Miten kuuluu menetellä, jos törmää ihmiseen, jonka vaatteet haisevat?
Tarkoitan homeen hajua. Sitähän ei talossa itse asuva välttämättä edes havaitse. Onko moraalisesti oikein ilmoittaa, että tämän vaatteet haisevat? Homehan on pitkään altistuville aika haitallistakin.
Olisiko pokkaa kertoa? Ihan random ihmiselle, tai tutulle?
Kommentit (9)
Tietenkin pitää pyytää anteeksi törmäilyä.
Mun mielestä voi kyllä sanoa, jos on joku edes vähän tuttu. Ei nyt ehkä möläyttää keskellä kauppajonoa, mutta kahdenkesken.
Tarkoitat varmaan sellaista vanhan puutalon hajua tai kirpputorimaista löyhkää. Homeita on erilaisia ja käsittääkseni tuo home ei ole vaarallinen. Ellei ole yliherkkä homeelle. Minä olen hieman ja tuo haju alkaa mm. aivastuttaa minua. Älä puutu mitenkään, asia on yhdentekevä.
Olen miettinyt samaa, tuttavapiirissä on tämmöinen tapaus, henkilö joka haisee todella pahalta homeelta, mutta en ole saanut sanotuksi asiasta mitenkään. Toivoisin kyllä että itselleni sanottaisiin jos näin olisi.
Mulla oli koulussa joskus kaveri, koka haisi homeelle, mutten koskaan viitsinyt sanoa sille. Perheensä asui vanhassa omakotitalossa.
Ehkä asian voisi sillä tavalla varovaisesti ottaa esiin? Kysymällä esimerkiksi millaisessa talossa hän asuu (jos ei tiedossa) ja kysymällä onko perheessä paljon allergioita tms. Johdatella keskustelua homevaurioihin taloissa ja kysäistä, että onko asianomainen koskaan havainnut hajuhaittoja talossaan. Ja vasta sitten varovasti sanoa, että olen muutaman kerran huomannut vaatteissasi sellaisen ummehtuneen hajun, jonka alkuperä kannattaisi ehkä tutkia.
Pyydät anteeksi, että törmäsit häneen.
Kohteliainta on olla kommentoimatta kanssaihmisten hajua millään lailla. Niin usein törmää tähän miten toiset valittaa toisten hajusta ja toiset valittaa että heidän väitetään haisevan pahalle. Paras lopputulos tulee kun jokainen pitää mölyt mahassaan ja on kommentoimatta toisten tuoksuja. Minua kiusattiin lapsena kun haisin tupakalle, enkä siihen itse voinut mitenkään vaikuttaa. Traumat jäi. Olen omia lapsia käskenyt pyytämään anteeksi jos ovat jotain kutsuneet pahan hajuiseksi (meillä ei ole mitään hajusteita talossa sen vuoksi että lapsuuden tupakka-altistus ja hometalo herkisti minut kaikille tuoksuille). On toki tilanteita että huomaa jonkun ihmisen käyttävän uhan liikaa hajuvesiä peittääkseen hometalolle ominaista makean ummehtunutta tuoksua vaatteissaan. Mutta parempi lopputulos kaikkien kannalta että toisten hajuja ei lähdetä kommentoimaan.
Otan nenästä kiinni ja huudan: "Yök!"