Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poimi köyhä puolukoita – etuoikeutettujen neuvot satuttavat

Kommentit (326)

Vierailija
321/326 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun huutelee. Minä luenäin AVtä ja tuet juoksee

Vierailija
322/326 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on yksi pieni teko, jolla saa omia ruokakulujaan hieman alaspäin.

Mutta kun ei saa. Kymmenessä litrassa puolukkaa on yhtä paljon energiaa kuin kahdessa euron keksipaketissa. 

Minä kyllä poimin mielelläni marjoja ja käyn sienessä, mutta väitteet siitä, että marjojen poiminnalla voisi jotenkin vaikuttaa taloudelliseen tilaansa, on täysin typerä, koska marjojen poimiminen yleensä lisää kuluja eikä vähennä niitä.

Marjastus on menoa, ei tuloa. 

Häh? Siis millä ihmeen logiikalla marjojen ja sienten keruu ei vähentäisi ruokakuluja? Haloo! Ilmaisten marjojen ja sienten sijasta joutuisit osatamaan kaupasta jotain jolla korvaat ne (hedelmiä, mysliä, lihaa, soijarouhetta jne.). Kun kerää marjoja ja sieniä niin ne korvaavat jutut voi jättää ostamatta ja säästää niihin käytetyt eurot. Ja jos tässä nyt se bussilipun hinta vetäistään taas mukaan niin aika moni pääsee sinne metsään ihan ilmaiseksikin mutta sillä 10 euron bussilipulla ei paljon hedelmiä ja lihaa ostella.

Kerro mulle, että miten pitkään kulhollinen mustikoita pitää nälkää? Sillä kymmenen euron bussilipulla ostan aika monta pakettia puurohiutaleita ja vielä tuubin halvinta monivitamiinia päälle, ettei keripukki iske. Marjat ja sienet ovat hyvä lisä ruokavalioon, mutta jos käytettävissä on 10 euroa viikoksi, niin sen sijoittaminen bussimatkaan marjamättäiden ääreen on melkoista uhkapeliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/326 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on yksi pieni teko, jolla saa omia ruokakulujaan hieman alaspäin.

Mutta kun ei saa. Kymmenessä litrassa puolukkaa on yhtä paljon energiaa kuin kahdessa euron keksipaketissa. 

Minä kyllä poimin mielelläni marjoja ja käyn sienessä, mutta väitteet siitä, että marjojen poiminnalla voisi jotenkin vaikuttaa taloudelliseen tilaansa, on täysin typerä, koska marjojen poimiminen yleensä lisää kuluja eikä vähennä niitä.

Marjastus on menoa, ei tuloa. 

Häh? Siis millä ihmeen logiikalla marjojen ja sienten keruu ei vähentäisi ruokakuluja? Haloo! Ilmaisten marjojen ja sienten sijasta joutuisit osatamaan kaupasta jotain jolla korvaat ne (hedelmiä, mysliä, lihaa, soijarouhetta jne.). Kun kerää marjoja ja sieniä niin ne korvaavat jutut voi jättää ostamatta ja säästää niihin käytetyt eurot. Ja jos tässä nyt se bussilipun hinta vetäistään taas mukaan niin aika moni pääsee sinne metsään ihan ilmaiseksikin mutta sillä 10 euron bussilipulla ei paljon hedelmiä ja lihaa ostella.

Kerro mulle, että miten pitkään kulhollinen mustikoita pitää nälkää? Sillä kymmenen euron bussilipulla ostan aika monta pakettia puurohiutaleita ja vielä tuubin halvinta monivitamiinia päälle, ettei keripukki iske. Marjat ja sienet ovat hyvä lisä ruokavalioon, mutta jos käytettävissä on 10 euroa viikoksi, niin sen sijoittaminen bussimatkaan marjamättäiden ääreen on melkoista uhkapeliä.

Joo, jos puhtaasti nälän poistamiseen keinoja haetaan, niin marjastus on aika huono keino, dyykkauskin paljon parempi. Marjastus on kohtuu fyysistä hommaa, joten energiaa kuluu. Toki jos marjat saa myytyä kohtuulliseen hintaan, niin homma muuttuukin jo huomattavasti kannattavammaksi. Myös jos tykkää marjoista ja ostaisi niitä joka tapauksessa ellei poimisi, niin tässäkin tapauksessa marjastus kannattaa taloudellisestikin. Mutta se tarkoittaa sitä, että marjamaastot on kohtuu lähellä, eikä marjareissuun tarvi käyttää autoa.

Vierailija
324/326 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä FBn paikallisryhmässä myydään marjoja 40-60e/ämpäri ja sieniä 80-100e/ämpäri. Kaikki menevät hetkessä. Että kyllä siinä muutama tunti kannattaa metsässä viettää, jos suinkin kykenee ja pääsee aika kivoille tuntipalkoille. Verotonta tuloa kuitenkin.

Ja jokainen vähävarainen ei varmasti ole autoton, tai ei pääse julkisilla metsään. Itse asutaan Vantaalla julkisten äärellä, ja kotiovelta on alle puoli kilsaa loistaviin marja/sienimetsiin.

Minä marjastan joka vuosi, joten kokemusta on, mutta olen silti niin hidas, että tunnissa saan parhaimmillaan - virkeimmilläni, hyvässä maastossa joka on täynnä marjaa - kerättyä jotain 1,5 litraa. Yleensä taitaa jäädä litraan tunnissa. Ja mitä kauemmin olen marjassa, sitä hitaammaksi kerääminen käy (koska minä en ole mikään kestävyysurheilija), joten jos viettäisin monta tuntia marjassa, saalis jäisi varmasti alle litran per tunti.

Jos 10 litran ämpäristä puolukoita saa jossain tosiaan jopa 60 euroa, tuntipalkakseni tulisi jotain 5-6 euroa. Harmi vaan, että täällä paikkakunnalla puolukoiden litrahinta pyörii siinä 3-4 eurossa.

Onneksi minulla on ainakin vielä työpaikka, niin ei tarvitse 3 euron tuntipaikalla metsässä rämpiä.

Minä siis en ole työtön, vaikka pienituloinen olenkin. Mutta tähän ajatukseen "kivasta tuntipalkasta" kyllä kiteytyy se ajatus, että köyhän työttömän aika ja työpanos ei oikeastaan ole minkään arvoista. Jos et ole työpaikkaa saanut, niin sitten olet ihan turha kapistus, jonka voi laittaa vaikka metsään niitä marjoja keräämään vaikka 4 eurolla per tunti, kun ei muutakaan keksitä. Ja tästä pitäisi köyhän iloita niin, että pakkaa ämpärit reppuun ja parikymmentä kilometriä (jota ei lasketa siihen "tuntipalkkaan" ollenkaan) miettien, mitä kaikkea kivaa saakaan ostettua sillä parilla kympillä, mitä marjametsässä tienaa 8 tuntia vietettyään.

Vinkki: jos oikeasti haluaa olla yritteliäs ja vähän jotain tienatakin, kannattaa ennemmin vaikka ruveta jobbariksi kirpputorilla.

Moni noista marjoja ja sieniä myyntiin keräävistä onkin ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, joille ulkoilu, metsässä liikkuminen sekä marjastus ja sienestys on harrastus. Ihan kiva harrastus, kun siitä vieläpä maksetaan. 

Vierailija
325/326 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mmhhh... eli rahaa ei voi tienata koska muuten tukia ei maksettaisi.

Nyt vituttaa lähteä töihin tienaamaan teille niitä tukia.[/quote]

Tosi ohis, mutta tämänkaltainen asenne hämmästyttää ja ehkä vähän järkyttääkin minua kerta toisensa jälkeen. Missä on ihmisten empatia, halu auttaa vähempiosaisia, miksi ollaan niin jumalattoman itsekkäitä? Tietävätkö nämä ihmiset mihin perustuu hyvinvointivaltio, eivätkö he halua asua sellaisessa?

Kunhan saan taas työpaikan, helpottuneena voin ilolla maksaa saamani tuet veroina takaisin ja myös ko. summan korvattuani maksaa niitä veroja ilolla lisää, jotta vähävaraisillakin olisi edes kohtuulliset oltavat. Köyhän ja työttömän elämä on hirveää ja vetää pidemmän päälle mielen melkoisen synkkiin vesiin. Aniharva siinä tilanteessa haluaa olla, joten tuon lainaamani kaltaiset kommentit voisi mieluusti jättää laukomatta. Vaikka jokainen työtön lähtisi poimimaan luonnon antimia, jäisi heidän tuntipalkkansa silti epäinhimillisen pieneksi (etenkin poimimisen rankkuuteen nähden), jos tukien ajateltaisiin olevan se palkka siitä poimimisesta.

Vierailija
326/326 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo artikkeli on. Kyllä köyhäkin tietää, miten voisi saada satasen pari lisää rahaa. Ei hän siihen mitään neuvoja tarvitse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi