Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”

Vierailija
22.10.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html

Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."

Kommentit (368)

Vierailija
161/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näyttää joillakin olevan vaikeaa löytää laadukasta vaatetta. Minä ainakin löydän helposti vaatteita, jotka kestävät käytössä vuosikausia. Ja ihan niistä tavallisista kaupoista. Mitä te niille vaatteille teette, jos ne menevät heti rikki? Vai onko tämä nyt taas sitä, että edullinen ja helposti saatavilla oleva ei voi olla hyvää vaan pitää olla jotain bambukultakuidusta tehtyä erikoisdesignia?

Ainakin mulla on vaatimuksena laadun lisäksi myös ulkonäkö. Kyllä varmaan jostain varustelekasta löytyisi kestävää vaatetta, mutta ei sellaista, jota voisi pitää työpalavereissa ja joissa näyttäisi naiselta.

Mitä te siellä palaverissa teette, jos ne ihan tavalliset kauluspaidat eivät kestä käytössä?

Älä viitsi olkiukkoilla.

Missä oli olkiukko? Tässähän on nyt sivutolkulla jauhettu, että vaatteet ovat huonolaatuisia eivätkä kestä käytössä. Mitä tässä nyt sitten tarkoitetaan?

Rautalanka: ne vaatteet on alkujaan niin rumia, ettei niitä halua ostaa. Lisäksi se huono laatu näkyy vaatteen viimeistelyssä ja esim siinä, ettei vaate kestä normaaleja pesuja. Siitä irtoaa värit, napit ja ompeleet. Näihin ei vaikuta se, mitä vaate päällä tekee. Jos paita näyttää jo kaupan hengarissa epäsiistiltä ja venyneeltä, ei se käytössä ja pesuissa ainakaan parane.

Vierailija
162/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika tyhmiä ovat ihmiset, jos ihan pitää erikseen huomata, että "hei, eihän niitä vaatteita olekaan pakko koko ajan ostella". Voi hyvää päivää.

Oot tosi syvällinen ajattelija, kiitos tästä pohdinnasta. 

Ai sinäkö olet tämän asian hoksannut vatsa hiljattain, vai miksi pidät tuota jonain merkittävänä huomiona? :D 

Vastasin ylimieliseen tokaisuun ylimielisellä tokaisulla. Kannusta ihmisiä pohtimaan, miksi asiat ovat niin kuin ovat ja miksi ne muuttuvat. Voi tietenkin olla, että olet niin nuori, ettet ole elänyt vaatteiden kulutuksen murrosta. Mutta siitä huolimatta, vaikka olisitkin nuori, kannattaa silti miettiä, mistä johtuu se, että ihmiset alkoivat yhtäkkiä alkoivat ostaa vaatteita ja mistä kimmokkeen on saanut vastakkainen trendi. Sitä voi vaikka yrittää pohtia ilman :D-hymiöitäkin.

Eli mitä siinä pitäisi pohtia? Että ihmiset ovat aiemmin ostaneet tavaraa turhaan, vaikka vähemmälläkin olisi varmasti pärjännyt? En ole mielestäni kovin nuori (36 v), mutta en ole silti koskaan tajunnut, miten kukaan voi esimerkiksi kuluttaa merkkilaukkuihin tuhansia euroja. Ei ole tähänastinen elämänkokemus minulle vielä tällaista suoranaista tyhmyyttä selittänyt. Jos sinä olet pohdinnoissasi päässyt pidemmälle, niin kerro toki minulle tyhmälle.

En ole tuo äskeinen, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan : se merkkilaukku miellyttää jonkun silmää ja sillä jollakulla on varaa ostaa se.

Ihan samalla tavalla voisi pohtia, miksi joku maksaa älyttömiä isosta tv:stä. Sama ohjelma näkyy siitä pienemmästäkin. Tai käyttää rahaa tupakkaan joka viikonloppuisiin kapakkakäynteihin. Eka pilaa keuhkot, toka tulee pissana ulos. Esimerkkejä voi jatkaa loputtomiin.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti ei ole enää varaa ostaa vaatteita. Rahat menevät ruokaan, asumiseen ja kulkemiseen, eivätkä edes riitä niihin. En tupakoi, enkä käytä alkoholia.

Kuljen loppuun kulutetuissa vaatteissa, enkä todellakaan halua mennä vaatekauppoihin, kun kirppikselläkin tulee jo itku.

Vierailija
164/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suosikkeja: Sirpa Hasa, Nepalska, Kaino, jotain löytyy Marimekolta ja myös Maasailta. Lisäksi teen itse ja tuunaan vanhoja, mulla on esim. ikivanha ja iki-ihana Avenuen villakangastakki, olisko 90-luvun alusta. Vältän kaikkea made in China tms. osastoa. Kaikessa. Tietää sitä, että ostan uutena lähinnä alusvaatteet ja sukat + kengät ja korkeintaan pari-kolme muuta vaatetta. Rakastan värikkäitä vaatteita ja niitä on aika vaikea löytää. Laadukkaista puhumattakaan. t. keski-ikäinen tätsykkä

Marimekon vaatteet valmistetaan nykyään Kiinassa.

Vierailija
165/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä saisi hyvät mustat kapeat farkut, jotka pitäisivät värinsä? Tiger of swedeniä on mulle kehuttu, mutta hinta arveluttaa.

Kaverillani reidet hankaavat hieman yhteen kävellessä ja hänellä Tigerin farkut kuluvat kuukaudessa rikki haaroista. Kuulemma Levikset ovat kestäneet hieman paremmin. Mutta aika heppoista kangasta ovat nykyään Leviksetkin, että eipä nekään varmaan kauaa kestä vaikka vähän paremmat olisivatkin...

Siis tämä on nyt se mitä en käsitä. :O Minä olen aina ostanut farkkuni ihan halpisketjuista (Seppälä, H&M, Vero Moda) eikä näin ole käynyt koskaan. Onko minulla ollut vain satumainen tuuri, vai elänkö jotenkin omituista elämää, kun eivät vaatteet pääse kulumaan?

Vierailija
166/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näyttää joillakin olevan vaikeaa löytää laadukasta vaatetta. Minä ainakin löydän helposti vaatteita, jotka kestävät käytössä vuosikausia. Ja ihan niistä tavallisista kaupoista. Mitä te niille vaatteille teette, jos ne menevät heti rikki? Vai onko tämä nyt taas sitä, että edullinen ja helposti saatavilla oleva ei voi olla hyvää vaan pitää olla jotain bambukultakuidusta tehtyä erikoisdesignia?

Mietin ihan samaa. Ostan vaatteeni ketjuliikkeistä mutta ei mulla ole mitään tällaisia "farkut kuluu kuukaudessa rikki haaroista" kokemuksia. :O Mun Cubuksesta ostetut 20 euron farkut ovat kestäneet tosi hyvin käyttöä jo yli pari vuotta ilman yhtäkään reikää.

Vierailija
167/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika tyhmiä ovat ihmiset, jos ihan pitää erikseen huomata, että "hei, eihän niitä vaatteita olekaan pakko koko ajan ostella". Voi hyvää päivää.

Oot tosi syvällinen ajattelija, kiitos tästä pohdinnasta. 

Ai sinäkö olet tämän asian hoksannut vatsa hiljattain, vai miksi pidät tuota jonain merkittävänä huomiona? :D 

Vastasin ylimieliseen tokaisuun ylimielisellä tokaisulla. Kannusta ihmisiä pohtimaan, miksi asiat ovat niin kuin ovat ja miksi ne muuttuvat. Voi tietenkin olla, että olet niin nuori, ettet ole elänyt vaatteiden kulutuksen murrosta. Mutta siitä huolimatta, vaikka olisitkin nuori, kannattaa silti miettiä, mistä johtuu se, että ihmiset alkoivat yhtäkkiä alkoivat ostaa vaatteita ja mistä kimmokkeen on saanut vastakkainen trendi. Sitä voi vaikka yrittää pohtia ilman :D-hymiöitäkin.

Eli mitä siinä pitäisi pohtia? Että ihmiset ovat aiemmin ostaneet tavaraa turhaan, vaikka vähemmälläkin olisi varmasti pärjännyt? En ole mielestäni kovin nuori (36 v), mutta en ole silti koskaan tajunnut, miten kukaan voi esimerkiksi kuluttaa merkkilaukkuihin tuhansia euroja. Ei ole tähänastinen elämänkokemus minulle vielä tällaista suoranaista tyhmyyttä selittänyt. Jos sinä olet pohdinnoissasi päässyt pidemmälle, niin kerro toki minulle tyhmälle.

En ole tuo äskeinen, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan : se merkkilaukku miellyttää jonkun silmää ja sillä jollakulla on varaa ostaa se.

Ihan samalla tavalla voisi pohtia, miksi joku maksaa älyttömiä isosta tv:stä. Sama ohjelma näkyy siitä pienemmästäkin. Tai käyttää rahaa tupakkaan joka viikonloppuisiin kapakkakäynteihin. Eka pilaa keuhkot, toka tulee pissana ulos. Esimerkkejä voi jatkaa loputtomiin.....

Joo, tuossa jäljempänä sanoinkin, että toki ymmärrän, jos se parin tonnin laukku ei tunnu yhtään missään, mutta aika harvalla taviksella taitaa olla noin vain varaa heittää tuuleen paria tonnia. En kyllä usko, että jokaisella vastaantulevalla vuittonliisalla on sitä rahaa niin paljon. Ja kyllä minä ihmettelen niitä järkyttävän kokoisia televisioitakin. Kapakoihin en ole koskaan saanut rahaa kulumaan niin paljon, että niitä voisi verrata tuhansien eurojen ostoksiin, mutta jos jollain on sellainen tilanne, niin ihmettelen kyllä sitten sitäkin.

Vierailija
168/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitys lienee osittain verkkokauppa.

Verkkokauppa on Suomessa vuekälasten kengissä mutta ulkomailta tulee tilattua kun toimii hyvin , suht nopeasti ja on huomattavasti edullisempaa. Ehkä joku päivä Suomessa tajuaa uudistaa postia yritys- ja kuluttajaystävälliseksi

Vierailija
169/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät vaatteet on kalliita, eikä mulla ole enää niin paljoa rahaa käytettävänä "turhaan". Mulla on jo aika laaja vaatevarasto, tosin tuntuu että pitäis saada uutta muttakun ei vaan ole tarpeeksi rahaa. Välttämättömyyksiin kuten laskut ja lainanlyhennys, ruuat ym sekä verot menee rahaa.

Vierailija
170/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain tarvitsen, ostan nykyisin käytettyinä (muutaman vuoden takainen tuotanto), kun melkein kaikkien brändien kohdalla kivijalkamyymälöiden tuotteiden laatu on laskenut kuin lehmän häntä.

En tiedä, tilataanko tänne tarkoituksella huonompaa laatua, kun suomalaiset eivät osaa vaatia tarpeeksi laadukkaita tuotteita (vrt. ranskalaisiin tai italialaisiin, missä artisaanit saavat aivan eri tasoista arvostusta).

Esimerkiksi tuli todistettua Lontoon reissun jälkeen, kun sieltä ostamani M&S:n neule on paljon laadukkaampaa kuin Sokoksella, vaikka täysin samasta mallista on kyse! Samoin myös T-paita on paksummasta kankaasta tehty kuin Sokoksella, vaikka onkin täsmälleen sama malli ja väri. Tänne dumpataan kakkoslaatua, kun ilmeisesti menee riittävän hyvin kaupaksi.

Alusvaatteet olen tilannut ulkomailta uutena jo vuosia, kun Suomesta ei löydy sopivia kokoja.

Tämä "maalaisille kakkoslaatua" ilmiö ei ole mitenkään uusi. 1980-luvulla eräs merkkiketju (muistaakseni jo kuollut ja kuopattu, RIP vaan) myi aina Lapin alueelle Rovaniemelle vanhat mallistot ja vaatteet. Samaan aikaan kun Helsingissä oli ja kauppa täynnä uutta ja ihanaa, täällä myytiin viime sesongin "muotivaatteita" :D Silloin ainoa tapa saada jotain parempaa oli postimyynti. Muuta ei voi todeta kuin että luojan kiitos nettikaupasta. Luojan kiitos.

No mun mielestä on eri asia myydä vanhat mallistot kuin tehdä kakkoslaatua johonkin tiettyyn maahan. Tätä jälkimmäisempää en todellakaan usko. Kommentin kirjoittaja kuvittelee asian.

Vierailija
171/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisissa vaatekaupoissa olevat vaatteet on tarkoitettu pitkille naisille. Kun on alle 160 cm ja kengän koko 34-35 , ei kaupoista löydy oikein mitään ostettavaa. Pitää siis tilata ulkomailta. 

Vierailija
172/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mulla on vaatimuksena laadun lisäksi myös ulkonäkö. Kyllä varmaan jostain varustelekasta löytyisi kestävää vaatetta, mutta ei sellaista, jota voisi pitää työpalavereissa ja joissa näyttäisi naiselta.

Mitä te siellä palaverissa teette, jos ne ihan tavalliset kauluspaidat eivät kestä käytössä?

Älä viitsi olkiukkoilla.

Missä oli olkiukko? Tässähän on nyt sivutolkulla jauhettu, että vaatteet ovat huonolaatuisia eivätkä kestä käytössä. Mitä tässä nyt sitten tarkoitetaan?

Rautalanka: ne vaatteet on alkujaan niin rumia, ettei niitä halua ostaa. Lisäksi se huono laatu näkyy vaatteen viimeistelyssä ja esim siinä, ettei vaate kestä normaaleja pesuja. Siitä irtoaa värit, napit ja ompeleet. Näihin ei vaikuta se, mitä vaate päällä tekee. Jos paita näyttää jo kaupan hengarissa epäsiistiltä ja venyneeltä, ei se käytössä ja pesuissa ainakaan parane.

Jännä kun minulla ei kyllä lähde värit, napit ja ompeleet pesussa. Ainoa tuskailun aiheeni ovat olleet ulkotakkien ja laukkujen vetoketjut, jotka eivät kestä mitään, mutta muiden vaatteiden kohdalla en edelleenkään tiedä, mistä tässä puhutaan. Eri asia on sitten, jos se vaate ei miellytä silmää. Sehän ei liity varsinaisesti laatuun vaan makuun.

Vierailija
173/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin itsekin myöntää, että vaaateostokset on omalla kohdallani siirtyneet viime vuosina yhä enemmän nettiin. Ostaisin todella mielelläni vaatteeni kaupoista, joissa ne saisi sovittaa ennen ostamista, mutta kun kaupoista ei löydy mitään ostettavaa.

Näin 35-vuotiaana asiantuntijatyötä tekevänä haluan pukeutua siististi ja tyylikkäästi. Nuorisokaupoissa (hm, Cubus, veromoda, ginatricot...) en ole käynyt vuosiin, vaatteiden laatu on huonoa eikä tyylikään oikein iske :-) kotimaiset vaatemerkit (marimekko, samuji, IVANAhelsinki, Nanso, papu..) on usein muodottomia kaapuja eikä trikoomekko ja legginsit muutenkaan ole kun juttu. Stockalla, Sokoksella ja aleksi13 on isot osastot vähän iäkkäämmille naisille, ei nekään oikein vielä muutamaan kymmeneen vuoteen ole mua varten.

Jäljelle jää muutamat hassut vaatemerkit mitä tavarataloista saa: filippak, Tiger, selected femme.. Lisäksi Helsingissä joitain liikkeitä, missä ihan ok näköisiä vaatteita. Aika pienestä valikoimasta joutuu siis vaatteensa ostamaan, joten nettikaupat on ahkerassa selailussa.

Vierailija
174/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisissa vaatekaupoissa olevat vaatteet on tarkoitettu pitkille naisille. Kun on alle 160 cm ja kengän koko 34-35 , ei kaupoista löydy oikein mitään ostettavaa. Pitää siis tilata ulkomailta. 

Totta. Mutta sitten on jos erikseen lyhyen naisen mallisto, jostain kumman syystä sitä on vain D-mitoituksena. Pieni normaalipainoinen ei löydä mitään, suunnilleen ainoat mitä löydän on Lee Cooperin farkut, niissä löytyy 28 tuuman vyötärö 29 lahkeenpituudella ja näitä on löytynyt paikallisesta Prismasta. Mutta nämäkään eivät ole malliltaan kovin nuorekkaat, mutta välttää mulle tantalle. En osaa ommellakaan kovin nätisti, joten saan vain pilattua vaatteet kun yritän lyhentää lahkeita tai hihoja, eikä se kaikissa malleissa ole muutenkaan fiksua, koska koko vaatteen muoto kärsii. 

Vierailija
175/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tässä nyt on näin paljon näitä, joiden mielestä kaupoissa on vain laaduttomia ja rumia rättejä, niin miten te uskallatte tilata sieltä verkkokaupasta, kun ette pääse kokeilemaan sitä tuotetta. Eikö sekin ole loputonta vaihto/palautusrumbaa?

Vierailija
176/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tässä nyt on näin paljon näitä, joiden mielestä kaupoissa on vain laaduttomia ja rumia rättejä, niin miten te uskallatte tilata sieltä verkkokaupasta, kun ette pääse kokeilemaan sitä tuotetta. Eikö sekin ole loputonta vaihto/palautusrumbaa?

Kyllä ja olen lopettanut senkin. Eikä aina saa mitä tilaa. Joskus on ollut lastenvaatteeseen merkitty pussiin naisen koko, suunnilleen sain kerran 110 cm legginsit kun tilasin XS. 

Vierailija
177/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi olkiukkoilla.

Jännä kun minulla ei kyllä lähde värit, napit ja ompeleet pesussa. Ainoa tuskailun aiheeni ovat olleet ulkotakkien ja laukkujen vetoketjut, jotka eivät kestä mitään, mutta muiden vaatteiden kohdalla en edelleenkään tiedä, mistä tässä puhutaan. Eri asia on sitten, jos se vaate ei miellytä silmää. Sehän ei liity varsinaisesti laatuun vaan makuun.

Ei tässä ketjussa ole pelkästään laadusta puhuttukaan vaan myös valikoiman heikkoudesta. Kaikissa ketjuliikkeissä on täsmälleen samanlaiset vaatteet, ja jos se nykymuoti ei iske, on pakko tilata ulkomailta. Nykyinen valikoima palvelee vain teinejä ja ylipainoisia täteja. Ei aikuisia normaalipainoisia naisia, jotka haluaisivat pukeutua kauniisti ja tyylikkäästi.

Ja kyllä se nykyvaatteiden laatu vaan on kuraa. Mulla on pari espritin neulepaitaa 10v takaa, ja ne on lähes uuden veroisia. Vuosi sitten ostettu taas meni parissa kuukaudessa ihan kamalaksi. Kahdet farkut löystyivat pesussa pitokelvottomiksi. Kalliista takista katkesi vetoketjun vedin. Valkoista tpaitaa en ole saanut vuoteen ostettua, kun kaikista näkyy läpi. Jne jne.

Vierailija
178/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, mutta kun johonkin on pakko pukeutua! Olen laihtunut vuoden sisään reilu 10kg, ja mulla ihan oikeasti loppuu pitokelpoiset vaatteet. Mutta kaupoista ei löydy mitään, pakko yrittää löytää netistä ja lähetellä sitten paketteja edestakaisin...

Vierailija
179/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä saisi hyvät mustat kapeat farkut, jotka pitäisivät värinsä? Tiger of swedeniä on mulle kehuttu, mutta hinta arveluttaa.

Kaverillani reidet hankaavat hieman yhteen kävellessä ja hänellä Tigerin farkut kuluvat kuukaudessa rikki haaroista. Kuulemma Levikset ovat kestäneet hieman paremmin. Mutta aika heppoista kangasta ovat nykyään Leviksetkin, että eipä nekään varmaan kauaa kestä vaikka vähän paremmat olisivatkin...

Siis tämä on nyt se mitä en käsitä. :O Minä olen aina ostanut farkkuni ihan halpisketjuista (Seppälä, H&M, Vero Moda) eikä näin ole käynyt koskaan. Onko minulla ollut vain satumainen tuuri, vai elänkö jotenkin omituista elämää, kun eivät vaatteet pääse kulumaan?

Ilmeisesti sulla ei ole niin paksut reidet, että ne hankaisivat yhteen :)

Enkä nyt tarkoita ylipainoa. Reidet voivat olla paksut treenaamisen ansiostakin.

Vierailija
180/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi olkiukkoilla.

Ei tässä ketjussa ole pelkästään laadusta puhuttukaan vaan myös valikoiman heikkoudesta. Kaikissa ketjuliikkeissä on täsmälleen samanlaiset vaatteet, ja jos se nykymuoti ei iske, on pakko tilata ulkomailta. Nykyinen valikoima palvelee vain teinejä ja ylipainoisia täteja. Ei aikuisia normaalipainoisia naisia, jotka haluaisivat pukeutua kauniisti ja tyylikkäästi.

Ja kyllä se nykyvaatteiden laatu vaan on kuraa. Mulla on pari espritin neulepaitaa 10v takaa, ja ne on lähes uuden veroisia. Vuosi sitten ostettu taas meni parissa kuukaudessa ihan kamalaksi. Kahdet farkut löystyivat pesussa pitokelvottomiksi. Kalliista takista katkesi vetoketjun vedin. Valkoista tpaitaa en ole saanut vuoteen ostettua, kun kaikista näkyy läpi. Jne jne.

Minusta valkoisissa paidoissa on aina ollut tuo ongelma ja edelleenkään en tajua, miten mikään tavallinen vaate menee parissa kuukaudessa ihan kamalaksi ja pitokelvottomiksi. Yksittäistapauksiahan on ollut aina, mutta että kaikki mitä kaupasta löytyy. Kuulostaa uskomattomalta tai liioittelulta. Tai pitää sitten vain olla tyytyväinen siihen, että olen ilmeisesti äärimmäisen onnekas, kun kaikilla muilla ihan kaikki vaatteet ovat kuukaudessa rikkinäisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme