Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html
Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likaisen valkoinenhan tuo esimerkkineulekin oli. Ja kyllähän tuo gina tricotin neule on vartalonmyötäinen. Ei tosin yhtä piukka, kuin tuo esimerkki. Jos ei ole vyötäröä, ei mikään neule kyllä sitä sinulle tee.
Voi tyttö hyvä, katso sitä kuvaa missä vaate ei ole mallin päällä. Siitä näet että paita on täysin suora ja ulottuu lantion alle (vertaa hihoihin). Sinä teet sen virheen, että katsot mallikuvia - niissä vaate on tarkoin aseteltu ja kiristetty takaa mallin päälle. Toki jos haluaa itsekin kulkea pyykkipoikia vyötäröllä ja helma käärittynä niin paita varmaan sitten on sulle ihan ok...Vinkki: mikäli vaate kuvissa näyttää yksinään ihan eri malliselle kuin mallin päällä, sitä on kuvausta varten muokattu ja asetettu. Vinkki2: vaatteet jotka vaativat moista, ovat tasan varmasti huonosti istuvia oikeassa elämässä. Vinkki3: katso paidassa sen vyötärön suhdetta rintamukseen ja hihojen suhdetta helmaan. Niistä näet paidan oikeat mittasuhteet.
Ja sinusta tuota ensimmäistä esimerkkikuvaa ei ole aseteltu mallin päälle ja se ei olisi eri näköinen, jos se laitettaisiin suoraksi? :D Millä luulet, että kukaan saa tuollaista neuletta päälleen, jos se on oikeasti vyötäröltä noin kapea?
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin jakuissa ja takeissa ei yleensä ole edes vuorta. Mikään ei ole niin homssuisen ja kamalan näköinen kuin auki lerpattava surullinen polyesteritakki, jonka saumat ja taskupussit sojottavat näkyvissä.
Toisaalta jos niissä on vuori, se on tehty kiiltävästä ja sähköisestä tekokuidusta ja ensimmäisen pesun jälkeen itse jakku kutistuu, mutta vuorikangas venyy ja sitten takapuolesi päällä lerpattaa muutama sentti vuorikangasta.
Nykyään oikein ohjeistetaan, että uuden vaatteen napit on hyvä vahvistaa itse langalla. Miksei sitä voi siellä tehtaalla tehdä hyvin ja valmiiksi? Säästetään 2 senttiä langassa?!
Oletus ihmisen vartalosta on tyypistä riippumatta se, että hänellä ei ole lihaksia esim. käsivarsissa, vaan kaikilla on ohuet lankamaiset raajat. Tämä pätee myös miesten vaatteisiin. Jos mies on muuten niin "pieni", että sujahtaa M-koon vaatteisiin, hiemankin normaalikokoa isommat hartiat tai hauis kinnaavat.
Ei edes puhuta rinnoista ja lanteista sun muista naisten ulokkeista. Ja jos rinnat sopivat mekon sisälle, rinnan kohdalla oleva sauma onkin heti kauluksen alla, eli näytät siltä kuin rintasi olisivat valahtaneet parikymmentä senttiä. Niin, jos sitä rintasaumaa siinä on.
Naisilla ei myöskään ole pohkeita. Kaikkien pohkeet sopivat niihin ohutraajasaappaisiin. Tai jos tehdään isommalla varrella niin tokihan samalla myös lesti on mallia hobitti, koska eihän kapeajalkaisella mitään lihasta voi olla.
Todellakin teen näin koska ärsyttää jos heti napit irtoavat uudesta vaatteesta. Valmiin takin vuorittaminen vielä kokeilematta.
Ostin itselleni viimeksi villaisen kaulahuivin miesten osastolta. Samalla hinnalla naisten puolelta olisi löytynyt akryylinen tuote. Joitain miesten neuleita olen ostanut myös materiaalin ja hinnan vuoksi, mutta eihän ne nyt mitenkään kauniisti välttämättä istu. Lämmittävät silti.
Onhan se nyt merkillistä, että vaatekauppojen ja tavaratalojen tarjonta on niin ankeaa kuin se on. En osta kivijalkaupasta enää kuin ne pakolliset uudet farkut ja rintaliivejä. Myyjä neuvoo oikean koon valitsemisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likaisen valkoinenhan tuo esimerkkineulekin oli. Ja kyllähän tuo gina tricotin neule on vartalonmyötäinen. Ei tosin yhtä piukka, kuin tuo esimerkki. Jos ei ole vyötäröä, ei mikään neule kyllä sitä sinulle tee.
Voi tyttö hyvä, katso sitä kuvaa missä vaate ei ole mallin päällä. Siitä näet että paita on täysin suora ja ulottuu lantion alle (vertaa hihoihin). Sinä teet sen virheen, että katsot mallikuvia - niissä vaate on tarkoin aseteltu ja kiristetty takaa mallin päälle. Toki jos haluaa itsekin kulkea pyykkipoikia vyötäröllä ja helma käärittynä niin paita varmaan sitten on sulle ihan ok...
Vinkki: mikäli vaate kuvissa näyttää yksinään ihan eri malliselle kuin mallin päällä, sitä on kuvausta varten muokattu ja asetettu. Vinkki2: vaatteet jotka vaativat moista, ovat tasan varmasti huonosti istuvia oikeassa elämässä. Vinkki3: katso paidassa sen vyötärön suhdetta rintamukseen ja hihojen suhdetta helmaan. Niistä näet paidan oikeat mittasuhteet.Ja sinusta tuota ensimmäistä esimerkkikuvaa ei ole aseteltu mallin päälle ja se ei olisi eri näköinen, jos se laitettaisiin suoraksi? :D Millä luulet, että kukaan saa tuollaista neuletta päälleen, jos se on oikeasti vyötäröltä noin kapea?
Ei, sehän oli ihan pelkkä paita? Neule kyllä venyy jonkin verran. Kyllä minä tähän mennessä ne harvat löytämäni vastaavalla tavalla tyköistuvat paidat olen päälleni saanut ongelmitta. Ja niissä jotka ei veny, on sitten esim vetoketju sivussa.
Ei niitä viskoosi ja polyesteriroikaleita viitsi ostaa.
Monta kauppaa kiersin ja kaikki neuleet ovat tänä syksynä olleet viskoosi-polyesterisekoitteita. Ei sellaiset lämmitä mitään Suomen talvessa. En ymmärrä miksi niitä edes otetaan myyntiin niin paljon.
Kaikki lihavat ihmiset ovat pitkiä. Ei ole olemassa esim. 160 senttisiä persjalkaisia lihavia. Kai heille tehtäisiin sitten vaatteitakin, jos olisi? Lihavan ihmisen isossa koossa on 20 senttiä ylipitkät hihat ja lahkeet. Kyllä näyttää hyvältä kun vain käärit ne makkaralle, läski.
Mun elämään ei vaikuttais mitenkään, vaikka Suomessa ei olisi yhtäkään kivijalkaliikettä, joka myy vaatteita, kenkiä, kosmetiikkaa, koruja, elektroniikkaa... Ei ole kivijalkaliikkeiden tarjonta kiinnostanut enää vuosikymmeniin. Eikä mun kaapeissa ole tilaa akryyliräteille eikä keinonahkatakeille, soz henkkamaukat ja aleksi13:t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tyttö hyvä, katso sitä kuvaa missä vaate ei ole mallin päällä. Siitä näet että paita on täysin suora ja ulottuu lantion alle (vertaa hihoihin). Sinä teet sen virheen, että katsot mallikuvia - niissä vaate on tarkoin aseteltu ja kiristetty takaa mallin päälle. Toki jos haluaa itsekin kulkea pyykkipoikia vyötäröllä ja helma käärittynä niin paita varmaan sitten on sulle ihan ok...
Vinkki: mikäli vaate kuvissa näyttää yksinään ihan eri malliselle kuin mallin päällä, sitä on kuvausta varten muokattu ja asetettu. Vinkki2: vaatteet jotka vaativat moista, ovat tasan varmasti huonosti istuvia oikeassa elämässä. Vinkki3: katso paidassa sen vyötärön suhdetta rintamukseen ja hihojen suhdetta helmaan. Niistä näet paidan oikeat mittasuhteet.Ja sinusta tuota ensimmäistä esimerkkikuvaa ei ole aseteltu mallin päälle ja se ei olisi eri näköinen, jos se laitettaisiin suoraksi? :D Millä luulet, että kukaan saa tuollaista neuletta päälleen, jos se on oikeasti vyötäröltä noin kapea?
Ei, sehän oli ihan pelkkä paita? Neule kyllä venyy jonkin verran. Kyllä minä tähän mennessä ne harvat löytämäni vastaavalla tavalla tyköistuvat paidat olen päälleni saanut ongelmitta. Ja niissä jotka ei veny, on sitten esim vetoketju sivussa.
Niin. Ja samalla tavalla neule venyy tuossa minun linkkaamassanikin paidassa vaikka se suorana näyttää pötköltä. Mikä tässä nyt on näin vaikeaa?
Tosi usein näkee vaatteita, joissa rintamuotolaskokset on ihan väärässä paikassa, niin että rinnat näyttävät valahtaneelta - kuten aiempi kirjoittaja tuossa totesi. Rintamuotolaskoksen tulisi olla hihan kainalosauman alapuolella vähintään 10 senttiä.
Samoin oletetaan, että jos takapuoli ja vyötärö ovat kokoa 42, niin pohkeet ja nilkat ovat samaa kaliiperia koon 36 kanssa. Hihat on nykyään todella kapeita - oli käsivarsissa sitten allit tai lihasta, niin tiukkaa tekee.
Siis vaatevalmistajan ihannevartalo on mallia hämähäkki. Tasapaksu keskivartalo ja pitkät ohuet raajat.
Vierailija kirjoitti:
annaruohonen piste com, valmisvaatemallisto. Siellä on vähän muotoillumpia ja kotimaassa valmistettuja vaatteita.
Onko kokemusta tuosta bambuviskoosi paidasta? Lähinnä kulutuskestävyys kiinnostaa. 85€ kun on melko paljon t-paidasta :) Mutta laadusta ja suomalaisesta työstä voisin ehkä sen maksaakin.
Ot, anteeksi jos alkuun, mutta voisitteko suositella hyviä nettkikauppoja? Tykkään vaaleista väreistä, kesällä valkoista, enkä kestä näitä talvisia, tummia mörkövärejä. Ja laatu on tietysti ykköskriteeri. Filippa K, Massimo Dutti, Cos vai mistä kannattaa katsella? Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Ot, anteeksi jos alkuun, mutta voisitteko suositella hyviä nettkikauppoja? Tykkään vaaleista väreistä, kesällä valkoista, enkä kestä näitä talvisia, tummia mörkövärejä. Ja laatu on tietysti ykköskriteeri. Filippa K, Massimo Dutti, Cos vai mistä kannattaa katsella? Kiitos!
Cos
Vierailija kirjoitti:
Mun elämään ei vaikuttais mitenkään, vaikka Suomessa ei olisi yhtäkään kivijalkaliikettä, joka myy vaatteita, kenkiä, kosmetiikkaa, koruja, elektroniikkaa... Ei ole kivijalkaliikkeiden tarjonta kiinnostanut enää vuosikymmeniin. Eikä mun kaapeissa ole tilaa akryyliräteille eikä keinonahkatakeille, soz henkkamaukat ja aleksi13:t.
Sama minulla. Kuljen kyllä huvikseni katsomassa, mutta en osta. Liian kalliita, liian huono valikoima ja liian vaikeaa ja hidasta vertailla muiden liikkeiden tarjontaan.
Ja kivijalkakauppojen pitäjät keskittyvät itkemään siitä, että kuluttajat ostavat netistä ja pitäisi kannattaa suomalaista työtä. Miksi? En minä halua elättää sitä kaupan x omistajaa, haluan hyviä tuotteita niin halvalla kuin mahdollista. Hän saa rahani, jos keksii tarjota minulle jotain mitä tarvitsen ja mitä en saa muualta. Sitä heidän pitäisi miettiä, eikä haikailla aikaa ennen nettiä. Se aika ei palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitys lienee osittain verkkokauppa.
Samaa energiajätettä niissäkin myydään.
Totta, mutta ainakin halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tyttö hyvä, katso sitä kuvaa missä vaate ei ole mallin päällä. Siitä näet että paita on täysin suora ja ulottuu lantion alle (vertaa hihoihin). Sinä teet sen virheen, että katsot mallikuvia - niissä vaate on tarkoin aseteltu ja kiristetty takaa mallin päälle. Toki jos haluaa itsekin kulkea pyykkipoikia vyötäröllä ja helma käärittynä niin paita varmaan sitten on sulle ihan ok...Vinkki: mikäli vaate kuvissa näyttää yksinään ihan eri malliselle kuin mallin päällä, sitä on kuvausta varten muokattu ja asetettu. Vinkki2: vaatteet jotka vaativat moista, ovat tasan varmasti huonosti istuvia oikeassa elämässä. Vinkki3: katso paidassa sen vyötärön suhdetta rintamukseen ja hihojen suhdetta helmaan. Niistä näet paidan oikeat mittasuhteet.
Ja sinusta tuota ensimmäistä esimerkkikuvaa ei ole aseteltu mallin päälle ja se ei olisi eri näköinen, jos se laitettaisiin suoraksi? :D Millä luulet, että kukaan saa tuollaista neuletta päälleen, jos se on oikeasti vyötäröltä noin kapea?
Niin. Ja samalla tavalla neule venyy tuossa minun linkkaamassanikin paidassa vaikka se suorana näyttää pötköltä. Mikä tässä nyt on näin vaikeaa?
Etkö todellakaan näe mitään ero siinä, venyykö paita puettaessa ja sitten istuu muotojen mukaisesti kun se on päällä, venymättä mistään kohtaa, VAI pitääkö paidasta ottaa niin iso koko, että se venyy rinnan ja lantion kohdalta kun se on _päällä_, jos haluaa että se ei lökötä vyötäröltä?? Jälkimmäinen nimenomaan on se "makkarankuori" jossa sitten ompeleet ja saumat paukkuu, kun ensin mainittu on kauniisti hyvin istuva ja naisellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteethan ovat Suomessa aivan älyttömmän hintaisia. Olisiko siinä syy siihen että kauppa ei käy?
Siis laadukkaat vaatteet, tarkoitat varmaan. Niistä saakin pulittaa paljon.
Halparytkyjen hinnat taas eivät juuri eroa paljoa muun Euroopan hinnoista, mutta ne ovatkin sitten hajalla puolessa vuodessa. Suomessa on sääolosuhteetkin sellaiset, että keinokuituiset ulkovaatteet on hajalla muutamassa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko harkinneet tilata ompelijalta? Ei yllättäen ole niin kallista, kuin voisi kuvitella. Ammattitaitoinen omplelija tekee todella hyvää jälkeä ja osaa myös auttaa laadukkaan kankaan löytämisessä. Omien mittojen mukaan tehty vaate on kuin "toinen iho". Vähemmän on enemmän! Minulla on nyt pari mekkoa, paitaa ja hametta sekä housut ompelijalta ja tuntuu, etten enää muuta haluakaan. Toki ovat kaalliimpia kuin valmisvaatteet, toisaalta halvempia kuin oikein kunno merkkivaatteet, istuvuus on täydellinen ja mukavuus kaupanpäälle.
Ostan myös vintagea, tilaan Briteistä lähinnä, sieltä löytyy aivan ihania villamekkoja. Etsystä löytyy upeita neuleita ja ihan kohtuuhinnalla, siis käsityöartesaanien tekemiä. Nyt olisi etsinnässä villakangastakki, en uskalla tilata, se pitäisi löytää jostain kivijalkakaupasta.
Kaikenkaikkiaan luulen, että käsityö nousee vielä arvoonsa uudelleen, ihmiset alkavat arvostaa laatua ja ymmärtävät kotimaisten tuotteiden ostamisen työllistävän vaikutuksen. Veikkaan, että käsityöala työllistää tulevaisuudessa varsin mukavasti ja myös kaikenlainen itsetekeminen nousee uuteen kukoistukseen. Kun ei ole rahaa, on pakko tehdä itse ja toisaalta vanha totuus pitää edelleen paikkansa: köyhän ei kannata ostaa halpaa.
kiinnostaisi teetättää juuri muutama laadukas arkivaate. Mielelläni maksan muutaman satasen laadukkaasta ja hyvin istuvasta vaatteesta. Mutta mistä olette löytäneet ompelijan? Jotenkin tuntuu että moni ompelija on aika vanha ja vaatteiden lopputulos sen mukainen?
Vierailija kirjoitti:
Zalandolta ja booztilta löytyy aikamoisen isot valikoimat laatumerkkejä ja sitten tietysti brandien omat nettikaupat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteethan ovat Suomessa aivan älyttömmän hintaisia. Olisiko siinä syy siihen että kauppa ei käy?
Siis laadukkaat vaatteet, tarkoitat varmaan. Niistä saakin pulittaa paljon.
Halparytkyjen hinnat taas eivät juuri eroa paljoa muun Euroopan hinnoista, mutta ne ovatkin sitten hajalla puolessa vuodessa. Suomessa on sääolosuhteetkin sellaiset, että keinokuituiset ulkovaatteet on hajalla muutamassa kuukaudessa.
Niinhän sitä luulisi. Olen kävellyt vuosia keinonahkakengillä ja halpistakeilla kylmässä talvessa, ja samaan aikaan "laadukas" versio on hajonnut.
Nykyisin jakuissa ja takeissa ei yleensä ole edes vuorta. Mikään ei ole niin homssuisen ja kamalan näköinen kuin auki lerpattava surullinen polyesteritakki, jonka saumat ja taskupussit sojottavat näkyvissä.
Toisaalta jos niissä on vuori, se on tehty kiiltävästä ja sähköisestä tekokuidusta ja ensimmäisen pesun jälkeen itse jakku kutistuu, mutta vuorikangas venyy ja sitten takapuolesi päällä lerpattaa muutama sentti vuorikangasta.
Nykyään oikein ohjeistetaan, että uuden vaatteen napit on hyvä vahvistaa itse langalla. Miksei sitä voi siellä tehtaalla tehdä hyvin ja valmiiksi? Säästetään 2 senttiä langassa?!
Oletus ihmisen vartalosta on tyypistä riippumatta se, että hänellä ei ole lihaksia esim. käsivarsissa, vaan kaikilla on ohuet lankamaiset raajat. Tämä pätee myös miesten vaatteisiin. Jos mies on muuten niin "pieni", että sujahtaa M-koon vaatteisiin, hiemankin normaalikokoa isommat hartiat tai hauis kinnaavat.
Ei edes puhuta rinnoista ja lanteista sun muista naisten ulokkeista. Ja jos rinnat sopivat mekon sisälle, rinnan kohdalla oleva sauma onkin heti kauluksen alla, eli näytät siltä kuin rintasi olisivat valahtaneet parikymmentä senttiä. Niin, jos sitä rintasaumaa siinä on.
Naisilla ei myöskään ole pohkeita. Kaikkien pohkeet sopivat niihin ohutraajasaappaisiin. Tai jos tehdään isommalla varrella niin tokihan samalla myös lesti on mallia hobitti, koska eihän kapeajalkaisella mitään lihasta voi olla.