Poimi köyhä puolukoita – etuoikeutettujen neuvot satuttavat
Käykääs lukasemassa:
http://www.hs.fi/elama/a1475717466854?ref=hs-etusivub-luetuimmat-#2
Kommentit (326)
Öööö.... Bussilla pelkkiin matkoihin menee jo 6€.... Jo pelkästään sillä rahalla saa enemmän energiaa kaupasta kuin huhkimalla metäs et saisi edes omat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Niillä on tarkoitus korvata hedelmiä ja kasviksia (joissa ei myöskään ole energiaa paljon)
Mutta kun samat ravintoaineet saa hyvin edullisesti kaupasta. Finelistä voit katsoa valikkoja avaamalla eri ainesten koostumuksia. Marjoissa ei ole mitään sellaista, mitä ei voisi korvata hyvin halvalla kaupasta ostamalla.
Tuolta vain vertailemaan.
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/440?portionUnit=DL&portionSi…
Kuka sitten on etuoikeutettu lopulta, kun miettii. Osa tekee rankkaa vuorotyötä vaikka sairaalassa, osa tekee kymmentuntisia päiviä ja on stressaantunut jatkuvasti, yrittäjä tekee väliin kai lähes ympäripyöreitä päiviä. Siinä helposti jää terveyttä edistävän kävelylenkit välistä puhumattakaan ajasta perheen kanssa. Osa joutuu olemaan pitkillä työmatkoilla, eikä näe perhettään viikkoihin. Mun ystäväpariskunta, joka on naimisissa, joutui asumaan useamman vuoden kaukana toisistaan eri kaupungeissa, jotta molemmilla olisi työ. Heille oli itsestäänselvää, että näin on tehtävä. Työelämä on koventunut aika lailla viime vuosina ja osalla on tullut uupumusta, stressioireita ja terveysongelmia, kun yrittää pitää koko palettia kasassa. Silti verotus on aika kovaa, että saatais tukijärjestelmä pidettyä pyörimässä. Osalla tietysti näin ei ole. Jossain vaiheessa etuoikeutetut, kuten heitä myös nimität, voi väsyä ja joutua pitkällekin saikulle, kun ei jaksa sitä vastuunkantoa yhteiskunnasta, mikä hein harteille on asetettu. Se on omiaan edistämään koko tukisysteemin kaatumista. He saattaa joutua muuttamaan koko perhe työn perässä ja lapsilta vaihtuu koulut ym. mut jotenkin se on kaikki ihan ok, mut sit taas jos puhuttais tukea saavien muutosta halvempaan ym. niin se on jotenkin kauhean epäinhimillinen ehdotus.
Nää etuoikeutetut tekee tosi paljon niin onko se maailman hirvein ehdotus, jos ehdottais, että ne joilla on aikaa ni ettis marjoja ja muuta välillä. Jos ei halua niin ei halua, mut ehkä se tuntuu kummalliselta niistä, jotka on siellä töissä hirveän paineen alla vaikka 10h koska työt on tehtävä niin oisko se maailman kamalinta, jos joku jolla on aikaa, ois marjametsässä vaikka 4h yhtenä päivänä viikossa? En missään nimessä sano, että ois pakko, ku jokainen saa itte valita, mut en mä ite loukkaantunu näistä vinkeistä köyhänä opiskelijana vaan me mentiinki bussilla joskus päiväks keräämään, kun ei ollu rahaa ostaa kaupasta. Minust hirveesti nostetaan jalustalle ei-etuoikeutettuja ja haluttais parempia tukia ja sit taas vaadittas ihan hirveesti niiltä tavallisilta äideiltä ja isiltä, jotka tekee niin paljon kuin ikinä jaksaa voidakseen tarjota lapsilleen hyvän elämän ja siinä sivussa hyvän elämän myös niiden ihmisten lapsille, joilla on se tukijärjestelmä. Minusta heitki vois arvostaa sanomalla, että teilt ei ny voi enempää vaatii. Nyt pitää ottaa muualta jo. Itsellä on kokemusta köyhyydestä. En mä osannu koskaa enempää vaatii ja kyl kaikki neuvot käytin, mitä osasin. Sieniä en tunne, mut marjoja keräsin ja kyllä me kämppiksen kans myös sunnuntailenkillä kerättiin pulloja. Toimeentulotukeakin oon saanu jossain vaiheessa elämääni ja sillonkin vaan hirvee kiitollisuus mulla oli ja hirvee hinku itte parantaa asemaa ja marjassa kävin sillonkin. Ei minusta kaikkien ehdotusten oo tarkotus loukata. Ne on vaan vuoropuhelua, josta joku voikin saada hyvin vinkin ja toinen ei.
Tasapuolisesti jaksamista kaikille: sekä työssäkäyville että tukien piiriin kuuluville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin poimimaan marjoja ja sieniä, jos olisi auto, että pääsisi alueille, missä niitä kasvaa.. Mutta kun todella köyhillä ihmisillä ei ole edes varaa autoon.
Eli asut Helsingissä kantakaupungissa?
Polkupyörä ei ole vaihtoehto?Jos olisin köyhä, niin en asuisi Helsingissä. Mikä ihmeen pakko siellä on asua ja maksaa hirveitä ylihintoja asunnoista? Johan siinä kuka tahansa jo köyhtyisi.
Muuttaisit pois ystävien, sukulaisten ja siis turvaverkkojen luota? Veisit lapset pois kaveripiireistään ja vaihtaisit heidän kouluaan? Oikeastiko tekisit näin?
Itse muutin 300km töiden perässä kaupunkiin jossa en tuntenut ketään, enkä ollut edes ikinä käynyt. Nyt kuitenkin sain juuri vakipestin, rahaa tulee ja elämä hymyilee.
Eli kyllä, joskus maiseman vaihtaminen kannattaa, vaikka joutuisikin hetkeksi pois omalta mukavuusalueelta.
Tuliko ne lapset mukana?
Juu, kyllä minäkin yksin voisin muuttaa vaikka Siperiaan, mutta kuvioon kuuluu muitakin kuin minä.
Siinähän ne olis menny samalla. Kaverikin muutti ala-yläasteaikana kolme kertaa ja ihan normaali ihminen tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kangastossut ja talvisaappaat. Kumpiakaan en aio uhrata metsässä rämpimällä, saappaat pitää pitää siistinä sitä varten kun kulkee ihmisten ilmoilla.
Kokonaan toinen juttu on se, etten muutenkaan syö paljon marjoja eikä pakastelokeroon niitä mahtuisikaan. Kyllä tuo marjafanatismi pitäisi nyt jotenkin saada lääkittyä näiltä vaahtosuisilta vouhkaajilta. Köyhän ei ole mikään pakko marjoja kerätä sen paremmin itselleen kuin myyntiinkään. Homma ei yksinkertaisesti lyö leiville. On sitä kannattavampaakin toimintaa, jos lisätuloja tarvitsee.
Muist tuo kun ensitalvena kiroat kaupassa appelsiinin/omenan/ananaksen/carambolan/hillapakasteen/you name it hintaa.
Ihan kuin ensi talvi (kirjoitetaan erikseen, osaan minäkin neuvoa) olisi elämäni ensimmäinen talvi, ja huomaisin nuo asiat ensimmäistä kertaa.
Karambolaa (suositeltavampi muoto) nyt tuskin ostaisin muuten kuin satunnaisesti koristeeksi, vaikka olisin miljonääri. Lakkaa saan äidiltäni aina kun tarvitsen, ei tarvitse ostaa.
Sorry mutta asenteesi on kyllä korni! Itse ei voi laittaa tikkua ristiin että hakisi niitä marjoja sieltä metsästä koska "homma ei lyö leiville" mutta muiden keräämiä marjoja sitten otat aina halutessasi.
Niin, kun ei ole kuin pieni pakastelokero, jossa voi säilöä muutaman tunnin.
Toistan vielä kerran: tulojeni perusteella en ole velvollinen marjastamaan tai sienestämään, vaikka sinun mielipiteesi olisi mikä. Olen vapaa ihminen ja elän omaa elämääni. Annan toistenkin elää. Yrittaisit sinäkin olla puuttumatta muiden asioihin.
Tottakai on. Mutta lakkaa sinäkin valittamasta siitä että miten kaikki on kallista ja ei ole varaa mihinkään.
Jaa, kerrotko vielä missä olen sanonut, ettei ole varaa mihinkään?
Suomen hintataso sen sijaan on täysin objektiivisesti todennettavissa oleva asia.
Hintatason kalleus tai halpuus on ihan suhteessa palkkatasoon, eikä sitä voi objektiivsesti vertailla. Suomessa myös palkat ovat hyvät, joten ei täällä ruoka tai muukaan suhteellisesti ole mitenkään poikkeuksellisen kallista. Toki kaikki varmasti tuntuu kalliilta jos sen rahansa käyttää kaikkeen muuhun paitsi välttämättömyyksiin.
Hintataso itsessään on todellakin objektiivisesti todennettavissa oleva asia. Samoin ostovoima.
Suomalaisten ostovoima ei ole Euroopan huippua. Tuloista valtaosan lohkaisee asuminen, ja peruselintarvikkeet lohkaisevat myös paljon isomman osan tuloista kuin esimerkiksi Saksassa.
Taitaa olla pääasia vain jostain jankuttaminen. Vai mitä?
Stu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se on yksi pieni teko, jolla saa omia ruokakulujaan hieman alaspäin.
Mutta kun ei saa. Kymmenessä litrassa puolukkaa on yhtä paljon energiaa kuin kahdessa euron keksipaketissa.
Minä kyllä poimin mielelläni marjoja ja käyn sienessä, mutta väitteet siitä, että marjojen poiminnalla voisi jotenkin vaikuttaa taloudelliseen tilaansa, on täysin typerä, koska marjojen poimiminen yleensä lisää kuluja eikä vähennä niitä.
Marjastus on menoa, ei tuloa.
Häh? Siis millä ihmeen logiikalla marjojen ja sienten keruu ei vähentäisi ruokakuluja? Haloo! Ilmaisten marjojen ja sienten sijasta joutuisit osatamaan kaupasta jotain jolla korvaat ne (hedelmiä, mysliä, lihaa, soijarouhetta jne.). Kun kerää marjoja ja sieniä niin ne korvaavat jutut voi jättää ostamatta ja säästää niihin käytetyt eurot. Ja jos tässä nyt se bussilipun hinta vetäistään taas mukaan niin aika moni pääsee sinne metsään ihan ilmaiseksikin mutta sillä 10 euron bussilipulla ei paljon hedelmiä ja lihaa ostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs talvella poimitaan? Pulloja?
Talvella syödään niitä säilöttyjä marjoja, omenoita ja sieniä eikä osteta kaupasta kalliita hedelmiä ja jauhomakkaraa (joiden ravintoarvokin on huonompi). Niin me parempituloisetkin tehdään, ei ne rahat muuten sijoitusasuntoon asti veny.
Klikkasin ketjun auki nähdäkseni, keskustellaanko aiheesta, vai joko ensimmäiset besserwisserit on ehättäneet paikalle pätemään. Jälkimmäinen.
Aiheesta ei siis ole keskusteltu vielä ensinkään. Miksiköhän jotkut ihmiset niin mielellään esittelevät omaa taloudenpitoaan, vaikka kukaan ei ole siitä kysynyt eikä kiinnostunut? Mistä tämä valtava pätemisen tarve johtuu? Keskustelupalstalla? Parhaaseen työaikaan?
Varmasti köyhät saavat kuulla paljon besserwisseröintiä mutta en ymmärrä miksi marjastukseen ja sienestykseen suhtaudutaan noin ylimielisesti. Hesarin juttuakin joku kommentoi jotain että "kukaan omantunnon arvonsa tunteva ihminen ei lähde metsään marjojen ja sienten perässä". Siis mitä?! Minulla on säästynyt pitkä penni kun talvella kalliiden hedelmien sijaan syön kesällä kerättyjä marjoja ja silloin tällöin teen ruuan kuivatuista sienistä. Asennetta nyt ihmettelen.
Sen kommentin ainoa tarkoitus oli mustamaalata tukien varassa eläviä (missä on lukutaitosi?), ja se kuului kokonaisuudessaan näin:
"Kaikkein pahinta on tuo kehotus marjojen poimintaan. Kuka oman arvonsa ja oikeutensa toimeentuloon tunteva nyt lähtisi metsään marjoja poimimaan. Marjoja saa ostaa kaupasta, joten yhteiskunnalta on sen verran rahaa löydyttävä toimeentulotukeen, että puolukoitakin on ruokapöydässä."
Eli pelkkää besserwisseröintiä ja syyllistämistä jälleen, ja sitten vielä sitä käytetään uudelleen täällä aiheena moittia lisää niitä, joilla ei jostain syystä mahdollisuutta marjastamiseen tai sienestykseen ole.
Törkeää.
Kyllä tuota asennetta kuulee muutenkin. Tässäkin keskustelussa on tullut vaikka mitä tekosyitä että ei muka ole sopivia kenkiä ja vaatteita vaikka töissään pystyy kävelemään 20-30 km, tarvitsee auton tai kyysin kun ei täysien marjaämpäreiden kanssa kuulemma voi bussilla kulkea,
59 vastaa ja kyselee edelleen järjen perään.
Eli onko nyt tarkoitus kerätä vain omaan tarpeeseen pari ämpärillistä (joiden kanssa voi viekä bussilla kulkea ja kantaa metsästä pois sinne pysäkille asti) , vai oliko tässä nyt tarkoitus kerätä myyntiin asti, jolloin pitäisi olla auto, jonne ne ämpärit sitten mahtuvatkin?
Lasketko myös, mikä olisi säästö, jos kerää omaan pakastimeen 2 ämpärillistä vaikkapa joka viikko, ja esimerkiksi seutulippu edestakaisin pk-seudulla vaikkapa Nuuksioon olisi kai jotain 10 euroa (sori. Kuljen itse autolla eli en tiedä).
Vastatkaa nyt ihmeessä näihin, nämähän ovat kaikista olennaisimmat asiat tässä marjankeruu-neuvonnassa.Itse taisit kyllä tuohon kysymykseesi jo vastata mutta saa sitä järkeä käyttää sielläkin puolella. Jos joku pystyy/ jaksaa/ ehtii kerätä marjaa vaika myyntiin asti niin mikä jottei, mutta ei se "vain" omiksi tarpeiksikaan huono asia ole ja säästää ruokakuluissa. Miten tämä olisii jotenkin olennainen asia neuvoissa? Jokainen toimii sen oman tilanteensa mukaan.
No näinhän sen pitäisi mennäkin. Mutta ei kannata missään tapauksessa väittää, että marjojen keruulla varsinaisesti säästäisi penniäkään, ellei tosiaan ole sitä autoa käytössä.
Bussilipun hinta syö samantien marjoista saadun rahallisen hyödyn. Sillä 10 eurolla nimittäin köyhä voi ostaa myös monipuolista ruokaa ihan lähikaupasta. Marjojahan käytetään lähinnä lisukkeina, ei kokonaisena ateriana.
Jos käy joka viikko marjametsässä bussilla keräämässä ne 2 ämpäriä, jotka voi sinne bussiin ottaa, voisi tosin myymällä ne saada hieman voittoakin omaan taskuun. Olettaen, että tälläinen hyvä ja runsas marjapaikka on bussipysäkin lähistöllä. Voitto on silti aika minimaalinen ja ostaja tietenkin määrittää ämpärillisen lopullisen hinnan.
Itsekin marjastan, mutta kuljen autolla. Nämä marjapaikat ovat kaukana bussireiteistä.Miten sä vedät nuo määrät noin övereiksi? Jos kerää 2 ämpäriä marjaa niin siinä on 20 litraa marjaa. Kyllä se riittää jo pitkälle, joten ei sinne metsää tarvitse mennä kuin kerran. Harvalla on sellaista pakastintakaan jossa säilöö satoja litroja marjoja ja eihän noita toisaalta ehdi kuluttamaankaan joten turhaa kerätäkään enempää. Marjojen poimimisesta saatu myyntivoitto on tosiaan aika työn takana mutta i se marjankeruu turhaa hommaa ole vaikka vain omiin tarpeisiin keräisikin.
Niin, olemme siis täysin samaa mieltä. Eli:marjojen keruusta ei juuri voittoa heru, eikä siitä ole siis mitään rahallista hyötyä köyhälle.
Omaksi iloksi voi toki kerätä ja kannattaakin tehdä niin, mutta siinäkin on otetteva huomioon se bussilipun hinta ja laskettava, onko sekään siis aina kovin kannattavaa, jos rahat ovat vähissä. Jos sillä bussilipun hinnalla saisi monen päivän ruuat.
Köyhälle on siis aivan turha tuputtaa sitä marjankeruuta kuin jotain maagista taikasauvaa, jolla köyhyys vain loppuisi jotenkin.Minkä helkatin bussilipun hinta? Minä olen tänäkin syksynä kerännyt lähiympäristöstäni 6 ämpärillistä omenia, ja keittänyt mehua ja hilloa ja kuivannut ja pakastanut. Monesti on omakotialojen porteille pusseja, että ota tästä.
Sienimetsään olen fillaroinut 11 km/suunta ja palannut reppu, pari ämpäriä pyörän sarvissa ja yksi takana, täynnä. Samalla reissulla oli 70-vuotias äitini, tyttäreni 13-v ja 6 v. siskonpoika lastenpyörällä. Eväät mukana, ja ihan on satoa tästä Vantaa-Järvenpää-Kerava-Sipoo alueelta kerätty fillarimatkoilla. Meillä ei ole kenelläkään mitään autoa.
Mulla on pakastin tällä hetkellä aivan täynnä syksyn satoa ja kalaa. (Niitä arkkupakastimiakin myydään tuolla nettipalstoilla aika halvalla, kun ihmiset muuttaa. Minä ostin ensimmäisen jo opiskelijana, kun älysin miten se täytetään) Appiukkoni bruttoeläke on tonnin, ja hän elää ihan täsmälleen samalla tavalla, säilöö, pakastaa, kuivaa. Häneltä olen saanut paljon kalaa. Eikä hänellä ole mitään venettä, katiskalla, virvelillä ja mato-ongella kalastaa.
Mikä helkatin bussilippu nykyajan laiskoille pitää olla ja kaikesta pitää tehdä niin mahdottoman vaikeaa? Että metsään ei voi mennä, jos ei taksi hae ovelta ja vie?
En tajua. Itse olen keikkunut metsään faijan kanssa jo kolmevuotiaana, eikä omia kinttuja ihmeempää konetta siihen tarvita, jos vaan on terve ihminen.
Oma ukki käveli 9 km suuntaansa kaupalle, ja nykyajan pilalle passatut ihmiset marisee, kun ei 2 km päässä ole marjametsä.
Turhan kitisijät!
Eihän tässä kukaan kitise. Itsekin käyn marjametsässä. Ymmärrän kuitenkin sen, että marjametsällä käynti ei mitenkään ole ratkaisu köyhyyteen, eikä sitä sellaiseksi voi muuttaa.
Marjat ovat mukava ja erittäin terveellinen lisuke ruokavalioon, ei muuta. Niistä saa kaikenlaista maistuvaa ja joku autollinen voi niitä kerätä myyntiinkin ämpärikaupalla.
Itsekin asun pk-seudulla ja pyöräilen lasten kanssa pitkin ja poikin, mutta ei ole yhtään kunnollista marjametsää silti tässä kohtuumatkan päässä, eli autolla me tältä alueelta joudumme marjastamaan lähtemään.
Ei tulisi mieleenikään tuputtaa marjastusta jonain autuaaksi tekevänä asiana kaikille köyhille, kun ei se sitä ole. Ei se ratkaise yhtään mitään.
Hah, se on mun eläkeläisäiti, joka käy poimimassa kaikki marjat. "Pitää mennä viikolla aamuisin metsään, kun te työtätekevät menette iltaisin ja viikonloppuisin marjaan. Pitää ehtiä apajille ennen teitä!"
Vierailija kirjoitti:
En ole edes varsinaisesti köyhä (puoliksi eläkkeellä ja työttömänä) koska mies tienaa vielä mutta kyllä mulle vaan marjat on sellaista arjen luksusta että mielelläni näen sen vaivan ja käyn poimimassa. 50 litraa on pakkasessa ja joka päivä herkuttelen niillä! Sieniä samoin sen verran että n 10 herkkukastiketta saadaan talven mittaan (osa syöty heti). Kaupasta ei olisi varaa ostaa samaa määrää.
Miksi kaikesta pitää loukkaantua? Jos jotain haluaa itselleen siihen pitää nähdä vaivaa. Vaikkei kyse olisikaan rahan tienaamisesta vaan oman rahan säästämisestä.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten voin poimia sieniä ja marjoja koko vuodeksi omaan käyttöön, kun ala- ja yläselkä on paskana? Ja olen hoikka, urheilullinen nainen, mutta joudun eri lajeissakin ottamaan vakavasti oman selkäni tilanteen huomioon. Kivut ovat jokapäiväisiä. Ei puhettakaan tuntikausien kykkimisestä metsässä, sillä seuraavana päivänä niska ei kääntyisi mihinkään suuntaan, enkä pystyisi kävelemään. Nukkumisesta puhumattakaan, istumisesta tai yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs talvella poimitaan? Pulloja?
Talvella syödään niitä säilöttyjä marjoja, omenoita ja sieniä eikä osteta kaupasta kalliita hedelmiä ja jauhomakkaraa (joiden ravintoarvokin on huonompi). Niin me parempituloisetkin tehdään, ei ne rahat muuten sijoitusasuntoon asti veny.
Klikkasin ketjun auki nähdäkseni, keskustellaanko aiheesta, vai joko ensimmäiset besserwisserit on ehättäneet paikalle pätemään. Jälkimmäinen.
Aiheesta ei siis ole keskusteltu vielä ensinkään. Miksiköhän jotkut ihmiset niin mielellään esittelevät omaa taloudenpitoaan, vaikka kukaan ei ole siitä kysynyt eikä kiinnostunut? Mistä tämä valtava pätemisen tarve johtuu? Keskustelupalstalla? Parhaaseen työaikaan?
Varmasti köyhät saavat kuulla paljon besserwisseröintiä mutta en ymmärrä miksi marjastukseen ja sienestykseen suhtaudutaan noin ylimielisesti. Hesarin juttuakin joku kommentoi jotain että "kukaan omantunnon arvonsa tunteva ihminen ei lähde metsään marjojen ja sienten perässä". Siis mitä?! Minulla on säästynyt pitkä penni kun talvella kalliiden hedelmien sijaan syön kesällä kerättyjä marjoja ja silloin tällöin teen ruuan kuivatuista sienistä. Asennetta nyt ihmettelen.
Sen kommentin ainoa tarkoitus oli mustamaalata tukien varassa eläviä (missä on lukutaitosi?), ja se kuului kokonaisuudessaan näin:
"Kaikkein pahinta on tuo kehotus marjojen poimintaan. Kuka oman arvonsa ja oikeutensa toimeentuloon tunteva nyt lähtisi metsään marjoja poimimaan. Marjoja saa ostaa kaupasta, joten yhteiskunnalta on sen verran rahaa löydyttävä toimeentulotukeen, että puolukoitakin on ruokapöydässä."
Eli pelkkää besserwisseröintiä ja syyllistämistä jälleen, ja sitten vielä sitä käytetään uudelleen täällä aiheena moittia lisää niitä, joilla ei jostain syystä mahdollisuutta marjastamiseen tai sienestykseen ole.
Törkeää.
Kyllä tuota asennetta kuulee muutenkin. Tässäkin keskustelussa on tullut vaikka mitä tekosyitä että ei muka ole sopivia kenkiä ja vaatteita vaikka töissään pystyy kävelemään 20-30 km, tarvitsee auton tai kyysin kun ei täysien marjaämpäreiden kanssa kuulemma voi bussilla kulkea,
59 vastaa ja kyselee edelleen järjen perään.
Eli onko nyt tarkoitus kerätä vain omaan tarpeeseen pari ämpärillistä (joiden kanssa voi viekä bussilla kulkea ja kantaa metsästä pois sinne pysäkille asti) , vai oliko tässä nyt tarkoitus kerätä myyntiin asti, jolloin pitäisi olla auto, jonne ne ämpärit sitten mahtuvatkin?
Lasketko myös, mikä olisi säästö, jos kerää omaan pakastimeen 2 ämpärillistä vaikkapa joka viikko, ja esimerkiksi seutulippu edestakaisin pk-seudulla vaikkapa Nuuksioon olisi kai jotain 10 euroa (sori. Kuljen itse autolla eli en tiedä).
Vastatkaa nyt ihmeessä näihin, nämähän ovat kaikista olennaisimmat asiat tässä marjankeruu-neuvonnassa.Itse taisit kyllä tuohon kysymykseesi jo vastata mutta saa sitä järkeä käyttää sielläkin puolella. Jos joku pystyy/ jaksaa/ ehtii kerätä marjaa vaika myyntiin asti niin mikä jottei, mutta ei se "vain" omiksi tarpeiksikaan huono asia ole ja säästää ruokakuluissa. Miten tämä olisii jotenkin olennainen asia neuvoissa? Jokainen toimii sen oman tilanteensa mukaan.
No näinhän sen pitäisi mennäkin. Mutta ei kannata missään tapauksessa väittää, että marjojen keruulla varsinaisesti säästäisi penniäkään, ellei tosiaan ole sitä autoa käytössä.
Bussilipun hinta syö samantien marjoista saadun rahallisen hyödyn. Sillä 10 eurolla nimittäin köyhä voi ostaa myös monipuolista ruokaa ihan lähikaupasta. Marjojahan käytetään lähinnä lisukkeina, ei kokonaisena ateriana.
Jos käy joka viikko marjametsässä bussilla keräämässä ne 2 ämpäriä, jotka voi sinne bussiin ottaa, voisi tosin myymällä ne saada hieman voittoakin omaan taskuun. Olettaen, että tälläinen hyvä ja runsas marjapaikka on bussipysäkin lähistöllä. Voitto on silti aika minimaalinen ja ostaja tietenkin määrittää ämpärillisen lopullisen hinnan.
Itsekin marjastan, mutta kuljen autolla. Nämä marjapaikat ovat kaukana bussireiteistä.Miten sä vedät nuo määrät noin övereiksi? Jos kerää 2 ämpäriä marjaa niin siinä on 20 litraa marjaa. Kyllä se riittää jo pitkälle, joten ei sinne metsää tarvitse mennä kuin kerran. Harvalla on sellaista pakastintakaan jossa säilöö satoja litroja marjoja ja eihän noita toisaalta ehdi kuluttamaankaan joten turhaa kerätäkään enempää. Marjojen poimimisesta saatu myyntivoitto on tosiaan aika työn takana mutta i se marjankeruu turhaa hommaa ole vaikka vain omiin tarpeisiin keräisikin.
Niin, olemme siis täysin samaa mieltä. Eli:marjojen keruusta ei juuri voittoa heru, eikä siitä ole siis mitään rahallista hyötyä köyhälle.
Omaksi iloksi voi toki kerätä ja kannattaakin tehdä niin, mutta siinäkin on otetteva huomioon se bussilipun hinta ja laskettava, onko sekään siis aina kovin kannattavaa, jos rahat ovat vähissä. Jos sillä bussilipun hinnalla saisi monen päivän ruuat.
Köyhälle on siis aivan turha tuputtaa sitä marjankeruuta kuin jotain maagista taikasauvaa, jolla köyhyys vain loppuisi jotenkin.Minkä helkatin bussilipun hinta? Minä olen tänäkin syksynä kerännyt lähiympäristöstäni 6 ämpärillistä omenia, ja keittänyt mehua ja hilloa ja kuivannut ja pakastanut. Monesti on omakotialojen porteille pusseja, että ota tästä.
Sienimetsään olen fillaroinut 11 km/suunta ja palannut reppu, pari ämpäriä pyörän sarvissa ja yksi takana, täynnä. Samalla reissulla oli 70-vuotias äitini, tyttäreni 13-v ja 6 v. siskonpoika lastenpyörällä. Eväät mukana, ja ihan on satoa tästä Vantaa-Järvenpää-Kerava-Sipoo alueelta kerätty fillarimatkoilla. Meillä ei ole kenelläkään mitään autoa.
Mulla on pakastin tällä hetkellä aivan täynnä syksyn satoa ja kalaa. (Niitä arkkupakastimiakin myydään tuolla nettipalstoilla aika halvalla, kun ihmiset muuttaa. Minä ostin ensimmäisen jo opiskelijana, kun älysin miten se täytetään) Appiukkoni bruttoeläke on tonnin, ja hän elää ihan täsmälleen samalla tavalla, säilöö, pakastaa, kuivaa. Häneltä olen saanut paljon kalaa. Eikä hänellä ole mitään venettä, katiskalla, virvelillä ja mato-ongella kalastaa.
Mikä helkatin bussilippu nykyajan laiskoille pitää olla ja kaikesta pitää tehdä niin mahdottoman vaikeaa? Että metsään ei voi mennä, jos ei taksi hae ovelta ja vie?
En tajua. Itse olen keikkunut metsään faijan kanssa jo kolmevuotiaana, eikä omia kinttuja ihmeempää konetta siihen tarvita, jos vaan on terve ihminen.
Oma ukki käveli 9 km suuntaansa kaupalle, ja nykyajan pilalle passatut ihmiset marisee, kun ei 2 km päässä ole marjametsä.
Turhan kitisijät!
No oletko nyt rikas?
Stu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä on tarkoitus korvata hedelmiä ja kasviksia (joissa ei myöskään ole energiaa paljon)
Mutta kun samat ravintoaineet saa hyvin edullisesti kaupasta. Finelistä voit katsoa valikkoja avaamalla eri ainesten koostumuksia. Marjoissa ei ole mitään sellaista, mitä ei voisi korvata hyvin halvalla kaupasta ostamalla.
Tuolta vain vertailemaan.
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/440?portionUnit=DL&portionSi…
Okei, linkkaapa mulle yksikin marjojen terveellisyyttä vastaava tuote, jonka kilo hinta on tuota 70 sentin luokkaa. Odotan mielenkiinnolla.
Arvasin, että marjajankutukseksi menee. Mieluummin olisin lukenut arvioita siitä, millaiset ihmiset näitä neuvojaan omahyväisinä esittävät? Ovatko he muissakin asioissa sosiaalisesti kyvyttömiä? Millainen lapsuus heillä oli - eikö rakastettu ilman suorittamista? Miksi he niin kärkkäästi ovat muita neuvomassa ja toisten asioihin puuttumassa? Eikö heillä ole omaa elämää, jota hoitaa? Haluavatko he kokea itsensä tarpeellisiksi ja onnistuneiksi?
Tuolla jo olikin aiemmin hieman pohdintaa siitä, että ns. parempiosaiset neuvojat tarkoittavat aidosti hyvää. Minä en sitä usko. Sen verran pahansuopaa on monen muka hyvällä asialla kulkevan neuvojan teksti. Empatia puuttuu, ja silloin ei ole edellytyksiä auttaa ketään.
Jäin oikein miettimään tuota “etuoikeutettua“.
Melko pienipalkkainen määräaikainen pätkätyö, jatkuva kiire ja väsymys, ei aikaa perheelle, joka kuukausi tuskaillaan rahan kanssa. No, kai tämä on sitten etuoikeutettua.
Vierailija kirjoitti:
Se on useinkin niin, että ne ihmiset jotka ovat etuoikeutettuja(ei käsitystä köyhyydestä) antavat niitä "hyviä" neuvoja, joita eivät itse koskaan kuitenkaan tekisi!
Mitenhän tuossakin kävisi, jos sen 4000 e saisi yhtäkkiä ylimääräistä rahaa? Asumistuet perittäisiin takaisin, mahdollinen toimeentulotukikin, kuten siis kaikki muutkin tuet mitä pienituloiset yleensä saavat. Eli tulos olisi pahimmillaan 0 E. Vai eikö tuota tarvitse ilmoittaa minnekään? Eikö joskus ollut juttua siitäkin, että pullojen keräilystä alettaisiin kerätä veroja..?
Ei köyhä voi saada mitään ylimääräistä ilman että siihen puututaan kovalla kädellä, vain rikkaat voivat!
Myy marjasi käteisellä rahalla. Pistä ne piironginlaatikkoon josta sitten käytä vähitellen. Ei sinun ole niitä pakko sinne pankkitilille laittaa. Minusta ne ovat ylimääräistä pikkurahaa köyhälle koska ne ovat verotontakin. En usko että sossu kyylää kenenkään marjanpoimintaa kunhan se ei ole ammattimaista.
Sossutädit voisi vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kangastossut ja talvisaappaat. Kumpiakaan en aio uhrata metsässä rämpimällä, saappaat pitää pitää siistinä sitä varten kun kulkee ihmisten ilmoilla.
Kokonaan toinen juttu on se, etten muutenkaan syö paljon marjoja eikä pakastelokeroon niitä mahtuisikaan. Kyllä tuo marjafanatismi pitäisi nyt jotenkin saada lääkittyä näiltä vaahtosuisilta vouhkaajilta. Köyhän ei ole mikään pakko marjoja kerätä sen paremmin itselleen kuin myyntiinkään. Homma ei yksinkertaisesti lyö leiville. On sitä kannattavampaakin toimintaa, jos lisätuloja tarvitsee.
Muist tuo kun ensitalvena kiroat kaupassa appelsiinin/omenan/ananaksen/carambolan/hillapakasteen/you name it hintaa.
Ihan kuin ensi talvi (kirjoitetaan erikseen, osaan minäkin neuvoa) olisi elämäni ensimmäinen talvi, ja huomaisin nuo asiat ensimmäistä kertaa.
Karambolaa (suositeltavampi muoto) nyt tuskin ostaisin muuten kuin satunnaisesti koristeeksi, vaikka olisin miljonääri. Lakkaa saan äidiltäni aina kun tarvitsen, ei tarvitse ostaa.
Sorry mutta asenteesi on kyllä korni! Itse ei voi laittaa tikkua ristiin että hakisi niitä marjoja sieltä metsästä koska "homma ei lyö leiville" mutta muiden keräämiä marjoja sitten otat aina halutessasi.
Niin, kun ei ole kuin pieni pakastelokero, jossa voi säilöä muutaman tunnin.
Toistan vielä kerran: tulojeni perusteella en ole velvollinen marjastamaan tai sienestämään, vaikka sinun mielipiteesi olisi mikä. Olen vapaa ihminen ja elän omaa elämääni. Annan toistenkin elää. Yrittaisit sinäkin olla puuttumatta muiden asioihin.
Tottakai on. Mutta lakkaa sinäkin valittamasta siitä että miten kaikki on kallista ja ei ole varaa mihinkään.
Jaa, kerrotko vielä missä olen sanonut, ettei ole varaa mihinkään?
Suomen hintataso sen sijaan on täysin objektiivisesti todennettavissa oleva asia.
Hintatason kalleus tai halpuus on ihan suhteessa palkkatasoon, eikä sitä voi objektiivsesti vertailla. Suomessa myös palkat ovat hyvät, joten ei täällä ruoka tai muukaan suhteellisesti ole mitenkään poikkeuksellisen kallista. Toki kaikki varmasti tuntuu kalliilta jos sen rahansa käyttää kaikkeen muuhun paitsi välttämättömyyksiin.
Hintataso itsessään on todellakin objektiivisesti todennettavissa oleva asia. Samoin ostovoima.
Suomalaisten ostovoima ei ole Euroopan huippua. Tuloista valtaosan lohkaisee asuminen, ja peruselintarvikkeet lohkaisevat myös paljon isomman osan tuloista kuin esimerkiksi Saksassa.
Taitaa olla pääasia vain jostain jankuttaminen. Vai mitä?
Nomutta köyhä ei itse maksa asumistaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Otat", eiköhän se ne maksa ihan niinkuin kaikki muutkin :D
Äidiltään se kirjoitti hakevansa. Entäs sitten kun äiti kuolee, eikä tullut opeteltua sen kanssa niitä parhaita lakkasoita?
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, että marjajankutukseksi menee. Mieluummin olisin lukenut arvioita siitä, millaiset ihmiset näitä neuvojaan omahyväisinä esittävät? Ovatko he muissakin asioissa sosiaalisesti kyvyttömiä? Millainen lapsuus heillä oli - eikö rakastettu ilman suorittamista? Miksi he niin kärkkäästi ovat muita neuvomassa ja toisten asioihin puuttumassa? Eikö heillä ole omaa elämää, jota hoitaa? Haluavatko he kokea itsensä tarpeellisiksi ja onnistuneiksi?
Tuolla jo olikin aiemmin hieman pohdintaa siitä, että ns. parempiosaiset neuvojat tarkoittavat aidosti hyvää. Minä en sitä usko. Sen verran pahansuopaa on monen muka hyvällä asialla kulkevan neuvojan teksti. Empatia puuttuu, ja silloin ei ole edellytyksiä auttaa ketään.
No kerropa että mitä siihen sitten pitää vastata kun tällainen köyhä valittaa päin naamaa että miten sitä rahaa oikein saisi säästettyä, miten saisi lisätienestejä, miten pystyisi halvemmalla syömään terveellisempää ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
"ONKO kyseessä tahallinen julmuus vai silkka tietämättömyys?
Tahallista olisi esimerkiksi tämä selitys richsplainigille: rikkaalle ja valtaapitävälle on etu, jos köyhä nähdään laajalti tyhmänä ja laiskana. Ihmiset sietääkin usuttaa toisiaan vastaan."
Minusta tässä nähdään rikkaisiin kohdistettuna sama ilmiö, kuin mistä kirjoitus kertoo köyhiin kohdistettuna. Ihmisillä on taipumus selittää toisen epämiellyttävää käytöstä sillä että toinen nyt vain ei tajua tai on syntyjään jotenkin epäkelpo. Rikas antaa vinkkejä halvan ja terveellisen ruoan tekoon koska ei tajua tai on syntyjään julma, köyhä taas ei saa rahaa riittämään koska ei tajua tai on syntyjään laiska. Toisaalta on myös köyhälle etu, jos rikkaat nähdään epämiellyttävinä ja julmina "etuoikeutettuina" jotka ilman omaa ansiota ovat saaneet leveämmän leivän. Tältä pohjalta on helpompi vaatia rikasta antamaan itselleen omastaan enemmän.
Todennäköisempää on, että molemmat nyt tulkitsevat toisen käytöstä huonoimman mahdollisen tulkinnan kautta. Yhteiskunta voisi olla kaikille parempi jos me vaihtaisimme tämän asenteen siihen, että lähtösääntöisesti olettaisimme että toinen ei toimi epämiellyttävällä tavalla siksi että on tyhmä tai paha, vaan että hänellä on joku inhimillinen syy toimia miten toimii. Ehkä rikas joka antaa vinkkejä halvan ja terveellisen ruoan hankkimiseen koska tulkitsee valituksen siitä, että ei ole varaa ruokkia lapsia terveellisesti avunpyynnöksi ja yrittää parhaansa auttaakseen ratkaisemaan ongelman. Sitten kun köyhä aloittaa loputtomat selittelyt miksi se nyt ei kerta kaikkiaan ole mahdollista ja / tai suuttuu, rikas tulkitsee että köyhä ei haluakaan terveellistä ruokaa lapsilleen, hän haluaa vain valittaa ja sitä paitsi selkeästi valehtelee siitä että terveellinen ruoka ja pieni budjetti on mahdoton yhtälö. Rikas toteaa että käytös johtuu siitä että köyhä on vain syntyjään epäkelpo ihminen. Köyhä taas ei alunperinkään kaivannut apua tiettyn tilanteen ratkaisuun, vaan empatiaa paljon suuremman ongelman käsittelyyn -yleiseen näköalattomuuteen, toivottomuuteen, jatkuvaan epävarmuuteen ja pelkoon toimeentulosta, sekä kokemukseen, että muut pitävät tätä kaikkea hänen omana syynään, mikä aiheuttaa katkeruutta, syyllisyyttä ja häpeää. Arjen vinkit laukaisevat juuri nämä tunteet, koska hän kuulee vinkkien takaa syytöksen siitä, että hän on syypää siihen ettei ole saanut lapsilleen terveellistä ruokaa. Seuraa puolustusreaktio, joka kohdistuu neuvojaan - rikas on selkeästi ylimielinen ja ilkeä, ja syntyjään epäkelpo ihminen kun noin minua ihan tahallaan satutti. Lopulta molemmat ovat sitä mieltä että toinen osapuoli on jotenkin paha ihminen.
Tämä!!
Ja lopulta kaikki köyhät ja peruspalkansaajat (ne hyvätuloisetkin) ovat samassa veneessä - uusliberalismin häviäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Okei, linkkaapa mulle yksikin marjojen terveellisyyttä vastaava tuote, jonka kilo hinta on tuota 70 sentin luokkaa. Odotan mielenkiinnolla.
Mistä saat marjoille 70 sentin kilohinnan? Jo pelkästään marjojen poiminnassa kuluttaa sen verran energiaa, että sen kattamiseen menee rahaa. Saati jos polkee marjapaikalle pyörällä.
Vertaile finelissä vaikka valkokaalia ja puolukkaa.
Mä tiedän parikin vanhusta, jotka voivat tienata esim. 20000 e syksyssä poimimalla marjoja. Hinta on yleensä 40-50e ämpäriltä, vuodesta riippuen. Tuohon summaan päästäkseen tulee kerätä 400-500 ämpärillistä myyntiin. Kokeneelta kerääjältä menee noin tunti yhteen ämpäriin. (jollain jopa alle!)
Käyvät päivällä marjastamassa ja iltasella vievät marjat asiakkaille.
Lisäksi kunto pysyy hyvänä, yksikin näistä on jo yli 80 v.
Eli tekosyitä laiskoilla kyllä riittää, mutta kyllä tuolla on oikeasti mahdollisuus tienata vähän juustoa leivän päälle ja etelänmatkan yms..
Valintoja, valintoja...
Ps. Minä kerään vaan omiin tarpeisiin, vaikka olenkin työtön.
Äh, tätä samaa vääntöä uudestaan ja uudestaan. Aina on esimerkkinä joku äijä, joka on kerännyt miljoona kiloa tatteja ja hänestä tuli slummien miljonääri. Elämäkerta on tekeillä ja filmausoikeuksista neuvotellaan Hollywoodissa. Niin, että tehkää köyhät perässä.
Täällä Helsingissä polkee on polkenut jo kymmeniä vuosia mies, joka kerää ruokansa kauppojen roskiksista. On melko tunnettu erikoisuus täällä ja varmasti polkenut tuhansia kilometrejä.
Mutta uskokaa nyt, te jotkut jankuttavat pässit, että tuollainen ei onnistu joka eilalta tai pirkolta. Luonnontuotteiden myynti kaupallisesti meestyvänä ei vaan onnistu, jos hankinta tehdään ämpäri kädessä, ei vaikka kuinka olisi bussin kuukausikortti.
Minä en nykyään rohkene mennä edes meidän läheiselle pururadalle ilman seuralaista, saati sitten jonnekin vieraisiin metsiin.