Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html
Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."
Kommentit (368)
Anneli__ kirjoitti:
Minulla on yhdet tosi hyvät farkut kerrallaan joita käytän. Vuoden ne kestävät kovalla käytöllä, ei yhtään enempää. Haaroista menevät rikki. Ihan sama onko kyseessä Levikset, Lee Cooperit tai H&M farkut. Kysyin äidiltäni tehtiinkö ennen kestävämpiä farkkuja ja hän sanoi että kyllä farkut ennenkin kestivät vain vuoden jos niitä käytti koko ajan. Onko jollain tietoa, mistä muka voi ostaa farkut jotka kestävät enemmän kuin vuoden täyskäytöllä?
Itse en ole koskaan saanut housuja haaroista rikki.
Etsi raakadenimiä ilman elastaania. Kankaan paino on yksi tekijä.
T. Mies
Naiset on täällä alkaneet olemaan enemän miehiä, pitäähän sitä jollakin olla munaakin. Pojista kasvatetaankin sitten vastaavasti kilttejä tyttöjä.
Mutta varmasti alkaa näkyä kaikessa muussakin se, että köyhimmillä jotka kulutuksesta suurimman osan käyttää, on vähemän rahaa käytössä.
Tulevaisuus tietenkin on se, että kulutuksen heikkeneminen kumuloituu vahvistamalla itseään. Politikot sitten syyttävä seurauksia siitä, kun ovat omalla toiminnallaan saaneet aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Anneli__ kirjoitti:
Minulla on yhdet tosi hyvät farkut kerrallaan joita käytän. Vuoden ne kestävät kovalla käytöllä, ei yhtään enempää. Haaroista menevät rikki. Ihan sama onko kyseessä Levikset, Lee Cooperit tai H&M farkut. Kysyin äidiltäni tehtiinkö ennen kestävämpiä farkkuja ja hän sanoi että kyllä farkut ennenkin kestivät vain vuoden jos niitä käytti koko ajan. Onko jollain tietoa, mistä muka voi ostaa farkut jotka kestävät enemmän kuin vuoden täyskäytöllä?
Itse en ole koskaan saanut housuja haaroista rikki.
Etsi raakadenimiä ilman elastaania. Kankaan paino on yksi tekijä.T. Mies
Voi johtua siitä, että jalkojesi rakenne on erilainen kuin minulla. Minulla reidet hankaa yhteen ja olen lyhyt. Mekaanista rasitusta siis tulee. Raakadenimhousut ovat epämukavia ja suosin nimenomaan elastaania sisältäviä housuja. Tosin aiemmin ostin nuorempana ja hoikempana myös raakadenimfarkkuja ja nekin menivät haaroista rikki, aina. Kangashousutkin menevät minulla aina haaroista rikki. Joku joskus sanoi, että hänellä housut kuluvat polvista rikki. Kulumiskohdat liittyvät luultavasti jalkojen rakenteeseen, koska minulla ei koskaan ole housut menneet polvista rikki.
Vierailija kirjoitti:
Fleecevuorella varustettua villapipoa kaipaaville (tosin koko sisusta ei ole fleeceä jos sitä haetaan) : http://www.hm.com/fi/product/58049?article=58049-A
Vaatteen istumiseen tai ei istumiseen taitaa kuitenkin vaikuttaa eniten se oma vartalomalli. Ja henkarilla roikkuvasti olevasta vaatteesta ei pysty katsomaan, että miten se istuu, vaan pitää kokeilla. Henk. koht. mä en pistäis ikinä ikinä päälleni tuollaista ihoanuolevaa tyköistuvaa palmikkoneuletta, jollaisia joku haluaisi kaupoista löytyvän. Toki ei se mua haittaa vaikka kaupoissa niitä oliskin. Itse tykkään näistä suoranmallisista neuleista mitä nyt kaupoissa on (en tietenkään paskalaatuisena) eikä ne mun päällä ainakaan mitenkään erityisesti pussita tai rötkötä tms. eli sopii mun vartalotyypille.
Sulla on varmaan sitten suorempi vartalonmalli, ja sitähän tässä on ketjussa kritisoitukin että nykyvaatteet on tehty vain suorille pötkylöille tai (vyötärö)lihaville. Kun on selkeä vyötärö, niin tuollaiset suorat roikkuvat vaatteet näyttävät tosi pahalta - vyötärölle ja etenkin selkään jää ruttuinen pussi, ja yleensä vielä nuo saavat näyttämään 10kg todellista lihavammilta sen vuoksi. Pahimmissa jää vyötärölle toisen naisen verran tilaa, mutta hihat kiristää ja lantiosta on tiukkaa. Näyttää olevan ihan mahdoton löytää vaatteita, jotka on tehty sopiviksi tiimalaseille. Onko tämä sitten nykyään todella niin harvinainen vartalonmalli ettei meitä tarvitse vaateliikkeissä palvella? Itse vielä haluaisin että paidat eivät peitä lantiota/takapuolta, niin tehtävä löytää uusia paitoja on aikalailla mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Naiset on täällä alkaneet olemaan enemän miehiä, pitäähän sitä jollakin olla munaakin. Pojista kasvatetaankin sitten vastaavasti kilttejä tyttöjä.
Mutta varmasti alkaa näkyä kaikessa muussakin se, että köyhimmillä jotka kulutuksesta suurimman osan käyttää, on vähemän rahaa käytössä.
Tulevaisuus tietenkin on se, että kulutuksen heikkeneminen kumuloituu vahvistamalla itseään. Politikot sitten syyttävä seurauksia siitä, kun ovat omalla toiminnallaan saaneet aikaan.
Lääkkeet.
Vaatteethan ovat Suomessa aivan älyttömmän hintaisia. Olisiko siinä syy siihen että kauppa ei käy?
Tajusin, miten pimeetä on ostaa vaatteita, että olis jotain päällepantavaa, kun lähtee shoppailemaan. Miten typerää! :D
Ja kun baareissa olevat ihmiset ja siihen liittyvä kulttuuri lähinnä vain ahdistaa, niin ei sitten ole sellaiselle näyttäytymisvaatteistollekaan tarvetta.
Se, mitä tarviin on keholleni ja useimpiin tilanteisiin sopivaa, perussiistiä smart casualia, jota on toistaiseksi kaapissa riittämiin. Jos jotain kuluu ja hajoaa, niin tällä hetkellä pelottaa, että olenko kusessa, sillä ketjuvaatekaupoissa on ollut tarjolla viimeiset pari vuotta paljon sellaista vaatetta, joka ei kuulu tyyliini lainkaan: ruskeaa, etnoa, hippiä, levenevää lahjetta, turtle neckiä, epäimartelevia leikkauksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Fleecevuorella varustettua villapipoa kaipaaville (tosin koko sisusta ei ole fleeceä jos sitä haetaan) : http://www.hm.com/fi/product/58049?article=58049-A
Vaatteen istumiseen tai ei istumiseen taitaa kuitenkin vaikuttaa eniten se oma vartalomalli. Ja henkarilla roikkuvasti olevasta vaatteesta ei pysty katsomaan, että miten se istuu, vaan pitää kokeilla. Henk. koht. mä en pistäis ikinä ikinä päälleni tuollaista ihoanuolevaa tyköistuvaa palmikkoneuletta, jollaisia joku haluaisi kaupoista löytyvän. Toki ei se mua haittaa vaikka kaupoissa niitä oliskin. Itse tykkään näistä suoranmallisista neuleista mitä nyt kaupoissa on (en tietenkään paskalaatuisena) eikä ne mun päällä ainakaan mitenkään erityisesti pussita tai rötkötä tms. eli sopii mun vartalotyypille.
Lakkasin kokonaan käymästä H&M:n myymälöissä sen jälkeen kun luin jutun siitä että ne käyttävät angoraa, joka saadaan repimällä turkkia irti eläviltä kaneilta. Se on jo sen luokan tarpeetonta julmuutta, että en keksi mitään muuta syytä tehdä noin kuin sadismi. Te, joilla on tähän hieno selitys tai tunnette tarvetta kertoa että kaikki tekevät samaa: voitte pitää päänne kiinni. H&M saa pärjätä ilman minun rahojani.
Anneli__ kirjoitti:
Oletko kokeillut tiukkoja leggingsejä alla, vaikuttaako yhtään asiaan? Todellakin farkkujen pitäisi kestää kauemmin kuin vuosi.
Muitakin housuja voit välillä testata.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki: olen yrittänyt jo yli kuukauden löytää neuletta seuraavilla vaatimuksilla: kirkas väri, tyköistuva, lämmin. Ei ole löytynyt yhden yhtä, vaan kaikki kaupat ovat täynnä säkkimallisia, läpinäkyviä, ruman harmaan/jonkun muun murretun värisiä kauhtanoita. Pakko oli tilata ulkomailta, koska noita rumia hirvityksiä en suostu ostamaan, olkoot kuinka halpoja tahansa. Tilaamani neuleet maksoivat 60e/kpl ja se on taas suomesta pois - mutta mitäpä teet kun täältä ei vaihtoehtoja löydy, ja jotain on pakko päälleen pukea?!
Oletko käynyt Benettonilla? Sieltä saattaisi löytyä. Itselleni on taas hankala löytää neulemekkoja :(
Vierailija kirjoitti:
Anneli__ kirjoitti:
Oletko kokeillut tiukkoja leggingsejä alla, vaikuttaako yhtään asiaan? Todellakin farkkujen pitäisi kestää kauemmin kuin vuosi.
Pitää valita joko mukavuus tai kesto. Jos farkuissa ei ole yhtään joustavaa tekokuitua, ne kestävät. Mutta silloin ne ovat kovat ja epämukavat.
Itse en käytä farkkuja ollenkaan. Parhaat leggingsit olen ostanut Lidliltä. Ne kestävät ja kestävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anneli__ kirjoitti:
Pitää valita joko mukavuus tai kesto. Jos farkuissa ei ole yhtään joustavaa tekokuitua, ne kestävät. Mutta silloin ne ovat kovat ja epämukavat.
Itse en käytä farkkuja ollenkaan. Parhaat leggingsit olen ostanut Lidliltä. Ne kestävät ja kestävät.
Farkut ovat farkut, eivät leggingsit. Pehmeneehän se kangas käytössä, tuuleta välillä eikä pesua niin muotoutuu sopiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mieltä, paitsi että lähestyn jo viittäkymppiä. Onneksi on Cos.
Cos kuuluu H&M:lle eli samat hikipajat käytössä, mutta myydään sitten korkeimmilla katteilla
Muita H&M:n bändejä: cheap monday, monki, & other stories.
Tuotteet ovat erilaisia ja tottakai tehtaatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mieltä, paitsi että lähestyn jo viittäkymppiä. Onneksi on Cos.
Cos kuuluu H&M:lle eli samat hikipajat käytössä, mutta myydään sitten korkeimmilla katteilla
Muita H&M:n bändejä: cheap monday, monki, & other stories.
Tuotteet ovat erilaisia ja tottakai tehtaatkin.
Monki on halpislaatua, Cos on todella hyvää laatua ja paljon laadukkaita kangasvaihtoehtoja myös.
Jossakin lehdessä oli haastattelu, missä haastateltava (valitettavasti en muista enää kuka) totesi, että vaatekauppiaat eivät välitä enää yhtään mitä myyvät, kunhan vain myyvät jotain.
Ja kun hinta on halpa, ihmiset eivät nurise huonosta laadusta. Ostetaan vain, kun se ei kerran maksa paljon mitään. Voihan sitä joskus tarvita. Mutta ei tule koskaan käytettyä, kun se vaate on oikeastaan aika ruma ja tuntuu epämiellyttävältä päällä. Joten ostanpa uuden, jos se olisi mukavampi ja eihän tuo paljon maksa.
Oli myös aika silmiä avaava kokemus, kun itse aloin ommella vaatteita ja kiinnitin huomiota siihen, mitä vaatteisiin on käytetty. Esim. trendikkäässä paidassa saattaa olla jokin nauha tai vetoketju koristeellisesti odottamattomassa paikassa. Ja kun katsoin miten se on tehty, tajusin että nuo vetoketjut ja nauhanpätkät ym. koristeet ovat ylijäämätarvikkeita kun on tehty jotain muuta. Ja sitten tuo mukatrendikäs vaatekappale on kursittu kokoon jämäpaloista ja ylimääräiset jutut on vain lätkitty siihen miten sattuu, että saadaan ne jämätarvikkeet myytyä.
Kuluttajaa syyllistetään koko ajan. Joko et osta tarpeeksi ja tuhoat siten Suomen talouden tai sitten ostat liikaa ja tuhoat luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vaatekauppareissut nykyisin. "Tartten kunnon villapipon, joka sopisi mulle. No tuossa iso vaatekauppa. Luulis olevan jotain". Sitten alan katselemaan tai nykyisin oikeastaan tunnustelen ensin, jos vaikuttaa kivalta muuten. Tunnistan akryylin mönjäisen tai sekoitteissa lievästi kitkaisen, ankean pinnan jo lappua katsomatta. Yleensä saalis on ei mitään. Suuri urheilukauppa: pari rumaa miestenpipoa. Tai iso rättikauppa ja hakusessa siisti ja mielellään kiva neule, ja onhan siellä hirveä määrä neuleita tarjolla niille, joille kelpaa keinokuitu. Paljon malleja, joista olisin tykännyt. Ja minulle? Pari hassua putkimaista villaneuletta. Heikon tuntuisia ja ehkä yksi musta merinovillapusero, eikä sekään vailla keinokuitua. Jipii? Lähdin taas ostamatta.
On kyllä käsittämätöntä, että Suomen oloihin myydään "villa"pipoja, joista suunnilleen näkee läpi. Luulisi, että 20 asteen pakkasessa ja hyytävässä viimassa käytettäviin pipoihin olisi itsestään selvää laittaa kunnon lämmin fleece-vuori, mutta ei toivoakaan löytää vaatekaupoista sellaista. Ureheiluliikkeeseen on mentävä, sieltä ehkä tuurilla löytää siedettävän näköisen.
Urheilukaupoissa on todella hyvät pipovalikoimat. Itse en osta villaista, vaan esim. tuulenpitävän juoksupipon, joka on mukavan sileää ja/tai pehmeää materiaalia eikä kutita.
Olen laittanut itse trikoopaloista vuorin. Myös pidentänyt leikkaamalla sisuksen poikki kaksinkertaisista
pipoista ja siihen trikoopala että korvat saa peittoon.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko harkinneet tilata ompelijalta? Ei yllättäen ole niin kallista, kuin voisi kuvitella. Ammattitaitoinen omplelija tekee todella hyvää jälkeä ja osaa myös auttaa laadukkaan kankaan löytämisessä. Omien mittojen mukaan tehty vaate on kuin "toinen iho". Vähemmän on enemmän! Minulla on nyt pari mekkoa, paitaa ja hametta sekä housut ompelijalta ja tuntuu, etten enää muuta haluakaan. Toki ovat kaalliimpia kuin valmisvaatteet, toisaalta halvempia kuin oikein kunno merkkivaatteet, istuvuus on täydellinen ja mukavuus kaupanpäälle.
Ostan myös vintagea, tilaan Briteistä lähinnä, sieltä löytyy aivan ihania villamekkoja. Etsystä löytyy upeita neuleita ja ihan kohtuuhinnalla, siis käsityöartesaanien tekemiä. Nyt olisi etsinnässä villakangastakki, en uskalla tilata, se pitäisi löytää jostain kivijalkakaupasta.
Kaikenkaikkiaan luulen, että käsityö nousee vielä arvoonsa uudelleen, ihmiset alkavat arvostaa laatua ja ymmärtävät kotimaisten tuotteiden ostamisen työllistävän vaikutuksen. Veikkaan, että käsityöala työllistää tulevaisuudessa varsin mukavasti ja myös kaikenlainen itsetekeminen nousee uuteen kukoistukseen. Kun ei ole rahaa, on pakko tehdä itse ja toisaalta vanha totuus pitää edelleen paikkansa: köyhän ei kannata ostaa halpaa.
Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Samaa mieltä että itse tehden huomioi laadun paremmin.
annaruohonen piste com, valmisvaatemallisto. Siellä on vähän muotoillumpia ja kotimaassa valmistettuja vaatteita.