Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan päässyt eroon kroonisesta myöhästelystä?

Vierailija
14.10.2016 |

Olen ihan normaaliälyinen, mutta mulla on pahoja puutteita ajanhallinnan kanssa. Nolottaa aina myöhästyä joka paikasta, ei paljoa, mutta kumminkin. Tuntuu, että olen kokeillut suunnilleen kaikkea, aikaisempaa herätystä, tavaroiden etukäteen valmiiksi katsomista, kellon siirtoa 5 min. eteenpäin jne. Silti aika tuntuu yksinkertaisesti katoavan jonnekin. Sopisin paljon paremmin asumaan johonkin väljemmän aikakäsitteen maahan. Osaisiko joku antaa vielä neuvoja? Pitääkö minun muuttaa Afrikkaan?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia vastauksia! Eiköhän todennäköisin selitys ole ADD.

Sanoisitteko esim. lihavalle tai masentuneellekin, että heillä ei vain ole itsekuria tai selkärankaa? Entäs päihderiippuvaiset?

Vierailija
22/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä jotakuta läheistäsi siirtämään kellosi edelle niin ettet itse tiedä koska ne on siirretty ja kuinka paljon edelle.

Itselle ainakaan ei toiminut se, että itse siirsin kellot, koska tiedostin kellojen olevan vaikka vartin edellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän toimistolla yksi kollega oli aina myöhässä, jos piti olla kokouksessa 9.00 niin aina saapui 9.05, joskus 9.15. Oppi tavasta pois kun huomasi, että noin ei vain voi antaa muiden odotuttaa, nykyään tulee kokoukseen tasan 9.00, tulee suoraan ovesta neukkariin mutta on ainakin ajoissa.

Vierailija
24/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sitä että muut pitää sua vähä-älysenä. Koska siltä se vaikuttaa jos useinmiten on myöhässä joka paikassa.

Vierailija
25/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole tutkittukin tai ainakin iltspäivälehdistössä on ollut juttua että nämä myöhästelijät vain ovat yleensä luovia ihmisiä joilla paljon useita ajatusprosesseja ja siitä on seurauksena hajamielisyys. Masennus ja stressi lisäävät mulla tätä hajamielisyyttä. Ja sosiaalinen fobia. Kun niin kammoksun tulevia ihmiskohtaamisia niin myöhästyn. Alitajunnan juttuja!

Vierailija
26/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteisessä lähdön hetkellä saattaa mennä yllättävän paljon ylimääräitä aikaa, mitä ei itse tajua lainkaan. Kengät, takki, huivi, laukku, yms. Eräs tuttavani, joka sanoo olevansa valmis lähtemään klo 10, alkaa silloin vasta häsläämään eteisessä ja siihen saattaa mennä jopa 10 minuuttia.

Tämä! Yks mun kaveri suuttuu aina poikaystävälleen, kun tämä on lähdössä fillaroimaan ja kaverini haluaisi mukaan mutta häntä ei enää oteta. Ei jakseta siis enää odottaa. Jos se poikaystävä sanoo lähtevänsä heti, se tosiaan tarkoittaa heti mutta tällä mun kaverilla menee puoli tuntia siihen nopeaankin lähtemiseen.

Sitä kuitenkin ihmettelen, et jos se kundi sanoo lähtevänsä puolen tunnin päästä, niin tää mun kaveri vaan istuu koneen ääressä ja alkaa sit vasta sen puolen tunnin kuluttua tekeen sitä lähtöö. En tajua.

Vierailija
27/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikkoja joita minä entinen krooninen myöhästelijä käytän, osa on jo tullutkin ketjussa:

- etenkin rutiineistä poikkeavan aamulähdön ollessa kyseessä, aikataulutan aamutoimet, joskus ihan paperilla. Niin voin laskea takaperin, milloin pitää taksin tulla, jotta ehdin koneeseen, kauan menee suihkussa jne sitä ennen, milloin pitää siis herätä.

- tee välttämättömimmät asiat ENSIN. Esim pukeutuminen on yleensä pakollinen, meikkaus ei aina ole. Haluaisin herättyäni istua pyjamassa kahvikupposen äärellä, mutta pakotan itseni tekemään asiat tärkeysjärjestyksessä, jotta voin singota ovesta jos aika loppuu.

- ota kaikki mahdollinen esiin ja pakkaa illalla. Tarkoitan KAIKKI minkä voit, vaatteet, alusvaatteet, korut, huivi, hanskat, voitele aamiaisleivät jääkaappiin, lataa kahvinkeittimeen purut.

- juhliin lähtö. Mieti juhlavaatteet, kengät, korut, silitä edellisnä päivänä. Kirjoita onnittelukortit valmiiksi, paketoi lahja.

- mut aina yllättää, miten kauan juhliin laittautuessa menee. Varaan siihen tunnin, vaikka oikeasti menisi puoli, koska samalla tulee lasten kanssa kuitenkin sählinkiä.

- laitan itselleni henkiseksi lähtöajaksi aina vartin aiemman kuin tarvitsisi.

- lomalle / mökille jne lähtiessä laitan autoon / eteiseen jo valmiiksi sellaiset kamat jotka tulee mukaan, mutta joita ei lähtötohinoissa tarvitse

Näillä nikseillä tulen nykyään

Vierailija
28/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kuitenkin ihmettelen, et jos se kundi sanoo lähtevänsä puolen tunnin päästä, niin tää mun kaveri vaan istuu koneen ääressä ja alkaa sit vasta sen puolen tunnin kuluttua tekeen sitä lähtöö. En tajua.

Minäkin tunnen tällaisen ihmisen. Ihan ihme juttu minusta, jos sanotaan että lähtö on klo 10 tai paikalla pitää olla klo 11, niin miten joku voi ajatella että ehtii jos ryhtyy valmistautumaan klo 10 tai on kotiovesta ulkona klo 11?

Vierailija
29/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole onnistunut. Se vaan pahenee kaiken aikaa ja iän myötä. Nuorena ennen perhettä olin vaivatta ajoissa mutta lasten tultua olen alkanut olla aina myöhässä. Se on suuri ihme jos olen hammaslääkärissäkin joskus ajallaan. Yleensä olen aina minuutin pari myöhässä vaikka kaikkeni yritän.

Joten mun neuvoni on, että relaa. Mä en enää jaksa välittää. Menen niin ajoissa kuin pystyn. Jos joku siitä herneen vetää nokkaan, niin se ei ole mun ongelmani. En jaksa enää välittää. Ei muutkaan ihmiset täydellisiä ole. 

Jos joku vetää herneen nokkaan? No onhan siinä tietysti vetämistä, koska sinusta sinun aikasi on niin paljon tärkeämpää kuin muiden. Siitähän on kyse. Arvotat oman aikasi tärkeämmäksi, kuin muiden - he joutavat seisoksia sateessa odottamassa sinua/istua kokouksessa turhan panttina kun sinua ei näy ei kuulu. Sinähän saat saapua paikalle milloin haluat, mutta alistat ja pakotat muut tanssimaan sinun pillisi mukaan. Se ei vaan ole OK.

En minä vaadi muita olemaan ajoissa. Sallin heille akateemisen vartin. Ei kukaan muutenkaan minua ja minun aikaani erityisesti kunnioita, joten mitä ihmettä minä moisesta sitten pingotan! Menen sitten kun pääsen ja sillä hyvä. Se on ihan tervettä itsekkyyttä ja itsensä arvostamista, että lakkaa hyppimästä muiden pillin mukaan. 

Suomessa ollaan muutenkin niin kireitä ja turhan tärkeitä. Pieni rentous ja huolettomuus tekisi terää tähän kulttuuriin. Voitais nyt kun noita muukalaisia on niin paljon tullut niin ottaa sen verran oppia muista kulttuureista, että lopetettaisiin turha pingottaminen.

Ei ole pakko tykätä mutta tämä on tästä aiheesta mun mielipiteeni ja elämänfilosofiani. Niin kauan olen jo täällä tallannut, että enköhän voi tämänkin jo ääneen sanoa.

Kyllähän vaadit.  Ajattele kun olet lähdössä lennolle, ensin bussikuski on myöhässä ja tajuat, ettet ehdi sillä kentälle. No, soitat taksin, joka on myöhässä, koska kuskin mielestä hänen ei tarvitse pingottaa kun ei muutkaan. Pääset vihdoin kentälle ja siellä ei ole kauppa tai kioski auki, josta saisit juotavaa, koska työntekijät ovat myöhässä. Et saa boarding passiasi koska koneet eivät toimi - niiden korjaaja on vielä suihkussa tai lukemassa Valtiota ja istumassa paskalla. Vihdoin kun sinulla on kaikki kunnossa, laukut koneessa ja juokset koneeseen, suljetaan portit edestäsi, koska myöhästyit. Haittaako?

Entä jos läheisesi hautajaisissa olisi pappi myöhässä? Tai kirurgi olisi korjailemassa meikkiään, kun ei kenenkään elämä nyt voi olla vartista kiinni...

Vai onko se niin, että sinä saat myöhästyä ja muut eivät?

Koska elät tällaisessa yhteiskunnassa, kun meilläkin on, niin muut ovat ajoissa, koska arvostavat toisia. Sinä olet se, joka käyttää muita hyväkseen. 

Kaikella kunnioituksella on hieman eri olla myöhässä jostain tapaamisesta A kun taas jostain toisenlaisesta tapaamisesta tai menosta B. Olen myöhästelijä, se myönnettäköön mutta ne asiat mistä ei anneta armoa tai mistä koituisi suurta tappiota itselleni kuten esim. lennolle ehtiminen, lääkäri, työ, en ole myöhästynyt. Pidän siis eri tärkeydessä eri tapahtumia ja asioita. Tämä tapahtuu ehkä alitajunnassa sillä en todellakaan tykkää olla myöhässä olkoon se sitten vaikka ystävän tapaaminen ja tunnen kyllä moraalista morkkista aina kun myöhästyn mutta jotenkin pistän kaikki likoon vasta sitten kun myöhästyä ei kertakaikkiaan voi, kuten esim. lentokoneen lähtö tai laivan lähtö tai jos panoksena on esim. työpaikan menetys.

Vierailija
30/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin eroon aamuisin sillä että en vilkaisekaan kännykään ennen kuin olen valmis lähtöön. Tämä siksi, että jos joku ilmoittaakin jotain aikataulua muuttavaa tms.

Toinen mikä auttaisi, olisi katsoa tavarat valmiiksi illalla. Nykyään en tee sitä, mutta jossain välissä tein ja se auttoi paljon. Helpottaa aamukiirettä paljon.

N23, myös myöhästelevä.

Vierailija
31/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole tutkittukin tai ainakin iltspäivälehdistössä on ollut juttua että nämä myöhästelijät vain ovat yleensä luovia ihmisiä joilla paljon useita ajatusprosesseja ja siitä on seurauksena hajamielisyys. Masennus ja stressi lisäävät mulla tätä hajamielisyyttä. Ja sosiaalinen fobia. Kun niin kammoksun tulevia ihmiskohtaamisia niin myöhästyn. Alitajunnan juttuja!

No heh, täällä yksi myöhästelijä ja tuo tuntuu aika sopivalta diagnoosilta sillä esim. hajamielisyyttä ja stressiä löytyy. Monesti löytää itsensä ajattelemasta elämän suuria kysymyksiä kun pitäisikin vaan löytää se harja, harjata hiukset ja menox.

Vierailija
32/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisitteko esim. lihavalle tai masentuneellekin, että heillä ei vain ole itsekuria tai selkärankaa? Entäs päihderiippuvaiset?

Uskomaton kommentti! Siis mikään ei ole henkilön omalla vastuulla, ei edes aikuisen olla sovittuna aikana paikalla? Kaikki mokailu ja muiden vaivaaminen on jotain patologiaa jota pitää vaan loputtomasti ymmärtää? Jos ei ole diagnoosia mitä esittää niin kyllä minä oletan että aikuinen ihminen on sovittuna aikana paikalla.

Vierailija
33/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuttu juttu... jos laitan kaikki tavarat valmiiksi illalla, aina aamulla puuttuu kuitenkin jotain. Ja jos en kyttää kelloa en osaa arvioida ollenkaan miten paljon aikaa johonkin asiaan menee. Mikä tuntuu 5min vessareissulta onkin todellisuudessa 15min, ja 10min suihku onkin 30min.

Vierailija
34/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton kommentti! Siis mikään ei ole henkilön omalla vastuulla, ei edes aikuisen olla sovittuna aikana paikalla? Kaikki mokailu ja muiden vaivaaminen on jotain patologiaa jota pitää vaan loputtomasti ymmärtää? Jos ei ole diagnoosia mitä esittää niin kyllä minä oletan että aikuinen ihminen on sovittuna aikana paikalla.

Kivaa porukkaa täällä taas! :D Ihminen, jonka tilanne kieltämättä kuulostaa siltä, että vois olla addeja koko perhe, tulee kysymään hyviä vinkkejä ajanhallintansa parantamiseen. Sitten tänne tulee vaan monta mielensäpahoittajaa raivoamaan, että oot vaan asennevammanen, hyppää kaivoon. Kuitenkin nämä ovat asioita, joita voidaan harjoitella, kuntouttaa ja jopa auttaa lääkityksellä, johon siihenkin on nykyään monta vaihtoehtoa. Monella aikuisella ihmisellä ei ole nepsy-dg:a, vaikka avusta hyötyisivät, sillä entisaikaan ei tutkittu. Jos ei sinulla ole mitään hyödyllistä sanottavaa ketjuun, jossa pyydetään vinkkejä, niin olisihan sinullekin parempi viettää aikaasi jossain muualla.

-nepsylapsen äiti

Vierailija
35/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivaa porukkaa täällä taas! :D Ihminen, jonka tilanne kieltämättä kuulostaa siltä, että vois olla addeja koko perhe, tulee kysymään hyviä vinkkejä ajanhallintansa parantamiseen. Sitten tänne tulee vaan monta mielensäpahoittajaa raivoamaan, että oot vaan asennevammanen, hyppää kaivoon. Kuitenkin nämä ovat asioita, joita voidaan harjoitella, kuntouttaa ja jopa auttaa lääkityksellä, johon siihenkin on nykyään monta vaihtoehtoa. Monella aikuisella ihmisellä ei ole nepsy-dg:a, vaikka avusta hyötyisivät, sillä entisaikaan ei tutkittu. Jos ei sinulla ole mitään hyödyllistä sanottavaa ketjuun, jossa pyydetään vinkkejä, niin olisihan sinullekin parempi viettää aikaasi jossain muualla.

-nepsylapsen äiti

Sattuipa hauskasti. Minä, tuon edellisen kommentin kirjoittaja, olen myös ADD ihmisen äiti. Ja todellakin niitä juttuja voi harjoitella. Se ei vaadi mitään ihme temppuja eikä diagnoosiakaan, jos kyseessä on - kuten ap:n tapauksessa - ihminen jolla ei ole ADD:n lisäksi kehitysvammaa. Odotan itse jo 13 v ADD lapseltani että hän on sovittuun aikaan paikalla, eikä sen kanssa ole KOSKAAN ollut mitään ongelmaa.

Enkä mitenkään usko että kaikki maailman patologiset myöhästelijät saisivat edes neuropsykologisista tutkimuksista ADD diagnoosin.  Kaikkea huonoa käytöstä ei todellakaan tarvitse patologisoida.

Vierailija
36/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dr Phil nuhteli kerran kroonista myöhästelijää. Naisella ei ollut sairautta (esim. aivovammaa), joka olisi aiheuttanut vaikeudet ajanhallinnassa ja toiminnanohjauksessa.

Dr Phil sanoi naiselle, että myöhästely johtuu siitä, että tämä ajattelee enemmän omaa mukavuuttaan kuin toista ihmistä (jonka antaa odotuttaa itseään). Kognitiivisen ohjeistamisen sijaan Dr Phil keskittyi siis naisen moraaliin.

Olen itse entinen krooninen myöhästelijä. Kun aloin ottaa asian vakavasti ja pohtia, millainen ihminen oikein olen moraalisesti, olen päässyt myöhästelystä (taipumus tosin on edelleen riesanani).

Tämä on niitä asioita, jotka pystyy korjaamaan vasta silloin, kun lakkaa vähättelemästä niitä ja haluaa vakavasti tehdä parannuksen.

Jeesus muotoili Raamatussa: "Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon vartijaksi". Ihmisen moraali ei aina tule esiin pikku asioissa – on nimittäin niitäkin, jotka suhtautuvat pikku asioihin pilkun tarkasti, mutta suurissa linjoissa eivät ojentaudu sen mukaan, mikä on oikein – mutta tunnontarkkuus pikku asioissa voi kertoa ihmisen luotettavuudesta isoissa moraaliperiaatteissa.

__________________________________________________________________________________________________

** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **

Vierailija
37/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-nepsylapsen äiti

Sattuipa hauskasti. Minä, tuon edellisen kommentin kirjoittaja, olen myös ADD ihmisen äiti. Ja todellakin niitä juttuja voi harjoitella. Se ei vaadi mitään ihme temppuja eikä diagnoosiakaan, jos kyseessä on - kuten ap:n tapauksessa - ihminen jolla ei ole ADD:n lisäksi kehitysvammaa. Odotan itse jo 13 v ADD lapseltani että hän on sovittuun aikaan paikalla, eikä sen kanssa ole KOSKAAN ollut mitään ongelmaa.

Enkä mitenkään usko että kaikki maailman patologiset myöhästelijät saisivat edes neuropsykologisista tutkimuksista ADD diagnoosin.  Kaikkea huonoa käytöstä ei todellakaan tarvitse patologisoida.

Älä nyt sentään huuda. No, myönnetään, ettei ole mulla tietoa sellaisista lapsista, jolla olisi pelkkä lievä addi, eikä mitään lisädiagnooseja. Ei harjoitteleminen ole toki temppuja, enemmänkin toistoja, mutta saat sen kuulostamaan siltä, että teillä vain kuitataan kaikki toiminnanohjausvaikeudet vaatimalla ja se on sitten siinä. Toivon ja luulen kyllä, ettei näin ole. Mielestäni ihan yhtä hyvin aikuinen voi harjoitella siinä missä lapsikin. Luultavasti siinäkin tapauksessa, että dg-kriteerit eivät täyttyisi, siitä on hyötyä.

Toisaalta, ei kyllä meidänkään nuorempi nepsy myöhästele, mutta sitä onkin harjoiteltu. Kun kukaan ei ole kotona lähdön aikaan, on kotona ajastin ja aamun tehtävälista.

Vierailija
38/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin kun elin kulttuurissa, jossa inhimillisestäkin virheestä seurasi rangaistus. Olin ennen aina myöhässä.

Vierailija
39/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taivahan tosi vaan on se, että ihmiset jotka toistuvasti myöhästelevät sovituista ajoista, ovat hyvin todennäköisesti idiootteja. Yksinkertaisesti heidän älykkyysosamääränsä vaan on heikompi kuin keskivertokansalaisella.

Vierailija
40/52 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taivahan tosi vaan on se, että ihmiset jotka toistuvasti myöhästelevät sovituista ajoista, ovat hyvin todennäköisesti idiootteja. Yksinkertaisesti heidän älykkyysosamääränsä vaan on heikompi kuin keskivertokansalaisella.

Itse ajattelisin, että päinvastoin. Niin kuin täällä joku mainitsikin niin luovat ihmiset voivat monesti olla hajamielisiä, koska päässä on niin paljon "virikkeitä" ja se arjenhallinta taas kärsii. Luovat ihmiset voivat taas monesti olla hyvinkin älykkäiyä. Joten en ihan sulata tota teoriaasi. Tosin idioottejakin myöhästelijöitä on mutta se ei tarkoita, että kaikki olisivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi