Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”

Vierailija
22.10.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html

Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."

Kommentit (368)

Vierailija
101/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se hienoa, että joku voi ostaa vaatteita kokeilematta. Minun on pakko kokeilla kaikki ostamani vaatteet ja kengät ja muut jalkineet, ennen kuin uskallan ostaa. Minusta nettikaupassa rasittavinta on se palautus ja palautusten palautus, kun kuitenkaan tilaamani vaatteet ja kengät eivät sopisi. Siksi ostan kivijalkakaupoista sen minkä ostan, jos hinta sopii kukkarolleni. Nyt olisi hakusessa nätti luumunpunainen neule, joka ei olisi hirveän tyköistuva eikä poolokauluksinen, ei liian paksu eikä liian ohut, eikä liian kallis (alle 60 euroa). Mistä sellaisen mahtaisin löytää (retorinen kysymys)?

Minusta tuollaisia neliön mallisia, murretun värisiä neuleita on kaupat täynnä.. Juuri niitä, joita en itse halua. Senkun menet mihin tahansa ketjumyymälään niin varmasti löytyy!

Vierailija
102/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki vaatteet mahtuu yhteen vaatekaappiin, eikä syynä ole edes konmaritus vaan yksinkertaisesti se että olen aina ollut tiedostava ostaja, nautin tottakai kauniista ja laadukkaista vaatteista mutta en tarvitse 30 eri väristä toppia enkä kymmeniä neuleita. Käytän vaatteet aika loppuun, sitten ostan uutta. Mulle talvitakin ostaminen, kuten kenkienkin, on pitkä prosessi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis mulla ole mikään tajunnan herätys tullut. Mulla vaan on nyt tilanne, että vaatteita on tarpeeksi, enkä tarvitse enää mitään. Sekä se, että iän myötä ei ole enää tärkeää, onko vaatteet enää muodissa vai ei. Yksinkertaisesti, raja vain on tullut vastaan. Hautajaisvaatteet ostin tänä kesänä, koska ennestään ei kesähautajaisiin sopivia ollut - nyt on nekin olemassa ja ehkä voi käyttää joskus jossain muussakin tilanteessa. Sekä on vaan raja tullut vastaan, olen ostanut kun olen löytänyt jotain kivaa, mutta nyt vain on sekin tilanne, että nämä riittävät pitkäksi aikaa. Minulla on tällä hetkellä varaa enemmän kuin koskaan aikaisemmin elämäsäsni ja silti olen käyttänyt vaatteisiin tänä vuonna varmaan vähiten koskaan. Kun aloitin salitreenit, ostin jonkin verran kivoja vaatteita, kun satuin sopivia löytämään. Nyt on tarpeeksi vaihtovaatteita, en tarvitse uusia aikoihin ja yhdet on vara mennä rikkikin tai kulua loppuun. Eli - kun jotain on tarpeeksi, ei enää tarvitse lisää. 

Vierailija
104/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä olen kyllä kateellinen naisille, jotka ostavat niin paljon vaatteita, että heitä varten on kunnollinen vaateosasto joka kaupassa. Miehenä joutuu ensin muistelemaan, myykö kyseinen kauppa lainkaan miesten vaatteita ennen sisään astumista, ja jos myy, esimerkiksi Seppälästä saa kivoja hanskoja ja sukkia ja muuten siellä on ehkä 15 tuotetta miehille.

Olen se joka aiemmin kertoi etsineensä neuletta. Ei se tavaran paljous tarkoita, että meille naisille olisi "kunnollinen vaateosasto"! Joka ikisella ketjulla kun on ne ihan samat, samanväriset huonolaatuiset retkut myynnissä. 100 huonoa vaihtoehtoa ei ole yhtään sen parempi kuin 10 huonoa vaihtoehtoa. Melkein päinvastoin, kun nyt joutuu kuitenkin käymään ne 100 läpi...

Mikä ihme suomen liikkeiden sisäänostajia vaivaa, kun tässäkin niin moni on valikoiman huonoutta valittanut! Miksi he eivät hommaa kauppoihin oikeita vaihtoehtoja?? Ei se edes ole rahasta kiinni, kun silläkään ei saa yhtään parempaa.

Kävin tänään iloveme-messuilla, ja siellä oli muutamia kotimaisia vaatevalmistaja esillä. Kivan näköisiä, vaikkakin hieman hinnakasta. Mutta ei niitä vaatteita löydä mistään kaupoista, netistäkin saa hakemalla hakea. Eli niiden pitäisi panostaa kunnolla markkinointiin!

Tilasin Neulomosta tunikan ennakkotilauksena, ihan kannattaakseni kotimaista tuotantoa. Olen odottanut vaatetta kohta kaksi kuukautta, eivät sitten pysty toimittamaan tilaustulvan vuoksi. Kyllä harmittaa!

En ole vielä nähnyt kotimaista tuotantoa, joka olisi tyylikäs ja ei-säkkimäinen. Tällä tarkoitan sitä, että vaatteiden pitäisi olla muotoon leikattuja (=karsii esim kaikki Marimekon ja nanson mallit pois), ne eivät saa olla päiväkotikuosisia, mutta eivät myöskään mustia/harmaita. Osaatko vinkata jotain valmistajaa jolta tällaisia löytyisi?

Ei kannata tuolta Neulomosta katsoa ainakaan. Ihmeellisiä säkkejä ja kaikki mallit tarkoitettu XXXXL-vartalolle. Kas kummmaa, kun Suomessa on myös hoikkia ihmisiä.

Vierailija
105/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä ei yksinkertaisesti ole varaa, koko aika kiristetään jostain.

Ja kun ostovoima heikkenee, menee kaupat nurin ja kohta taas lisää työttömiä.

Ikävä oravanpyörä.

Joo hyvätuloiset ehkä maksaa suhteessa enemmän veroja, mutta ostovoima on köyhillä, kunnes on niin köyhä että joutuu valitsemaan ruoan ja vaatteen välillä.

Mulla joulubudjettikin on 70% pienempi kuin viime vuonna.

Kohta ollaan kaikki työttömiä, Jee!!!

Työttömyysturvan heikentäminen aiheuttaa paljon myös sitä, että työssäkäyvätkään eivät enää kuluta. Kun huoli omasta toimeentulosta kasvaa mahdollisen irtisanomisen sattuessa, niin sitä laittaa kukkaronnyörit kiinni ja alkaa säästämään pahan päivän varalle. Näin tein itsekin, koska pelivara työttömyyden osuessa kohdalle on kaventunut merkittävästi. Ja kun tottuu siihen ettei kuluta, niin siitä jää helposti pysyvä elämäntapa vaikka taloudellinen epävarmuus poistuisikin.

Vierailija
106/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekauppojen valikoima on jotenkin huonontunut. Ei myydä perus nättejä vaatteita vaan kaikki on joko täysin venynyttä rutkua tai pinkeän kireitä ja lyhyitä herutusvaatteita. Harvoin löytää mitään kivaa.

N22

Vierailija
107/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä ne vienti- ja tuontitilastot tulevat, jos mihinkään ei koskaan kirjata niitä maahan tulevia tavaroita?

Mm. gallupeista. Itsekin osallistuin joskus kyselyyn jossa kyseltiin "kuinka usein tilaat netistä" ja "laita rasti mitä tavaroita tilaat netistä" jne.

Vierailija
108/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä olen kyllä kateellinen naisille, jotka ostavat niin paljon vaatteita, että heitä varten on kunnollinen vaateosasto joka kaupassa. Miehenä joutuu ensin muistelemaan, myykö kyseinen kauppa lainkaan miesten vaatteita ennen sisään astumista, ja jos myy, esimerkiksi Seppälästä saa kivoja hanskoja ja sukkia ja muuten siellä on ehkä 15 tuotetta miehille.

Olen se joka aiemmin kertoi etsineensä neuletta. Ei se tavaran paljous tarkoita, että meille naisille olisi "kunnollinen vaateosasto"! Joka ikisella ketjulla kun on ne ihan samat, samanväriset huonolaatuiset retkut myynnissä. 100 huonoa vaihtoehtoa ei ole yhtään sen parempi kuin 10 huonoa vaihtoehtoa. Melkein päinvastoin, kun nyt joutuu kuitenkin käymään ne 100 läpi...

Mikä ihme suomen liikkeiden sisäänostajia vaivaa, kun tässäkin niin moni on valikoiman huonoutta valittanut! Miksi he eivät hommaa kauppoihin oikeita vaihtoehtoja?? Ei se edes ole rahasta kiinni, kun silläkään ei saa yhtään parempaa.

Kävin tänään iloveme-messuilla, ja siellä oli muutamia kotimaisia vaatevalmistaja esillä. Kivan näköisiä, vaikkakin hieman hinnakasta. Mutta ei niitä vaatteita löydä mistään kaupoista, netistäkin saa hakemalla hakea. Eli niiden pitäisi panostaa kunnolla markkinointiin!

Tilasin Neulomosta tunikan ennakkotilauksena, ihan kannattaakseni kotimaista tuotantoa. Olen odottanut vaatetta kohta kaksi kuukautta, eivät sitten pysty toimittamaan tilaustulvan vuoksi. Kyllä harmittaa!

En ole vielä nähnyt kotimaista tuotantoa, joka olisi tyylikäs ja ei-säkkimäinen. Tällä tarkoitan sitä, että vaatteiden pitäisi olla muotoon leikattuja (=karsii esim kaikki Marimekon ja nanson mallit pois), ne eivät saa olla päiväkotikuosisia, mutta eivät myöskään mustia/harmaita. Osaatko vinkata jotain valmistajaa jolta tällaisia löytyisi?

Ei kannata tuolta Neulomosta katsoa ainakaan. Ihmeellisiä säkkejä ja kaikki mallit tarkoitettu XXXXL-vartalolle. Kas kummmaa, kun Suomessa on myös hoikkia ihmisiä.

Kävin katsomassa. Koot XS-5XL eli kyllä sieltä pieniäkin kokoja löytyy.

Vierailija
109/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan matkoilta. 

Vierailija
110/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ostanut kaikki vaatteeni (paitsi alusvaatteet ja sukat) netistä jo noin 10 vuoden ajan, joko vähän käytettyä nettihuutokauposta tai myyntisivustolta tai ulkomaisista nettikaupoista. Useimmiten jälkimmäisestä. 

Kun ulkomaisesta nettikaupasta saan esim. Adidaksen edellisen kauden juoksulenkkarit 50 eurolla kotiinkannettuna (samat suomalaisissa kaupoissa alessa 120 euroa, kenkien ovh 180 euroa), ei ole lainkaan vaikea päätös näin pienituloisena mistä kenkäni ostan. Nytkin pitäisi ostaa takki, ulkomailta saisi Helly Hansenin takin kotiinkannettuna vajaalla 60 eurolla, taidanpa ostaa sen.

Ja ennen kuin kukaan tulee kitisemään siitä ettei nuo ole aitoja niin voin kertoa, että on. Olen löytänyt tosi hyvän ulkomaisen kaupan joka myy aitoja edellisten kausien vaatteita ja kenkiä, sekä valmistajille ja kauppiaille käsiinjääneitä loppueriä. Lisäksi muista kaupoista on tullut myös tehtyä tosi hyviä löytöjä aleista.

Jos kyse on jostain muusta kuin Sportsdirect.comista niin kertoisitko meille muillekin?

Vierailija
111/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskituloinen mutta mietin tarpeellisenkin vaatteen kohdalla kuinka monta tuntia olisin tehnyt töitä sen eteen. Harvan rätin eteen teen nykyään edes kahta tuntia, kausitakkeihn ja hyviin kenkiin menee.

Vierailija
112/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa. Koot XS-5XL eli kyllä sieltä pieniäkin kokoja löytyy.

Eli myynnissä kaikki koot pikkuteltoista isoihin telttoihin.

Vierailija
113/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, SUKAT. Ne perkeleet eivät enää kestä kahta kertaa pidemmälle, on tullut huomattua viimeisen parin vuoden aikana!! Finnwearin sukat ainakin ihan onnettomia, samoin ns. merkittömät sukat joita Cittari myy. Ostin kokeeksi kalliimmat bambusukat, saa nähdä miten kestävät. Mukavat ainakin jalassa.

Ps. Ostin kokeeksi Kiinasta, josta tulee myös usein suomalaisten kauppojen sukat, eurolla parin perussukkia. Kas kummaa; puuvilla olikin paksua, kuvio ommeltu suoraan (edes saumojen kohdalla ei näyttänyt huonolta) ja värit ovat pysyneet kirkkaina kolmen pesun jälkeen (pesen 60 asteessa)! Että todellista arpapeliä tämä sukkien ostaminen nykyään..!

Vierailija
114/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikaupoista ostelu, jooga/kuntosali/fitness-buumi, facekirppikset, hipsterbuumi, kotimaisuus ja laadunaeuranta muodissa jne. Kyllä ne rahat ovat silti käytetty johonkin.

Vierailija
115/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitys lienee osittain verkkokauppa.

Ainakin omalla kohdalla pitää paikkansa. Viimeisen kahden vuosikymmenen aikana enemmän ja enemmän tulee ostettua netistä. Kengät, alusvaatteet urheilutavarat, harrastustavarat, astiat, keittiövälineet, harrastustavarat, tietokoneet, tulostimet, musiikki-instrumentit, hifituotteet, kännykät, kirjat jne on tullut tilattua pääsääntöisesti ulkomailta. Netin kautta voi joskus säästää rahaa ja toisaalta joskus löytää sellaista mtä ei Suomessa edes saa. 

Vierailija
116/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä meni eri kulttuurista olevan ihmisen kanssa naimisiin ja huomasin, että pienemmällä rahalla saan mittojen mukaani tehdyn hameen kun mitä kaupasta sain metsästää. Terveisin : "Leiffin" vaimo

Vierailija
117/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html

Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."

Minulle on ihan sama onko lama vai, ei vaikuta tuloihini. MUTTA en tarvitse yhtään tekokuiturättiä vaatekaappiini. Ja mitä muuta nykyään myytävät vaatteet ovat? Ostaisin paljon enemmän vaatetta jos niitä saisi pellavaisina, puuvillaisina tai villaisina.

Minä itse asiassa olen eri mieltä tässä asiassa. Lycra mahdollistaa mukavat vaatteet ja piukat, tukevat urheiluasut. Joustava vaate on miellyttävä. Villa on todella monelle mahdottoman kutittava ja ihoa ärsyttävä materiaali. Pellava on ihana, mutta muutama tekokuitusekoite ajaa melkein saman asian. Puuvillan ihanuutta en oikeastaan ymmärrä.

Kaikki tekokuitukaan ei ole "rättejä ja roskaa". Mutta hyvin usein sitä se kyllä on. Varsinkin ruotsalaisten halpismuotiketjujen vaatteissa.

Joo, mä en käytä urheiluasuja. Villaa on monen laatuista, hyvälaatuinen ei kutita. Pellavaa ja tekokuitesekoitetta ei todellakaan voi verrata keskenään. Huomaa ettet ole koskaan pitänyt päälläsi aitoa 100% pellavaa olevaa vaatetta. Eron kyllä huomaa. Puuvillan etu materiaalina on kestävyys. Luonnonkuitu on luonnonkuitu.

Vierailija
118/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ostin taas lennot Milanoon. Vaate ja kenkä ostoksille.

Vierailija
119/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä ei yksinkertaisesti ole varaa, koko aika kiristetään jostain.

Ja kun ostovoima heikkenee, menee kaupat nurin ja kohta taas lisää työttömiä.

Ikävä oravanpyörä.

Joo hyvätuloiset ehkä maksaa suhteessa enemmän veroja, mutta ostovoima on köyhillä, kunnes on niin köyhä että joutuu valitsemaan ruoan ja vaatteen välillä.

Mulla joulubudjettikin on 70% pienempi kuin viime vuonna.

Kohta ollaan kaikki työttömiä, Jee!!!

Täyttä asiaa. Köyhien elintaso tippuu erittäin nopeasti.

On älytöntä että ihminen joka tekee töitä täysipäiväisesti ei tule enää toimeen tuloillaan. Täysin älytön järjestelmä. Miksi edes tehdä työtä jos ei kuitenkaan tule toimeen. Ihan sama miten alas työttömyystukia lasketaan ei ihmiset tee töitä jos töilläkään ei saa elantoa.

Vierailija
120/368 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin ennen kaikki trendikuteet henkka maukalta ja sitten laadukkaammat ostokset tein stokkalta. Huomattuani että läheisestä kierrätyskeskuksesta saa myös siistejä perus vaatteita parilla eurolla rupesin ostamaan sieltä. Alusvaatteet, kengät ja farkut ostan edelleen stokkalta mutta esim neuleet ja paidat kierrätyksestä. Vaatekaupoissa näkyy olevan van samanlaisia vaatteita jatkuvasti eikä uusia trendejä hirveästi tule enään, kaikki on joko paluuta kasarista,ysäristä tai 2000 luvun alusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän