Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”

Vierailija
22.10.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html

Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."

Kommentit (368)

Vierailija
341/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin into piukeana Sokoksen marks&spencer -osastolle. Olin katsellut nettisivuja ja mielestäni vaatteet näytti aika kivoille mun silmään. Samoin yks kiva bloggaaja on välillä hehkuttanut m&s:n vaatteita. Paikan päällä pettymys oli kyllä megasuuri! Vaatteet oli surkeeta laatua, keinokuitua ja hapsottavia ompeleita. Yhdetkään sovittamaton farkut ei mahtuneet mun jalkaan, kaikissa oli niin kapeat pillilahkeet että jo jalkaterä juuttui kiinni! Juu naurakaa vaan, niin minäkin tein sovituskopissa :)))

Pyysin vielä myyjää etsimään mulle sopivat ja sanoin, että mulla on paksut pohkeet sekä isot jalat, mutta ei ammattitaito riittänyt myymään mulle sopivia vaatteita. Oli mulle eka ja vika kerta siinä kaupassa.

:-D

Aikoinaan Tampereen Sokoksella oli ilmainen pukeutumisneuvoja. Koska en itse koskaan löytänyt mitään (olen 154 cm ja 47 kg), varasin ajan pukeutumisneuvojalle. Sovittuna päivänä menin paikalle. Kiertelimme ensin osastolla ja hän kyseli mieltymyksistäni ja mitä etsin. Keräsimme vaatteita mukaan sovitettavaksi. Kuinka ollakaan, kaikki vaatteet olivat tietysti liian isoja. Pukeutumisneuvoja lohdutti, että voihan helmaa pidentää jne. No se ei paljon auta, kun jakun tai hameen vyötärökaarros kiristää perseen kohdalla! Paska keikka, yhtäkään aikuisen naisen vaatetta ei pukeutumisneuvoja minulle isosta tavaratalosta löytänyt. Jonkun huivin ostin säälistä.

Nykyään kai moinen pukeutumisneuvoja on lopetettu. Eikä enää ole palvelua sovituskoppiinkaan. Eilen olin etsimässä uusia rintsikoita, ja jouduin neljä kertaa riisuutumaan ja pukeutumaan uudelleen ja ravaamaan sovituskopin ja alusvaateosaston väliä, koska minun piti käydä itse etsimässä sopivampia kokoja ja malleja. Osastolla hääräili kyllä yksi myyjä, mutta ei ollut minua huomaavinaankaan. Huomasi kyllä, että ollaan osuuskaupassa. Pienistä liiviliikkeistä ei päästetä ulos palvelematta tai edes kysymättä, voiko auttaa.

Seuraavaksi sitten kassalle jonottamaan. Siellä tietysti vain yksi myyjä palvelemassa, vaikka maksupisteitä on useampiakin. Muut myyjät oikovat ja järjestelevät vaatteita hieman etäämpänä mindfulness-hartaudella ilman kiireen kierää. Jonoa kertyy, koska kassalla olevalla asiakkaalla on kiharaisempi tuotereklamaatio meneillään. Asiakkaat huokailevat ja vilkuilevat kelloaan, mutta siitä ei ole apua. Kun järjestellään vaatteita rekkiin, niin järjestellään vaatteita rekkiin. Yks hailee asiakas ja sen rahat.

No, ei liity varsinaisesti ketjun aiheeseen muuten kuin että verkkokauppa on tässä mielessä todellakin vaivattomampi vaihtoehto. Tampereen Sokos ryösti eilen tarpeettomasti aikaani puoli tuntia. Jos olisi palveltu, olisin ehtinyt käydä kotona vielä ennen iltamenoa. En ehtinyt. Eli siihen palveluunkin voisi kiinnittää huomiota, vaikka palvelulla ei vaatteiden laatua pystykään parantamaan.

Olitko ensimmäistä kertaa rintsikkaostoksilla? Sovituskoppiin saa ottaa useammat kuin yhdet liivit, niin ei tarvitse pukea ja riisua monta kertaa ja ravata hakemassa lisää. Ei ole myöskään kiellettyä lähestyä myyjää itse ja pyytää apua.

Kassajonostakin voi käydä huikkaamassa "meditatiivisessa tilassa" olevalle myyjälle, että voisiko tämä ehkä tulla rahastamaan. Niin tyypillistä suomalaiskäytöstä tuo huokailu :D Mulkoillaan ja vilkuillaan kelloa ja huokaillaan, mutta ei tule mieleen mennä hakemaan myyjää. Joo, heidän pitäisi itse tarkkailla asiakkaita ja huomioida heitä, mutta aina niin ei ole ja silloin kannattaa itse avata suunsa.

Pukeutumisneuvojalta ostit huivin säälistä? Miksi? Eiköhän sekin myyjä palkkansa saanut ilman sitäkin.

Onko sinulla kyselyikä ensimmäistä kertaa?

Tietysti minulla oli noin kymmenet liivit kerrallaan sovituskopissa. Ei sille vain mitään voi, jos ei löydy sopivia niistä, ja sitten kun löytyy sopivia, haluaa vielä vertailla keskenään niitä sopivimpia ja viedä muut pois.

En lähestynyt liiviosaston myyjää enää toistamiseen, sillä hän oli hyvin haluton vastaamaan kysymyksiin jo silloin, kun tutkailin uikkareita ja kysyin häneltä niistä. Hänhän lähti karkuun ja näkymättömiin, kun huomasi että joku meni sovituskoppiin.

Kerropa sinä puolestasi, mikä niin kokemuksessani harmitti? Olitko itse myyjänä Sokoksella lauantaina?

Vierailija
342/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitys lienee osittain verkkokauppa.

Samaa energiajätettä niissäkin myydään.

Totta, mutta ainakin halvemmalla.

Halvemmalla? Ihan samat hinnat on yleisesti tietyn merkkisillä vaatteilla ihan sama mistä ostat. Tai jos käyt ostamassa Puolassa, voi olla että siellä on edullisempi hintaluokka.

Älytön tuo kommentti "samaa energiajätettä". Yksi tärkeäpointti ainakin itselläni on juuri se, että nettikaupoista löytyy materiaaleja, joita paikalliset kivijalkakaupat eivät tarjoa. Esim. "villaneuleita" ei löydä MISTÄÄN, jotka olisivat jotain muuta kuin 20% villaa, 60% akryyliä, 10% polyakryyliä jne. Joku yksittäinen poikkeus voi löytyä keskikokoisesta suomalaiskaupungista. Mutta kun minä ainakin haluan vähän vaihtoehtoja ja oikean koon jopa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on luotto-ompelija jo neljättä vuotta. Hän on tehnyt käytännössä kaikki käyttämäni yläosat ja villakangastakit viime vuosina. Suunnittelen vaatteeni itse ja tarvittaessa piirrän jopa tikkausten paikat valmiiksi. Ei tarvitse ompelijan ihmetellä.

Vierailija
344/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin jakuissa ja takeissa ei yleensä ole edes vuorta.

No ei ole kyllä koskaan ennen vanhaankaan takeissa ollut vuorta. Se olisi kovin hankalaa.

Vierailija
345/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatekauppojen valikoima aliarvioi ostajaa. Tekisivät laadukkaampaa ja mielenkiintoisempaa.

Tämä mullakin on syynä siihen, ettei kiinnosta ostella mitään. Ei meinaa edes löytyä tarpeellista, vaikka kuinka etsii, saati sitten jotain heräteostoksia. Laatu on vaan niin kuraa. Luonnonkuituvaatteita saat etsiä kissojen ja koirien kanssa. Pitäkööt riepunsa.

Vierailija
346/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen ikuinen ihmetyksen aihe on, kun rintaliivit kokoa 75B ja kengät kokoa 38 on vuodesta toiseen aina ensimmäisenä loppu. Muita kokoja kyllä on kymmenittäin, ja ne päätyvät lopulta aleen. Miten se voi olla niin vaikeaa valmistaa ja tilata ja saada myyntiin riittävästi niitä suosituimpia kokoja?

Sama täällä! Rintaliivit tulisi olla kokoa 75B, paita kokoa M (36-38) ja kengät 38-39 mallista/merkistä riippuen - ja nuo koot ovat aina lopussa kaupoissa. Ostan vaatteita todella harvoin (koska inhoan shoppailua), eikä sopivien kokojen jatkuva puuttuminen rohkaise ostamaan vaatteita yhtään useammin. Netistä en vaatteita halua tilata, koska harvoin tiedän vaatekappaletta kokeilematta, sopiiko se päälle vai ei tai onko materiaali mukava. (Ja vaikea noita vaatteita on kokeilla nettishoppailuakaan varten, kun sopivaa kokoa ei läheskään aina ole tarjolla kaupoissa.)

Olen aina ihmetellyt, miksi kauppoihin ei voida tilata tiettyä "yleiskokoa" (yleensä M-kokoa) ekstramäärää... Tietääkö joku ammattilainen, miksi näin ei (useinkaan?) tehdä? Vai tehdäänkö, mutta en vain huomaa sitä.

Vierailija
347/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000-luvun alussa olin nuori aikuinen ja ihan huvittaa nyt, kun silloin ilmoitin yhdeksi harrastuksekseni "shoppailun". Suosikkikauppani oli H&M ja Only/Veromoda. Nyt olen 35, ja oikeastaan viiteen vuoteen en ole juurikaan ostanut itselleni mitään, koska olen ollut äitiysvapailla kotioloissa joten ei ole ollut sillälailla tarvettakaan. Mutta jotain on myös tapahtunut; kun käyn entisissä suosikkikaupoissani (ja ihan missä tahansa Kappahl, Cubus, Ginatricot) - en löydä niistä mitään ostettavaa!

Tuntuu että muoti on muuttunut rumaksi, sellaiseksi mikä ei ainakaan minua pue (siis juuri nuo muidenkin mainitsemat kolhot neuleet jotka vain tuntuu korostavan vartalon epäkohtia..!?) ja vaatteiden laatu on heikentynyt. 2000-luvun alun ostamani H&M:n Hennes collectionin vaatteet ovat vielä tänä päivänä hyvässä kunnossa, ne ovat paksumpaa kangasta ja viimeistellymmän oloisia kuin mikään mitä tänäpäivänä sieltä löytää. Yhden premium quality -untuvatakin ostin pari vuotta sitten luullen sen olevan jotenkin parempi, mutta eipä ollut.

Nykyään ostankin vain todelliseen tarpeeseen ja suosin mahdollisimman paljon eettistä tai kotimaahan edes jotenkin linkittyvää tuottajaa, esim. Noshia. Enkä todellakaan myöskään osta tekonahka -mitään vaan oikeista materiaaleista kassit, laukut ja kengät. Ulkomailla käydessä huomaa selvästi, kuinka vielä muualta saa kauniita, klassisempia ja naisellisempia vaatteita, joita Suomesta löytyy oikein etsimään!! Muistelen aikaa, jolloin H&M:n isoista kuvastoista löytyi vaikka mitä haaveilun arvoista jota oli pakko tilata, mutta kyllä viimeiset vuodet on melkein suoraan paperinkeräykseen saanut kyseisen opuksen heittää, koska se on kääntynyt juuri toisinpäin että suurin osa tarjolla olevista vaatteista ei kiinnosta pätkän vertaa!

Miten voit suosia eettistä jos kuitenkin ostat oikeita nahkatuotteita? Onko eettistä tappaa eläimiä nykyaikana jotta saa vaatteita, laukkuja ja kenkiä?

Nahkavaate- , -laukku ja kenkä kestää vuosikymmeniä hyvin huollettuna. Minullakin on isoäitini nahkalaukku käytössä ja sitä on huollettu vain värittömällä nahanhoitoaineella. Kengissä auttaa kun korjauttaa säännöllisesti korkolaput ja pohjat. Tekonahka on öljypohjaista ja kuuluu energiajätteeseen. Fiksu ostaa ajattoman mallista ja nahkaista sekä huoltaa ohjeiden mukaan.

Vierailija
348/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nautoja kasvatetaan monissa paikoissa nahan takia , kun niistä saa paremman hinnan kuin lihasta. Tietenkään tästä ei huudella, kun ei haluta karkottaa eettisiä kuluttajia. Goolettamalla löytyy lisää aiheesta.

"It's a common misconception that leather is simply a 'by-product' of meat production. Whilst true that usually an animals' meat is also sold (such as in the case of cattle and sheep), their skin can still represent a significant portion of the income made on the sale of their body parts, contributing to the overall commercial viability of the enterprise. So sadly, leather is a 'co-product' of the meat industry, and may help drive demand for more animals to be raised and killed."

Toinen artikkeli aiheesta:

http://www.onegreenplanet.org/animalsandnature/leather-is-more-than-a-b…

YLE esitti norjalaisen kuluttajaohjelman, jossa kerrottiin että norjalaisen karjan vuotia ostetaan erityisesti italialaisille nahkatuotteiden tekijöille koska ne eivät ole arpisia. Norjassa käytetään sähköpaimenta ja voidaan siten myydä jo muuten hyväksi käytetyn karjan nahka eteenpäin. Suomessa käytetään piikkilankaa ja arpiset nahat jauhetaan lihapullien sekaan.

Vierailija
349/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä eläimiä ei tapeta nahan vuoksi, vaan se jää ns. yli kun eläin pistetään lihoiksi. Hukkaanko se nahka pitäisi heittää?

Vierailija
350/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen ikuinen ihmetyksen aihe on, kun rintaliivit kokoa 75B ja kengät kokoa 38 on vuodesta toiseen aina ensimmäisenä loppu. Muita kokoja kyllä on kymmenittäin, ja ne päätyvät lopulta aleen. Miten se voi olla niin vaikeaa valmistaa ja tilata ja saada myyntiin riittävästi niitä suosituimpia kokoja?

Sama täällä! Rintaliivit tulisi olla kokoa 75B, paita kokoa M (36-38) ja kengät 38-39 mallista/merkistä riippuen - ja nuo koot ovat aina lopussa kaupoissa. Ostan vaatteita todella harvoin (koska inhoan shoppailua), eikä sopivien kokojen jatkuva puuttuminen rohkaise ostamaan vaatteita yhtään useammin. Netistä en vaatteita halua tilata, koska harvoin tiedän vaatekappaletta kokeilematta, sopiiko se päälle vai ei tai onko materiaali mukava. (Ja vaikea noita vaatteita on kokeilla nettishoppailuakaan varten, kun sopivaa kokoa ei läheskään aina ole tarjolla kaupoissa.)

Olen aina ihmetellyt, miksi kauppoihin ei voida tilata tiettyä "yleiskokoa" (yleensä M-kokoa) ekstramäärää... Tietääkö joku ammattilainen, miksi näin ei (useinkaan?) tehdä? Vai tehdäänkö, mutta en vain huomaa sitä.

Tämä on niin totta! Mieheni halusi ostaa tietyn uuden mallin vähän kalliimasta kenkämerkistä. Menimme kauppaan, jossa sitä myytiin. Tähän väliin kerrottakoon, että kyse on keskikokoisesta kaupungista Suomessa. Miehen kokoa ei löytynyt joten hän kysyi myyjältä, onko sitä varastossa. Happaman näköinen myyjä sanoi veltosti, että ei sitä kokoa enää saa, jos se on myyty. Varastossa ei ole.

Koko oli 43 mikä ei käsittääkseni ole kovin poikkeava miesten kenkäkoko.

Toisin sanoen kaupunkiimme oli ostettu YKSI pari jokaista kokoa. Saahan sillä tavalla ainakin varsin uniikit kengät..

Vierailija
351/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nautoja kasvatetaan monissa paikoissa nahan takia , kun niistä saa paremman hinnan kuin lihasta. Tietenkään tästä ei huudella, kun ei haluta karkottaa eettisiä kuluttajia. Goolettamalla löytyy lisää aiheesta.

"It's a common misconception that leather is simply a 'by-product' of meat production. Whilst true that usually an animals' meat is also sold (such as in the case of cattle and sheep), their skin can still represent a significant portion of the income made on the sale of their body parts, contributing to the overall commercial viability of the enterprise. So sadly, leather is a 'co-product' of the meat industry, and may help drive demand for more animals to be raised and killed."

Toinen artikkeli aiheesta:

http://www.onegreenplanet.org/animalsandnature/leather-is-more-than-a-b…

YLE esitti norjalaisen kuluttajaohjelman, jossa kerrottiin että norjalaisen karjan vuotia ostetaan erityisesti italialaisille nahkatuotteiden tekijöille koska ne eivät ole arpisia. Norjassa käytetään sähköpaimenta ja voidaan siten myydä jo muuten hyväksi käytetyn karjan nahka eteenpäin. Suomessa käytetään piikkilankaa ja arpiset nahat jauhetaan lihapullien sekaan.

Tota noin. Olen ollut alalla kymmenen vuotta ja kiertänyt sinä aikana 60 nautatilaa, yhdessäkään en ole nähnyt piikkilankaa! Kyllä vaan Suomessa käytetään sähköpaimenta eikä muuten tasan tarkkaan mitään nahkoja jauheta lihapullien sekaan. Jotain tolkkua nyt näihin juttuihin.

Vierailija
352/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin into piukeana Sokoksen marks&spencer -osastolle. Olin katsellut nettisivuja ja mielestäni vaatteet näytti aika kivoille mun silmään. Samoin yks kiva bloggaaja on välillä hehkuttanut m&s:n vaatteita. Paikan päällä pettymys oli kyllä megasuuri! Vaatteet oli surkeeta laatua, keinokuitua ja hapsottavia ompeleita. Yhdetkään sovittamaton farkut ei mahtuneet mun jalkaan, kaikissa oli niin kapeat pillilahkeet että jo jalkaterä juuttui kiinni! Juu naurakaa vaan, niin minäkin tein sovituskopissa :)))

Pyysin vielä myyjää etsimään mulle sopivat ja sanoin, että mulla on paksut pohkeet sekä isot jalat, mutta ei ammattitaito riittänyt myymään mulle sopivia vaatteita. Oli mulle eka ja vika kerta siinä kaupassa.

:-D

Aikoinaan Tampereen Sokoksella oli ilmainen pukeutumisneuvoja. Koska en itse koskaan löytänyt mitään (olen 154 cm ja 47 kg), varasin ajan pukeutumisneuvojalle. Sovittuna päivänä menin paikalle. Kiertelimme ensin osastolla ja hän kyseli mieltymyksistäni ja mitä etsin. Keräsimme vaatteita mukaan sovitettavaksi. Kuinka ollakaan, kaikki vaatteet olivat tietysti liian isoja. Pukeutumisneuvoja lohdutti, että voihan helmaa pidentää jne. No se ei paljon auta, kun jakun tai hameen vyötärökaarros kiristää perseen kohdalla! Paska keikka, yhtäkään aikuisen naisen vaatetta ei pukeutumisneuvoja minulle isosta tavaratalosta löytänyt. Jonkun huivin ostin säälistä.

Nykyään kai moinen pukeutumisneuvoja on lopetettu. Eikä enää ole palvelua sovituskoppiinkaan. Eilen olin etsimässä uusia rintsikoita, ja jouduin neljä kertaa riisuutumaan ja pukeutumaan uudelleen ja ravaamaan sovituskopin ja alusvaateosaston väliä, koska minun piti käydä itse etsimässä sopivampia kokoja ja malleja. Osastolla hääräili kyllä yksi myyjä, mutta ei ollut minua huomaavinaankaan. Huomasi kyllä, että ollaan osuuskaupassa. Pienistä liiviliikkeistä ei päästetä ulos palvelematta tai edes kysymättä, voiko auttaa.

Seuraavaksi sitten kassalle jonottamaan. Siellä tietysti vain yksi myyjä palvelemassa, vaikka maksupisteitä on useampiakin. Muut myyjät oikovat ja järjestelevät vaatteita hieman etäämpänä mindfulness-hartaudella ilman kiireen kierää. Jonoa kertyy, koska kassalla olevalla asiakkaalla on kiharaisempi tuotereklamaatio meneillään. Asiakkaat huokailevat ja vilkuilevat kelloaan, mutta siitä ei ole apua. Kun järjestellään vaatteita rekkiin, niin järjestellään vaatteita rekkiin. Yks hailee asiakas ja sen rahat.

No, ei liity varsinaisesti ketjun aiheeseen muuten kuin että verkkokauppa on tässä mielessä todellakin vaivattomampi vaihtoehto. Tampereen Sokos ryösti eilen tarpeettomasti aikaani puoli tuntia. Jos olisi palveltu, olisin ehtinyt käydä kotona vielä ennen iltamenoa. En ehtinyt. Eli siihen palveluunkin voisi kiinnittää huomiota, vaikka palvelulla ei vaatteiden laatua pystykään parantamaan.

Olitko ensimmäistä kertaa rintsikkaostoksilla? Sovituskoppiin saa ottaa useammat kuin yhdet liivit, niin ei tarvitse pukea ja riisua monta kertaa ja ravata hakemassa lisää. Ei ole myöskään kiellettyä lähestyä myyjää itse ja pyytää apua.

Kassajonostakin voi käydä huikkaamassa "meditatiivisessa tilassa" olevalle myyjälle, että voisiko tämä ehkä tulla rahastamaan. Niin tyypillistä suomalaiskäytöstä tuo huokailu :D Mulkoillaan ja vilkuillaan kelloa ja huokaillaan, mutta ei tule mieleen mennä hakemaan myyjää. Joo, heidän pitäisi itse tarkkailla asiakkaita ja huomioida heitä, mutta aina niin ei ole ja silloin kannattaa itse avata suunsa.

Pukeutumisneuvojalta ostit huivin säälistä? Miksi? Eiköhän sekin myyjä palkkansa saanut ilman sitäkin.

Onko sinulla kyselyikä ensimmäistä kertaa?

Tietysti minulla oli noin kymmenet liivit kerrallaan sovituskopissa. Ei sille vain mitään voi, jos ei löydy sopivia niistä, ja sitten kun löytyy sopivia, haluaa vielä vertailla keskenään niitä sopivimpia ja viedä muut pois.

En lähestynyt liiviosaston myyjää enää toistamiseen, sillä hän oli hyvin haluton vastaamaan kysymyksiin jo silloin, kun tutkailin uikkareita ja kysyin häneltä niistä. Hänhän lähti karkuun ja näkymättömiin, kun huomasi että joku meni sovituskoppiin.

Kerropa sinä puolestasi, mikä niin kokemuksessani harmitti? Olitko itse myyjänä Sokoksella lauantaina?

Ei ole kyselyikä eikä kokemuksessasi harmittanut mikään. Huvitti kyllä. En ole myyjä Sokoksella enkä missään muuallakaan, mutta asiakkaana on tullut tarpeeksi nähtyä tuota huokailua ja mulkoilua kassajonossa. Onnittelen itseäni omasta ammatinvalinnastani, jossa ei tarvitse yrittää lukea prinsessa-asiakkaiden ajatuksia.

Et kertonut, että sinulla oli jo kymmenet liivit sovituksessa  etkä sitä, että olit jo ottanut kontaktia myyjään.

Outoa sekin, että kaltaisesi kokenut rintsikoiden ostaja ylipäätään menee sovitusta vaativille ja aikaa vieville ostoksille ennen iltamenoaan. Kuinka ollakaan ehdit kuitenkin katsella myös uikkareita :D

Vierailija
353/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn kuoroon. Etsin tänään mekkoja Net-A-Porterista hintakattona 350 euroa. Ei ollut montaa joiden pääraaka-aine oli luonnonkuitua. Edes rahalla ei saa laatua.

Vierailija
354/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anneli__ kirjoitti:

Minulla on yhdet tosi hyvät farkut kerrallaan joita käytän. Vuoden ne kestävät kovalla käytöllä, ei yhtään enempää. Haaroista menevät rikki. Ihan sama onko kyseessä Levikset, Lee Cooperit tai H&M farkut. Kysyin äidiltäni tehtiinkö ennen kestävämpiä farkkuja ja hän sanoi että kyllä farkut ennenkin kestivät vain vuoden jos niitä käytti koko ajan. Onko jollain tietoa, mistä muka voi ostaa farkut jotka kestävät enemmän kuin vuoden täyskäytöllä?

Mulla oli kahdet suomalaisen merkin, Beaversin farkut, joita käytin vuoropäivin 15 vuoden ajan. Eivät hajonneet vaan en mahdu niihin enää. En tiedä, onko laatu myös huonontunut sitten v. 2000 jälkeen, mutta voihan sitä käydä tunnustelemassa. Aleksi 13 omistaa nykyisin merkin, joten varmaan heidän myymälästä löytyy päivitetty valikoima.

Vierailija
355/368 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ot, anteeksi jos alkuun, mutta voisitteko suositella hyviä nettkikauppoja? Tykkään vaaleista väreistä, kesällä valkoista, enkä kestä näitä talvisia, tummia mörkövärejä. Ja laatu on tietysti ykköskriteeri. Filippa K, Massimo Dutti, Cos vai mistä kannattaa katsella? Kiitos!

Karen Millen on tosi laadukas ja sitä suosii myös Britit siis vanhan rahan puolelta. Saa Suomesta mm. Kämp Galleriasta ja Hesan Stockalta.

Lontoolainen Warehouse teettää myös laadukkaita toimistokäyttöön tarkoitettuja kuteita. Hintataso suunnilleen sama kuin Cosilla. Tältä merkiltä olen tilaillut netistä.

Vierailija
356/368 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavia kenkiä voin suositella jos haluaa ikuiset kengät ja sopii tyyliin yhtään.

http://www.redwingheritage.com/eu/EUR/womens-footwear;pgid=xnczhqxHMeBS…

Vierailija
357/368 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä nyt kuitenkin johdu siitä, että ennen naisten housuissa oli lahkeet ja hameissa helmat. Tamppoonitkin ovat kokeneet uuden kasvukauden kun terveysiteet eivät enää mahdu asusteiden alle. Kyllä se materiaali säästöistä johtuu tämä markkina-arvon pienentyminen.

Vierailija
358/368 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Likaisen valkoinenhan tuo esimerkkineulekin oli. Ja kyllähän tuo gina tricotin neule on vartalonmyötäinen. Ei tosin yhtä piukka, kuin tuo esimerkki. Jos ei ole vyötäröä, ei mikään neule kyllä sitä sinulle tee.

Voi tyttö hyvä, katso sitä kuvaa missä vaate ei ole mallin päällä. Siitä näet että paita on täysin suora ja ulottuu lantion alle (vertaa hihoihin). Sinä teet sen virheen, että katsot mallikuvia - niissä vaate on tarkoin aseteltu ja kiristetty takaa mallin päälle. Toki jos haluaa itsekin kulkea pyykkipoikia vyötäröllä ja helma käärittynä niin paita varmaan sitten on sulle ihan ok...Vinkki: mikäli vaate kuvissa näyttää yksinään ihan eri malliselle kuin mallin päällä, sitä on kuvausta varten muokattu ja asetettu. Vinkki2: vaatteet jotka vaativat moista, ovat tasan varmasti huonosti istuvia oikeassa elämässä. Vinkki3: katso paidassa sen vyötärön suhdetta rintamukseen ja hihojen suhdetta helmaan. Niistä näet paidan oikeat mittasuhteet.

Ja sinusta tuota ensimmäistä esimerkkikuvaa ei ole aseteltu mallin päälle ja se ei olisi eri näköinen, jos se laitettaisiin suoraksi? :D Millä luulet, että kukaan saa tuollaista neuletta päälleen, jos se on oikeasti vyötäröltä noin kapea?

Ei, sehän oli ihan pelkkä paita? Neule kyllä venyy jonkin verran. Kyllä minä tähän mennessä ne harvat löytämäni vastaavalla tavalla tyköistuvat paidat olen päälleni saanut ongelmitta. Ja niissä jotka ei veny, on sitten esim vetoketju sivussa.

Niin. Ja samalla tavalla neule venyy tuossa minun linkkaamassanikin paidassa vaikka se suorana näyttää pötköltä. Mikä tässä nyt on näin vaikeaa?

Etkö todellakaan näe mitään ero siinä, venyykö paita puettaessa ja sitten istuu muotojen mukaisesti kun se on päällä, venymättä mistään kohtaa, VAI pitääkö paidasta ottaa niin iso koko, että se venyy rinnan ja lantion kohdalta kun se on _päällä_, jos haluaa että se ei lökötä vyötäröltä?? Jälkimmäinen nimenomaan on se "makkarankuori" jossa sitten ompeleet ja saumat paukkuu, kun ensin mainittu on kauniisti hyvin istuva ja naisellinen.

Joo, en tosiaan ole tajunnut, että jollakulla on niin iso ero rinnanympäryksen ja vyötärön välillä, että oikein ompeleet ja saumat paukkuu päällä pidettäessä. :D Mutta kummasti ne saumat ei ilmeisesti sitten pauku puettaessa vaan nimenomaan päällä pidettäessä? Jännä.

Vierailija
359/368 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jäi vielä mietityttämään tuo neuleasia. Miten pusero voi olla tyköistuva, jos se istuvuus ei saa tulla kankaan venymisestä, mutta jos siinä ei myöskään ole vetoketjuja tai nappeja?

Vierailija
360/368 |
25.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

annaruohonen piste com, valmisvaatemallisto. Siellä on vähän muotoillumpia ja kotimaassa valmistettuja vaatteita.

Onko kokemusta tuosta bambuviskoosi paidasta? Lähinnä kulutuskestävyys kiinnostaa. 85€ kun on melko paljon t-paidasta :) Mutta laadusta ja suomalaisesta työstä voisin ehkä sen maksaakin.

K. o. tuotetta en ole ostanut, mutta noin yleensä bambu tuntuu kestävältä, saumat vain ratkeilevat parin vuoden käytön jälkeen, pesupussi hyvä näissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi