Onko kukaan päässyt eroon kroonisesta myöhästelystä?
Olen ihan normaaliälyinen, mutta mulla on pahoja puutteita ajanhallinnan kanssa. Nolottaa aina myöhästyä joka paikasta, ei paljoa, mutta kumminkin. Tuntuu, että olen kokeillut suunnilleen kaikkea, aikaisempaa herätystä, tavaroiden etukäteen valmiiksi katsomista, kellon siirtoa 5 min. eteenpäin jne. Silti aika tuntuu yksinkertaisesti katoavan jonnekin. Sopisin paljon paremmin asumaan johonkin väljemmän aikakäsitteen maahan. Osaisiko joku antaa vielä neuvoja? Pitääkö minun muuttaa Afrikkaan?
Kommentit (52)
Jos sulla on sovittu tapaaminen klo 11, tähtää siihen että olet paikalla 10.30. Luultavasti olet silloin paikalla 10.45 tai viimeistään klo 11.
Muuta asennettasi niin, että tästä lähtien sinä olet se, joka odottaa, ei se jota odotetaan.
Katso yksi päivä missä puuhissa se aika tuntuu häviävän helpoiten - onko se aamupesulla, lehteä lukiessa, ajatellessa, että ehdit vielä lukea parit mailit ennen tapaamiseen lähtöä?
Yksi vaihtoehto on merkata itsellesi tarkka aikataulu esim. aamuun. Klo 5.57 nouset ylös, klo 6.00 olet käynyt pissalla, klo 6.15 olet pukeutunut ja juot aamukahvia, klo 6.30 lähdet töihin. Älä luista ja ajattele, että sinulla on vielä aikaa.
Mulla on herätyskello nakuttamassa aina silloin, kun pitäisi siirtyä seuraavaan tekemiseen. Esim. aamulla ajastan kaiken syömisestä pukemiseen, ulkovaatteiden pukemisen aloittamiseen jne.
Ja toisaalta teen itselleni kuitenkin tarpeeksi aikaa, eli en väkisin kuvittele selviäni jutuista missään minimiajassa, koska olen taipuvainen jäämään haaveilemaan. Nuo herätykset sitten pakottavat aina siirtymään eteenpäin.
Myöhästely ei ole kroonista.
Se on selkärangattomuutta !
Siinä antaa kuva itsestään mistä "puusta" on tehty !
Tässä melko radikaali mutta toimiva keino: jollet ole paikalla sovitulla kellonlyömällä, käännyt kannoillasi ja palaat lähtöpaikkaasi. Jos sinun siis pitää olla tapaamisessa klo 12 ja oletkin vielä kilometrin päässä, palaat kotiin. Tuota ei moni jaksa katsella, eikä sinullakaan varmaan ole hauskaa, mutta pian sinulla ei ole haittanasi edes paikkoja, jossa olisi oltava ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on herätyskello nakuttamassa aina silloin, kun pitäisi siirtyä seuraavaan tekemiseen. Esim. aamulla ajastan kaiken syömisestä pukemiseen, ulkovaatteiden pukemisen aloittamiseen jne.
Ja toisaalta teen itselleni kuitenkin tarpeeksi aikaa, eli en väkisin kuvittele selviäni jutuista missään minimiajassa, koska olen taipuvainen jäämään haaveilemaan. Nuo herätykset sitten pakottavat aina siirtymään eteenpäin.
Tämä onkin kokeilemisen arvoista, voisi tehota poikaankin, jolla on vielä pahempi taipumus jumittamiseen. Luin jostain muinaisesta "hajukellosta", mikä sytytettiin aamulla palamaan ja haju muuttui päivän mittaan tiettynä aikana. Ajattelin, että sellainen olisi ihan loistava, haju pahenisi vähitellen ja muuttuisi sietämättömäksi, kun pitäisi olla jo menossa. Toki tämä saattaisi olla vähän ikävä muulle perheelle. Ap
Luulen, että moni myöhästelijä ei osaa ottaa huomioon siirtymistä paikasta toiseen vaan ajattelee esim. bussimatkan kestävän 15 min. Entä se pysäkille kulku, kauanko siihen menee aikaa? Eteisessä lähdön hetkellä saattaa mennä yllättävän paljon ylimääräitä aikaa, mitä ei itse tajua lainkaan. Kengät, takki, huivi, laukku, yms. Eräs tuttavani, joka sanoo olevansa valmis lähtemään klo 10, alkaa silloin vasta häsläämään eteisessä ja siihen saattaa mennä jopa 10 minuuttia. Itse olen ottanut tavan, että jos pitää olla valmis lähtemään klo 10, niin se oikeasti tarkoittaa klo 9.45.
Ei sinua oikeasti edes nolota. Jos nolottaisi, et ikinä antaisi itsesi myöhästellä noin.
Vasta kun ymmärsin, että myöhästelyni loukkasi pahoin toisia, niin opin tulemaan ajoissa
Mitkä asiat edesauttavat myöhästymistäsi? Minulla ne ovat usein täysin turhia asioita, kuten televisio ja netti. Pikkuisen vain käväisen sähköpostissa, ja sitten facebookissa, ja ehdinhän minä vielä lukaista lempiblogini, ja toisen ja kolmannenkin. Ja hups, bussi menikin jo.
Yksi juttu on tavaroiden kasaaminen edellisenä iltana. Ei missään nimessä yhtäkään "etsin sitten aamulla puhtaat sukat/sateenvarjon/ne paperit jotka tarvitsen siellä/bussikortin" vaan ihan kaikki pakataan valmiiksi niin, että kun vaatteet on päällä otan laukkuni ja poistun ovesta.
Lähde niin, että olet paikalla puoli tuntia aikaisemmin. Aluksihan et edes hahmota mitä kaikkea sinun pitää oikeasti laittaa valmiiksi ennen lähtöä, joten sinulla on siinä sitten aikaa vielä mokailuun.
Jos siinä lähteissäsi tulee mieleen, että biojätteet pitäisi viedä, tiskit jäi hoitamatta, piirongin laatikko pitäisi järjestellä jne et rupea hoitamaan niitä asioita, vaan jätät ne. Vaikka kuinka tuntuisi tärkeältä, toteat itsellesi että nyt en kerkiä, nyt pitää lähteä ja marssit ulos asunnostasi.
En ole onnistunut. Se vaan pahenee kaiken aikaa ja iän myötä. Nuorena ennen perhettä olin vaivatta ajoissa mutta lasten tultua olen alkanut olla aina myöhässä. Se on suuri ihme jos olen hammaslääkärissäkin joskus ajallaan. Yleensä olen aina minuutin pari myöhässä vaikka kaikkeni yritän.
Joten mun neuvoni on, että relaa. Mä en enää jaksa välittää. Menen niin ajoissa kuin pystyn. Jos joku siitä herneen vetää nokkaan, niin se ei ole mun ongelmani. En jaksa enää välittää. Ei muutkaan ihmiset täydellisiä ole.
Myöhästelijä ei kunnioita toisten aikaa. Jos palaverissä on 5 ihmistä ja ne odottaa 10 minuuttia yhden tuloa niin siinä tärväytyy jo TUNTI työaikaa yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
En ole onnistunut. Se vaan pahenee kaiken aikaa ja iän myötä. Nuorena ennen perhettä olin vaivatta ajoissa mutta lasten tultua olen alkanut olla aina myöhässä. Se on suuri ihme jos olen hammaslääkärissäkin joskus ajallaan. Yleensä olen aina minuutin pari myöhässä vaikka kaikkeni yritän.
Joten mun neuvoni on, että relaa. Mä en enää jaksa välittää. Menen niin ajoissa kuin pystyn. Jos joku siitä herneen vetää nokkaan, niin se ei ole mun ongelmani. En jaksa enää välittää. Ei muutkaan ihmiset täydellisiä ole.
Jos joku vetää herneen nokkaan? No onhan siinä tietysti vetämistä, koska sinusta sinun aikasi on niin paljon tärkeämpää kuin muiden. Siitähän on kyse. Arvotat oman aikasi tärkeämmäksi, kuin muiden - he joutavat seisoksia sateessa odottamassa sinua/istua kokouksessa turhan panttina kun sinua ei näy ei kuulu. Sinähän saat saapua paikalle milloin haluat, mutta alistat ja pakotat muut tanssimaan sinun pillisi mukaan. Se ei vaan ole OK.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku vetää herneen nokkaan? No onhan siinä tietysti vetämistä, koska sinusta sinun aikasi on niin paljon tärkeämpää kuin muiden. Siitähän on kyse. Arvotat oman aikasi tärkeämmäksi, kuin muiden - he joutavat seisoksia sateessa odottamassa sinua/istua kokouksessa turhan panttina kun sinua ei näy ei kuulu. Sinähän saat saapua paikalle milloin haluat, mutta alistat ja pakotat muut tanssimaan sinun pillisi mukaan. Se ei vaan ole OK.
En minä vaadi muita olemaan ajoissa. Sallin heille akateemisen vartin. Ei kukaan muutenkaan minua ja minun aikaani erityisesti kunnioita, joten mitä ihmettä minä moisesta sitten pingotan! Menen sitten kun pääsen ja sillä hyvä. Se on ihan tervettä itsekkyyttä ja itsensä arvostamista, että lakkaa hyppimästä muiden pillin mukaan.
Suomessa ollaan muutenkin niin kireitä ja turhan tärkeitä. Pieni rentous ja huolettomuus tekisi terää tähän kulttuuriin. Voitais nyt kun noita muukalaisia on niin paljon tullut niin ottaa sen verran oppia muista kulttuureista, että lopetettaisiin turha pingottaminen.
Ei ole pakko tykätä mutta tämä on tästä aiheesta mun mielipiteeni ja elämänfilosofiani. Niin kauan olen jo täällä tallannut, että enköhän voi tämänkin jo ääneen sanoa.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä vaadi muita olemaan ajoissa. Sallin heille akateemisen vartin. Ei kukaan muutenkaan minua ja minun aikaani erityisesti kunnioita, joten mitä ihmettä minä moisesta sitten pingotan! Menen sitten kun pääsen ja sillä hyvä. Se on ihan tervettä itsekkyyttä ja itsensä arvostamista, että lakkaa hyppimästä muiden pillin mukaan.
Suomessa ollaan muutenkin niin kireitä ja turhan tärkeitä. Pieni rentous ja huolettomuus tekisi terää tähän kulttuuriin. Voitais nyt kun noita muukalaisia on niin paljon tullut niin ottaa sen verran oppia muista kulttuureista, että lopetettaisiin turha pingottaminen.
Ei ole pakko tykätä mutta tämä on tästä aiheesta mun mielipiteeni ja elämänfilosofiani. Niin kauan olen jo täällä tallannut, että enköhän voi tämänkin jo ääneen sanoa.
Kyllähän vaadit. Ajattele kun olet lähdössä lennolle, ensin bussikuski on myöhässä ja tajuat, ettet ehdi sillä kentälle. No, soitat taksin, joka on myöhässä, koska kuskin mielestä hänen ei tarvitse pingottaa kun ei muutkaan. Pääset vihdoin kentälle ja siellä ei ole kauppa tai kioski auki, josta saisit juotavaa, koska työntekijät ovat myöhässä. Et saa boarding passiasi koska koneet eivät toimi - niiden korjaaja on vielä suihkussa tai lukemassa Valtiota ja istumassa paskalla. Vihdoin kun sinulla on kaikki kunnossa, laukut koneessa ja juokset koneeseen, suljetaan portit edestäsi, koska myöhästyit. Haittaako?
Entä jos läheisesi hautajaisissa olisi pappi myöhässä? Tai kirurgi olisi korjailemassa meikkiään, kun ei kenenkään elämä nyt voi olla vartista kiinni...
Vai onko se niin, että sinä saat myöhästyä ja muut eivät?
Koska elät tällaisessa yhteiskunnassa, kun meilläkin on, niin muut ovat ajoissa, koska arvostavat toisia. Sinä olet se, joka käyttää muita hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan normaaliälyinen, mutta mulla on pahoja puutteita ajanhallinnan kanssa. Nolottaa aina myöhästyä joka paikasta, ei paljoa, mutta kumminkin. Tuntuu, että olen kokeillut suunnilleen kaikkea, aikaisempaa herätystä, tavaroiden etukäteen valmiiksi katsomista, kellon siirtoa 5 min. eteenpäin jne. Silti aika tuntuu yksinkertaisesti katoavan jonnekin. Sopisin paljon paremmin asumaan johonkin väljemmän aikakäsitteen maahan. Osaisiko joku antaa vielä neuvoja? Pitääkö minun muuttaa Afrikkaan?
Ei ole vaikeaa itse jätin tuollaiaen myöhästelijän ja nyt kun olen itse ajoissa, niin kaikki ovat ajoissa paikalla.
Kertoo kunnioituksen puutteesta muita ihmisiä kohtaan. Ei kai siinä kukaan voi auttaa kuin sinä itse. Jos ei ole kunnioitusta niin sitten ei ole. Ennen pitkää muut tekevät kyllä johtopäätöksensä ja alat kärsiä itse. Silloin voi olla liian myöhäistä korjata tapansa.
On. Tai no, oikeastaan en ole koskaan alkanutkaan myöhästellä.
Kyse on tietenkin kunnioituksesta toisia kohtaan, tai siis sinun kohdallasi sen puutteesta, itsekkyydestä ja prinsessamaisuudesta.
Tahdonvoimastahan siinä on kyse.