikä kahden treenikerran jälkeen?Että mitäs tässä jää jäljelle, aika vähän. Lähinnä ehkä verkkarit, urheilurintaliivit, sellaiset mekot joiden materiaali on jotakin rypistymätöntä, jämäkkää tekokuitua tai sekoitetta, ja joissa on yksinkertainen leikkaus, eikä mitään turhia lisättynä killuttimia. Silloin ehkä voin olettaa mekon näyttävän suht samalta vielä puolenkin vuoden kuluttua.
Mutta siis niin työlästähän toi vaateshoppailu nykyään on, etten kyllä oikeastaan jaksa juuri ostella vaatteita enää. Ulkomailta outletkaupoista jotain vähän parempia merkkejä, kirppareilta jos tulee laadukkaan oloisia vastaan, ja jonkun verran teen itse/muokkaan vanhoista.
Nettikaupat ei houkuta, en luota niissäkään laatuun.
Pssst! Trikoo ei ole koskaan ole ollut kangas, se on aina neulos, koska se neulotaan, ei kudota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ei yksinkertaisesti ole varaa, koko aika kiristetään jostain.
Ja kun ostovoima heikkenee, menee kaupat nurin ja kohta taas lisää työttömiä.
Ikävä oravanpyörä.
Joo hyvätuloiset ehkä maksaa suhteessa enemmän veroja, mutta ostovoima on köyhillä, kunnes on niin köyhä että joutuu valitsemaan ruoan ja vaatteen välillä.
Mulla joulubudjettikin on 70% pienempi kuin viime vuonna.
Kohta ollaan kaikki työttömiä, Jee!!!Täyttä asiaa. Köyhien elintaso tippuu erittäin nopeasti.
On älytöntä että ihminen joka tekee töitä täysipäiväisesti ei tule enää toimeen tuloillaan. Täysin älytön järjestelmä. Miksi edes tehdä työtä jos ei kuitenkaan tule toimeen. Ihan sama miten alas työttömyystukia lasketaan ei ihmiset tee töitä jos töilläkään ei saa elantoa.
Kiinnostaisi tietää että onko Suomen työttömyys tahallaan ylläpidetty jotta virkamiehillä ja konsulteilla riittää työtä sekä halpatyövoimaa yrityksille? Voiko olla näin, eivätkö he todella tajua että palkanmaksu lisää kasvua?
Jotenkin vaikea uskoa että työttömyys olisi näinkin kauan kestänyt ilman että kukaan poliiitikko olisi tehnyt jotain oikeita toimenpiteitä, ilman näitä naurettavia tempputyöllistyksiä ja viimeisimpänä ideana haastattelut. Jälleen kerran, haastattelut työllistävät vain virkamiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatekauppojen valikoima aliarvioi ostajaa. Tekisivät laadukkaampaa ja mielenkiintoisempaa.
Juuri näin! Ei ole mitään mieltä tai järkeä ostaa energiajätettä. Materiaalit ovat luokattoman huonoja ja kankaat kohta seitinohuita. 90-luvulla halpakin t-paita oli tehty niin paksusta kankaasta ettei sen alle tarvinut aluspaitaa.
Totta. 90-luvulla tavallinen Lindexin halpisteepaita oli noin kaksi kertaa paksumpaa kangasta kuin nykyisin eikä siitä näkynyt rintsikat läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."
Minulle on ihan sama onko lama vai, ei vaikuta tuloihini. MUTTA en tarvitse yhtään tekokuiturättiä vaatekaappiini. Ja mitä muuta nykyään myytävät vaatteet ovat? Ostaisin paljon enemmän vaatetta jos niitä saisi pellavaisina, puuvillaisina tai villaisina.
Minä itse asiassa olen eri mieltä tässä asiassa. Lycra mahdollistaa mukavat vaatteet ja piukat, tukevat urheiluasut. Joustava vaate on miellyttävä. Villa on todella monelle mahdottoman kutittava ja ihoa ärsyttävä materiaali. Pellava on ihana, mutta muutama tekokuitusekoite ajaa melkein saman asian. Puuvillan ihanuutta en oikeastaan ymmärrä.
Kaikki tekokuitukaan ei ole "rättejä ja roskaa". Mutta hyvin usein sitä se kyllä on. Varsinkin ruotsalaisten halpismuotiketjujen vaatteissa.
Joo, mä en käytä urheiluasuja. Villaa on monen laatuista, hyvälaatuinen ei kutita. Pellavaa ja tekokuitesekoitetta ei todellakaan voi verrata keskenään. Huomaa ettet ole koskaan pitänyt päälläsi aitoa 100% pellavaa olevaa vaatetta. Eron kyllä huomaa. Puuvillan etu materiaalina on kestävyys. Luonnonkuitu on luonnonkuitu.
Villa ei sovi jos sille on allerginen tai iho on herkkä. Ei hyvälaatuinenkaan. Piste.
Minulla on useita pellavavaatteita, myös perintönä saatuja pellavaisia petivaatteita. Kerroin tuossa juuri pitäväni pellavasta :D
Olen etsinyt melkein 5 vuotta kaunista mustaa neuletakkia jossa vähintään 70% villaa tms. luonnonkuitua. Ei perustoimistomallista. Eipä ole löytynyt. Ei käytettynä eikä uutena. Kirpparilta n. 8 vuotta sitten ostettu alkaa olla hitunut puhki. Se oli vielä silloin hyvää h&m:n laatua, nykyään sieltä ei laatua löydä.
Opsikelija isoilla terveysongelmilla. Sanotaanko näin, että tärkeysjärjestys on elämässä mennyt jokseenkin uusiksi tässä vuosien varrella. En osta uusia ennen kuin vanhat kurjainellisesti lahoaa päälle. Ei ole varaa, eikä vaatteista saa oikein miyään tyydytystä. Kivempaa olisi elää edes yksi kivuton päivä.
Vierailija kirjoitti:
Weecos nettikaupasta löytyy kotimaisia vastebrändejä. Kivoja vaatteita on myös niinmun ja Katri niskasen mallistoissa.
Säkkejä ja lasten vaatteita isossa koossa. Missä vaihtoehtoja normaalipainoiselle naiselle, joka ei halua pukeutua vain mustaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama onko lama vai, ei vaikuta tuloihini. MUTTA en tarvitse yhtään tekokuiturättiä vaatekaappiini. Ja mitä muuta nykyään myytävät vaatteet ovat? Ostaisin paljon enemmän vaatetta jos niitä saisi pellavaisina, puuvillaisina tai villaisina.
Minä itse asiassa olen eri mieltä tässä asiassa. Lycra mahdollistaa mukavat vaatteet ja piukat, tukevat urheiluasut. Joustava vaate on miellyttävä. Villa on todella monelle mahdottoman kutittava ja ihoa ärsyttävä materiaali. Pellava on ihana, mutta muutama tekokuitusekoite ajaa melkein saman asian. Puuvillan ihanuutta en oikeastaan ymmärrä.
Kaikki tekokuitukaan ei ole "rättejä ja roskaa". Mutta hyvin usein sitä se kyllä on. Varsinkin ruotsalaisten halpismuotiketjujen vaatteissa.
Joo, mä en käytä urheiluasuja. Villaa on monen laatuista, hyvälaatuinen ei kutita. Pellavaa ja tekokuitesekoitetta ei todellakaan voi verrata keskenään. Huomaa ettet ole koskaan pitänyt päälläsi aitoa 100% pellavaa olevaa vaatetta. Eron kyllä huomaa. Puuvillan etu materiaalina on kestävyys. Luonnonkuitu on luonnonkuitu.
Villa ei sovi jos sille on allerginen tai iho on herkkä. Ei hyvälaatuinenkaan. Piste.
Minulla on useita pellavavaatteita, myös perintönä saatuja pellavaisia petivaatteita. Kerroin tuossa juuri pitäväni pellavasta :D
Vaat katsos kun mulle villa sopii ja aika monelle muulle, meille joille villa sopii, ei ole villavaatteita myytävänä. Polyesteria sitäkin enemmän. Voinko tästä päätellä että kaikki naiset ovat villalle allergisia? Pellavaa ei voi edelleenkään verrata tekokuitusekoituksiin, vielä vähemmän jos kerran pellava on sinulle tuttu materiaali.
Tämä oli keskustelua siitä miksi suomalainen nainen ei osta vaatteita, minä kerroin oman syyni eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa että sinusta pellava on ihana ja villa kutittaa.
Multa loppui työt. En osta enää koskaan kosmetiikkaa jota entinen työpaikkani maahantoi. Lopetan myös kaiken kuluttamisen. Annan myös puskaradion soida.
Vierailija kirjoitti:
Multa loppui työt. En osta enää koskaan kosmetiikkaa jota entinen työpaikkani maahantoi. Lopetan myös kaiken kuluttamisen. Annan myös puskaradion soida.
Kosmetiikkablogia pitävä tyttäreni/malli ei myöskään enää kehu yhtään firman tuotetta edes hyvää hyvyyttään enkä osta mitään päivittäistavarapaskaa jota kyseinen firma valmistaa. Sellainen henkilöstöpolitiikka ja kyykytys ettei pahemmasta väliä. Firmassa etenevät huonosti koulutetut merkonomit ja palkat ovat poljettu todeĺla alas. Pienten lasten vanhempia ei arvosteta. Joudut puhutteluun jos pvk:n vasu keskustelun vuoksi tulet 10 min myöhässä töihin. Osaston johtajat ovat 2/3 alemmin koulutettuja. Etenemismahdollisuuksia ei ole.
Mun suosikkeja: Sirpa Hasa, Nepalska, Kaino, jotain löytyy Marimekolta ja myös Maasailta. Lisäksi teen itse ja tuunaan vanhoja, mulla on esim. ikivanha ja iki-ihana Avenuen villakangastakki, olisko 90-luvun alusta. Vältän kaikkea made in China tms. osastoa. Kaikessa. Tietää sitä, että ostan uutena lähinnä alusvaatteet ja sukat + kengät ja korkeintaan pari-kolme muuta vaatetta. Rakastan värikkäitä vaatteita ja niitä on aika vaikea löytää. Laadukkaista puhumattakaan. t. keski-ikäinen tätsykkä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikkablogia pitävä tyttäreni/malli ei myöskään enää kehu yhtään firman tuotetta edes hyvää hyvyyttään enkä osta mitään päivittäistavarapaskaa jota kyseinen firma valmistaa. Sellainen henkilöstöpolitiikka ja kyykytys ettei pahemmasta väliä. Firmassa etenevät huonosti koulutetut merkonomit ja palkat ovat poljettu todeĺla alas. Pienten lasten vanhempia ei arvosteta. Joudut puhutteluun jos pvk:n vasu keskustelun vuoksi tulet 10 min myöhässä töihin. Osaston johtajat ovat 2/3 alemmin koulutettuja. Etenemismahdollisuuksia ei ole.
Firman nimi alkaa B-kirjaimella.
Mä ostan kirpparilta koska ei ole varaa uusiin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Selitys lienee osittain verkkokauppa.
Itse ostan nykyään lähes kaikki vaatteet verkkokaupasta. Helppoa shoppailua kotisohvalla.
Niin katoaa myynti myös Vallilalta, Herbinalta, Nokian saappailta, XZ-shamppoilta, Dilutus desinfektioaineilta, Hill's koiranruoilta. Enempää en viitsi mainita. Miksi me vaiettaisii n? Julmaa, sairasta, törkeää.
Mitä ihmettä se pieni koko auttaa, kun vaatteet ovat täysin muodottomia säkkejä? Tuo Neulomo oli juuri malliesimerkki suomalaisesta vaateteollisuudesta: hirveän näköisiä, ruman värisiä riepuja jotka tosiaan näyttävät siltä, että suunnittelussa ainoa tavoite on ollut auttaa huomattavan ylipainoinen ihminen sulautumaan taustaansa!