Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html
Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Vaatekauppojen valikoima aliarvioi ostajaa. Tekisivät laadukkaampaa ja mielenkiintoisempaa.
Juuri tämä.Sen lisäksi että en löydä sopivia kokoja,ei innosta ostaa "apinapaitoja" tai muita järkkyjä rättejä,joita minun kukkarolleni sopivat kaupat ovat täynnä.Mielelläni ostaisin vaatteita,jos löytyisi jotain ostettavaa :I
Vierailija kirjoitti:
Mitä se edes on se pilluun pureutuva muovipitsi josta ne askarrellaan?
Voi että... :DD
Minua ahdistaa miten vaatteiden laatu on heikentynyt. Mulla on 9 vuotta sitten ostettuja puuvilla-elastaanisia perustoppeja yhä edelleen aktiivisessa käytössä ja muun muassa 6-7 vuotta vanhoja sekoiteneuletakkeja ja viskoosipaitoja. Kaikki ketjuliikkeistä ja marketeista, käytettyjä ja paljon pestyjä, silti ehjiä ja vahvemman tuntuisia kuin ne tämän hetken vastaavat kaupoissa. Ne vaikuttavat heikoilta ja ohuilta, ei tee mieli edes koskea kunnolla saati sitten ostaa omaksi. Seppälän paksut mikromodaalisukkikset kestivät viimeksi käyttöä yli neljä vuotta, nyt kun ostin samanlaiset ne kuluivat rikki kahdessa kuukaudessa. Ihan onnetonta.
Toivottavasti vanhat vaatteet kestävät vielä eivätkä ala hajoamaan yhtäaikaa. Niin vaikeaa on löytää mitään hyvää, mieluista ja kelvollista. Harmittaa ihan. Tykkäsin joskus kierrellä kaupoissa ja ostella, siitä tuli hyvä fiilis, vaan eipä enää pitkiin aikoihin. Eikä ole kyllä oikein varaakaan.
Kyllä minä ainakin löydän kunnollisia, kohtuuhintaisia (ainakin miesten) vaatteita sekä Stockan että Sokoksen vaateosastoilta. Olenkin siirtänyt asiointi niille H&M:ltä, jonka laatu laskee. Onko niin ettette ole sitten näissä kahdessa kaupassa käyneet katsomassa vaan juuri H&M:n tyyppisissä kaupoissa?
En ole lukenut koko keskustelua, joten pahoittelen jos toistan jo kertaalleen sanottuja asioita.
Syy omien kulutustottumusteni muuttumiseen vaatteiden osalta on ehkä kaikista eniten se, että nykyajan edullisemmat vaatteet on vain kaikki niin samanlaisia, huonosta laadusta puhumattakaan. Kesäsesongin aikana myydään nykyään joka paikassa niitä laatikkomaisia, hihattomia toppeja, joko yksivärisiä (=valkoisia) tai jotain huonosti suunniteltuja kukkakuoseja. Materiaali on jotain kauhean sähköistä keinokuitua, johon tulee silmäpakoja jo pelkästä päin katsomisesta. Mekot on puolestaan laiskasti suunniteltuja ja tehtyjä, joko yksitoikkoisen näköisiä, ei-imartelevia trikooputkia tai sitten sellaisia, joissa on koristuksia korkeintaan vain miehustassa, ja hameosa puolestaan on sellainen liian lyhyt, ohut ja ryhdittömänä roikkuva lerppu. Syksyllä ja talvella taas rullataan esiin "neuleet" sataprosenttisesta akryylista, jotka on joko niin ohuita/väljästi kudottuja että niistä näkee läpi, tai sitten aivan järkyttävän pörröisiä, pisteleviä ja niissä on jo rekissä rottweilerin kokoisia nukkapalloja. Jos nyppyjä ei ole jo liikkeessä, niitä todennäköisesti ilmestyy viimeistään kolmannen pesukerran jälkeen. Ryhdikkäitä ja hyvin istuvia housuja puolestaan on lähestulkoon mahdotonta löytää – ne on kaikki joko trikoota tai ohkaista "denimiä", joka kuluu reikäiseksi viikossa. Sukissa ritisee langat poikki jo jalkaan vedettäessä, ja kohta niissä on jo varmaan reikä. Alushousut on kamalaa, lycramaista tekokuitua, ja rintaliiveihin tulee ihme lommoja jo yhden pesun jälkeen, vaikka ne pesisi pesupussissa ja ohjeiden mukaan... Nämä kokemukset ovat tosiaan kertyneet vuosien varrelta mm. Stockalla, Sokoksella sekä erinäisissä pohjoismaisissa ketjuliikkeissä myytävistä tuotteista.
Olen opiskelija ja elän budjetilla, joten säästäminen mihinkään vähän kalliimpaan ei useinkaan tule kysymykseen, sitten kun ottaa huomioon vielä sen, etteivät nekään tuotteet välttämättä ole yhtään sen laadukkaampia. Ehkä jos ostaisi pienemmistä putiikeista tai pienempilevikkisiltä merkeiltä, joiden osalta voisikin ehkä luottaa siihen, että ne onkin valmistettu paikallisemmin ja vastuullisemmin...
Eli siis sanalla sanoen: sellainen nykymuoti, joka on meikäläisen kukkaron ulottuvilla, on a) järkyttävän tylsää ja b) kestämätöntä. Tästä syystä ostankin nykyään vaatteita huomattavasti harvemmin. En osta edes netistä tai kirppareilta. Sitten kun tuntuu että vanhat alkavat kulua ja olisi kiva saada freesimpää päälle, käyn etsiskelemässä uutta.
Todella harhaanjohtavaa. Ensinnäkään LAATU ei myy Suomessa, suomalaiset eivät osta laatua myöskään verkkokaupoista. Suomalaiset eivät vain yksinkertaisesti PYSTY enää ostamaan koska ei ole rahaa. En mä myöskään ole huomannut että suomalaiset olisivat jotenkin enemmän muodikkaita tai trendikkäitä kuin aiemmin. Ulkomailta Suomessa pari kertaa vuodessa vierailevan silmin tilanne näyttää aivan samalta kuin aina ennenkin. Eikä se mun mielestä välttämättä ole huono juttu. Suomessa on se muoti mikä siellä on.
Sen sijaan mä en tykkää tälläisetsä suoranaisesta valehtelusta ja tilastojen jatkuvasta vääristelemisestä. Suomalaisilla ei ole rahaa ja luottotiedottomia on joka viikko muutama enemmän. Siis tahti on aivan järkyttävän luja tässä kohtaa. Jos ihmiset tajuaisivat sen ettei kotimaassa tällä hetkellä vaan yksinkertaisesti ole talous kunnossa niin turha stressi väistyis ihmisiltä ja turha paniikki siitä mitä pitää ostaa kun muutkin ostaa loppuis ja huomio kääntyisi epäkohtien parantamiseen niin että itse kunkin talous lähtisi nousuun. suomalaisten taloustietous on viimeiset 20 vuotta perustunut siihen että lainaa ja velkaa kannattaa ottaa niin paljon kuin sitä saa ja se itseasiassa on vähän niinkuin tuloa eikä menoa. Nyt niitä ei sitten pystytäkään makselemaan pois.
Missä ovat suoraselkäisyys, rehellisyys ja sisu josta aina suomalaiset puhuvat???? Ne ovat paljon parempia ominaisuuksia kuin merkkituotteiden omistaminen. Olen hieman surullinen nykytilanteesta:(
500 miljoonaa ei ole kadonnut vaatekaupasta vaan se on siirtynyt ulkomaille, thanks to the internet and the EU. :) Olen parhaillaan suunnittelemassa häitäni ja olen todennut lukuisten tuotteiden/palveluiden kohdalla, että Suomesta ei kannata ostaa yhtään mitään, ei mitään! Esim. Kutsukortit kannattaa painattaa ulkomailla, vihkisormus kannattaa tilata ulkomaisista nettikaupoista. Kaiken saat ulkomailta paljon halvemmalla, jos viitsit vähän nähdä vaivaa. Hääjuhlakin olisi kannattanut järjestää ulkomailla, niin olisin säästänyt pitkän pennin. Miksi ostaisin jotain Kiinassa tehtyä krääsää tai vaatteita kolminkertaisella hinnalla Suomesta, kun voin ostaa sen saman rytkyn netin kautta suoraan valmistajalta huomattavasti edullisemmin. Ostan halvalla Kiinasta myyn kalliilla eteenpäin Suomessa ei enää toimi 2010-luvun Suomessa, koska internet on avannut globaalit markkinat myös kuluttajille. Nykyään ostan myös ihan mukavuudenhalusta vaatteita mielummin kotisohvalla netin kautta kuin kävelen kauppaan sovittamaan. Monesti myös ulkomailta tilatut tuotteet saapuvat nopeammin kotiovelle kuin suomalaisista verkkokaupoista tilatut. Myös ulkomaisten nettikauppojen palvelu on ihan eri planeetalta kuin suomalaisten. Suomalaisilla olisi vielä paljon opittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin löydän kunnollisia, kohtuuhintaisia (ainakin miesten) vaatteita sekä Stockan että Sokoksen vaateosastoilta. Olenkin siirtänyt asiointi niille H&M:ltä, jonka laatu laskee. Onko niin ettette ole sitten näissä kahdessa kaupassa käyneet katsomassa vaan juuri H&M:n tyyppisissä kaupoissa?
Olen käynyt kummassakin em kaupassa. löytämättä mitään kivaa. Erityisesti Stokkan taso laskenut.
Ostin Neulomon legginsit kannatuksen vuoksi. Niin ohutta höttötrikoota, että en usko niiden säilyvän reiättöminä muutamaa käyttökertaa pidempään.
Eräältä toiselta kotimaiselta merkiltä ostin trikoomekon, musta kulahti harmaaksi parin pesun jälkeen ja hihojen ompeleet purkaantuivat.
Vähän aikaa sitten ostin neuleen jostain ketjuliikkeestä. Maksoi 40€ ja sisälsi jonkin verran villaakin, ei siis pelkkää keinokuitua joten toiveajattelin saavani vähän laadukkaampaa vaikka arvasin lopputuloksen. Tuli täyteen nyppyä ja meni niin epäsiistin näköiseksi jo ensimmäisellä käyttökerralla että ei tee enää mieli käyttää.
Myös esim Marimekon vaatteet on ihan kuraa nykyään, yhdet housut, jotka suuren alennuksen jälkeen maksoivat 80€, kulahtivat hetkessä ja ratkesivat saumoistaan. Sen sijaan esim vanha suomalaisvalmisteinen tasaraitapaita on pitänyt värinsä ja muotonsa nyt useamman vuosikymmenen ajan.
Eipä tee tosiaan mieli enää ostaa mitään. Hankin nykyään lähes pelkästään kotimaista vintagea, löytäminen vie hieman aikaa mutta ei ole mahdotonta. Omistan todella vähän vaatteita nykyisin mutta se tekee elämästä loppujenlopuksi helpompaa.
Kyllä näyttää joillakin olevan vaikeaa löytää laadukasta vaatetta. Minä ainakin löydän helposti vaatteita, jotka kestävät käytössä vuosikausia. Ja ihan niistä tavallisista kaupoista. Mitä te niille vaatteille teette, jos ne menevät heti rikki? Vai onko tämä nyt taas sitä, että edullinen ja helposti saatavilla oleva ei voi olla hyvää vaan pitää olla jotain bambukultakuidusta tehtyä erikoisdesignia?
Itse luin Konmarin ja vasta silloin jotenkin heräsin, että eiväthän nämä perus halppisletjurytkyt ole sitä mihin rahaa edes kannattaa käyttää. Olen aina ostanut vaatteita vain pakosta, enkä suuremmin ole pitänyt edes ostoksistani. Nyt olen muuttanut ostostapojani - jos en rakasta sitä, en osta.
On tässä muutenkin muuta puuhaa elämässä kuin ostella jatkuvasti uutta.
Ei ole enää olemassa kauppaa tai vaatemerkkiä, jonka vaatteet olisivat takuuvarmasti laadukasta. Vaatteita pitää kaupassa hypistellä, arvioida kankaan laatua ja tutkia tarkkaan materiaalilappu. Tämä vie ikävä kyllä paljon aikaa, moni ulkosesti upea vaate on kauppaan jäänyt, mutta montaa kuralaatuista vaatetta ei ole tullut kotiin enää kannettua.
Täysvillaisia neuleita löytyy mm. r-collectionilta, filippa k:lta, cossilta, uniqlosta...on niissä nyt hintaa enemmän kuin akryylineuleissa, mutta säilyvät hyvin kun tuulettaa ahkerasti käytön jälkeen. Parhaat sukat saa lastenvaatemerkki Polarn o. Pyretiltä, joka myy myös aikuisten kokoja ihan mustassa värissä. Ellei niiden laatu ole viime näkemän laskenut, koska viimeisesta sukkaostosta taitaa olla kohta 2 vuotta.
Mutta mistä saisi hyvät mustat kapeat farkut, jotka pitäisivät värinsä? Tiger of swedeniä on mulle kehuttu, mutta hinta arveluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kummassakin em kaupassa. löytämättä mitään kivaa. Erityisesti Stokkan taso laskenut.
Sama täällä. Lisäksi mulla on tosiaan vaatimuksena että vaatteen pitää olla värikäs (yksivärinen) ja naisellinen. Noissa kaupoissa on vain sitä tylsän harmaata ja mustaa, sekä mallit tanttaa. Olen esim pari vuotta jo etsinyt punaista, istuvaa neulepaitaa. Ei kuulosta kovin vaativalta, mutta kun sellaisia vaan ei kaupoissa ole! Harmaita neliön mallisia läpinäkyviä rytkyjä kyllä löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näyttää joillakin olevan vaikeaa löytää laadukasta vaatetta. Minä ainakin löydän helposti vaatteita, jotka kestävät käytössä vuosikausia. Ja ihan niistä tavallisista kaupoista. Mitä te niille vaatteille teette, jos ne menevät heti rikki? Vai onko tämä nyt taas sitä, että edullinen ja helposti saatavilla oleva ei voi olla hyvää vaan pitää olla jotain bambukultakuidusta tehtyä erikoisdesignia?
Ainakin mulla on vaatimuksena laadun lisäksi myös ulkonäkö. Kyllä varmaan jostain varustelekasta löytyisi kestävää vaatetta, mutta ei sellaista, jota voisi pitää työpalavereissa ja joissa näyttäisi naiselta.
Vierailija kirjoitti:
Harvassa kaupungissa on stocka.
Ostan silloin tällöin Sokoksella, mutta jo siellä on joltain merkiltä 15 vaatetta myynnissä löytyy netistä heidän koko valikoimaansa ja kaikki koot. Ja miljoona muuta samantyyppistä merkkiä. Siinä se etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mulla on vaatimuksena laadun lisäksi myös ulkonäkö. Kyllä varmaan jostain varustelekasta löytyisi kestävää vaatetta, mutta ei sellaista, jota voisi pitää työpalavereissa ja joissa näyttäisi naiselta.
Mitä te siellä palaverissa teette, jos ne ihan tavalliset kauluspaidat eivät kestä käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te siellä palaverissa teette, jos ne ihan tavalliset kauluspaidat eivät kestä käytössä?
Älä viitsi olkiukkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi olkiukkoilla.
Missä oli olkiukko? Tässähän on nyt sivutolkulla jauhettu, että vaatteet ovat huonolaatuisia eivätkä kestä käytössä. Mitä tässä nyt sitten tarkoitetaan?
Konmarilla ja laadulla nyt ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Konmari on japanilaisen tavaramäärän hallitsija, se ei kannusta laadukkaiden tavaroiden hankkimiseen vaan omasta mielestä kivan ja tarvittavan sälän kauniiseen varastointiin.
On kiva lukea että jotkut ovat tajunneet ettei jatkuvasti tarvitse ostaa. Mä huomasin Suomesta ulkomaille muutettuani että suomalaiset ovat ruotsalaisten ohella todellinen shoppaajakansa. Jatkuvasti ostetaan ja mitä kalliimpi merkkituote niin sen kivempi eikä haittaa edes jos sille ei oo käyttöä jos siitä saa kuvan blogiin:D Niin paljon on mun elinaikana muuttunut suomalaisten ostoskäytös. Se oli vielä 70-80luvuilla hyvin paljon harkitsevampaa ja maltillisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä saisi hyvät mustat kapeat farkut, jotka pitäisivät värinsä? Tiger of swedeniä on mulle kehuttu, mutta hinta arveluttaa.
Kaverillani reidet hankaavat hieman yhteen kävellessä ja hänellä Tigerin farkut kuluvat kuukaudessa rikki haaroista. Kuulemma Levikset ovat kestäneet hieman paremmin. Mutta aika heppoista kangasta ovat nykyään Leviksetkin, että eipä nekään varmaan kauaa kestä vaikka vähän paremmat olisivatkin...
Aloin nudistiksi.