Milloin feministit ovat tyytyväisiä sukupuolten väliseen tasa-arvoon?
Silloin, kun naisilla on enemmän sanavaltaa yhteiskunnassa?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin tyytyväinen jos
-mahdollisuuksien tasa-arvo toteutuisi eli sukupuolesta riippumatta samat mahdollisuudet koulutukseen, työhön, ura- ja palkkakehitykseen, yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Tässä on jo mielestäni päästy pitkälle. Tekemättä vielä on mm vanhemmuuden kulujen jakaminen myös miesvaltaisille aloille ja hoitovapaan isäkiintiö.-sukupuolittuneita yhteiskuntarakenteita ja -asenteita onnistuttaisiin purkamaan niin, että edellinen kohta toteutuisi aktuaalisesti, ei vain teoriassa. Eli sukupuoli ei vaikuttaisi esimerkiksi siihen, miten uskottavana asiantuntijaa pidetään, miten paljon ihmistä kuunnellaan kokouksessa, miten hyvänä johtajakandidaattina työntekijää pidetään, mihin koulutukseen kokee voivansa hakeutua tai voiko jäädä hoitovapaalle.
T. Feministi
Mutta naisten ei edelleenkään tarvitse suorittaa asevelvollisuutta?
Tai panostaa yritysten perustamiseen?
Feministinä ajat miehiä ja homomiehiä syrjivää lesboäitiyslakia eteenpäin?
Feministinä olet valmis luopumaan myös tulonsiirroista, ja kustannat jatkossa realistiset terveydenhoitokulusi erillisenä naisverona?
Koskas Naisasialiitto Unioni alkaa ottamaan miehiä jäsenikseen?
Nämä ongelmat eivät tietenkään ole missään määrin mielestäsi oleellisia?
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juudith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta länsimaissa naisilla asiat ovat ihan OK - ei mitenkään erityisen paremmin tai huonommin kuin miehillä. Totta kai tasa-arvossa on aina jonkinlaisia ongelmia, mutta jos katsotaan monia muita maanosia, naisilla on asiat ihan oikeasti tosi huonosti.
Emmehän missään muissakaan asioissa vertaa tilannetta esim. kehitysmaihin. Miksi siis tasa-arvossa?
Minä työskentelen naisten kanssa jotka tulevat monista eri maista. Monet tulevat eri osista Afrikkaa ja Aasiaa. Kun puhun heidän kanssaan tajuan miten onnekas siitä että olen saanut syntyä Suomeen. Äitiysloma tai isyysloma eivät edes kuulu heidän sanastoonsa. Minulla on paljon enemmän resursseja auttaa heitä. Siinä vaiheessa kun kuulen heidän tarinoitaan, miesten jalkojenlevittely bussissa tuntuu maailman pienimmältä ongelmalta.
En vertaisi suomalaisten naisten kokemaa h*orittelua, seksuaalista häirintää, tytöttelyä, lasikattoa yms. miesten jalkojenlevittelyksi bussissa. Et sitten yhtään enempää voinut vähätellä?
"Lasikattoa" ei ole olemassa. Naiset kieltäytyvät ylennyksistä miehiä useammin, koska haluavat viettää aikaa lasten kanssa. Tämä on niin läpitutkittu asia ettei tosikaan.
H*orittelu ja seksuaalinen häirintä ovat rikoslaissa kiellettyjä. Poliisi auttaa, mikäli edellä mainittuja asioita esiintyy ihan oikeassa elämässä eikä vain av:lla uhria esittäessä.
Tytöttelystä en osaa sanoa muuta kuin että kasvata nahkaa edes hieman paksummaksi, nainen.
Lasikatto on ihan todellinen. Tässä sinulle artikkeli uudesta tutkimuksesta, jossa se jälleen kerran todistetaan. Näytätkö sinä nyt päinvastaisen?
http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/nainen_nain_epareilu_tyo…
Ja poliisi ei muuten auta, jos joku kollega tuijottaa sinua tisseihin koko kokouksen ajan toistuvasti, mutta se ei tee siitä vähempää seksuaalista häirintää.
Me naiset on varmaan tosi puolueeton media puhumaan lasikatoista. Kas kun et linkittänyt jotain feministijärjestön manifestia.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juudith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta länsimaissa naisilla asiat ovat ihan OK - ei mitenkään erityisen paremmin tai huonommin kuin miehillä. Totta kai tasa-arvossa on aina jonkinlaisia ongelmia, mutta jos katsotaan monia muita maanosia, naisilla on asiat ihan oikeasti tosi huonosti.
Emmehän missään muissakaan asioissa vertaa tilannetta esim. kehitysmaihin. Miksi siis tasa-arvossa?
Minä työskentelen naisten kanssa jotka tulevat monista eri maista. Monet tulevat eri osista Afrikkaa ja Aasiaa. Kun puhun heidän kanssaan tajuan miten onnekas siitä että olen saanut syntyä Suomeen. Äitiysloma tai isyysloma eivät edes kuulu heidän sanastoonsa. Minulla on paljon enemmän resursseja auttaa heitä. Siinä vaiheessa kun kuulen heidän tarinoitaan, miesten jalkojenlevittely bussissa tuntuu maailman pienimmältä ongelmalta.
En vertaisi suomalaisten naisten kokemaa h*orittelua, seksuaalista häirintää, tytöttelyä, lasikattoa yms. miesten jalkojenlevittelyksi bussissa. Et sitten yhtään enempää voinut vähätellä?
"Lasikattoa" ei ole olemassa. Naiset kieltäytyvät ylennyksistä miehiä useammin, koska haluavat viettää aikaa lasten kanssa. Tämä on niin läpitutkittu asia ettei tosikaan.
H*orittelu ja seksuaalinen häirintä ovat rikoslaissa kiellettyjä. Poliisi auttaa, mikäli edellä mainittuja asioita esiintyy ihan oikeassa elämässä eikä vain av:lla uhria esittäessä.
Tytöttelystä en osaa sanoa muuta kuin että kasvata nahkaa edes hieman paksummaksi, nainen.
Lasikatto on ihan todellinen. Tässä sinulle artikkeli uudesta tutkimuksesta, jossa se jälleen kerran todistetaan. Näytätkö sinä nyt päinvastaisen?
http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/nainen_nain_epareilu_tyo…
Ja poliisi ei muuten auta, jos joku kollega tuijottaa sinua tisseihin koko kokouksen ajan toistuvasti, mutta se ei tee siitä vähempää seksuaalista häirintää.
Me naiset on varmaan tosi puolueeton media puhumaan lasikatoista. Kas kun et linkittänyt jotain feministijärjestön manifestia.
No kas kun en -.-
Sinä sen sijaan et osannut lukea lähteitä. Linkitin artikkelin, koska ajattelin sen olevan helppolukuisempi. En kuvittele sinun avaavankaan tutkimusta. Sehän voisi vaikka avata silmiäsi, eikä sellaista voi sallia.
Koskas Miessakit ry alkaa ottaa naisia jäsenikseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-mahdollisuuksien tasa-arvo toteutuisi eli sukupuolesta riippumatta samat mahdollisuudet koulutukseen, työhön, ura- ja palkkakehitykseen, yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Tässä on jo mielestäni päästy pitkälle. Tekemättä vielä on mm vanhemmuuden kulujen jakaminen myös miesvaltaisille aloille ja hoitovapaan isäkiintiö.-sukupuolittuneita yhteiskuntarakenteita ja -asenteita onnistuttaisiin purkamaan niin, että edellinen kohta toteutuisi aktuaalisesti, ei vain teoriassa. Eli sukupuoli ei vaikuttaisi esimerkiksi siihen, miten uskottavana asiantuntijaa pidetään, miten paljon ihmistä kuunnellaan kokouksessa, miten hyvänä johtajakandidaattina työntekijää pidetään, mihin koulutukseen kokee voivansa hakeutua tai voiko jäädä hoitovapaalle.
T. Feministi
Feministinä olet valmis luopumaan myös tulonsiirroista, ja kustannat jatkossa realistiset terveydenhoitokulusi erillisenä naisverona?
Luetko ollenkaan mitä sinulle on vastattu? Minä olen saanut tässä ketjussa vastaukset lähes kaikkiin esittämiisi kysymyksiin. T. ei-feministi
Vierailija kirjoitti:
Koskas Miessakit ry alkaa ottaa naisia jäsenikseen?
Miessakit ry ei saa valtiolta korvamerkittyä rahaa, eikä edes esitä ajavansa tasa-arvoa, vaan painopiste on miesten hyvinvoinnissa.
Vertaaminen Unioniin on siis lähinnä huvittavaa.
Feministisellä Buzzfeed-sivustolla kommentoidaan erittäin miesvihaisesti uutista,
jossa kerrotaan Covergirlin palkanneen ykköskasvokseen 17-vuotiaan pojan.
Eikö tämä sovikaan feministeille?
https://www.buzzfeed.com/augustafalletta/covergirl-james-charles?utm_te…
Vierailija kirjoitti:
Feministisellä Buzzfeed-sivustolla kommentoidaan erittäin miesvihaisesti uutista,
Tuohan oli mukava ja positiivinen artikkeli.
<3
Vierailija kirjoitti:
Vaikka oletkin oikeassa niin silti tällä logiikalla vain ihan kaikkein huonommassa asemassa olevat saisivat valittaa tasa- arvon puutteesta ja tehdä sen eteen jotain.
Kun useimmiten löytyy vielä surkeampaa kohtelua jostain maailman kolkasta.
Siinä olen samaa mieltä ( tätä kai tarkoitit?) että suomalaisten naisten ei ole syytä esiintyä suurina uhreina mutta kyllä tasa- arvoa saa edistää edelleen naisten ja myös miesten osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan oli mukava ja positiivinen artikkeli.
<3
Siellä kommenteissa onkin sitten kunnon miesvihameininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Feministi
Mitä tarkoitat?
-Asevelvollisuus on tietenkin asia, joka kuuluu kohdan 1 "vielä tekemättä" alle. Vielä rautalangasta, se on iso tasa-arvo-ongelma.
-Kaikille pitäisi antaa samanlaista yrittäjyyskasvatusta ja pyrkiä muuttamaan asenteita siihen suuntaan että sukupuoli ei vaikuttaisi yrittäjyyteen.
-tulonsiirrot liittyvät yhteiskuntamalliin, jossa eletään, ei sukupuolten väliseen tasa-arvoon. Voisin kannattaa jenkkityylistä kapitalismia tai pohjoismaista hyvinvointivaltiota, eikä kumpikaan olisi ristiriidassa ekan viestini mielipiteiden kanssa.
-kannatan kyllä äitiyslakia, koska se on lapsen etu. En katso sen syrjivän ketään, tosin olen sitä mieltä että jokaisen lapsen pitää saada tuntea biologinen alkuperänsä eli en hyväksy tuntemattomia sukusolujen luovuttajia ylipäätänsä. Mutta mielestäni äitiyslain vastustus ei korjaa tätä epäkohtaa vaan pitää yllä toista.
-Naisasialiitto unioniin en kuulu joten en osaa arvioida heidän jäsenpolitiikkansa tulevaisuutta.
Miesten töissä kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun miehillä ja naisilla on samasta työstä sama palkka. Tosiasiassa tämä on ainoa asia, joka minua kiinnostaa. Olen ollut vuosia ns. miesten ammateissa. Näen, kuinka miehet hoitavat
autoasioita, parturissakäyntejä (hiustenleikkuu eli parturissakäynti kestää vähemmän aikaa kuin naisilla mutta tukkaa leikataan useammin), etsivät uutta autoa tai lentolippuja, kameraa, kalastusvehkeitä ja paras viimeksi, kuluttavat aikaa treffipalstoilla. Sitten työaikakyselyyn, jonka joku tutkija tekee, mies vastaa: Kyllä, teen usein yli 45 tunnin työviikkoa. Teen jatkuvasti ylitöitä, joten ansaitsen isomman palkan kuin nainen samasta työstä.
Juuri näin on asianlaita.
Minunkin mieheni teki ylitöitä ja " ylitöitä" kun lapset olivat pieniä.
Ei pysynyt millään lähtemään jos perheen takia olisi pitänyt mutta kun oli oma meno niin kyllä onnistui aina.
Lisäksi hän tunnusti heikkona hetkinään että selaili sitä sun tätä työhön liittymätöntä netistä iltaisin.
Että sellaisia ylitöitä niitä miehillä on enkä ollenkaan usko että hän olisi pahemmasta päästä ollut edes.
Sitten kun y-kromosomi on kokonaan hävinnyt ja naiset lisääntyvät suvuttomasti tai keskenään. Silloin paatuneinkin feministi uskaltaa myöntää, että sukupuolten välinen tasa-arvo on viimein saavutettu.
Joo siis miksi ihmeessä YK:lla on toimintaa Euroopassa, kun ei täällä mitään sodita enää !!!!
T. Älykäs miesasiamies
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun miehillä ja naisilla on samasta työstä sama palkka. Tosiasiassa tämä on ainoa asia, joka minua kiinnostaa. Olen ollut vuosia ns. miesten ammateissa. Näen, kuinka miehet hoitavat
autoasioita, parturissakäyntejä (hiustenleikkuu eli parturissakäynti kestää vähemmän aikaa kuin naisilla mutta tukkaa leikataan useammin), etsivät uutta autoa tai lentolippuja, kameraa, kalastusvehkeitä ja paras viimeksi, kuluttavat aikaa treffipalstoilla. Sitten työaikakyselyyn, jonka joku tutkija tekee, mies vastaa: Kyllä, teen usein yli 45 tunnin työviikkoa. Teen jatkuvasti ylitöitä, joten ansaitsen isomman palkan kuin nainen samasta työstä.
Juuri näin on asianlaita.
Minunkin mieheni teki ylitöitä ja " ylitöitä" kun lapset olivat pieniä.
Ei pysynyt millään lähtemään jos perheen takia olisi pitänyt mutta kun oli oma meno niin kyllä onnistui aina.
Lisäksi hän tunnusti heikkona hetkinään että selaili sitä sun tätä työhön liittymätöntä netistä iltaisin.
Että sellaisia ylitöitä niitä miehillä on enkä ollenkaan usko että hän olisi pahemmasta päästä ollut edes.
Ikäänkuin työajan haaskaaminen omien asioiden hoitamiseen ja netin selailuun olisi jotenkin erityisesti miesten ongelma. On meilläkin toimistolla naismanageri, jonka työpäivä koostuu kahvihuoneessa tai muiden työpisteillä työhön liittymättömistä asioista rupattelemisesta, kissavideoista ja nettikauppojen selailusta sillä välin kun alaiset turhautuvat huonosti johdettuihin hommiinsa, mutta en minä nyt kuitenkaan väitä että kaikki naiset olisivat epäpäteviä lusmuja.
Vierailija kirjoitti:
Pitää huomioida, miten naiset itse sen kokevat. Monessa maassa naiset kertovat olevansa tyytyväisiä. Suomessa kaikki naiset ovat tyytymättömiä, joten täällä asiat ovat kaikkein huonoimmin.
HEL-NYC kirjoitti:
Sitten kun yhteiskunta on tasa-arvoinen. Siinä vaiheessa kun raskauden kulut eivät kaadu enää naisen työnantajan niskaan, vaan nuoria naisia uskalletaan palkata yhtä helposti kuin miehiä. Siinä vaiheessa kun ei ole sukupuoleen perustuvaa armeijaa. Siinä vaiheessa, kun on ihan yhtä normaalia sekä naisen että miehen hoitaa lapset. Siinä vaiheessa kun sanotaan lentokapteeni, ei ensimmäinen mielikuva välttämättä ole mies ja lastenhoitajasta nainen. Siinä vaiheessa kun tyttöjä ruetaan lapsesta asti koulimaan samalla tavalla johtajiksi ja tavoittelemaan omaa etuaan kuin pojatkin. Siinä vaiheessa kun poikien koulunkäyntivaikeudet on otettu huomioon. Siinä vaiheessa kun naisia lakataan syyllistämästä seksistä.
Siinä muutama pointti. Että joo, kyllä meitä feministejä on vaikea miellyttää.
Nainen on äitiyslomalla ja hoitovapaalla, ei mies. Se ei tule muuttumaan vaikka polkisi jalkaa.
Lentokapteeni -mielikuva miehestä, sairaanhoitaja naisesta, se muuttuu kun ihan itse naiset hakeutuvat kapteeneiksi ja miehet hoitsuiksi. Tytöt koulitaan johtajiksi kotona, ja suurimmassa osassa kavatukseen osallistuu mies ja nainen. Tytöillä on vaikeuksia koulussa ihan samalla lailla, ja kasvatus kuuluu kodeille. Äidit kasvattavat tytöistään tiskikoneita, muuttakoon tyyliään.
Feministit köyköön naisten kimppuun ja antakoon miesten nyt olla rauhassa, koska ongelma on naisten. Kasvattakaa tyttärenne hakemaan sitä johtajanpaikkaa, ja opettakaa pojillenne tiskikoneen käyttö.
Intti tekisi hyvää naisille, oppisi ottamaan paikkansa yhteiskunnassa. Nyt pyydetään aina sitä miestä apuun.
Suurin osa näistä ei todellakaan ole yhteiskunnallisia asioita, vaan ihan tasan ihmisten omassa päässä.
Siinä vaiheessa, kun miehillä ja naisilla on samasta työstä sama palkka. Tosiasiassa tämä on ainoa asia, joka minua kiinnostaa. Olen ollut vuosia ns. miesten ammateissa. Näen, kuinka miehet hoitavat työajalla autoasioita, parturissakäyntejä (hiustenleikkuu eli parturissakäynti kestää vähemmän aikaa kuin naisilla mutta tukkaa leikataan useammin), etsivät uutta autoa tai lentolippuja, kameraa, kalastusvehkeitä ja paras viimeksi, kuluttavat aikaa treffipalstoilla. Sitten työaikakyselyyn, jonka joku tutkija tekee, mies vastaa: Kyllä, teen usein yli 45 tunnin työviikkoa. Teen jatkuvasti ylitöitä, joten ansaitsen isomman palkan kuin nainen samasta työstä.
Miehellä ja naisella on sama palkka samasta työstä.
Kyllä tässä sivuutetaan aika lailla eräs asia, nimittäin naisen oma tahto. Tästä(kin) keskustelusta huokuu se ennakko-oletus, että jokainen nainen palavasti tahtoo olla toimitusjohtaja tai johtokunnan jäsen, mutta joutuu esimerkiksi viettämään lastensa kanssa aikaa, koska syrjivä yhteiskunta siihen pakottaa. Eikö tämä ole todella karkeaa yksinkertaistamista? Johtuisiko peräti valtaosa tästä miesten "yliedustuksesta" siitä, että naisia noin keskimäärin kiinnostaa elämässä muutkin asiat kuin työnteko enemmän kuin miehiä? Vähän katoaa tässä se, minkälaista omistautumista uralle jonkun isomman firman toimitusjohtajaksi pääseminen vaatii. En minä ainakaan jaksa heitä kadehtia.
Ei ole kenenkään muun vika, jos faktat eivät vain riitä väitteidesi tueksi. Silloin fiksummat ymmärtävät muuttaa mielipidettään. Toiset ilmeisesti vain mököttävät ja päätyvät haukkumaan muita.